2015-12-09, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte "någon" som klätt av henne, det är NB som gjort det. Han har lämnat blod och DNA på insidan av hennes byxor. Eftersom han även lämnat DNA på mordvapnet (snören i ladan) och mordplatsen (blod på röret) så är han även mördaren.

Vidare har han lämnat sin frus DNA på LHs trosor, vilket starkt talar för att han rört vid sin penis i samband med att LH klätts av. Det är nämligen där vi kan förvänta oss att kan ha DNA från sin fru, eftersom de hade sex dagen innan och han inte duschade efteråt. Med detta i beaktande är det bisarrt att förneka att NB är en sexualbrottsling för att han inte visat avvikande beteende tidigare. Vi har ju f.ö. ingen aning om vad han ägnat sig åt i ungdomen, eller under vistelsen i England.

Störd är ditt ord, inte mitt.
Ond är vad jag vill kalla honom.

Efter att ha lyssnat på vittnen om deras iakttagelser sammanställs listan som det mest troligaste händelseförloppet. Tiderna är c:a tider.
Nerijus viste så klart om caféets öppettider och han visste nog ännu mer om flickorna som jobbade där. Han hade nog lyckats se sina favoriter.
Han iakttar från ladan och går sedan ner när Lisa är ensam.
När fickringningen sker är det med all säkerhet honom hon konverserar med.

TIDERNA
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 - 18.30 - Anfalls Lisa och Tappar örhänge och handske in till Ladan.
18.35 Blir Lisa indragen in i ladan och mot slaktrummet.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp. Var ute med hund.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)
21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.
Under rättegången hävdade Nerijus Bilevicius att han var i sin bostad under brottstiden och han fick stöd för det påståendet av sin hustru. Men hans alibi var inte tillräckligt starkt.
Konsekvent genom hela rättegången förnekade Nerijus Bilevicius att han begått brottet och han gav inte några förklaringar till varför hans DNA fanns på Lisa Holms kläder.

Om man granskar vad vittnen säger, så blir det bevisat att NB ljuger om att han var hemma under brottstiden.
Hans hustru begår falskt vittnesmål. Detta styrks också av Nerijus bror.
Senast redigerad av Disponent 2015-12-09 kl. 15:23.
2015-12-09, 15:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Det är inte "någon" som klätt av henne, det är NB som gjort det. Han har lämnat blod och DNA på insidan av hennes byxor. Eftersom han även lämnat DNA på mordvapnet (snören i ladan) och mordplatsen (blod på röret) så är han även mördaren.

Det har du rätt i. Det borde vara NB som klätt av med tanke på blodfläck på insidan av byxorna.

Citat:
Vidare har han lämnat sin frus DNA på LHs trosor, vilket starkt talar för att han rört vid sin penis i samband med att LH klätts av. Det är nämligen där vi kan förvänta oss att kan ha DNA från sin fru, eftersom de hade sex dagen innan och han inte duschade efteråt. Med detta i beaktande är det bisarrt att förneka att NB är en sexualbrottsling för att han inte visat avvikande beteende tidigare.

Sexualbrottslingar är alla som antastar sina medmänniskor sexuellt. Det finns grader. Jag tror mer att NB är en vanlig sexualförbrytare som försökt våldta Lisa men att det gått snett.

Citat:
Störd är ditt ord, inte mitt.
Ond är vad jag vill kalla honom.

Ondska är sånt som finns i sagorna.
2015-12-09, 15:55
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Efter att ha lyssnat på vittnen om deras iakttagelser sammanställs listan som det mest troligaste händelseförloppet. Tiderna är c:a tider.
Nerijus viste så klart om caféets öppettider och han visste nog ännu mer om flickorna som jobbade där. Han hade nog lyckats se sina favoriter.
Han iakttar från ladan och går sedan ner när Lisa är ensam.
När fickringningen sker är det med all säkerhet honom hon konverserar med.

TIDERNA
18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet ser på sin högra sida en man, X, vara på väg ut ur ladan; denne befinner sig c:a 45 m från mopedplatsen - Det antas ta pizzavittnet 5 min + 1 min 30 sek att hämta och betala sina förbeställda pizzor
18.26 "Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.35 Blir Lisa indragen in i ladan och mot slaktrummet.
18:36 Pizzavittnet passerar ladan men ser varken människor eller bilar. Vid Cafe.
18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18:48 GJ passerar ladan och ser bil samt övergiven moped
18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
En ljus hantverkarbil Skåp/pickup.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen
19.00 Vittnena Lars och Malin ser en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan) köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp. Var ute med hund.
19.05 – 19.10 Malin Björkholm, ser en ljus bil i hög fart. Komma ut ifrån grusväg.
[19.10-19.25 (Under denna tid är det mest troligt att Nerijus gömmer Lisas kropp i byssjan och hennes hjälm och jacka i en rishög.]
19.30 Vittnerna Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
[Irina ser att Nerijus kommit hem. Sitter och röker på trappan.]
[Irina ser att Nirijus byxor är vitdammiga nedanför knäna och lägger dem i tvättmaskinen.]
19.35-19.51 Nerijus talar med sin mamma på Skype.
20.00 Nerijus och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 Neriijus och Irina köper pizza hos Handlar'n i Källby.
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)
21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.
Under rättegången hävdade Nerijus Bilevicius att han var i sin bostad under brottstiden och han fick stöd för det påståendet av sin hustru. Men hans alibi var inte tillräckligt starkt.
Konsekvent genom hela rättegången förnekade Nerijus Bilevicius att han begått brottet och han gav inte några förklaringar till varför hans DNA fanns på Lisa Holms kläder.

Om man granskar vad vittnen säger, så blir det bevisat att NB ljuger om att han var hemma under brottstiden.
Hans hustru begår falskt vittnesmål. Detta styrks också av Nerijus bror.
Vad händer mellan 18.26-18.35? På vilket sätt "transporteras" Lisa till ladan, tror du?
2015-12-09, 16:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det har du rätt i. Det borde vara NB som klätt av med tanke på blodfläck på insidan av byxorna.

Sexualbrottslingar är alla som antastar sina medmänniskor sexuellt. Det finns grader. Jag tror mer att NB är en vanlig sexualförbrytare som försökt våldta Lisa men att det gått snett.

Ondska är sånt som finns i sagorna.
Han skulle kunna låta IR dra den historien i HR, men det skulle knappast gå hem. En "vanlig" sexualförbrytare som går för långt har i 99% av fallen, påstår jag, strypt offret med händerna eller slagit henne med en sten eller liknande tillhygge (se Ida- och Elin-fallen). Det faktum att LH är hängd eller strypt med en snara pekar på ett planerat mord.

Ondska och störd är semantiska frågor kanske bättre lämpade för filosofidelen av forumet, men om NB har hängt upp LH för att se hennes dödskamp på samma sätt som BTK-mördaren (https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader ) så är han tveklöst både störd och ond. Vad skulle orden annars betyda?
2015-12-09, 16:09
Medlem
Skurtrasans avatar
FUP sid 307, ett vittne ser cirka klockan 18.00 en EPA traktor troligtvis en volvo duett eller något liknande utanför cafét på norra parkeringen, en kille sitter och fipplar med en mobil.
Har inte kunnat hitta om den killen är identifierad, någon annan som gjort det?
2015-12-09, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Vad händer mellan 18.26-18.35? På vilket sätt "transporteras" Lisa till ladan, tror du?

Som jag skrev. 18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
2015-12-09, 16:14
Bannlyst
Citat:

2015-12-09, 16:15
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Som jag skrev. 18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
Jo, men från mopeden till ladan.
2015-12-09, 16:20
Bannlyst
Citat:

Hon fraktas i NB,s bil när han åker till Martorp.
2015-12-09, 16:22
Bannlyst
Citat:

Läs tidslinjen så kanske du förstår.
2015-12-09, 16:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Läs tidslinjen så kanske du förstår.
Förutom att schemat är ensidigt och tendensiöst och att det förekommer direkta felaktigheter som att pappan skulle ha kommit till cafét vid 21-tiden, så är det ett bra initiativ.
2015-12-09, 16:45
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, att åsamka lidande snarare än fysisk smärta ser det ut om via utförandet av mordet. Stressutlöst har jag funderat kring likaväl.
Ska se om jag får ordning på det jag menar: I grunden finns sexualsadismen, han har övervägt att iscensätta fantasierna. Nåt i tillvaron ger ökad stress, är en trigger. Det ena pushar på det andra och tar impulsiva, vedervärdiga former i kombination med sexualsadism (stressreduceringsbehov).

Det torde finnas nån form av övergrepp/överfall (sexual assault) vid nåt annat tillfälle, det här sker inte över en natt. Har även funderat om kommande resa har nåt med det hela att göra. Det kan handla om vissa datum, intervaller likaväl (association). Alltså icke psykotisk person men i en "psykotisk period" av nån anledning (för att koppla till din översättning)
Fördjupade mig igen i Williams och dessa funderingar återkommer i denna artikel. Egodyston nämns även som fundering i sammanhanget (accepterar inte de egna impulserna, ångestladdat och agerar ut)

http://www.thestar.com/news/gta/2010/10/09/col_russell_williams_a_serial_killer_like_none_pol ice_have_seen.html[/quote]

Du är på spåret och dina referenter talar i samma riktning. Jag skrev "När en individ tvångsmässigt genomgående hemfaller åt sexuella sadistiska fantasier, gestaltade med manus och fantasifulla tankar - så uppstår en smygande förening där fantasi och verklighet mixas ihop."

Min gissning är att Blombergs café har legat i fokus för NB:s universum av tankar. Han har kunnat studera det en längre tid från sin plats på taket samt från ladan som erbjuder möjlighet till stressreducering genom onani. I sin inre föreställningar har han undan för undan byggt upp ett scenarie kring vad som kan tänkas ske i ladan. Ladan har den nödvändiga rekvisitan inom räckhåll, för "seansen" med det hjälplösa offret. Caféet i sig är inte triggern i dramat men ger näring åt tvångstankarna som förföljer honom natt och dag.

Vad som slutligen triggar NB som utlöser den omtalade minipsykosen kan vi förstås inte veta men låt mig spekulera lite. Med stöd av kartan och behov av vägledning kan han närma sig ett offer typ joggerskan men hon gick inte på det. Så dök mopeden upp och ett alternativ tog över agendan. Nu var förverkligandet av fantasin nära förestående. Utagerandet står för dörren och möjligheten blir honom slutligen övermäktig. Fantasi och verkligheten går ihop i en utlösande blandning med mopeden som katalysator/avgörande trigger. I psykosen existerar inga subjekt, bara objekt med ett Jag (NB) i centrum. Lisas person är sekundär som också Tore Brandtler påpekat. Slutligen har flera inlägg tagit fasta på mopeden som medel för ett närmande.

Jag har bara gjort en grovskiss av ett möjligt scenario baserat på forskningsrön och case. Om gärningen ska betraktas som sexualsadistisk har jag lämnat därhän. Mitt syfte är i första hand att visa på symbiosen tvång/fantasi/genomförande i ett dynamiskt perspektiv.
Senast redigerad av arkmike 2015-12-09 kl. 16:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in