Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
Du påstår att alla aspergergare har minst 90 i IQ? Det var konstigt
Ja, som du senare måste varseblivit instände jag snarare i din skepticism mot den överlägsna intelligensen hos aspisar. Jag utgick t.o.m. ifrån att 100 var det normala snarare än 90-110 och således kan mitt påstående även uttydas som att ganska många aspisar kan ligga lite under genomsniitet.
Resterande del av inlägget var kritik mot det gamla systemet att man rent tekniskt inte kunde få Aspergers-diagnos om man ligger under 90 vilket ger en vinklad statistik över intelligensnivån. När väl DSM-5 revisionerna slår igenom på riktigt konmer alla samlas lite mer under samma tak än tidigare. Just Aspergers har blivit ett så överdimensionerat fenomen att folk känner till begreppet utan att ens veta att det ligger inom autismspektrat.
Ang. huruvida Kristoffer var aspie/autist eller inte vet jag inte om jag är en av användarna du refererar till...
Men jag upprepar för att vara tydlig:
Min misstro mot honom som Aspergare/autist har inget att göra med diverse missförhållanden och ev. låg begåvning.
Den utströmmar helt ur att FUP indikerar att han inte riktigt mötte kriterierna för Aspergers emedan han och sin familj fick förklarat för sig att han enbart hade "en lättare form av Aspergers" vilket man skulle kunna hävda är något som egentligen inte existerar och inte heller något som en seriös psykiatri bör hänge sig åt i samband med den tidsenliga hysterin av överdiagnostisering som fortfarande är en växande trend i vårt moderna samhälle.