2015-12-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Märkligt att tingsrätten underkände det vittnet då NB:s avsaknad av alibi är av central betydelse i målet och hans anhöriga ändrade sina uppgifter efter påtryckningar under förhören. Nog måste det anses relevant att höra vad en expert på området anser om förhörsmetoderna. Det påverkar ju framförallt bedömningen av IB:s trovärdighet.
Var inte IR med vid förhören? Har inte en advokat rätt att närvara vid förhören?
2015-12-08, 11:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Var inte IR med vid förhören? Har inte en advokat rätt att närvara vid förhören?
Men hon var inte IBs eller ABs advokat. Deras advokater tog vara på sina klienters intressen inte på NBs intresse. Det är ganska snyggt upplagt: det finns även DNA från er på Lisas kläder, men om ni tar tillbaka era alibin så släpper vi er - NB kommer ändå att dömas vad ni än säger, men ni kan slippa åtal för medhjälp om ni överger NB.
2015-12-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Vill bara lägga till att adressaten Ruggedo försöker tillämpa aristotelisk logik i sitt pusslande men istället handlar hans argumentation om en emotionell logik påverkad av en allergisk reaktion på ett sexualsadistiskt mord.

Bra att du förtydligar det. Såg jag med en gång. Lite löjlig retorik, -den som sa det han var det... Har skrattat mig igenom dessa inlägg. Det blir lite tramsigt i tråden när man försöker nedvärdera expertutlåtanden i ett fall som haft juridisk prövning och som dessutom genererat en livstidsdom.

Att lägga pussel anpassat efter målet " en simpel person kan inte utföra ett komplicerat mord" lyckas sällan. Vi vet än så länge inte hur "simpel" Nero är. Det ska bli intressant att se om den bilden han själv fått författa kommer att ändras nu när en större kartläggning om honom startar upp.
2015-12-08, 11:14
Medlem
Citat:
Ja men det räcker inte att hon själv som lekman på området ifrågasätter DNA-bevisningen. Utan ett expertvittne på sin sida har hennes klient ingen chans till en friande dom. Om jag var NB:s advokat skulle jag fokusera helt på att hitta en DNA-expert som öppnade upp för möjligheten att hans DNA kan ha hamnat på LH:s kläder på annat sätt än genom att han utfört mordet och gärna också finna något dokumenterat fall där DNA-spår visat sig vara missvisande som man kan dra paralleller till. Det här målet står och faller med den tekniska bevisningen. Allt annat är av sekundär betydelse.
Jag har varit inne på samma tankelinje. Utan ett expertvittne som kan ifrågasätta den tekniska bevisningen har NB en mycket liten chans i HR. Kanske det inte finns någon med stora kunskaper i ämnet som vill ställa upp? Kretsen är nog ganska begränsad i Sverige i alla fall.
2015-12-08, 11:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men hon var inte IBs eller ABs advokat. Deras advokater tog vara på sina klienters intressen inte på NBs intresse. Det är ganska snyggt upplagt: det finns även DNA från er på Lisas kläder, men om ni tar tillbaka era alibin så släpper vi er - NB kommer ändå att dömas vad ni än säger, men ni kan slippa åtal för medhjälp om ni överger NB.

Finns inget som tyder på att din historia stämmer. De ville gärna ha hittat mer bevis på att ib och ab var inblandade men tvingades retirera och lämna dem.
2015-12-08, 11:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket vittne, vad pratar du om i FUP?
Citat:
Julia åkte norrut och Lisa söderut från cafét. Flickan på mopeden hade vänt sig om när de möttes och han kände igen Lisa.
Anders FUP s.106-107.
2015-12-08, 11:17
Medlem
Citat:
Helt rätt, feltänkt av mig. Vi får dock hoppas att de inte medverkade avsiktligt mot NB. Inte speciellt snyggt gjort i så fall.
2015-12-08, 11:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja men det räcker inte att hon själv som lekman på området ifrågasätter DNA-bevisningen. Utan ett expertvittne på sin sida har hennes klient ingen chans till en friande dom. Om jag var NB:s advokat skulle jag fokusera helt på att hitta en DNA-expert som öppnade upp för möjligheten att hans DNA kan ha hamnat på LH:s kläder på annat sätt än genom att han utfört mordet och gärna också finna något dokumenterat fall där DNA-spår visat sig vara missvisande som man kan dra paralleller till.
Äh. Så länge han blånekar att inte ha sett henne kommer hon ingen vägen. Börjar han prata om en date helt plötsligt så är det inte ens trovärdigt. In med skiten i fängelse!
Citat:
Hon ifrågasätter den indirekt när hon tar upp att det är oklart vilken dag offret avled och när kroppen placerades i skåpet. Hon nämner också handsken och örhänget som
Handsken och örhänge - förutom det i slanghärvan på mordplatsen - är helt irrelevanta och har inte ett dugg med bevisningen att göra. Ser du nånstans att detta betonas via TR som det primära?
Snören däremot med DNA från NB, Lisa, röret och hårstrån är det relevanta=lokaliserad BP.
... Förutom 10 DNA på hennes kläder givetvis.
2015-12-08, 11:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Finns inget som tyder på att din historia stämmer. De ville gärna ha hittat mer bevis på att ib och ab var inblandade men tvingades retirera och lämna dem.
Då har du nog inte läst förhören med AB och IB i FUP.
2015-12-08, 12:00
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men frånvaron av alibi och IBs lögner om detta togs såvitt jag minns inte upp i TR?

Det diskuterades då att det var en Pandoras ask som IR öppnade då hon ville få IB att vittna, eftersom åklagaren då kunde åberopa förhören och hennes olika versioner (läs lögner) om NBs förehavanden på kvällen, liksom att NB bett henne ljuga.

Som jag minns av domen togs hennes falska alibi-uppgitter inte upp i domen, så varför vill IR ta upp det igen? Minns jag fel?

Nu blev förhöret med IB i tingsrätten ganska farsartat och avbröts pga tolkproblem, men tanken är att hon ska styrka att hennes man var hemma vid tiden för mordet. Frågan är vilken av hennes versioner som är osann, om hon ljugit initialt när hon gav sin man alibi eller om den ändrade berättelsen är inkorrekt. Är man övertygad om att NB är skyldig utgår man naturligtvis från att den första versionen är felaktig och att hon ljög för att skydda sin man. Men hon kan lika gärna ha korrigerat sina uppgifter för att behaga polisen och därmed bli släppt från häktet och undkomma polisens och häktespersonalens psykiska misshandel. Det finns all anledning att kritiskt granska polisens förhörsmetoder då man på ett otillbörligt sätt kan ha pressat IB till att ändra sin historia.
2015-12-08, 12:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu blev förhöret med IB i tingsrätten ganska farsartat och avbröts pga tolkproblem, men tanken är att hon ska styrka att hennes man var hemma vid tiden för mordet. Frågan är vilken av hennes versioner som är osann, om hon ljugit initialt när hon gav sin man alibi eller om den ändrade berättelsen är inkorrekt. Är man övertygad om att NB är skyldig utgår man naturligtvis från att den första versionen är felaktig och att hon ljög för att skydda sin man. Men hon kan lika gärna ha korrigerat sina uppgifter för att behaga polisen och därmed bli släppt från häktet och undkomma polisens och häktespersonalens psykiska misshandel. Det finns all anledning att kritiskt granska polisens förhörsmetoder då man på ett otillbörligt sätt kan ha pressat IB till att ändra sin historia.
Då lär de behöva vara två som korrigerar hit och dit eftersom de säger samma sak (i separata förhör) :
Både AB och IB stod ihop med NB när han bad dem säga att han kom hem senast kl 18.

Irina:
Citat:
Citat:
Ok sa han då sa att jag kom hem kl 17.30 eller 18 inte mer än så
Citat:
sa han till mig och Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter. Mmm, men då var han ju inte hemma
Mmm
Vet du att, också det, varför sa han så tror du?
Nu vet vi inte vad jag kan tänka
Mmm, berätta vad du tänker
Jag vill inte tänka illa
Citat:
Att han kommit hem innan arton men inte efter
..Förutom detta finns ytterligare en tillsägelse från NB till brorsan vid telefontolksförhör.
Brorsan:
Citat:
Och sen dom ringde mot kvällningen så kom två personer ja och tog uppgifter.
Mmm
Jag tror det var till och med Saab bil, och sen dom bad om vi får gå in i rummet och sen var tolk på telefon.
Mmm, fortsätt.
Och sen på väg till köket du vet då min bror sa om någon frågar säg att klockan sex jag var hemma.
Citat:
Aivaras uppger att när polisen kom för att ta DNA på Aivaras så gick Nerijus och Aivaras
bredvid varandra. I samband med det så sa Nerijus ganska tyst att "Om någon frågar så var
jag hemma klockan sex." Aivaras uppfattade det som att Nerijus bad Aivaras att ljuga om
tiden.
Senast redigerad av develi 2015-12-08 kl. 12:29.
2015-12-08, 12:24
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ja men det räcker inte att hon själv som lekman på området ifrågasätter DNA-bevisningen. Utan ett expertvittne på sin sida har hennes klient ingen chans till en friande dom. Om jag var NB:s advokat skulle jag fokusera helt på att hitta en DNA-expert som öppnade upp för möjligheten att hans DNA kan ha hamnat på LH:s kläder på annat sätt än genom att han utfört mordet och gärna också finna något dokumenterat fall där DNA-spår visat sig vara missvisande som man kan dra paralleller till. Det här målet står och faller med den tekniska bevisningen. Allt annat är av sekundär betydelse.
Jag tror att hon fattar det själv. Det finns säkert någon som har forskat i ämnet, men det är kanske inte det lättaste att hitta lämplig person. Det är främst förekomst av blod DNA som är besvärande. Alltenativ till expertvittne om sådan saknas är väl att kräva utökade analyser som kan bekräfta/avfärda att DNA kommer ifrån blodceller eller annan källa som är enklare att plantera. Leker man med tanken att NB talar sanning vilket inte kan uteslutas, då finns det en smart mördare som går lös och som har begått det perfekta brottet.

Jag har en känsla av att Inger gör sitt bästa i detta svåra fall. Inte för att hon är en golddigger som många i tråden utmålar henne som, utan för att hon uppriktigt tror på klientens oskuld.

Citat:
Hon ifrågasätter den indirekt när hon tar upp att det är oklart vilken dag offret avled och när kroppen placerades i skåpet. Hon nämner också handsken och örhänget som tycks ha placerats i ladan i efterhand vilket också skapar tveksamheter kring mordplatsen.

Men om du noterat saker som du anser att advokaten har missat så tycker jag att du ska skriva till henne. Det är viktigt att allt som talar till den åtalades fördel presenteras för rätten så att det blir en rättvis process. Mailadressen står i överklagadet.

Det räcker inte att bara antyda. Det finns en del stöd i FUP för ett helt annat händelseförlopp. Det, tillsammans med hållbara misstankar om planterade bevis borde kunna resultera i ett frikännande dom. Jag har printat ut ett antal sidor som jag har gjort anteckningar i. Tyvärr har jag ont om tid att sammanställa det men hoppas kunna få till det innan rättegången.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in