Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Ja men det räcker inte att hon själv som lekman på området ifrågasätter DNA-bevisningen. Utan ett expertvittne på sin sida har hennes klient ingen chans till en friande dom. Om jag var NB:s advokat skulle jag fokusera helt på att hitta en DNA-expert som öppnade upp för möjligheten att hans DNA kan ha hamnat på LH:s kläder på annat sätt än genom att han utfört mordet och gärna också finna något dokumenterat fall där DNA-spår visat sig vara missvisande som man kan dra paralleller till. Det här målet står och faller med den tekniska bevisningen. Allt annat är av sekundär betydelse.
Jag tror att hon fattar det själv. Det finns säkert någon som har forskat i ämnet, men det är kanske inte det lättaste att hitta lämplig person. Det är främst förekomst av blod DNA som är besvärande. Alltenativ till expertvittne om sådan saknas är väl att kräva utökade analyser som kan bekräfta/avfärda att DNA kommer ifrån blodceller eller annan källa som är enklare att plantera. Leker man med tanken att NB talar sanning vilket inte kan uteslutas, då finns det en smart mördare som går lös och som har begått det perfekta brottet.
Jag har en känsla av att Inger gör sitt bästa i detta svåra fall. Inte för att hon är en golddigger som många i tråden utmålar henne som, utan för att hon uppriktigt tror på klientens oskuld.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheMiracle
Hon ifrågasätter den indirekt när hon tar upp att det är oklart vilken dag offret avled och när kroppen placerades i skåpet. Hon nämner också handsken och örhänget som tycks ha placerats i ladan i efterhand vilket också skapar tveksamheter kring mordplatsen.
Men om du noterat saker som du anser att advokaten har missat så tycker jag att du ska skriva till henne. Det är viktigt att allt som talar till den åtalades fördel presenteras för rätten så att det blir en rättvis process. Mailadressen står i överklagadet.
Det räcker inte att bara antyda. Det finns en del stöd i FUP för ett helt annat händelseförlopp. Det, tillsammans med hållbara misstankar om planterade bevis borde kunna resultera i ett frikännande dom. Jag har printat ut ett antal sidor som jag har gjort anteckningar i. Tyvärr har jag ont om tid att sammanställa det men hoppas kunna få till det innan rättegången.