2015-12-08, 00:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, ordet är fritt men jag tycker att det ändå krävs att man har något som liknar ett belägg för att understödja sitt tyckande. Annars är det ju tämligen värdelöst tyckande.

Om man inte kan relatera sitt tyckande till FUP, tidslinjer och övrig fakta vi känner till och belägga sina åsikter, ja då faller det obönhörligen platt ner i mitt icke-trovärdighets träsk.

Må så vara men det är ändå liiite övermaga von oben inställning att mer eller mindre kräva att folk ska sluta posta om sina alternativa hypoteser väl.
2015-12-08, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eller inte sagt...

Eller om dehar reda på något hon inte blivit hörd om eller sagt men att det vid förhören bedömts som irrelevant (och försvaret gör annan bedömning)?
2015-12-08, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det där låter vettigt. Ska vi bygga på tidslinjen sen innan förmodar jag i så fall att Nerijus tog sig till till ladan så han var där strax innan 18. Att det här var ett brott som begicks som resultat av stundens ingivelse är såklart bullshit. Han var ett jävla rovdjur som var på jakt efter sitt byte. Därför visste han såklart om caféets öppettider och han visste nog ännu mer om flickorna som jobbade där. Han hade nog lyckats se sina favoriter. Han iakttar från ladan och går sedan ner när Lisa är ensam. När fickringningen sker är det med all säkerhet honom hon konverserar med.

I övrigt tror jag allt stämmer som du skriver. Det gör det också rätt uppenbart att de har rätt man. Jag är också konspiratoriskt lagd, men är helt övertygad i detta fallet, förstår inte hur vissa kan tvivla. Teknisk bevisning finns och alla vittnen känns pålitliga. Finns inget oberoende vittne som skyddar Nerijus.

Det enda vi inte fått svar på och som vi troligen aldrig kommer få veta är väl hur han får med henne i ladan samt hur hon attackeras och dödas. Min gissning är att lyckas locka över henne. Har han pratat med henne nere vid mopeden, så kanske han har lagt på sin charm för att bygga upp ett förtroende. När de går över vägen så kollar han sig förmodligen noga omkring för att försäkra sig om att inga vittnen finns och sedan slår han till inne i ladan eller precis intill den. Gissningsvis har han snöret i fickan och stryper henne direkt. Alternativt kan han ju ha använt en påse också av något slag för att kväva henne. Hon är sedan död eller medvetslös när hon blir upphängd.

Det största misstaget och mest avgörande han gjorde var att han underskattade det efterföljande pådraget och valde att stuva in kroppen i klädskåpet. Hur hade han tänkt att få ut den sen när liket börjat stelna? Planen måste väl ha varit att bränna upp den och hade aldrig kroppen återfunnits hade han kanske kommit undan.

Ja...den stora frågan är dom första minuter som han fick in henne i ladan.
Som du beskriver det kan det mycket väl stämma att han lyckades vara trevlig och lurade in henne i ladan, och direkt då har han övermannat henne.
Han hade ju inte kunnat fantisera om vilket pådrag det blev.
Det är inte ofta ett så snabbt och stort pådrag sker i samband med ett mord.
Men...nu har den skiten bäddat bra åt sig.
Alla spår och teknisk bevisning samt vittnen, så går det inte att komma runt allt.
Det blir livstid i HR också.
2015-12-08, 00:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller om dehar reda på något hon inte blivit hörd om eller sagt men att det vid förhören bedömts som irrelevant (och försvaret gör annan bedömning)?

När jag läser om förhöret känns det väl mer negativt än positivt för Nerijus. Att litauerna var ledsna och nedstämda veckan efter kan man ju tolka på två sätt.

Antingen för att dom trodde dom skulle bli misstänkta för att dom är litauer ( vilket de säger) eller för att en/två av dem har begått ett brott som även den tredje känner till.

Varför pratar Nerijus om SMS:et. ? Det går ju fortare att texta " Nu" än att ringa vilket ju kan bli hur utdraget som helst med en förälder.
2015-12-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
När jag läser om förhöret känns det väl mer negativt än positivt för Nerijus. Att litauerna var ledsna och nedstämda veckan efter kan man ju tolka på två sätt.

Antingen för att dom trodde dom skulle bli misstänkta för att dom är litauer ( vilket de säger) eller för att en/två av dem har begått ett brott som även den tredje känner till.

Varför pratar Nerijus om SMS:et. ? Det går ju fortare att texta " Nu" än att ringa vilket ju kan bli hur utdraget som helst med en förälder.

Fast det är det jag menar. Försvaret kanske har reda på att något inte finns med i förhöret?
2015-12-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det är det jag menar. Försvaret kanske har reda på att något inte finns med i förhöret?

Och först nu klurat ut det? Nej, jag tror IR försökt hitta ALLT som finns för att så visst tvivel om NBs skuld.

Lyckas hon? Knappast.
2015-12-08, 01:03
Bannlyst
Citat:

Nerijus vill antagligen framstå som socialpedagogiskt och få en replik - Ja ungdomarna nuförtiden är min gissning. Alltså profilera sin ståndpunkt mot omgivningen. Egentligen bara det vanliga, 1 fiska lite, 2 hålla masken och 3 verka helt bakom flötet i andra aspekter. För det ger honom nog en 4 känsla av att ha spöat dem.

Finns det några fler fiskande frågor från NB? Det kanske är dags att sätta upp alla de frågor som börjat intressera den gode herrn och se hur frågeställningarna plötsligt börjar intressera honom som katten efter katastrofen.
2015-12-08, 01:08
Medlem
Grandiosos avatar
En mycket angelägen krönika av expressens Britta Svensson under måndagen:

Denna typ av mord fungerar som terror

Citat:
Det finns ingen annan grupp i samhället som helt oprovocerat, decennium efter decennium, utsätts för så grovt dödligt våld av okända gärningsmän som unga kvinnor.

Statistik som började föras 1990 visar att sen dess har i genomsnitt två kvinnor i åldern mellan 15 och 30 år mördats av en för dem okänd man varje år. Den siffran minskar inte, trots att det dödliga våldet som helhet har minskat kraftigt.

I år är det Lisa Holm, 17, Stina Zetterberg, 26, och Ida Johansson, 21, som blivit mördade.

Denna typ av mord fungerar som terror. De injagar allvarlig fruktan i stora grupper av kvinnor, generation efter generation, styr vårt handlande, våra rädslor och relationer.

Gärningsmännen verkar jagas på av fantasier och idéer som bara blir allt grövre.

Det är direkt äcklande att det finns en global industri som ger den här typen av brutala mördare energi och idéer.

Om man ska tro åklagarens stämningsansökan så missbedömde mördaren Ida Johansson. Hon var inget lätt offer. Hon gjorde "motstånd genom att riva, slita och slå omkring sig". Mördaren kunde utföra sina vidriga handlingar först efter att han dödat henne.

Liksom Nerijus Bilevicius tycks han ha haft en mycket stark drift att övermanna och skända den unga kvinna han fick i sitt våld.

Det går inte att nog tydligt framhålla hur viktigt det är att sätta fokus på unga mäns beteenden och psykiska hälsa, och inte bara ständigt prata om hur unga kvinnor har det. Morden på Ida Johansson och Stina Zetterberg visar vilken avgrund tonårspojkar i dag kan leva i, och vilken fasansfull skada de kan orsaka andra, helt oskyldiga, människor.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/denna-typ-av-mord-fungerar-som-terror/
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-08 kl. 01:19.
2015-12-08, 01:13
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nerijus vill antagligen framstå som socialpedagogiskt och få en replik - Ja ungdomarna nuförtiden är min gissning. Alltså profilera sin ståndpunkt mot omgivningen. Egentligen bara det vanliga, 1 fiska lite, 2 hålla masken och 3 verka helt bakom flötet i andra aspekter. För det ger honom nog en 4 känsla av att ha spöat dem.

Finns det några fler fiskande frågor från NB? Det kanske är dags att sätta upp alla de frågor som börjat intressera den gode herrn och se hur frågeställningarna plötsligt börjar intressera honom som katten efter katastrofen.

Ja, om han "fiskar" när han frågar om SMS, kattens medtagande till Litauen, MP, mask, mm så är han ju ganska listig och slug.
2015-12-08, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ja, om han "fiskar" när han frågar om SMS, kattens medtagande till Litauen, MP, mask, mm så är han ju ganska listig och slug.
Om inte annat så försöker han nog bli lite slugare för att ha data att styra och ställa med som när han bryr som om MPs tid och menar att det är Waist of time. Men krokben kan fungera åt flera håll, senast så gjorde han väl mest vågen och verkade ganska bakom flötet till alla centrala delar av händelsen, så masken är han mån om. Men spåren från de egna ritningarna verkar dock ha fångat hans replikationskärna som DNA och den är lite svårare att kroka ur.

Men visst kommer han nog att försöka dölja det som finns mellan vägg och golv med en list.
2015-12-08, 01:26
Medlem
[quote=Grandioso|55649211]En mycket angelägen krönika av expressens Britta Svensson under måndagen:

Denna typ av mord fungerar som terror

Ja, att likna det vid terror är korrekt. I min stad - där härjade Haga-mannen - och satte skräck i hela stadens kvinnor. Man gick flera tillsammans, eller samåkte taxi, men han kunde likväl stå i trappuppgången. Ingen gick säker och - likt IS - var han oförutsägbar. Var nedslaget skulle ske och när.

Som NB en gift man, hederligt arbete och inga noteringar i belastningsregistret. En helt normal kille.

Dubbelnatur.

Dom finns mitt ibland oss. Finns inget som gör att dom "sticker ut".
2015-12-08, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Om inte annat så försöker han nog bli lite slugare för att ha data att styra och ställa med som när han bryr som om MPs tid och menar att det är Waist of time. Men krokben kan fungera åt flera håll, senast så gjorde han väl mest vågen och verkade ganska bakom flötet till alla centrala delar av händelsen, så masken är han mån om. Men spåren från de egna ritningarna verkar dock ha fångat hans replikationskärna som DNA och den är lite svårare att kroka ur.

Men visst kommer han nog att försöka dölja det som finns mellan vägg och golv med en list.

Självklart har NB fiskat upp information under mordveckan. Information som han använt för olika syften. Dels för att ha koll på söket men också information han behövt för att använda i sina försök att ha alibi, att spela ovetande och oskyldig. Han vet hur han ska agera, han har gjort allt han kan för att försöka spela sin roll som oskyldig. Han spelar ju väldigt ovetande och korkad och gör sig till ett offer. Han som inte fattar något av det som hänt, t.o.m hulkar och gråter som ett barn - hur ska denna simpla figur ha kunnat utföra det bestialiska mordet? Typ så agerar han, för han tror det gagnar hans syften. Visar självklart inte sitt rätta jag, han spelar den roll han behöver spela.
Lisa fick uppleva hans rätta jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in