2015-12-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Jo fast det förtar väl lite av tjusning då...också. Då kan ju lika gärna döda sitt offer med kniv.
Du missförstod mig. Den mekaniska betraktelse som jag syftar på hade samma slutresultat som din underförstådda upphissning.
2015-12-07, 17:37
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Mord med sexuellt motiv ses via FUP och gärningsbeskrivningen.
2. Det är inte vår sak att redogöra för dess delar mer än det gjorts. Det är även motiverat via expertis NL utifrån mordets karaktär om trolig sexualsadism förankrad forskningslitteratur internationellt:

" Det här är igen ingenting som är unikt i den internationella samlade litteraturen, även om det fortfarande är så att det, som tur är var jag på väg att säga är relativt ovanligt."
live rättegången.

Du däremot, som anser att ÅK har helt fel ihop med sexualbrottsforskare Långström, har en hel del att redogöra om alternativt förlopp som ska vara rimligt och logiskt.
Go ahead eller gilla läget via domen i TR.

Nej det är verkligen inte din eller min sak att redogöra för något i detta fall. Vi sitter här och spekulerar trots det. Att du är tänd på sexualsadism-spåret och hänvisar till den föreslagna gärningsmannabeskrivningen är uppenbar. Jag ser inte det som du. Det är bara att köpa.

Att det finns sexualdårar som gillar hängning, sadism och liknande är det ju ingen tvekan om.

Ångström uttalar sig som "expert" på området för åklagaren. Att han då beskriver hur vissa sexualdårar beter sig betyder inte det att man kan sätta likamedtecken mellan beskrivningen och NB. Ser du skillnaden?

Vi kan med ditt och andras sätt att se detta slänga Occams rakblad i ån och istället hänge oss det mer fantastiska. Detta är ett mycke, mycket ovanligt mord. Det är extraordinärt i Svensk och internationell mordhistoria. Detta gör ju att man kan börja spekulera att mördaren är extraordinär och mycket mycket ovanlig. Denne har närt sina mördarfantasier under lång lång tid. Den har då planerat länge och väl. Kanske i flera år. Denne utser då kriterier för ett lämpligt offer. Den utser också kriterier för ett lämpligt offer att sätta dit för mordet. Den har flera sjuka drömmar som denne när. Dels att sexualsadistiskt möda någon men även att låta någon annan få skulden. Denne hittar de perfekta omständigheterna på Kinnekulle. En ung flicka som åker moped, litauiska "gästarbetare" runt varje hörn. Bara att välja lämplig tidpunkt och slå till.

Poängen med denna utlägning är såklart att NB inte alls verkar extraordinär av något slag. Är han mördaren, vilket det mesta pekar på, så är det mer troligt att han gjort det på ett ganska taffligt och icke-extraordinärt sätt. Vredesmod vid misslyckat våldtäktsförsök, olycka med moped eller något mer simpelt. Han kan i efterskott försökt iscensätta något han fått för sig eller råkat sett i hans brors porrsurfande. Han inser mitt i sitt bestyr med att arrangera hägningmordet att det är hans bror som kommer misstänkas, utan att alls tänka på att hans DNA sprids här och var och att hängningsmord är mycket mycket ovanliga, så han drar i panik väg till Martorp och trycker in henne i skåpet i panik och försöker skaffa alibi.

Det finns andra tänkbara scenarion.

Det är en hoper skribenter som vill ha det till att det är ett mycket spekulativt och avancerat mord där man kan snaska sig i de sexualsadistiska detaljerna. Som jag påpekat så verkar det inte logiskt att en simpel man genomför ett avancerat och mycket ovanligt mord. Det skapar disharmoni i logiken.

Hittas något konkret som kan påvisa att NB närt dessa tejp och hängningsfantasier en längre tid så förändrar ju det mitt sätt att se motiv och tillvägagångssätt.
2015-12-07, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xurique
även som personen som hängs skulle viffta o hoppa tills den dör?
Invändningen, som jag bemötte, gällde skador på händerna (efter en förmodad hissning). Offrets tillstånd och beteende är inte en del av resonemanget. Jag och andra som anslöt i det nämnda analyserandet utgick ifrån en hängande kropp som ett av flera fynd styrkt faktum och ägnade en tanke åt metoden att uppnå detta resultat. Det känns som att ödsla tid att ta om hela detta resonemang en gång till.
2015-12-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant!

Detta är i bästa fall okunskap, i sämsta fall en direkt lögn. Man söker efter DNA-rpfiler och om d! en man finner inte stämmer med några av de man har tillgängligt, så blir svaret "okänd profil". Det har inte skett i något enda fall, vad jag kan se i FUP.

Jag håller med att det är okunskap, och i sämsta fall lögn
men håller inte att det är advokatens okunskap.
Lögn är att påstå att man INTE HITTAT DNA från andra personer!
De har INTE SÖKT DNA från andra personer!
Det värsta vad kan hända i undersökningen. Man utesluter inte andra möjliga gm bara så där, bara att det finns gästarbetare som bor i närheten!
2015-12-07, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men om vi går på din linje och underkänner utredningen som förhastat målinriktad, så får man väl erkänna att polisen haft en väldig tur, som kunnat styrka sin magkänsla med mängder av bevis ? Allt fel men resultatet gott s a s. Inte ens försvarsadvokaten med tillgång till utredningsapparaten har kunnat lägga fram en alternativteori, så vad skulle rimligen ha kunnat missas ? Hon insinuerar brodern som gärningsman, men denne var ju under utredning för mordmisstanke lika tidigt som den nu åtalade, men polisen har inte kunnat styrka bevisning mot denne, tvärtom släppt honom.

Japp det är här det börjar bli intressant på riktigt.
Nu vet jag inte vilka kufar det bor i Blomberg med omnejd men jag hade börjat där.

Ulf Nilsson 10-åriga Helens mördare var just från Hörby och han var konstig. Det tog ändå 10 år eller nåt att hitta honom. Det var slappt.

Sen får man gå över bevis igen. Vad finns och varför? Vad saknas? Varför? Osv

Tycker ni verkligen tejp o grejer känns relevant? Tänk om. Vad händer då?
2015-12-07, 17:48
Medlem
Citat:
Man skjuter rådjur på max 35 m tror jag för hagelbössa. Jag har mätt upp det. Det är inte nära. Vad inbillar man sig att han ser på det avståndet?
Nu var ju inte hans avsikt att skjuta någon på kaféet. Om han hade svårt att urskilja personer på 40 m avstånd borde han inte ha tillåtits arbeta på ladutaket.
2015-12-07, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Nej det är verkligen inte din eller min sak att redogöra för något i detta fall. Vi sitter här och spekulerar trots det. Att du är tänd på sexualsadism-spåret och hänvisar till den föreslagna gärningsmannabeskrivningen är uppenbar. Jag ser inte det som du. Det är bara att köpa.

Att det finns sexualdårar som gillar hängning, sadism och liknande är det ju ingen tvekan om.

Ångström uttalar sig som "expert" på området för åklagaren. Att han då beskriver hur vissa sexualdårar beter sig betyder inte det att man kan sätta likamedtecken mellan beskrivningen och NB. Ser du skillnaden?

Vi kan med ditt och andras sätt att se detta slänga Occams rakblad i ån och istället hänge oss det mer fantastiska. Detta är ett mycke, mycket ovanligt mord. Det är extraordinärt i Svensk och internationell mordhistoria. Detta gör ju att man kan börja spekulera att mördaren är extraordinär och mycket mycket ovanlig. Denne har närt sina mördarfantasier under lång lång tid. Den har då planerat länge och väl. Kanske i flera år. Denne utser då kriterier för ett lämpligt offer. Den utser också kriterier för ett lämpligt offer att sätta dit för mordet. Den har flera sjuka drömmar som denne när. Dels att sexualsadistiskt möda någon men även att låta någon annan få skulden. Denne hittar de perfekta omständigheterna på Kinnekulle. En ung flicka som åker moped, litauiska "gästarbetare" runt varje hörn. Bara att välja lämplig tidpunkt och slå till.

Poängen med denna utlägning är såklart att NB inte alls verkar extraordinär av något slag. Är han mördaren, vilket det mesta pekar på, så är det mer troligt att han gjort det på ett ganska taffligt och icke-extraordinärt sätt. Vredesmod vid misslyckat våldtäktsförsök, olycka med moped eller något mer simpelt. Han kan i efterskott försökt iscensätta något han fått för sig eller råkat sett i hans brors porrsurfande. Han inser mitt i sitt bestyr med att arrangera hägningmordet att det är hans bror som kommer misstänkas, utan att alls tänka på att hans DNA sprids här och var och att hängningsmord är mycket mycket ovanliga, så han drar i panik väg till Martorp och trycker in henne i skåpet i panik och försöker skaffa alibi.

Det finns andra tänkbara scenarion.

Det är en hoper skribenter som vill ha det till att det är ett mycket spekulativt och avancerat mord där man kan snaska sig i de sexualsadistiska detaljerna. Som jag påpekat så verkar det inte logiskt att en simpel man genomför ett avancerat och mycket ovanligt mord. Det skapar disharmoni i logiken.

Hittas något konkret som kan påvisa att NB närt dessa tejp och hängningsfantasier en längre tid så förändrar ju det mitt sätt att se motiv och tillvägagångssätt.

Ungefär så tänker man ja. Man kan ha fel men det gör inget. Det är inte det som är viktigt. Viktigt är att scenariot håller att granskas. Vems det än är.
2015-12-07, 17:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant!

Några reflektioner:
1) IR skjuter, som väntat, in sig på DNA-bevisningen, och det är den rimliga vägen. Tyvärr förfaller hon till att skriva (mot bättre vetande?) att:
Vad avser DNA har man inte sökt efter spår från andra personer än Nerijus Bilevicius, Aivarus
Bilevicius och Irina Bileviciene. Detta p g a att man redan bestämt sig för dessa personer som de
skyldiga.

Detta är i bästa fall okunskap, i sämsta fall en direkt lögn. Man söker efter DNA-rpfiler och om den man finner inte stämmer med några av de man har tillgängligt, så blir svaret "okänd profil". Det har inte skett i något enda fall, vad jag kan se i FUP!
2) IR gör sak av "joggerskans" osäkra utpekande. Detta vore väsentligt om TR hade ansett detta betdelsefullt, men det gjorde man inte. Inte troligt att HR skulle värdera upp hennes vittnesmål.
3) Såvitt jag kan se nämns inte T&As m.fl. utpekande av NB körandes sin bil från Martorp på söndagkvällen. Detta är givetvis mycket besvärande uppgifter för NB och det hade varit intressant att se vad IR har för idé där.
4) Upprepandet av osäkerhet om dödsorsaken är som jag ser det tomt dravvel. Hurivida LH hängdes eller ströps med snaran har noll inverkan på skuldfrågan. Det är fortfarande ett mord, och det finns fortfarande bara en tänkbar GM, hennes klient.

Ja, och som tingsrätten skrev: " hon hängde ju inte kvar där dagen efter så döden bör ha inträffat strax efter bortförandet".
2015-12-07, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du missförstod mig. Den mekaniska betraktelse som jag syftar på hade samma slutresultat som din underförstådda upphissning.

Jo ... men inte vägen upp. Det passar redan döda djur.
Inte lustmord.
2015-12-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
....
Du kunde ju också ha sagt att om något hittas som otvetydigt påvisar att NB begått den i åtalet beskrivna handlingen trots avsaknad av tunga bevis på fantasier av nämnda typ, så skulle du låta dig övertygas (jag hoppas att du är med på det). Eftersom tingsrätten och många i tråden gör bedömningen att detta kriterium redan är uppnått, så kokar frågan ner till bedömningen av företedda bevis. Inte ens advokaten har konkretiserat sitt ifrågasättande av den tekniska bevisningen.
2015-12-07, 18:09
Medlem
Citat:
Japp det är här det börjar bli intressant på riktigt.
Nu vet jag inte vilka kufar det bor i Blomberg med omnejd men jag hade börjat där.

Ulf Nilsson 10-åriga Helens mördare var just från Hörby och han var konstig. Det tog ändå 10 år eller nåt att hitta honom. Det var slappt.

Sen får man gå över bevis igen. Vad finns och varför? Vad saknas? Varför? Osv

Tycker ni verkligen tejp o grejer känns relevant? Tänk om. Vad händer då?
Ja, du har din misstro och den är det svårt att bemöta. Dock finns det ett genomtänkt rättssystem med olika roller tilldelade åklagare, domare osv. Utredningen, under överinseende av åklagaren, har riktlinjer för sitt arbete att följa. I dessa ingår inte att flyga på alla människor som malisen på bygden tycker är skumma. Topsning kan t ex inte tvångsmässigt utföras utan beslut av åklagare och då bara vid skälig misstanke - hur skulle det annars se ut ? Karakteristiken "skum" måste alltså ha någon forensisk substans för att leda till utredningsinsatser. Utredningen lär ju inte ha lidit brist på tips och en hel del svar på sådana här funderingar återfinns troligen i en eller annan pärm i slasken. Advokaten har enligt egen uppgift letat i slasken och skulle väl om möjligt ha dragit upp någon riktig skummis för noggrannare utredning, men hon har kammat noll.
2015-12-07, 18:12
Medlem
Citat:
Jo ... men inte vägen upp. Det passar redan döda djur.
Inte lustmord.
Jag är ingen expert på lustkänslor i sammanhanget, men jag kan säga att det åsyftade resonemanget lämnade stort utrymme för manövrerande av kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in