Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Jag läste att när det var på tal om att Sverige övervägde att skaffa kärnvapen på 60-talet, så kunde man i Ågestareaktorn bara tillverka 0,5 g Plutonium per dag. Så läste jag nyss att USA o f.d. Sovjet har tillverkat 270 000 kg Plutonium sen 1945, enbart för militära ändamål.
Så, hur tillverkar man Plutonium i större skala?
Det är lite svårt att jämföra två jätteländer med massvis med stora reaktorer som under många decennier satsade allt på att bara göra en djävla massa kärnvapen, att jämföra det med vår enda lilla reaktor som bara gick några år.
Frågan är väl hur Ågestas plutoniumproduktion står sig mot någon amerikansk eller rysk reaktor omräknat mot samma reaktoreffekt.
Ågesta var optimerad för plutoniumproduktion med de medel som stod landet till buds men det är möjligt att den inte var så effektiv ändå. Något jag tror kan vara en viktig skillnad är att jänkarna och ryssarna hade tillgång till anrikat bränsle medan vi körde på oanrikat naturligt uran. Det kanske ger stor skillnad i plutoniumutbyte, jag vet inte.
(Vi fick sedermera tillgång till anrikat bränsle och amerikansk reaktorteknik (som används än idag) men då var vi tvungna att garantera att vi skulle skita i att göra kärnvapen och underställa oss IAEA:s kontroller. Idén med oanrikat och svensk reaktorkonstruktion var att vi skulle kunna göra vad vi ville.)
Citat:
Ursprungligen postat av
sommarlov
Du bygger speciella kärnkraftverk som optimerar produktionen av plutonium 239.
Vanliga lättvatten-reaktorer fungerar också, men du måste byta bränslet mycket ofta, annars övergår det till plutonium 240 eller fissioneras.
Ryssarnas RBMK var idealiska (Tjernobyl) eftersom de kunde byta bränsle under drift!
Den Svenska tungvattenreaktorn fungerade också, sök på CANDU reactors för mera info, passar en hemma-anläggning bäst!
Fast Ågestareaktorn var optimerad för plutoniumproduktion och kunde byta bränsle under drift. Det fina gamla företaget NOHAB (som mest är kända för att bygga lok) byggde laddapparaten. Den var både omladdningsbar under drift och hade tungt vatten som moderator.
Citat:
Ursprungligen postat av
Teleslinga
Det görs väl enklast i en rejäl tungvattenreaktor. Va?
Jag är osäker på om tungt vatten är någon fördel för plutoniumproduktionen. Ågesta hade som sagt tungt vatten men det var för att kunna köra på naturligt uran utan att behöva bygga någon dyr anrikningsanläggning eller göra sig beroende av utländskt kärnbränsle.
Samtidigt har de ryska RBMK lätt vatten men där finns å andra sidan grafit som moderator också. RBMK:n vill ha anrikat uran.