2015-12-07, 11:52
Medlem
Hej!
Jag håller just nu på att söka till olika skolor i England.
Problemet är att jag har ganska dålig koll på vilka skolor som är mest eftertraktade, samt om jag överhuvudtaget har någon chans att komma in på dem!

Planen är att studera Business/management. Jag kommer inte in på handels med betygen (Ca reserv 30) så jag antar att LSE inte är någon idé heller. Däremot har jag en del arbetslivserfarenhet och har studerat Fek A på universitetet.

Hur står sig Cass, King's, Imperial, Warwick?
Jag ska även söka till CBS där jag sannolikt kommer in.

Vad hade ni valt?
Citera
2015-12-07, 11:58
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSunshines
Hej!
Problemet är att jag har ganska dålig koll på vilka skolor som är mest eftertraktade, samt om jag överhuvudtaget har någon chans att komma in på dem!

Planen är att studera Business/management. Jag kommer inte in på handels med betygen (Ca reserv 30) så jag antar att LSE inte är någon idé heller. Däremot har jag en del arbetslivserfarenhet och har studerat Fek A på universitetet.

Vad hade ni valt?

Jag skulle säga att universitetet står sig lägre än det faktum att du har studerat utomlands, det vill säga om du planerar att jobba i Sverige i framtiden. Men vilket universitet som står högst i kurs vågar jag inte svara på för där är jag för dåligt insatt. Givetvis så är det väl så att vissa mer välrenommerade skolor står sig högre vid en ansökan, men bara de facto att du studerat i ett annat land tar dig ofta en bit på vägen.
Citera
2015-12-07, 15:24
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Hej!

Vad hade ni valt?

Jag ansökte till LSE med betyg som inte räckte till HHS och det jag föll på var mitt personliga brev, inte mina betyg. Testa därför att söka ändå.
Citera
2015-12-07, 16:22
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Hej!

Vad hade ni valt?
Som danthepancake säger är utländska universitet mindre petiga med betygen. Det är bättre med ett riktigt bra personligt brev. Om du är på 30e reserv på handels är nog betygen tillräckligt bra.
Citera
2015-12-13, 11:10
Medlem
Salgouds avatar
Svaren ovan är bra. Tilläggas bör att du kan kolla på lite rankingsidor

Ranking för utbildningar i ekonomi:
http://www.theguardian.com/education/ng-interactive/2015/may/25/university-guide-2016-league-table-for-economics

http://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/league-tables/rankings?s=Economics

Generell ranking:
http://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/league-tables/rankings (scrolla ner)

http://www.theguardian.com/education/ng-interactive/2015/may/25/university-league-tables-2016

Notera att Guardian lägger mer tyngd på studentupplevelse (dvs hur nöjda studenter är med sin erfarenhet på skolan - undervisning, stöd, material, etc.) medans t.ex. TCUG fokuserar mer på andra faktorer.
Citera
2015-12-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Som danthepancake säger är utländska universitet mindre petiga med betygen. Det är bättre med ett riktigt bra personligt brev. Om du är på 30e reserv på handels är nog betygen tillräckligt bra.

hur petiga? om man har ett oförskämt lågt snitt på 15, tar de ens emot min ansökan då? var har jag störst chanser att komma in?
Citera
2015-12-14, 15:27
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idare
hur petiga? om man har ett oförskämt lågt snitt på 15, tar de ens emot min ansökan då? var har jag störst chanser att komma in?
Jag vet inte vad betygen motsvarar. Du får få dem översatta. Din studievägledare eller skolkontor kan hjälpa dig.

Högst chans har du där kraven är lägst. Vissa tror jag tar in folk oavsett betyg, eller krav på*mindre än alla godkänt.
Citera
2016-01-07, 01:30
Medlem
Timedealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idare

Ingen skola som är värd sin avgift kommer se dig som en seriös kandidat. Plugga upp dina betyg, läs kandidaten i Sverige och läs mastern i UK istället.

Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil

Det är sanning med modifikation. Oseriösa universitet nöjer sig med betalningsförmåga men respekterade kräver mer än bra betyg.
Senast redigerad av Timedealer 2016-01-07 kl. 01:35.
Citera
2016-01-07, 15:22
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timedealer
Det är sanning med modifikation. Oseriösa universitet nöjer sig med betalningsförmåga men respekterade kräver mer än bra betyg.

Ja, ett bra personligt brev inte något man bara slänger ihop. De bör inkludera aktiviteter och åtaganden över många år, och verkligen visa på ett engagemang i ämnet, inte bara skriva att man är engagerad eller något man gjorde för att det ska se bra ut på cv:t.

Det är klart, vad du och jag räknar som "bra betyg" (såväl som "respekterade universitet") kanske är olika. Det jag oftast sett krävas är högsta betyg i två (av tre eller fyra) ämnen och ett näst högsta, men då är ju fördelningen av de olika betygen också annorlunda från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in