2015-12-07, 14:55
Medlem
klurigklurings avatar
Länk till överklagan

http://www.homokozo.se/lh/hr/overklagan.pdf
2015-12-07, 15:06
Avstängd
Helt sjukt att försvarsadvokaten ska yrka att N är oskyldig.
Jag hatar försvarsadvokater. Hur fan tänker hon.
Hans DNA och hans fru hittades på LH.
2015-12-07, 15:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Länk till överklagan

http://www.homokozo.se/lh/hr/overklagan.pdf
Intressant!

Några reflektioner:
1) IR skjuter, som väntat, in sig på DNA-bevisningen, och det är den rimliga vägen. Tyvärr förfaller hon till att skriva (mot bättre vetande?) att:
Vad avser DNA har man inte sökt efter spår från andra personer än Nerijus Bilevicius, Aivarus
Bilevicius och Irina Bileviciene. Detta p g a att man redan bestämt sig för dessa personer som de
skyldiga.

Detta är i bästa fall okunskap, i sämsta fall en direkt lögn. Man söker efter DNA-rpfiler och om den man finner inte stämmer med några av de man har tillgängligt, så blir svaret "okänd profil". Det har inte skett i något enda fall, vad jag kan se i FUP!
2) IR gör sak av "joggerskans" osäkra utpekande. Detta vore väsentligt om TR hade ansett detta betdelsefullt, men det gjorde man inte. Inte troligt att HR skulle värdera upp hennes vittnesmål.
3) Såvitt jag kan se nämns inte T&As m.fl. utpekande av NB körandes sin bil från Martorp på söndagkvällen. Detta är givetvis mycket besvärande uppgifter för NB och det hade varit intressant att se vad IR har för idé där.
4) Upprepandet av osäkerhet om dödsorsaken är som jag ser det tomt dravvel. Hurivida LH hängdes eller ströps med snaran har noll inverkan på skuldfrågan. Det är fortfarande ett mord, och det finns fortfarande bara en tänkbar GM, hennes klient.
2015-12-07, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Var finns det dokumenterat att NB har en fäbless för tejpade flickor? Är det "humorbilden" som figurerat som du syftar på?
1. Mord med sexuellt motiv ses via FUP och gärningsbeskrivningen.
2. Det är inte vår sak att redogöra för dess delar mer än det gjorts. Det är även motiverat via expertis NL utifrån mordets karaktär om trolig sexualsadism förankrad forskningslitteratur internationellt:

" Det här är igen ingenting som är unikt i den internationella samlade litteraturen, även om det fortfarande är så att det, som tur är var jag på väg att säga är relativt ovanligt."
live rättegången.

Du däremot, som anser att ÅK har helt fel ihop med sexualbrottsforskare Långström, har en hel del att redogöra om alternativt förlopp som ska vara rimligt och logiskt.
Go ahead eller gilla läget via domen i TR.
2015-12-07, 15:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Helt sjukt att försvarsadvokaten ska yrka att N är oskyldig.
Jag hatar försvarsadvokater. Hur fan tänker hon.
Hans DNA och hans fru hittades på LH.
Jag citerar Silbersky från OJ-referaten i TV3:
Den bästa huvudkudden är ett gott samvete. Den näst bästa är en bra advokat.

Klart NB skall ha en advokat att föra hans talan.
2015-12-07, 15:40
Medlem
klurigklurings avatar
Jag har bara skumläst överklagan men anser att det ser rätt ok ut. Ska hon ha en chans att få NB frikänd måste hon ifrågasätta DNA bevisen, vilket hon gör.

Saknar däremot ifråga sättandet av gärningsbeskrivningen. Det är inte bevisat alls att det har gått till såsom åklagaren har beskrivit det. Jag kommer att utveckla det på infosidan när jag får tid.
2015-12-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har bara skumläst överklagan men anser att det ser rätt ok ut. Ska hon ha en chans att få NB frikänd måste hon ifrågasätta DNA bevisen, vilket hon gör.

Saknar däremot ifråga sättandet av gärningsbeskrivningen. Det är inte bevisat alls att det har gått till såsom åklagaren har beskrivit det. Jag kommer att utveckla det på infosidan när jag får tid.
Saknar ett expertvittne som skulle kunna ifrågasätta DNA- och blodbevisen. Tvivlar på att IR har kunskap för den uppgiften.
2015-12-07, 16:11
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant!

Några reflektioner:
1) IR skjuter, som väntat, in sig på DNA-bevisningen, och det är den rimliga vägen. Tyvärr förfaller hon till att skriva (mot bättre vetande?) att:
Vad avser DNA har man inte sökt efter spår från andra personer än Nerijus Bilevicius, Aivarus
Bilevicius och Irina Bileviciene. Detta p g a att man redan bestämt sig för dessa personer som de
skyldiga.

Detta är i bästa fall okunskap, i sämsta fall en direkt lögn. Man söker efter DNA-rpfiler och om den man finner inte stämmer med några av de man har tillgängligt, så blir svaret "okänd profil". Det har inte skett i något enda fall, vad jag kan se i FUP!
2) IR gör sak av "joggerskans" osäkra utpekande. Detta vore väsentligt om TR hade ansett detta betdelsefullt, men det gjorde man inte. Inte troligt att HR skulle värdera upp hennes vittnesmål.
3) Såvitt jag kan se nämns inte T&As m.fl. utpekande av NB körandes sin bil från Martorp på söndagkvällen. Detta är givetvis mycket besvärande uppgifter för NB och det hade varit intressant att se vad IR har för idé där.
4) Upprepandet av osäkerhet om dödsorsaken är som jag ser det tomt dravvel. Hurivida LH hängdes eller ströps med snaran har noll inverkan på skuldfrågan. Det är fortfarande ett mord, och det finns fortfarande bara en tänkbar GM, hennes klient.

Av alla försvaradvokater gärningsmannen kunde fått så tror jag han fick den mest märkliga, säger dock inte att hon är sämst eftersom den starka bevisningen gjorde det svårt för henne att vinna målet.

I alla fall, jag tror detta blev hennes enda och sista högprofilmål.
2015-12-07, 16:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Mja mina små scener ska bara dryftas för att visa att det kan finnas många konstiga förklaringar på varför saker sker. Ingen behöver ha menat illa. Man kan vara dålig på att dölja. Tro att det blir lättare för andra när det egentligen blir svårare för att förstå om man ändrar på ett skeende.

För mig känns sexaulsadism svårt att ta till sig just för det kräver utstuderat våld. Planering. Och som du själv säger... Det kommer inte över en natt.

Vem som helst kan väl få tag på en prostituerad om man nu vill utöva sexaulsadism. Denne prostituerad skulle heller inte saknas särskilt fort. I alla fall i te lika fort som Lisa här.

Detta var Lisas första ensamma väg hem.

Ingen kan veta om hon skulle möta upp någon. Tror inte den som spciellt inriktar sig på hängning skulle välja ett slumpmässigt offer. Den skulle studera sitt offer och dennes vanor. Så även en prostituerad.

Borde t o m. ge större tillfredsställelse om offret lurades på sitt förtroende. Då har man makt. Inte genom att överrumpla.
Men du svamlar ju bara.
Läs dagens tidning om sköne Kristoffer som fick en "impuls" och ströp Ida, funderade en stund och sedan förgrep sig på henne varpå han körde en pinne i halse på henne och gick därifrån.
(http://www.expressen.se/nyheter/kristoffer-19-jag-foljde-en-impuls/)

Sedan har du ju noll aning om huruvida NB hade planerat mordet, eller i så fall hur länge.
Jag och flera med mig är övertygade om att han hade fantiserat om och planerat iför mordet en längre tid. Spermafläckarna i hörnrummet med utsikt över flickorna på cafét och balsnöret i slaktutrymmet är då en del av en plan, liksom den byggplast han förmodligen använde i bilen.

Att LH, som bara hade arbetat där en vecka, blev hans offer var rimligen en slump. Men mordplatsen och tillvägagångsättet var det säkerligen inte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-07 kl. 16:15.
2015-12-07, 16:21
Bannlyst
Citat:
Men du svamlar ju bara.
Läs dagens tidning om sköne Kristoffer som fick en "impuls" och ströp Ida, funderade en stund och sedan förgrep sig på henne varpå han körde en pinne i halse på henne och gick därifrån.

Sedan har du ju noll aning om huruvida NB hade planerat mordet, eller i så fall hur länge.
Jag och flera med mig är övertygade om att han hade fantiserat om och planerat iför mordet en längre tid. Spermafläckarna i hörnrummet med utsikt över flickorna på cafét och balsnöret i slaktutrymmet är då en del av en plan, liksom den byggplast han förmodligen använde i bilen.

Jo det finns alltid konstiga men oftas är de konstiga och fungerar dåligt även i andra situationer med människor.

NB är fullt frisk. Det är en avsevärd skillnad varför det måste ställas mycket höga krav på bevisning. Han saknar dessutom motiv.

Nog vill väl även du att det ska vara svårt att döma någon för mord som faktiskt nekar.

Hans spermafläckar bryr mig inte och balsnöre kan han ha rört vid i ett tidigare skede.
2015-12-07, 16:31
Bannlyst
Citat:
Men du svamlar ju bara.

Att LH, som bara hade arbetat där en vecka, blev hans offer var rimligen en slump. Men mordplatsen och tillvägagångsättet var det säkerligen inte.

Jag tror faktiskt inte någon som skulle hänga nån skulle använda balsnöre... Men å andra sidan har aldrig studerat strypning/hängning. Vad brukar användas? Allt och inget?

Strypning ok

Hängning nää.

Snörena skulle skära in i handen på en. Även om man bar handskar.
2015-12-07, 16:40
Bannlyst
Citat:
Men du svamlar ju bara.

Lite långsökt att han skulle studerat cafetjejetns genom ett fönster. Vadå? Med kikare?

Varför inte en helt vanlig porrtidning eller sätta på grannens fru i ladan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in