Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBlaBrah
Men 35-åriga kvinnor som grupp ser ju definitionsmässigt ut som 35-åriga kvinnor. Jag behöver inte titta på några kvinnor överhuvud taget för att slå fast det. Deras utseende följer någon fördelning som i sig definierar vad det innebär att se ut som 35. Det är inte meningsfullt att påstå att den fördelningen är "fel".
1) Um, nej? Folk har en ungefärligt idé om hur kvinnor ska se ut vid 20-30-40. I verkligheten ser 30+ kvinnor ut som folk tror att 40+ kvinnor ser ut. 40+ kvinnor ser ut som folk tror att 50+ kvinnor ser ut, och så vidare.
2) Du kan inte tala om en normal-fördelning för att det finns en väldigt stor variation typ mellan 5-15 år. Så en kvinna på 35 kan se ut som 40, 45, 50 det är svårt till och med för mig som kvinna att veta vilken ålder en kvinna har.
Citat:
Ursprungligen postat av
BlaBlaBrah
Sen är det naturligtvis möjligt att du inte kan se skillnad på 35-åringar och 45-åringar, men det betyder inte att 35-åringar (som grupp) ser äldre ut än 35. Det skulle bara innebära att 35-åringar och 45-åringar ser likadana ut.
Nej.
1) 35 åringar kan se ut som 40 åringar, 45 åringar, 50 åringar.
2) 45 åringar kan se ut som 50 åringar, 55 åringar 60 åringar.
3) En del 35, 40, 45, 50, 55, 60 åringar ser ut som sin ålder. Det gör det väldigt svårt att veta om en till exempel 40 åring är 40 år eller bara en 30-35 åring som ser äldre ut.
4) Det är därför som man måste gå på tant-faktorn. Om kvinnan är lite tantig är hon yngre även om hon ser mycket äldre ut. Om kvinnan är mycket tantig då är hon äldre även om hon inte ser äldre ut än den första kvinnan.
Citat:
Vad TS frågar om är hur vanligt det är att enskilda individer avviker från medlet. I princip hur stor utseendefördelningens varians är, alltså.
1) Medlet är att en kvinna på 30+ ser 5 -15 år äldre ut.
2) Det är väldigt få kvinnor på till exempel 30 som ser ut som folk tror att 30 åriga kvinnor ser ut. De kvinnor som ser ut som 30 är egentligen 25.
3) TS frågar hur vanligt det är att 30 åriga kvinnor ser ut som 20-25 jag kan berätta att det i princip inte förekommer.