Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Intressant tanke: du menar alltså att en människa kan begå en sinnessjuk handling utan att vara sinnessjuk ? Tja, men då måste han väl ha varit sinnessjuk under handlingen åtminstone ? Och strax innan ? Det förefaller ju rimligt att en sådan sinnesförvillelse funnits i någon form tidigare, men om handlingen bevisas, så är väl frånvaron av bevis för sådan förhistoria inget bevis för oskuld ? Nu bygger ju domen inte på psykisk sjukdom, den saken är inte ens undersökt, det är tråddeltagarna som försöker förstå handlandet. Sinnessjukdom är ju dessutom en fackterm, vars definition jag inte känner till, så för mig duger det att kalla honom för galen åtminstone vid tiden för mordet. En sådan utstuderad galenskap kan jag inte tro plötsligt drabbar en människa utan måste ha något slags förhistoria. Det var ju inte en förvirrad, mållös våldsamhet som exploderade utan en fokuserad, systematisk handling - dock galen sedd ur ett mänskligt perspektiv. Det är min uppfattning, ingen behöver ta den för sann.
Det är lite i detta resonemang jag tappar bort mig. Det känns som en förklaringsmodell för att skapa logik kring brottet trots allt. En logik som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Tycker det sexualsadistiska motivet sticker ut för mycket. Känns intuitivt inte helt rätt.
Det är logiskt för en galen/sinnessjuk att mörda? En psykiskt frisk människa är inte kapabel att mörda? Finns det omständigheter då dödande inte är en sinnessjuk handling? Är det i så fall inte mord?
Jag inser att detta är snudd på OT men diskussionen handlar om NB och om han kan ha andra motiv än att han är en sinnessjuk sexualsadist. Kan han vara mentalt frisk ur något sätt att se det. Hämndmotiv? Olycka? Beställningsjobb?