2015-12-06, 11:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
...
Vad gäller ladan var det många hundar som sökte där men ingen av hundarna markerade något som visade att Lisa funnits där eller att det var en brottsplats.
Om ladan var ingen brottsplats och Lisa hade inte funnits där kan inte hundarna markera för något sådant.
Ladan borde ha varit en lätt plats för hundarna att söka om det fanns spår där.

Jag kan tycka att det är märkligt att inte hundarna upptäckte Lisas örhängen och handske. Det kan nog tyda på att hon aldrig befann sig i den delen av ladan där dessa senare hittades. I och med att man har säkrat hennes hårstrån i mjölkdelen av ladan lär hon dock ha varit just där i något skede.
2015-12-06, 12:02
Medlem
Skurtrasans avatar
Hur fungerar polisens dna-spårning igentligen, hur går dom till väga?
Tas det enbart prov på några enstaka synbara fläckar eller tas det prov på allt som avviker i färg eller nyans från övrigt?
Det är vad jag förstår ett ganska tidskrävande och dyr process, men av foton på Lisas kläder att döma så är de markerade områdena med ringar var dna-test är taget inte speciellt många procent av hela ytan.
Jag hakar upp mej på Irinas DNA, nog borde väl hennes DNA fastnat på de yttre kläderna innan trosorna?
Ok, jag fick mej en skopa skit sist jag tog upp frågan men om polisen nu fick träff på trosorna så borde dom väl ha gjort fler prover.
Frågan till Irina blev således i förhör enbart "hur kan dina DNA finnas på Lisas trosa"
Det blir inte riktigt rätt anser jag.
2015-12-06, 12:05
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Intressant tanke: du menar alltså att en människa kan begå en sinnessjuk handling utan att vara sinnessjuk ? Tja, men då måste han väl ha varit sinnessjuk under handlingen åtminstone ? Och strax innan ? Det förefaller ju rimligt att en sådan sinnesförvillelse funnits i någon form tidigare, men om handlingen bevisas, så är väl frånvaron av bevis för sådan förhistoria inget bevis för oskuld ? Nu bygger ju domen inte på psykisk sjukdom, den saken är inte ens undersökt, det är tråddeltagarna som försöker förstå handlandet. Sinnessjukdom är ju dessutom en fackterm, vars definition jag inte känner till, så för mig duger det att kalla honom för galen åtminstone vid tiden för mordet. En sådan utstuderad galenskap kan jag inte tro plötsligt drabbar en människa utan måste ha något slags förhistoria. Det var ju inte en förvirrad, mållös våldsamhet som exploderade utan en fokuserad, systematisk handling - dock galen sedd ur ett mänskligt perspektiv. Det är min uppfattning, ingen behöver ta den för sann.

Det är lite i detta resonemang jag tappar bort mig. Det känns som en förklaringsmodell för att skapa logik kring brottet trots allt. En logik som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Tycker det sexualsadistiska motivet sticker ut för mycket. Känns intuitivt inte helt rätt.

Det är logiskt för en galen/sinnessjuk att mörda? En psykiskt frisk människa är inte kapabel att mörda? Finns det omständigheter då dödande inte är en sinnessjuk handling? Är det i så fall inte mord?

Jag inser att detta är snudd på OT men diskussionen handlar om NB och om han kan ha andra motiv än att han är en sinnessjuk sexualsadist. Kan han vara mentalt frisk ur något sätt att se det. Hämndmotiv? Olycka? Beställningsjobb?
2015-12-06, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Menar du då att Lisa inte har befunnits i ladan?
Jag anser att Lisa har aldrig befunnits i ladan, som också hundarna visar.
2015-12-06, 12:27
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag anser att Lisa har aldrig befunnits i ladan, som också hundarna visar.

Men det va väl själva f-n.. hundarna har inte visat detta, det enda dom visat är att dom inte fått upp spår. ALLA andra spår visar på att det är brottsplatsen
2015-12-06, 12:48
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Men det va väl själva f-n.. hundarna har inte visat detta, det enda dom visat är att dom inte fått upp spår. ALLA andra spår visar på att det är brottsplatsen
Ja nog bör vi väl vara överrens om att brottet begicks i ladan alltid, det börjar bli lite för mycket här ibland, snart kommer väl någon och påstår att Kinnekulle ligger i Norge?
2015-12-06, 12:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Hur fungerar polisens dna-spårning igentligen, hur går dom till väga?
Tas det enbart prov på några enstaka synbara fläckar eller tas det prov på allt som avviker i färg eller nyans från övrigt?
Det är vad jag förstår ett ganska tidskrävande och dyr process, men av foton på Lisas kläder att döma så är de markerade områdena med ringar var dna-test är taget inte speciellt många procent av hela ytan.
Jag hakar upp mej på Irinas DNA, nog borde väl hennes DNA fastnat på de yttre kläderna innan trosorna?
Ok, jag fick mej en skopa skit sist jag tog upp frågan men om polisen nu fick träff på trosorna så borde dom väl ha gjort fler prover.
Frågan till Irina blev således i förhör enbart "hur kan dina DNA finnas på Lisas trosa"
Det blir inte riktigt rätt anser jag.
Om Irinas DNA inte fanns i någon synlig besudling så kan man fråga sig hur de kunde topsa trosan just där DNA:t råkade vara. Att bara topsa slumpmässigt på trosan och sedan skicka på dyrbar analys verkar inte så rationellt.

Om detta DNA fanns i någon besudling är det ändå lite besynnerligt att man bara hittat Irinas och Lisas DNA i besudlingen. Och att DNA:t hamnade just där.
2015-12-06, 12:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja nog bör vi väl vara överrens om att brottet begicks i ladan alltid, det börjar bli lite för mycket här ibland, snart kommer väl någon och påstår att Kinnekulle ligger i Norge?
Hur vet du det? Även om kroppen kanske har varit i ladan, så är det inte säkert att mordet skedde där. Hon skulle ha kunnat strypts först och hängts upp senare.
2015-12-06, 12:57
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om Irinas DNA inte fanns i någon synlig besudling så kan man fråga sig hur de kunde topsa trosan just där DNA:t råkade vara. Att bara topsa slumpmässigt på trosan och sedan skicka på dyrbar analys verkar inte så rationellt.

Om detta DNA fanns i någon besudling är det ändå lite besynnerligt att man bara hittat Irinas och Lisas DNA i besudlingen. Och att DNA:t hamnade just där.
Ja, om det hade funnits misstanke om att Irina varit med på platsen och varit den som petat ner trosan och inte rört något annat så skulle det vara enklare att köpa, men exakt på den lilla trosbiten råkade det bli träff och då med uteslutande om Irinas medverkan i brottet, besynnerligt, vad är det jag inte förstår?
2015-12-06, 13:03
Medlem
Skurtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Hur vet du det? Även om kroppen kanske har varit i ladan, så är det inte säkert att mordet skedde där. Hon skulle ha kunnat strypts först och hängts upp senare.
Ja visst, jag menar att nog alltid har Lisa på något sätt varit i ladan, jag anser att ladan är en del av brottsplatsen oavsett om hon bragts om livet redan vid mopeden. Hängning med snöre runt halsen av någon är väl ett brott i sej oavsett status på offret?
2015-12-06, 13:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, om det hade funnits misstanke om att Irina varit med på platsen och varit den som petat ner trosan och inte rört något annat så skulle det vara enklare att köpa, men exakt på den lilla trosbiten råkade det bli träff och då med uteslutande om Irinas medverkan i brottet, besynnerligt, vad är det jag inte förstår?
Ja, egentligen är det inte uteslutet att Irina är inblandad. Hon skulle kunnat haft kontakt med kroppen t.ex. när de varit och handlat. Ungefär vid den tiden sågs också lastaren stå vid ladan nära där handsken sedan hittades. Det vore mycket lätt att hissa upp en kropp med snöret knutet runt en av gafflarna. Om gm & co nu ville se kroppen upphängd.

Vem vet vad Irina lider av för parafili?
2015-12-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är lite i detta resonemang jag tappar bort mig. Det känns som en förklaringsmodell för att skapa logik kring brottet trots allt. En logik som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Tycker det sexualsadistiska motivet sticker ut för mycket. Känns intuitivt inte helt rätt.

Det är logiskt för en galen/sinnessjuk att mörda? En psykiskt frisk människa är inte kapabel att mörda? Finns det omständigheter då dödande inte är en sinnessjuk handling? Är det i så fall inte mord?

Jag inser att detta är snudd på OT men diskussionen handlar om NB och om han kan ha andra motiv än att han är en sinnessjuk sexualsadist. Kan han vara mentalt frisk ur något sätt att se det. Hämndmotiv? Olycka? Beställningsjobb?
Det var med stor tvekan som jag gav mig in på mitt resonemang. Men för att ö h t överväga att resonera om GM:s psyke så måste man ha några hållpunkter att utgå ifrån: gärningens beskrivning i sina huvuddrag, offrets karakteristika, gärningens innebörd för GM, dess moraliska innebörd. Jag har t o m valt att tro MGM, när han säger sig inte ha känt offret. Jag har helt enkelt antagit rättens bedömning, annars skulle jag ha avstått från min psykoanalytiska utsvävning. Och, ja, GM kan vara frisk i meningen rättskapabel, men galen i allmänmänsklig mening.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in