Citat:
Ursprungligen postat av
Danro80
Haha.
Okej om vi ponerar att dina dyra kablar påverkar ljudet positivt, så kommer du bli besviken den dagen du för för dig att skruva av locket på din förstärkare eller öppna dina högtalare, där sitter inga dyra kablar.
Kanske inte p g a vissa tekniska skäl. Tjabblet med kablar är ett evigt diskussionsämne. Men rent fysiskt sätt så ger bra shielding skydd mot elektromagnetiska fält runt kabeln, som annars p g a Amperes lag påverkar elektriciteten med nödvändighet.
Sen kablarnas fysiska utformning påverkar också, helst tror jag + och minus - kabeln vara typ en centimeter ifrån varandra; eftersom de elektromagnetiska fälten påverkar varandra och är en funktion av avståndet mellan + och minus kableln. Sen har vi alla andra elektromagnetiska fält runt omkring kabeln. Men kabeln måste skydda sig flån sig självt! Det är därför billiga 3mm är så fruktansvärt usla.
Själv köpte jag i USA såna mörkblåa kablar som jag ovan beskrivet. Här har de aldrig funnits. De kostade väl en 1000-lapp eller 2, 2 * 6-8meter kanske. Egentligen var priset 50% högre minst; men det var ju Sale. Men eftersom de är så stora....så tröttnade jag på dem och använder nu betydligt billigare kablar, som man inte snubblar på.
Jag gjorde dessvärre aldrig någon jämförelse.
Men när jag till våren ska uppgradera mitt system, för något mellan 50k och 76k, så ska jag testa!
Ska bli kul!