2015-12-06, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det går nu att visa när Gustav och dottern körde in genom porten till huvudbyggnaden 18.55 +-1 min. och tillbaka ut kl 18.58 +- 1 min, när det vinkades. Gustav och dottern sågs då köra mot Gum och kom åter till huvudbyggnaden 19.15 där Gustav berättar för Arne att han och NB vinkat åt varann.
19.01 startar IB tvättmaskinen som är klar strax före 20.00 när IB tar hand om tvätten innan de åker till Källby.

Det var många gäster på studentfesten i Årnäs och många tidsstämplade bilder togs. Det finns flera bilder som visar att Gustav var klädd i kostym och ljusblå skjorta med vit krage vilket var fullständigt omöjligt för NB att veta om han inte sett Gustav i just en sådan skjorta.

Kan du föra det där i bevis.. Ja då förändras en hel del.
2015-12-06, 00:10
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Utgående från den höga sannolikheten för att han är en mördare av sällsynt slag (dom i tingsrätten), så har vi ju att göra med en obegriplig människa. Varför ska vi försöka förstå resten av beteendet denna kväll ?

Det är sant. Jag har själv haft dessa tankar. Om mördaren är psykist störd så följer denne kanske inte samma logik som vi som räknas som friska i knoppen gör. Därför vore det meningslöst att försöka förstå och skapa någon logik kring det hela. I Ida fallet i Väsby så är det så och det finns egentligen inte några direkta konstigheter där. Därför känns det fallet ointressant. Här så finns det ju inget som tyder på att NB skulle ha någon historia på psykisk ohälsa i någon vidare bemärkelse. Ej heller på att han skulle ha ett onormalt intresse för sjuka sexuella fantasier. Massa andra faktorer spelar ju även in för mitt personliga intresse, som jag nämnt tidigare. Yppandeförbud, sekretess av obduktionsprotokoll, rykten om SOG. Hemlighetsmakeri föder ett intresse att veta varför det klassas som så hemligt. Ges inga tillfredställande förklaringar så försvinner ju inte intresset att hitta dessa förklaringar.

Vilka faktorer har du funnit som pekar på den höga sannorlikheten att just NB är sinnessjuk och obegriplig?
2015-12-06, 00:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är sant. Jag har själv haft dessa tankar. Om mördaren är psykist störd så följer denne kanske inte samma logik som vi som räknas som friska i knoppen gör. Därför vore det meningslöst att försöka förstå och skapa någon logik kring det hela. I Ida fallet i Väsby så är det så och det finns egentligen inte några direkta konstigheter där. Därför känns det fallet ointressant. Här så finns det ju inget som tyder på att NB skulle ha någon historia på psykisk ohälsa i någon vidare bemärkelse. Ej heller på att han skulle ha ett onormalt intresse för sjuka sexuella fantasier. Massa andra faktorer spelar ju även in för mitt personliga intresse, som jag nämnt tidigare. Yppandeförbud, sekretess av obduktionsprotokoll, rykten om SOG. Hemlighetsmakeri föder ett intresse att veta varför det klassas som så hemligt. Ges inga tillfredställande förklaringar så försvinner ju inte intresset att hitta dessa förklaringar.

Vilka faktorer har du funnit som pekar på den höga sannorlikheten att just NB är sinnessjuk och obegriplig?
Nej det är ett cirkelresonemang, han är sinnessjuk därför att han mördade Lisa och han mördade Lisa därför att han är sinnessjuk. Det är sånt som gör tråden så turbulent...
2015-12-06, 00:35
Medlem
Citat:

Utgående från domen, som jag inte har problem med, så är mannen en mördare med sexuella motiv och tillvägagångssättet har bisarra inslag. Detta finner jag obegripligt, eftersom jag inte är psykiater. Att då försöka begripa hans handlande resten av kvällen är då om möjligt ännu svårare. Min kommentar innebär ingen kritik av dem som försöker, men för egen del finner jag det lönlöst. Givet att jag godtar domen, så behöver jag inte heller förstå alla detaljer som lämnats därhän i domstolsförhandlingen. Det hindrar inte mig och många andra att försöka fylla i luckor i beskrivningen av händelseförloppet, men jag begränsar mig till mera konkreta grejer än psyket på en människa som begått en så grotesk handling.
2015-12-06, 00:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Det går nu att visa när Gustav och dottern körde in genom porten till huvudbyggnaden 18.55 +-1 min. och tillbaka ut kl 18.58 +- 1 min, när det vinkades. Gustav och dottern sågs då köra mot Gum och kom åter till huvudbyggnaden 19.15 där Gustav berättar för Arne att han och NB vinkat åt varann.
19.01 startar IB tvättmaskinen som är klar strax före 20.00 när IB tar hand om tvätten innan de åker till Källby.

Det var många gäster på studentfesten i Årnäs och många tidsstämplade bilder togs. Det finns flera bilder som visar att Gustav var klädd i kostym och ljusblå skjorta med vit krage vilket var fullständigt omöjligt för NB att veta om han inte sett Gustav i just en sådan skjorta.

OBS: Arne säger att Gustav berättar att han vinkat, Gustav minns inte att han har vinkat, inte heller att han berättat detta för Arne.

Det ingick på den tiden i farbror Arnes mission att hjälpa rättvisan på traven genom alibi till hans duktiga arbetare som ju inte kan vara skyldig.

Det var även farbror Arne som sa att frugan såg litauerna dricka kaffe, hon däremot hängde på men är
senare osäker i sitt vittnesmål.

Angående skjortan har väl Irina varit ute och rökt och sett skjortan. Nerijus som inte är dummare än att han förstår att han behöver alibi frågar ut henne om vad hon har sett när han var borta. Eller brorsan.
2015-12-06, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej det är ett cirkelresonemang, han är sinnessjuk därför att han mördade Lisa och han mördade Lisa därför att han är sinnessjuk. Det är sånt som gör tråden så turbulent...
Intressant tanke: du menar alltså att en människa kan begå en sinnessjuk handling utan att vara sinnessjuk ? Tja, men då måste han väl ha varit sinnessjuk under handlingen åtminstone ? Och strax innan ? Det förefaller ju rimligt att en sådan sinnesförvillelse funnits i någon form tidigare, men om handlingen bevisas, så är väl frånvaron av bevis för sådan förhistoria inget bevis för oskuld ? Nu bygger ju domen inte på psykisk sjukdom, den saken är inte ens undersökt, det är tråddeltagarna som försöker förstå handlandet. Sinnessjukdom är ju dessutom en fackterm, vars definition jag inte känner till, så för mig duger det att kalla honom för galen åtminstone vid tiden för mordet. En sådan utstuderad galenskap kan jag inte tro plötsligt drabbar en människa utan måste ha något slags förhistoria. Det var ju inte en förvirrad, mållös våldsamhet som exploderade utan en fokuserad, systematisk handling - dock galen sedd ur ett mänskligt perspektiv. Det är min uppfattning, ingen behöver ta den för sann.
2015-12-06, 01:03
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
OBS: Arne säger att Gustav berättar att han vinkat, Gustav minns inte att han har vinkat, inte heller att han berättat detta för Arne.

Det ingick på den tiden i farbror Arnes mission att hjälpa rättvisan på traven genom alibi till hans duktiga arbetare som ju inte kan vara skyldig.

Det var även farbror Arne som sa att frugan såg litauerna dricka kaffe, hon däremot hängde på men är
senare osäker i sitt vittnesmål.

Angående skjortan har väl Irina varit ute och rökt och sett skjortan. Nerijus som inte är dummare än att han förstår att han behöver alibi frågar ut henne om vad hon har sett när han var borta. Eller brorsan.

Ja han verkar snacka endel skit, va väl han som sagt att lastaren vart ute och farit, men det är väl inte bekräftat av någon annan, eller så minns jag fel, tror att han har en del i att Adriana lämnar lite förvirrande uppgifter om bilen. OBs jag tror inte han är inblandad, bara att han e gammal och snackar massa skit som missförstås
2015-12-06, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Ja han verkar snacka endel skit, va väl han som sagt att lastaren vart ute och farit, men det är väl inte bekräftat av någon annan, eller så minns jag fel, tror att han har en del i att Adriana lämnar lite förvirrande uppgifter om bilen. OBs jag tror inte han är inblandad, bara att han e gammal och snackar massa skit som missförstås
Han vill väl hjälpa till, men har kanske inte riktigt distans till sin egen roll och riktigt gott omdöme om sin egen tillförlitlighet. Han är nog van vid att vara den som styr och ställer och ordnar allt till det bästa, men nu har han drabbats av något totalt obegripligt och skrämmande, som han inte rår på.
2015-12-06, 01:33
Bannlyst
Citat:
Konstigheter är ju saker som yppandeförbudet. Det borde finnas en logisk förklaring till det. Jag ser bara ett par just nu. Svågerpolitik. SH kanske känner folk innom rättsväsendet då han är militär. Man skyddar de egna och utfärdar därför detta yppandeförbud. Det har även florerat uppgifter om SOG, vilket då vore logisk om det handlade om eller man misstänkte att det hela kunde ha med den kopplingen att göra. Att skydda familj bara för det är en miderårig inblandad känns fel och inget som borde spela in i det stora hela för allas rättsäkerhet. Man kan tänka sig att när man hittade Lisa i det skick hon befann sig i och såg snara och liknanade och hade så lite att gå på så valde man yppandeförbud för att inte "smutsa ner" det väldigt bräckliga vittnesutsagor man hade. Är de så bräckliga så tycker jag det känns osäkert och dumt men det är iaf en förklaring.
Yppandeförbudet
Fallet har haft ett stort intresse i media. Sprids uppgifter från utredning i media försvåras utredningsarbetet, vittnen kan påverkas etc. När LH hittades så fann åklagaren synnerliga skäl att inte vissa saker skulle röjas till offentligheten för det blir försvårande omständigheter i utredningen. Rätten följde hans linje och utredningen belades med yppandeförbud. Var ett bra och ganska självklart beslut med tanke på omständigheterna.

Här kan du kan läsa om vad yppandeförbud är
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yppandef%C3%B6rbud

Lisas far jobbar på Skövde garnison. De har en mekanikerbataljon där, han är alltså mekaniker.

#Konspirationsteorier är för övrigt hänvisade till alternativa tråden sen en tid tillbaka, detsamma gäller hypoteser om pappans inblandning.

Citat:

Även att obduktionsrapporten är helt sekretessbelagd verkar konstigt. Kan grunda sig i så simpla fakta att man kanske är rädd för att bilder och olämpligt material ska läcka och man inte har varken tid, lust eller kompetens att "stycka upp" dokumentet i flera delar så att det som med all rätta skall vara sekretessbelagt är det. Jag förespråkar inga konspirationer men vill såklar veta och inte anta eller gissa.
Det är inget konstigt eller mystiskt med att obduktionsrapporten är helt sekretessbelagd.
Materialet, bland annat obduktionsbilder, har klassats som integritetskränkande.
Lisa var 17 år, ett barn i lagens mening.
2015-12-06, 02:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är ganska troligt att NB var hemma 19:00 - 20:00 ungefär. Likaså att han var hemma strax efter 18:00. Den kritiska perioden är 18:20 - 19:00 och vad han gjorde då. Han har väl inte lämnat något vettig förklaring på det?

Mitt fetande.

Just det GJ har ingen förklaring på detta och det har hans dotter Victoria inte heller.

Lyssna på GJs "förklaring" i hans vittnesmål på rättegången, han "kommer inte ihåg" varje gång han tillfrågas angående om hurvida han lämnade godset kort tid efter han kom dit för att åka till hans Gum gård. Samma gäller Victoria Js vittnesmål.

Ta och lyssa på båda vittnesmål!

http://www.xn--rttegng-5wan.se/lisa-holm-blomberg/

Gustav Jönsson, Vittne, Inspelning 6, 20643333.mp3 (18,8 MB)

Victoria Jönsson, Vittne, Inspelning 7, 20643452.mp3 (6,8 MB)
2015-12-06, 03:35
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Det var en mogen komentar. Något en sjuåring skulle kunna kläckt ur sig. Du ger dock inga kvalificerade förklaringar.

Allt är självfallet relativt men för en spårhund är inte fyra timmar speciellt lång tid om jag förstått rätt. Det har som någon komentar ovan sa ältats ganska friskt i tråden varför hundarna inte hittade spår. Min tolkning av det hela är helt enkelt att de va värdelösa eller att allt inte stämmer. Varför hittade hunden inte Lisas handske? Läste du hundförarens beskrivning som jag citerade?

Som sagt. Den markerade inte. Den visade intresse. Med din syn på spårhundar så kan man lätt plantera en stark doft och spårhunden kommer då genast att tappa spåret och bli obrukbar. Fungerar det verkligen så?

Jag är inte expert men jag har sett övningen genomförd i "Veckans brott".

I detta fall utgick de från mopeden och där den stått. Har du inte ens behagat läsa FUP?

Hur kommer det sig att man kan träna hundar att spåra nästan allt? Lik, sperma, blod, knark, etc men inte människor? Menar du att en spårhund endast kan tränas att spåra människor men inte att spåra en viss människa. Vi människor har inte personliga dofter som en hund kan urskilja? Jag frågar för jag inte vet. Orkar i ärlighetens namn inte googla runt och skaffa den kunskapen själv just nu.

Så det var meningslös att använda hunden öht? Det var bara slöseri med tid och pengar? Man kanske hoppades på något men egentligen så va det bara en "long shot" som ingen egentligen trodde på? En rutin som utförs men som sällan ger resultat?

I vilka scenario hade spårhunden fått upp ett spår och varit behjälplig då?

Min hund hittar mej när jag gömmer mej, så jag kan garantera utan att vara ngn expert på området att du har helt rätt i ditt resonemang!
2015-12-06, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Min hund hittar mej när jag gömmer mej, så jag kan garantera utan att vara ngn expert på området att du har helt rätt i ditt resonemang!

Det verkar som om alla medlemmar i sällskapet "den blinde leder en annan blind" samlats i tråden.
På vilket sätt har att din hund hittar dig när du gömmer dig betydelse?
Om du gömmer dig för din hund så är det väl knappast för fyra timmar sedan.
Och framförallt så är du väl inte inslagen i plast och bortförd för länge sedan ifrån den
plats där du gömde dig. Testa det en gång så får du se om den hittar dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in