• 1
  • 2
2015-12-05, 23:39
Medlem
Brukar göra ett smidigt proteinrikt mellanmål/lunch, knäcker ett par ägg på ett bakplåtspapper, stoppar på lite kalkonbacon och kör i ugnen ett tag. simpelt & gott, jag hade gärna velat byta ut baconet mot något som inte innehåller konserveringsmedlet E250, har ni något tips på det? Vanligt kött känns ju som en självklarhet men det tillagas inte på samma tid som ägget.
Citera
2015-12-05, 23:45
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Brukar göra ett smidigt proteinrikt mellanmål/lunch, knäcker ett par ägg på ett bakplåtspapper, stoppar på lite kalkonbacon och kör i ugnen ett tag. simpelt & gott, jag hade gärna velat byta ut baconet mot något som inte innehåller konserveringsmedlet E250, har ni något tips på det? Vanligt kött känns ju som en självklarhet men det tillagas inte på samma tid som ägget.

Finns i princip inga charkprodukter som inte innehåller nitritsalt. Du lär få leta leta leta efter nån produkt eller tillverkare som inte använder det.
Citera
2015-12-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Finns i princip inga charkprodukter som inte innehåller nitritsalt. Du lär få leta leta leta efter nån produkt eller tillverkare som inte använder det.
Jo har kommit fram till det, behöver inte just vara en charkprodukt men något som kan tänka sig passa bra till detta och inte kräver diverse extra steg m.m.
Citera
2015-12-06, 00:20
Medlem
kassler
Citera
2015-12-06, 00:26
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ren/älg/hjortskav kommer du ner på låga tillagningstider.
Passar inte det pröva gurka och tomater...

Bara en fråga vad är problemet med att tillverkarna inte vill att du får botulism då?
Citera
2015-12-06, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ren/älg/hjortskav kommer du ner på låga tillagningstider.
Passar inte det pröva gurka och tomater...

Bara en fråga vad är problemet med att tillverkarna inte vill att du får botulism då?
(FB) Korv och skinka utan e250 finns det?
Bevisen på senare år är väldigt starka för att det är cancerframkallande. (Inte på samma sätt som att ALLT ALLTID är cancerframkallande, detta är ingen skrämselartikel i aftonbladet direkt).
Skav var ett bra tips, det har jag tillochmed hemma.
Citera
2015-12-06, 11:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
(FB) Korv och skinka utan e250 finns det?
Bevisen på senare år är väldigt starka för att det är cancerframkallande. (Inte på samma sätt som att ALLT ALLTID är cancerframkallande, detta är ingen skrämselartikel i aftonbladet direkt).
Skav var ett bra tips, det har jag tillochmed hemma.
När det gäller cancer så handlade det om daglig konsumtion över lång tid av stora mängder charkuterier och då ökade cancerfallen med ett fall på ett hundra, med 1% alltså.
Det gav att den ökade från 5 till 6%.
Det är inte mycket till ökning imho.
Men det är givetvis en avvägning man får göra själv.

Skav är ju ganska underskattat då man kan ha det till så mycket, paj, mackor, pasta, stekt ris mm problemet är väl priset, renskav t.ex är ju bara löjligt dyrt. Helt bortkastade pengar att köpa till det priset det säljs till imnho.
Citera
2015-12-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
När det gäller cancer så handlade det om daglig konsumtion över lång tid av stora mängder charkuterier och då ökade cancerfallen med ett fall på ett hundra, med 1% alltså.
Det gav att den ökade från 5 till 6%.
Det är inte mycket till ökning imho.
Men det är givetvis en avvägning man får göra själv.

Skav är ju ganska underskattat då man kan ha det till så mycket, paj, mackor, pasta, stekt ris mm problemet är väl priset, renskav t.ex är ju bara löjligt dyrt. Helt bortkastade pengar att köpa till det priset det säljs till imnho.
Jo skav är ju inte det billigaste direkt, får tag på ett par påsar renskav till bra pris varje månad men tyvärr inte nog stor kvantitet för ändamålet.
Jag vill ändå utesluta E250.
Citera
2015-12-06, 13:58
Medlem
Vitsen med att äta ägg och bacon, då förutom att det är gott, är att det mättar väldigt länge. Det är framförallt fettet i baconen som gör en bestående mätt i åtskilliga timmar. Att då byta ut baconet mot något annat kött med lite fett fungerar inte om man vill stå sig länge på måltiden.
Citera
2015-12-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vitsen med att äta ägg och bacon, då förutom att det är gott, är att det mättar väldigt länge. Det är framförallt fettet i baconen som gör en bestående mätt i åtskilliga timmar. Att då byta ut baconet mot något annat kött med lite fett fungerar inte om man vill stå sig länge på måltiden.
Det är inte viktigt för mig.
Citera
2015-12-06, 14:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jo skav är ju inte det billigaste direkt, får tag på ett par påsar renskav till bra pris varje månad men tyvärr inte nog stor kvantitet för ändamålet.
Det är bara att gratulera.
Det är få som får tag i ren/viltkött till ett vettigt pris.
En annan variant är ju att skära vanligt kött väldigt tunt själv.
Går lättast att göra med kniv när köttet är halvfryst/tinat.
Finns ju annars i butik som lövbiff.
Sedan tillagar du det på hög värme i olja likt att woka.

Självklart skall du göra det om du nu vill det.
Citera
2015-12-06, 15:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Sluta ät chark eller gör dina egna charkvaror.
Sen är det ju inte speciellt svårt att göra egna bacon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in