2015-12-05, 15:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Ja. Folk röstar på Sd för invandringspolitiken. Tror inte det är många som gått till Sd av något annat skäl.

Jag gjorde det till största delen för att motverka de antidemokratiska krafterna som råder nu.
2015-12-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ja. Folk röstar på Sd för invandringspolitiken. Tror inte det är många som gått till Sd av något annat skäl.
Jag hade röstat på SD i vilket fall för som jag ser det så är SD det enda parti som "förtjänar" min röst. Det är det enda parti som jag litar på.
2015-12-05, 15:29
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Jämställdhet, försvar, straffpolitik och statssuveränitet är fyra frågor där jag tror SD:s tydliga högerpositionering har vunnit dem röster. Det är klart att invandringsfrågan är viktigast, men jag tycker att de har ett rätt genomgående, förnuftigt socialkonservativt partiprogram.

Frågor om exempelvis skoluniform är väl ickefrågor i nuläget, sånt kan man ödsla tid på när man är i regeringsställning och invandringen stoppats. Jag är försiktigt positiv, men tror det är en onödig risk att ta i dag.
2015-12-05, 16:27
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Jag har följt diskussionen här på Flashback länge och jag har inte sett något som tyder på att en bred allmänhet eller Sd-väljare skulle ha blivit reaktionärer. Snarare är det just auktoritära och reaktionära drag hos vissa Sd-medlemmar som gör att inte fler röstar på Sd. Själva invandringspolitiken som sådan håller många fler med om än deras väljare. Ska Sd växa måste de arbeta på sin övriga politik.
Allting är på glid och verklighetsuppfattningar förskjuts.

Jag var länge ett opolitiskt slödder som trodde att jag kunde överlåta ansvaret på politikerna. Hade 7K fortsatt att driva sitt lågintensiva krig mot vanligt folk hade jag förmodligen motvilligt accepterat det. Dom nöjde sig dock inte med det, utan skruvade upp det till full spruta och därmed förvandlade mig och många andra till fullfjädrade reaktionärer.

Helt otroligt kontraproduktiv strategi från liberalidioterna.

Reaktionär forever.
2015-12-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du skriver i princip bara ett inlägg 14 ggr om dagen. SD håller på/måste pk-anpassa sig.
Och på det en cool-smiley. Hack i skivan?
Du har fel. SD kommer fortsätta att öka. De kommer även bryta tillbaka mot radikalare (i omvärldsperspektiv normalare) åsikter. Men hoppas på du.
SD leder, de andra svansar efter.

Att SD kan öka ytterligare på opinionsfronten ifråga sätter jag inte.
Däremot är jag mer tveksam över om partiledningen verkligen vågar inleda en sådan "radikalisering" som en del hetsporrar kräver. Faktum är ju att partiet oavlåtligt "normaliserats" sedan riksdagsdebuten, vilket hetsporrarna bland partimedlemmarna inte riktigt tycks gilla. Själv tror jag att den "radikalisering" du tycks efterfråga snarast skulle skada SD genom att minska möjligheterna till framtida samverkan med andra riksdagspartier.
OK - det är inte min huvudvärk. Snarare din.
2015-12-05, 20:03
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Att SD kan öka ytterligare på opinionsfronten ifråga sätter jag inte.
Däremot är jag mer tveksam över om partiledningen verkligen vågar inleda en sådan "radikalisering" som en del hetsporrar kräver. Faktum är ju att partiet oavlåtligt "normaliserats" sedan riksdagsdebuten, vilket hetsporrarna bland partimedlemmarna inte riktigt tycks gilla. Själv tror jag att den "radikalisering" du tycks efterfråga snarast skulle skada SD genom att minska möjligheterna till framtida samverkan med andra riksdagspartier.
OK - det är inte min huvudvärk. Snarare din.

Jag tror och tycker att det finns plats för ett parti med hetsporrar också. Det vore bara bra. Det skulle få SD att framstå som ett sansat alternativ och en möjlig samarbetspartner för moderaterna när de nu svängt 180 grader två gånger och därmed fullbordat ett helt varv.
2015-12-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag tror och tycker att det finns plats för ett parti med hetsporrar också. Det vore bara bra. Det skulle få SD att framstå som ett sansat alternativ och en möjlig samarbetspartner för moderaterna när de nu svängt 180 grader två gånger och därmed fullbordat ett helt varv.

Kanske inte så kul för SD att tvingas till "tvåfrontskrig" i en valrörelse, där man måste tampas med ett nytt parti "höger om höger" i konkurrensen om rösterna.
De röster, som detta nya parti knycker från SD, skulle ju SD ha haft gratis, om inte den radikala konkurrenten bildats.
Tvåfrontssituationer är lika besvärliga i krig som i politik.
2015-12-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab

Håller med. Det skulle också rädda ansiktet på fega PK-iter, som insett det vansinniga i Sveriges invandringspolitik. De skulle kunna säga till sig själva (och eventuellt de närmaste) att de röstar SD för att minska invandringen något, för pågår den som nu kommer XXX bara att växa och då blir det farligt.
2015-12-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Den som lever får se. LO-medlemmarna har alltid varit en ytterst viktig grupp för socialdemokratin. Man kan misstänka att praktiskt taget enbart missnöje med flyktingpolitiken får så många LO-anslutna att flytta över sina sympatier till SD i opinionsmätningarna.
Om socialdemokraterna gör verklighet av Johanssons uttalande att det räcker att få er de asylsökande till 1000 - 2000 i veckan(från 5000 - 10 000) de senaste månaderna så kommer att bli 50 000 - 100 000 på årsbasis. Vilket gör att socialdemokraterna kommer att pressas hårt i tre riktningar, högre skatter, lägre bidrag, sämre välfärdsstat och större lönespridning.
Pressen på större lönespridning kommer att bli enorm (bl a genom den svarta sektorn). Vilket gör att
LO-kollektivet av ekonomiskt egenintresse borde rösta på SD (till typ 80% i alla fall).
Väldigt många LO-medlemmar röstar efter plånboksfrågorna. Om Sd dessutom presenterar
en okej skolpolitik ... Jag skulle säga att S är rökta bland LO-medlemmar om de fortsätter så här.

Eftersom TCO-väljare inte har lika mycket att förlora ekonomiskt på S hög nivå invandrings politik så är det naturligt SD ligger lägre där. Men dubblingen bland TCO väljare på ett halvår sticker ändå ut enormt i materialet. Troligt vis den andelen av TCO-väljare som arbetar inom sjukvård, skola, socialsek o s v och som ser den direkta påverkan av nuvarande och förra regeringens politik.

Bland SACO-grupper ligger Sd så lågt så att man förmodligen inte skulle komma in i riksdagen om det bara var de som röstade (2-3% sympatisörer). En del kanske tänker att det beror på att de smarta inte gillar Sd men jag tror det finns bättre förklaringar. SACO-grupper bor inte utanförskapsområden. De har redan frilönesättning och påverkas inte av att lägsta lönesänkningar. De har låg arbetslöshet (som den var i sverige på 1980-talet). De har om de inte är ensamförsörjare goda marginaler att klar av om det kommer oförutsedda utgifter.
Senast redigerad av balansPrio 2015-12-05 kl. 21:45.
2015-12-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balansPrio
Om socialdemokraterna gör verklighet av Johanssons uttalande att det räcker att få er de asylsökande till 1000 - 2000 i veckan(från 5000 - 10 000) de senaste månaderna så kommer att bli 50 000 - 100 000 på årsbasis. Vilket gör att socialdemokraterna kommer att pressas hårt i tre riktningar, högre skatter, lägre bidrag, sämre välfärdsstat och större lönespridning.
Pressen på större lönespridning kommer att bli enorm (bl a genom den svarta sektorn). Vilket gör att
LO-kollektivet av ekonomiskt egenintresse borde rösta på SD (till typ 80% i alla fall).
Väldigt många LO-medlemmar röstar efter plånboksfrågorna. Om Sd dessutom presenterar
en okej skolpolitik ... Jag skulle säga att S är rökta bland LO-medlemmar om de fortsätter så här.

Eftersom TCO-väljare inte har lika mycket att förlora ekonomiskt på S hög nivå invandrings politik så är det naturligt SD ligger lägre där. Men dubblingen bland TCO väljare på ett halvår sticker ändå ut enormt i materialet. Troligt vis den andelen av TCO-väljare som arbetar inom sjukvård, skola, socialsek o s v och som ser den direkta påverkan av nuvarande och förra regeringens politik.

Bland SACO-grupper ligger Sd så lågt så att man förmodligen inte skulle komma in i riksdagen om det bara var de som röstade (2-3% sympatisörer). En del kanske tänker att det beror på att de smarta inte gillar Sd men jag tror det finns bättre förklaringar. SACO-grupper bor inte utanförskapsområden. De har redan frilönesättning och påverkas inte av att lägsta lönesänkningar. De har låg arbetslöshet (som den var i sverige på 1980-talet). De har om de inte är ensamförsörjare goda marginaler att klar av om det kommer oförutsedda utgifter.

Jag är ganska säker på att din inställning att TCO-medlemmar inte drabbas av den invandringspolitik som förs är helt felaktig.
Det totala skatteuttaget är ca 1600 miljarder per år.
Den galna invandringen som skett fram till och med 2015 inklusive anhöriginvandring med faktor 1,4 vilket troligen är för lågt kommer att innebära ökade skatter på ca 500 miljarder per år om invandringen är 0 från 1 januari -16 och att dessa invandrare inte "går back" efter 10 år så avskrivningen på kostnadsexplosionen blir 10 år (utan ränta)
Igår kom en rapport som beskriver framtiden på ett sätt som borde skrämma varenda svensk då rapporten konstaterar att det stundar mycket stora neddragningar i välfärden fram till och med 2060-talet !!!!
Varför basunerar inte SVT/SR, PK-folket, 7K och journalisterna ut detta skrämmande faktum ???
Senast redigerad av curlingstaten 2015-12-05 kl. 22:15.
2015-12-05, 22:33
Bannlyst
SD ökar i opinionen för nu börjar folk inse vad flashbackspöbeln insåg för 5-10 år sedan.

Å andra sidan inser de som är i framkant att SD inte kan bli en lösning då ledningen tyvärr är helt rutten. Mattias Karlsson är antingen en idiot eller en psykopat. Jag är inte nazist men måste ge mera radikala människor som de i Motgift rätt i detta avseende.

Bästa lösningen för alla internetrasister som i första hand är intresserade av lösningar borde vara att de andra partierna tar över "rasistpolitiken" och implementerar den.
Mattias Karlsson är mer sjuk än vad gemena man känner till.
2015-12-05, 23:02
Medlem
Citat:

Vi vet att SD är stora i LO-kollektivet, fr a bland män. Betänk att SD är stora i mellansvenska industristäder och i sydsvenska landsortstäder. Sd består inte av gammelmoderater på Östermalm, som vissa tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in