2015-12-04, 23:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som söks efter är då en P7a, för att ta reda på om grund för RPU infinner sig. P7an fyller luckan mellan personutredning och RPU, för att uttrycka sig lite klantigt.
Men eftersom det är du som frågar, vet jag att det inte är det enkla svaret du söker
Jag saknar detsamma som dig, och förstår mer än väl vad du menar. Att erhålla detta krävs dock ett nästintill gränsöverskridande tillika resurskrävande utredningsarbete pga hur geografin ligger.
Dock fullt genomförbart (tacka Lissabonfördraget för det) ur ren polisiär aspekt.

Nu vet vi att Johansson påtalat att krokar kastats ut och att handlingar kan delats ut runt på "Bobby´s" skrivbord, likväl som det är bekräftat att litauisk polis är involverade.
Vad som dock krävs för att motivera drivning av detta ur polisiär aspekt är att man hittar omständigheter när grävning inleds, ihop med att det måste finnas någon mån av närvarande misstanke, vilket iofs finns i detta fall.
Den i laga kraft stödda grävningen på icke-svensk mark, startar dock efter det att domstol sagt sitt i ett sådant här fall, såvida riksåklagare ej ok-stämplat grävning i förhand.
Huruvida det går att få reda på hur gången är hittills i detta, tex dagboksblad, ska jag låta vara osagt.
Vi kanske ska vänta en smula och se om Johansson uttalar sig så småningom? Han har ju så gott som lagt upp får ett återkommande i frågan.
Nej för fan - inte en P7:a - bra du begrep att jag inte for efter detta och att de inleder internationell utredning via databaser och kontakter i andra länder är en sak. Där inväntade Wennerholm domen. Jag efterlyser mer att det borde finnas ett underlag, en del som handlar om sådan kartläggning iaf vid dessa former av brott per automatik. Kanske mer som grunderna för gärningsmannaprofilering.
Det är väldigt godtyckligt när det sker/initieras? Ska det ske? När ska det ske?
Funderar på hur FBI gör i sådana fall.
Samma kartläggning som Åsgård efterlyser med svavelos menar jag:
Citat:
- I den är det sida upp och sida ner vad dem misstänkte själv säger. Och jag har påpekat att det är väl själva fan att man inte skaffat referenser i hemlandet och Sverige, utöver hans arbetsgivare. I Litauen finns det säkert register hit och dit, och personer som inte är hans närstående, som man kunnat tala med, säger Ulf Åsgård. http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2015-12-04, 23:51
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Angående lögndetektor: I USA används det, men tas inte hänsyn till i rätten. Om jag har fattat det rätt
( efter att ha tittat på typ Brottsplats USA) så är det viktigast för att utesluta gärningsman. Vilket ju blir fel eftersom man kan lura testet.

Det vanligaste är nog att man verkligen är en psykopat, varken blodtryck eller puls går upp vid lögn.

Ett annat alternativ är att ta en vanlig blodtrycksmedicin " betablockerare" som förhindrar nervösa reaktioner som förhöjd puls och blodtryck. Man kan sitta nöjd och lugn, ljugande.

Svårt att utvärdera med andra ord.

Mitt fetade.
Mkt intressant! Särskilt om vi utgår från vad vi uppfattat av NB i förhör: Totalt nekande, känslomässigt i upplösningstillstånd när polisen inte tror honom 15/9. Och, inte minst, att han nu överklagat och alltså fortsatt hävdar sin oskuld.

Några "betablockerare" lär han inte ha tillgång till, så där faller den hypotesen.
Och att han skulle vara en kallhamrad psykopat som är i stånd att manipulera ett lögndetektortest faller på sin orimlighet, utifrån hans uppenbara desperation och snyftattacker i förhören.

Visst kan han skämmas något oerhört och välja förnekelse som en psykologisk undanflykt fån ansvar.
Men jag tycker det är mer rimligt att tro, att han talar sanning i just denna fråga...
2015-12-04, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror att LGWP sade att den används för grovgallring under spaning. Om man känner till svagheterna så kan man kanske ha nytta av den. Jag har sett åtskilliga dokumentärer där polisen till slut får fast trolig gärningsman, trots klarad test, omvänt fått erkänna att en som misslyckats i testen visat sig verkligen vara oskyldig. Jag upplevde LGWP som att han tyckte att detta är en leksak. Han förutspådde att mycket mera kapabla instrument kommer att finnas i framtiden. Jag har faktiskt sett en dokumentär om sådan forskning och har föreslagit VB att göra ett reportage om saken. Idén bygger på att varje hjärna utvecklar aktivitet i någon region, när något känns igen. Det låter plausibelt. Om denna reaktion kunde observeras, vilket inte låter otroligt, skulle metoden gå ut på att s a s på ett omedvetet plan signalera till försökspersonens hjärna, t ex genom att visa brottsplatsfoton under bråkdelar av en sekund. Bara den som varit där skulle reagera är tanken. Denna reaktion skulle antagligen inte kunna döljas. Tyvärr har jag glömt den term som användes för detta förfarande, det retar mig.
Jag kom på det ! Brain fingerprinting är termen. Den kan möjligen beteckna en hel kategori av besläktade ansatser. Praktiska försök har tydligen pågått i många år, liksom forskning för att komma vidare med förfinade metoder. När man väl har termen, kan man finna rikligt med stoff att läsa - mer än 2 miljoner träffar. Här är en artikel:
http://academicjournals.org/article/article1379429699_Ahuja%20and%20Singh.pdf
2015-12-05, 00:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Självklart håller jag med dig! Jag var lite diskret och förskönande kanske i mitt inlägg hehe
Både det du och Grandioso skrev var bra och informativt. Det kan ju bottna i både okunskap och ovilja att ta till sig det hela - det är för rått helt enkelt (förnekande). Det kan även handla om psykologiska faktorer hos den enskilde själv som skyr området som pesten (projicering) och det kan bottna i en vilja att försköna NB själv. Jag är dock inte lika fin i kanten då man direkt kan se i tråden att det rakt inte handlar om detta när det blir personangrepp bara för att en faktabaserat vetenskapligt område diskuteras. Helt plötsligt så är man sexualsadist, går lös i sina egna sexuella fantasier för att man diskuterar ämnet - ett vedertaget begrepp inom vetenskapen. Intressant i sig då det är snarare vi som betonar vilket äckel han är och hur hemskt han behandlat Lisa. Så där sköt de sig i i egna foten snarare med sin slangbella.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Sanningen om bakgrunden till mordet är obekväm, sanningen som presenterades av åklagaren med stöd av professor Långströms forskning.
Då passar inte sexualsadism in, spelar ingen roll om det är flera meter silvertejp, hängsnara och avklädd flicka. Måste vara något annat, hur skulle helyllegrabben Nerijus kunna vara sexualsadist?
Spot on. Det är ett rått mord som inte låter sig förklaras med "oops, jag blev arg och slog ihjäl henne." Man tystar inte en person med en halv rulle silvertejp runt huvudet.
En snara runt halsen och hänger sen med könsorganen blottade..
Affekt, aggressiv och kvinnohat är en sak - men det är inget overkill i den andemeningen. Hon är inte skadad öht enligt ÅK även om han kan ha en ryslig kvinnosyn.
Begriper inte varför han är så extremt spänningssökande? Det verkar vara hans modus om man ser på Adriana dagen innan, tid och plats. Jag tror runkande har med detta att göra likaväl. Det är nåt extremt risktagande över det hela som får honom att gå igång och det snäva tidssperspektivet likaså och hem till mamma-skype. Det är nåt extra sjukt med detta likaväl som jag inte bergriper mig på men som finns där som nån sorts spänningsfaktor.
Senast redigerad av develi 2015-12-05 kl. 00:16.
2015-12-05, 00:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Angående lögndetektor: I USA används det, men tas inte hänsyn till i rätten. Om jag har fattat det rätt
( efter att ha tittat på typ Brottsplats USA) så är det viktigast för att utesluta gärningsman. Vilket ju blir fel eftersom man kan lura testet.

Det vanligaste är nog att man verkligen är en psykopat, varken blodtryck eller puls går upp vid lögn.

Ett annat alternativ är att ta en vanlig blodtrycksmedicin " betablockerare" som förhindrar nervösa reaktioner som förhöjd puls och blodtryck. Man kan sitta nöjd och lugn, ljugande.

Svårt att utvärdera med andra ord.

Mitt fetade.
Mkt intressant! Särskilt om vi utgår från vad vi uppfattat av NB i förhör: Totalt nekande, känslomässigt i upplösningstillstånd när polisen inte tror honom 15/9. Och, inte minst, att han nu överklagat och alltså fortsatt hävdar sin oskuld.

Några "betablockerare" lär han inte ha tillgång till, så där faller den hypotesen.
Och att han skulle vara en kallhamrad psykopat som är i stånd att manipulera ett lögndetektortest faller på sin orimlighet, utifrån hans uppenbara desperation och snyftattacker i förhören.

Visst kan han skämmas något oerhört och välja förnekelse som en psykologisk undanflykt från ansvar.
Men jag tycker det är mer rimligt att tro, att ett lögndetektortest skulle visa, att han talar sanning i just denna fråga.
2015-12-05, 00:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.

Visst kan han skämmas något oerhört och välja förnekelse som en psykologisk undanflykt från ansvar.
Men jag tycker det är mer rimligt att tro, att ett lögndetektortest skulle visa, att han tÖalar sanning i just denna fråga.

Känslomässigt i upplösningstillstånd, skriver du, för att han är oskyldig.

Han kan lika gärna vara i upplösningstillstånd för att han begått ett brott. Det vore faktiskt intressant med ett l-detektor test.

Han kan stå på betáblockerare för högt blodtryck. Det är inte ovanligt, medicinen heter ju inte betablockerare. Till ex tablett Inderal.
2015-12-05, 00:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Inte? Om du ses på kamera på brottsplatsen vid tidpunkten för brottet har du inget alibi. Om du inte påstår att det är " griftefridsbrott" vilket verkar bli vanligt. Otroligt att man hittar en död kvinna och påstår att man inte dödade henne utan hanterade henne efter döden. " JUMALAUTA"

Det är omöjligt att överbevisa en "troende" vilket jag anser att du är efter detta svar. Du tror helt enkelt inte att DNA är ett viktigt bevis vid brottmål. Vad du än säger att " du ser verkligheten som den är" så gör du inte det, du letar efter overkligheten med näbbar och klor.

I rest my case.
En kamera är inget bevis. Likhet är ett starkt indicium men inte mer. Men det är klart, om du håller upp ditt identitetskort mot kameran så får du svårt att undkomma.
2015-12-05, 00:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Faller denna störning (psykopat) på sin orimlighet via snyftattacker och desperation eller vad menar du?
2015-12-05, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som söks efter är då en P7a, för att ta reda på om grund för RPU infinner sig. P7an fyller luckan mellan personutredning och RPU, för att uttrycka sig lite klantigt..

Nu uttrycker du dig klantigt vilket du inser. Stor jävla skillnad på en personutredning och en paragraf sjua. En paragraf sjua är en mils skillnad ifrån en personutredning och då är en P7:a max en par
timmars jobb. Utifrån den samtalsstunden med gm får du tillgång till allt en personutredning får men lite till. Saken är den att , i en paragraf sjua, utgår samtalet ifrån person och inte vad personen påstår. När kriminalvården pratar med GM har dom på din höjd socionomer som " förhör" GM. Det blir som det blir då.

Vad man gjort här i tråden är att tro att en personutredning på nåt vis har nåt att säga om huruvida en RPU skall göras eller inte, så är dock inte fallet. Ett uttalande ifrån kriminalvården är som ett uttalande ifrån ingen. Säger NB att han mår dåligt kryssar kriminalvården i en paragraf sjua. Dom har sina mallar, varken mer eller mindre. Okunnigt folk gällande dom större psykiatriska frågorna. Tyvärr. Nu avgjorde socionomerna på kriminalvården och sade således att NB inte var "konstig" . AJ skrev gladeligen under.
Senast redigerad av LKVN 2015-12-05 kl. 01:07.
2015-12-05, 00:41
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En kamera är inget bevis. Likhet är ett starkt indicium men inte mer. Men det är klart, om du håller upp ditt identitetskort mot kameran så får du svårt att undkomma.

Du förlöjligar dig själv Folk i bygden känner så klart igen gärningsmannen på film.

Skulle en gärningsman hålla upp ett ID -kort mot kameran?

Snälla, berätta vad som skulle övertyga dig. Inte kamera, Inte DNA, inte vittnen,
2015-12-05, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag kom på det ! Brain fingerprinting är termen. Den kan möjligen beteckna en hel kategori av besläktade ansatser. Praktiska försök har tydligen pågått i många år, liksom forskning för att komma vidare med förfinade metoder. När man väl har termen, kan man finna rikligt med stoff att läsa - mer än 2 miljoner träffar. Här är en artikel:
http://academicjournals.org/article/article1379429699_Ahuja%20and%20Singh.pdf
Här en bunt korta dokumentärsnuttar om brain fingerprinting:
http://wn.com/brain_fingerprinting_60_minutes

https://www.youtube.com/watch?v=LKdCEvdBqJA

En officiell rapport om tekniken från Federal Agency:
http://www.gao.gov/products/GAO-02-22
2015-12-05, 00:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Faller denna störning (psykopat) på sin orimlighet via snyftattacker och desperation eller vad menar du?

När en psykopat tycker synd om sig själv visas det genom gråtattacker. Fake!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in