2015-12-04, 21:13
Bannlyst
– Jag kommer att kalla ytterligare några vittnen till hovrätten, säger Inger Rönnbäck.

Vad kan det röra sig om för vittnen tro?

Länk:http://www.skovdenyheter.se/article/domd-for-mordet-pa-lisa-holm-overklagar/
2015-12-04, 21:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det tror jag inte alls att den kommer att göra. Vad man tror här kan nog möjligen bero på hur man ser på världen i allmänhet. Har man en benägenhet att tänka i banor att allt inte är vad det ser ut att vara, att man inte kan lita på myndigheter, att det finns många konspirationer och sammansvärjningar - ja då ligger det förstås nära till hands att tänka att den dag det du skriver är möjligt så kommer DNA att förfalskas i parti och minut för att sätta dit andra för brott man själv begått.

Men bevisning kan redan förfalskas, det är inget nytt. Man kan stjäla någons saker och sprida ut på en brottsplats. Man kan applicera falska krutstänk på någons jacka som den hängt ifrån sig nånstans. Etcetera. Men bara för att det är möjligt så är det inte troligt eller ens något som kan skapa rimligt tvivel om man inte kan visa på vem och varför som kan antas ha gjort något sådant. Och helst också ha någon form av indicier till stöd. Så även om DU tänker att DNA blir värdelöst utifrån din syn på världen så kommer inte domstolarna - som garanterat inte ser på världen på det viset - att utgå från att allt DNA kan vara planterat/förfalskat så fort någon misstänkt brottsling hävdar detta. Lite svårare kan det förstås bli, men någon dramatisk effekt har jag svårt att se.

Dessutom ingår ju oftast DNA-bevisningen i ett pussel med andra omständigheter som pekar mot den misstänkte. Vittnesobservationer, pejling av mobiltrafik, bevis på kontakter med offret strax före mordet, kvitton etc. Domstolar kommer att göra helhetsbedömningar i framtiden också. Att det finns människor som inte klarar av det, utan bara kan se saker en i taget och skriver om det på Flashback förändrar inte den saken heller.
Jag har en benägenhet att tro att världen är just vad den ser ut att vara. Och jag anser inte att DNA är värdelöst, bara att också den bevisningen måste kunna prövas fritt. Vilket inte sker idag! Idag räknas DNA-bevis som ovedersägliga.
2015-12-04, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det enda meningsfulla ifrågasättandet är ju DNA. Inget annat kan rubba domen om livstid. Där borde hon sätta in stöten om hon har någon. Men jag tvivlar efter att nu ha gått igenom Rönnbäckskans plädering i detalj. ( Som om jag är så smart, men ändå).
Maken till rörig och onyanserad plädering, man kan ju rabbla upp allt från denna tråd. Jag kan, men orkar inte, hitta allt hon sagt här på FB.
Varför tror modern att Rönnbäckskan är den bästa att hålla i försvaret. Vad har hon fått det ifrån? Man kan ju gissa förstås, jag gissar på advokaten själv.
Förklaringsbördan försvann helt och nu känns förtroendekapitalet redan förbrukat. Allt det svammel som du säger ses via fb är fullständigt värdelöst pga den tekniska bevisning som finns. Hon blandade äpplen och päron i en enda ointressant/helt ovidkommande röra: försvunna trosor, skrattande poliser, hemska media (men du fick ju för fan betalt, IR!) att Blombergsborna var skumma, NFC korrumperade och kassa på psoriasis - och över till GW. Det var värre än en sketch i Life of Brian..
Alternativet är väl att komma med nån helt ny bevisning som pekar i en helt ny riktning på nån annan gärningsman - men hur skulle hon få till detta?
Är det brorsan som ska dissikeras nu? Då blir det väl catfight mellan morsan och IR. Märkligt att det inte finns reaktioner på denna utsvävning hon gjorde då hon pekade med hela handen mot honom?
Eller har hon förklarat detta för familjen att hon vill "bara" så lite tvivel?
2015-12-04, 21:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förklaringsbördan försvann helt och nu känns förtroendekapitalet redan förbrukat. Allt det svammel som du säger ses via fb är fullständigt värdelöst pga den tekniska bevisning som finns. Hon blandade äpplen och päron i en enda ointressant/helt ovidkommande röra: försvunna trosor, skrattande poliser, hemska media (men du fick ju för fan betalt, IR!) att Blombergsborna var skumma, NFC korrumperade och kassa på psoriasis - och över till GW. Det var värre än en sketch i Life of Brian..
Alternativet är väl att komma med nån helt ny bevisning som pekar i en helt ny riktning på nån annan gärningsman - men hur skulle hon få till detta?
Är det brorsan som ska dissikeras nu? Då blir det väl catfight mellan morsan och IR. Märkligt att det inte finns reaktioner på denna utsvävning hon gjorde då hon pekade med hela handen mot honom?
Eller har hon förklarat detta för familjen att hon vill "bara" så lite tvivel?

Det undrar jag också! Å ena sidan pekar Rönnbäckskan mot brodern ( vilket väl mamma rimligtvis inte kan hålla med om, eller? ) och å andra sidan vill dom ha advokaten kvar. Vilken linje kommer att utkristallisera sig i Hovrätten?

Nya vittnen, vilka kan det vara?

Att hitta en ny gärningsman verkar väl otroligt, kan inte se detta " poppa upp".
2015-12-04, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Det krävs absolut ett starkt psyke och känsla för rätt & fel att våga gå emot sin bror som han gjort i förhören. Han hade ju kunnat hålla tyst men kände att det var något som inte stod rätt till och mådde dåligt av det.

Ja, det håller jag verkligen med om. Med tanke på hur dominerande NB har varit mot både AB och IB, de har ju varit rädda för honom, så förstår man att det ska mycket till innan AB vågar gå emot sin storebror i förhören. Var mordet och sanningen om det som fick AB att orka gå emot.
2015-12-04, 21:49
Medlem
Citat:
Det undrar jag också! Å ena sidan pekar Rönnbäckskan mot brodern ( vilket väl mamma rimligtvis inte kan hålla med om, eller? ) och å andra sidan vill dom ha advokaten kvar. Vilken linje kommer att utkristallisera sig i Hovrätten?

Att hitta en ny gärningsman verkar väl otroligt, kan inte se detta " poppa upp".

Gissningsvis är det att så tvivel kring DNA. Måhända gör IR ett mindre virrigt intryck, men tror inte att det blir mer trovärdigt dock.

HR kommer att fastställa TRs dom. Punkt.
2015-12-04, 21:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra att du tar upp frågan. Jag uppfattar att det är olika hur tingsrätterna bedömer behovet av paragraf 7 utredning. Med tanke på den personutredning som gjordes med endast Nero själv och AJ som källa är det underligt att en tingsrätt utgår ifrån slutsatser de omöjligen kan vara säkra på är riktiga. Vi vet inte hur tingsrätten resonerat, och om de ens övervägt en undersökning av Nero.

Det borde uppfattas av en tingsrätt att det är prejudicerande att göra en paragraf 7 utredning med tanke på att Nero framstår som helylle i personutredningen, samtidigt som han åtalas för mord i ett av de värsta mord som begåtts i Sverige. Diskrepansen mellan den personutredning som presenterats i målet om Nero och de gärningar Nero är skyldig till visar på en störning som borde utredas på rutin.

Om det uppfattas som uppenbart att Nero inte har en störning, eller en störning som inte utgör hinder för fängelse borde det sättas på pränt. I och med att han blånekat, borde den lilla undersökningen ge någon indikation på om Nero ska få en rättspsykiatrisk undersökning eller om han är så "frisk" som juristerna bedömer honom. Som du skriver borde det vara prejudikat/rutin med tanke på att denna undersökning görs i så många andra fall där brotten är allvarliga.

Skulle Nero ha samma advokat och samma inställning i hovrätten som tingsrätten blir det så många saker som är underliga om hur han hanterades av sin advokat under processens gång, och frågan kvarstår om han hade ett adekvat försvar som tillvaratog hans intressen.

Förutom Ida fallet, har vi dubbelmördaren i Dalby som undersöktes direkt, och efteråt var det en smidig hantering i tingsrätten och sen i hovrätten. Det blev livstid och ingen debatt alls om det processuella.

Vill någon åta sig att busa lite, kan saker som avviker från det normala bli resningsgrund i framtiden. Nero kan påstå att han inte blev informerad om hur det går till i en svensk domstol, att han inte fick ett kompetent försvar, att han borde ha fått vård i stället för fängelse, påstå att han hade någon vanföreställning och dylikt som mördare kan skylla på, språksvårigheter m.m.

Instämmer på flera punkter i vad du skriver.
Jag tyckte att frågan är berättigad att lyfta japp, även om det inte finns handfasta jämförelser att göra ännu. Vi får invänta juridiken där..
Av allt annat i tråden som går händelser i förväg, blir väl dock detta en bagatell, men en ordentligt intressant bagatell.
En personutredning som "oförväntat" inte motsvarar brottet i någon parallell alls, borde väcka ett naturligt ännu högre ögonbryn än en utredning som helt/delvis kan matcha brottet.

Gällande erkännande/nekande är det ständigt omringat av det givna bevismaterialet i stort, men det är gärningsbeskrivningen som drar hela klabbet i vilken riktning som helst (Frisk eller Sjuk).
Det är skillnaden på tagen riktning mellan Ida-fallet och Lisa-fallet som rör upp det lite hos mig, då fallen förefaller vara "bekanta" med varandra i dessa tunga bitar som utgörs av gärningsbeskrivning.

(*håller hela tiden jämförelse mot Lisa-fallet närvarande*)
En annan skillnad som förekommer är att brott mot griftefriden ligger med i åtalet mot Ida´s mördare. Antingen smäller han inte lika hårt i taket som NB i själva mordrubriceringen, utan bedöms behöva extrakrut i form av denna rubricering, men det saknas indikationer på att själva mordet bedöms som likgiltighetsuppsåt. Snarare tvärtom - GM har tänkt/velat döda tidigare = börjar lukta RPU...
Eller också har han begått detta brott i den grova grad att det ej konsumeras av enbart mordrubriceringen.
I det senare alternativet höjer jag rösten och påpekar "sexualsadistiskt griftefridsbrott" som förslag, och då begriper man ännu mer den naturliga koppling som finns mot att p7a och RPU initierades ganska omgående.
Vad som är gemensamt för mördarna i bägge fallen är att dom flyttat på kropparna.

Sen ska man då återkomma till att Ida´s mördare efter RPU, ej konstaterats psykiskt sjuk i laglig mening.

Eftersom varken jag eller speciellt många här i forumet är personer som fattar beslut i Tingsrätter, vore det intressant att se hur en yrkesutövande ser på saken, och vad som avgör att något ska provstegas i en viss riktning.
Är det GM´s egna berättelser/vädjan/historik, i större mån än gärningsbeskrivningen som avgör?
Varför befinner sig NB så jäkla långt från en RPU, medans det var självklart för Ida´s mördare, när brotten förefaller ligga inom samma grundram?
Senast redigerad av rotesau 2015-12-04 kl. 21:55.
2015-12-04, 21:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
– Jag kommer att kalla ytterligare några vittnen till hovrätten, säger Inger Rönnbäck.

Vad kan det röra sig om för vittnen tro?

Länk:http://www.skovdenyheter.se/article/domd-for-mordet-pa-lisa-holm-overklagar/

Äntligen ett livstecken. De har nog dammsugit allt under dessa veckor men eftersom IR antyder att det är DNA:t som ska ifrågasättas blir det väl DNA-experter. Om det varit t.ex. något alibihöjande borde hon kanske ha sagt det. Men å andra sidan skulle det väl behövas DNA-experter ändå, som det är.
2015-12-04, 22:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har en benägenhet att tro att världen är just vad den ser ut att vara. Och jag anser inte att DNA är värdelöst, bara att också den bevisningen måste kunna prövas fritt. Vilket inte sker idag! Idag räknas DNA-bevis som ovedersägliga.

Du anser att DNA-bevis ska prövas ungefär som andra bevis, värda varken mer eller mindre. För att DNA kan, speciellt i framtiden, planteras.

Men i nutid är det inte så. " Touch-DNA", när man bara rör någon eller tar i hand möjligen. Men inte just DNA i blod/svett vilket vi har i detta fallet. Mycket svårt att plantera enl Hamilkar. Och DNA är specifikt och sant, till skillnad från vittnesuppgifter.

Därför är DNA mer tillförlitligt vid ett brott än vittnen, jag skulle jämföra det med bilder från en övervakningskamera. Svårt att friskriva sig ifrån " det där är inte jag" är omöjligt att säga om nunan finns på bild vid brottet.
2015-12-04, 22:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Glöm inte att mamsen hittat en skum DNA-lös figur i Blomberg! Undrar vem som levererat denne specifike person till henne over the sea? Hon lär knappast ha hittat denne själv:
Citat:
Nerijus Belivicius mamma är fortfarande fullt övertygad om att sonen utsatts för en konspiration.
– Målet har anpassats för att göra honom till offret, säger hon och betonar samtidigt att det finns en person i Blomberg som det är något skumt med.
http://www.expressen.se/gt/gw-om-lisa-holm-jag-ser-ingen-chans/
2015-12-04, 22:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Instämmer på flera punkter i vad du skriver.
Jag tyckte att frågan är berättigad att lyfta japp, även om det inte finns handfasta jämförelser att göra ännu. Vi får invänta juridiken där..
Av allt annat i tråden som går händelser i förväg, blir väl dock detta en bagatell, men en ordentligt intressant bagatell.
En personutredning som "oförväntat" inte motsvarar brottet i någon parallell alls, borde väcka ett naturligt ännu högre ögonbryn än en utredning som helt/delvis kan matcha brottet.

Gällande erkännande/nekande är det ständigt omringat av det givna bevismaterialet i stort, men det är gärningsbeskrivningen som drar hela klabbet i vilken riktning som helst (Frisk eller Sjuk).
Det är skillnaden på tagen riktning mellan Ida-fallet och Lisa-fallet som rör upp det lite hos mig, då fallen förefaller vara "bekanta" med varandra i dessa tunga bitar som utgörs av gärningsbeskrivning.

(*håller hela tiden jämförelse mot Lisa-fallet närvarande*)
En annan skillnad som förekommer är att brott mot griftefriden ligger med i åtalet mot Ida´s mördare. Antingen smäller han inte lika hårt i taket som NB i själva mordrubriceringen, utan bedöms behöva extrakrut i form av denna rubricering, men det saknas indikationer på att själva mordet bedöms som likgiltighetsuppsåt. Snarare tvärtom - GM har tänkt/velat döda tidigare = börjar lukta RPU...
Eller också har han begått detta brott i den grova grad att det ej konsumeras av enbart mordrubriceringen.
I det senare alternativet höjer jag rösten och påpekar "sexualsadistiskt griftefridsbrott" som förslag, och då begriper man ännu mer den naturliga koppling som finns mot att p7a och RPU initierades ganska omgående.
Vad som är gemensamt för mördarna i bägge fallen är att dom flyttat på kropparna.

Sen ska man då återkomma till att Ida´s mördare efter RPU, ej konstaterats psykiskt sjuk i laglig mening.

Eftersom varken jag eller speciellt många här i forumet är personer som fattar beslut i Tingsrätter, vore det intressant att se hur en yrkesutövande ser på saken, och vad som avgör att något ska provstegas i en viss riktning.
Är det GM´s egna berättelser/vädjan/historik, i större mån än gärningsbeskrivningen som avgör?
Varför befinner sig NB så jäkla långt från en RPU, medans det var självklart för Ida´s mördare, när brotten förefaller ligga inom samma grundram?

Kan någon förklara varför " brott mot griftefriden" diskuteras så ofta och gärna?

Är det verkligen så vanligt att någon random hittar en nyligen död människa och hanterar denna på ett eller annat sätt, speciellt då unga, attraktiva kvinnor.

Så vanligt att mördaren kan påstå att " jag hittade henne död" .
2015-12-04, 22:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som jag saknar är nåt emellan en personundersökning och en RPU. Alltså det är två extrema ytterligheter och jag saknar nåt i mitten. Den ena är baserad via honom själv och säger ingenting mer än en cv med tillägg på ekonomi och boendeyta i stort sett.
Den andra är tung och handlar om psykiatriska diagnoser. Det jag efterlyser är väl en kartläggning som borde framkomma via förhör (dock inte lika enkelt när vederbörande varit i andra länder) men jag tycker pendeln svänger för kraftigt. Jag saknar nåt som skulle vara obligatorisk utredning/kartläggning, ha ett specifikt namn (likt personutredning och rättpsykiatrisk undersökning) och vara polisiärt baserat. Från egobaserat till psykiatri är en grov spännvidd. Det var inte lätt att förklara men du fattar kanske vad jag menar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in