Citat:
Ursprungligen postat av
Gyvd
Matte är väl för fan logiskt? Vad menar du egentligen?
TS: Vad är det för IQ-test du har gjort?
Mensas så jag antar att det har
någon sorts validitet(?). Gjorde även DNs IQ test men det var ju värdelöst eftersom man var tvungen att göra klart alla frågor på 10 min, alla osvarade frågor räknandes som fel vilket därför gav mig ett helt felaktigt resultat. Tidspress är inte min grej.
Gjorde också ett på Illustrerad vetenskap och fick över medelvärdet, dock inte lika högt som på mensas. Tror att resultatet blev lägre på IVs test av den enkla orsaken att jag inte klarar av tidspress under vissa frågor, till exempel huvudräkne delen som jag vet att jag hade kunnat fixat mycket bättre. Jag är känslig för press.
Citat:
Ursprungligen postat av
BewilderedHulder
Om man är intresserad av hur det hänger ihop så blir det ju enklare också.
Absolut. Jag är intresserad av det mesta (min posthistorik på Flashback bevisar inte vad jag är intresserad av, jag postar inte på ställen där jag vet att jag inte har något extra att tillföra). Men just matte har alltid gjort mig frustrerad. Siffror är riktigt tråkigt men jag kan ändå tycka att matematik är fascinerande, dess betydelse för mänskligheten, dess vackra yttrande i naturen osv..
Citat:
Ursprungligen postat av
Quet
iQ tester på internet visar bra mycket högre än vad du egentligen har. Sedan är det som tidigare personer nämnt, har du intresse för något blir du per automatik bättre på det.
Källa på det du påstår? Eller går du på egen erfarenhet?
Visst kan det vara någon felmarginal här och där men du kan väl ändå inte mena att någon som till exempel får 125 på nätet sedan kan få 96 på det officiella? Jag fattar att det kan vara en viss skillnad(+- 5), dock så får man komma ihåg att inget test i hela världen ger dig en exakt hundra procentig bild av hur intelligent du faktiskt är, internet test ger väl mest en okej fingervisning. Vem vet, jag kanske har lägre än mitt resultat (122) men jag kanske också har högre?