2012-06-29, 14:41
Medlem
ingenios avatar
Är det någon av er flashbackare som har testat r-TMS mot depression? Metoden finns bara i tre städer i Sverige, dock inte i någon av våra största, och används tydligen bara i undantagsfall efter vad jag kan förstå. Förmodligen därför att Sverige som vanligt är så efterblivet. r-TMS finns redan sedan länge t.o.m. i många u-länder och jag har själv sett hur folk där har mått bättre av behandlingen. Därför undrar jag alltså om någon av er har testat metoden mot depression, hur ni gjorde för att få bli behandlade och hur utfallet i så fall blev.

Här kan ni läsa om r-TMS:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=11759

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/traffsaker-teknik-testas-mot-depression/

www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/.../LKT0914s988_991.pdf
Citera
2012-06-29, 23:31
Medlem
TMS har även använts, åtminstone experimentellt, för att behandla kronifierad smärta (Prof Turo Nurmikko). Det gick ett program om det på SVT för några månader sen, kanske det var ifjor.

Så här står det i en bilaga till Nationella riktlinjer för vård vid depression och ångestsyndrom (SoS, 2010):
Transkraniell magnetisk stimulering är en för psykiatrin ny teknologi som innebär att en elektromagnetisk spole, placerad på patientens huvud, alstrar ett magnetiskt fält. Den lokala elektriska energi som framkallas i hjärnbarken får nervcellerna att depolarisera. Modern utrustning kan ge upprepade pulser, och tekniken betecknas rTMS (repetitive Transcranial Magnetic Stimulation) om frekvensen är högre än 1 Hz.

Och så här står det om tillämpningen av TMS, i riktlinjerna:
Vuxna med medelsvår till svår egentlig depressionsepisod när flera behandlingsförsök inte gett effekt: Transkraniell magnetstimulering; FoU.

TMS är en behandling som ska bedrivas inom studier, så att vi får ökat vetande och kunnande dokumenterat och möjlighet att granska vetenskapligt.
Citera
2015-12-04, 14:13
Medlem
adagios avatar
Någon som har genomgått den här behandlingen eller sitter på kunskap om dess effektivitet? Tycker den här behandlingsmetoden verkar väldigt lovande och intressant.

Ska fungera på ett liknande sätt som ECT fast med mycket mindre risk för jobbiga biverkningar och framkallar inte en epileptisk reaktion vid behandlingstillfället.

Men från vad jag läst ska indikationerna och effekten inte vara riktigt on-par med ECT (inte i den formen TMS är nu i åtminstone). Används bara experimentellt men förekommer oftare numera.
Citera
2016-02-05, 18:01
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Någon som har genomgått den här behandlingen eller sitter på kunskap om dess effektivitet? Tycker den här behandlingsmetoden verkar väldigt lovande och intressant.

Ska fungera på ett liknande sätt som ECT fast med mycket mindre risk för jobbiga biverkningar och framkallar inte en epileptisk reaktion vid behandlingstillfället.

Men från vad jag läst ska indikationerna och effekten inte vara riktigt on-par med ECT (inte i den formen TMS är nu i åtminstone). Används bara experimentellt men förekommer oftare numera.

Sitter just nu och undrar detsamma - det verkar faktiskt som om att det finns en del nya rön på det här området också - tydligen så är det senaste nTMS - Navigated Transcranial Magnetic stimulatio, där det sker en kontinuerlig mätning av förändringar i magnetfältet, för att få fram en bättre aktivitet - man kan därmed träffa rätt på ett HELT annat sätt än tidigare, och absolut bättre än ECT, och därmed få bättre resultat och mindre bieffekter.

"Teknik för mer precis diagnostik och terapi av centralnervösa avvikelser - Navigerad transkraniell magnet*stimulering"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19425

Om det här faktiskt är på väg framåt, så kan vi äntligen ha ett effektivt och skonsamt sätt att behandla MÅNGA psykiatriska problem! =) Depression och Schizofreni är dom två områden som främst verkar lovande just nu.

Tänk er det...! Inga piller, bara energi rakt in i hjärnan, som ändrar själva den elektromagnetiska aktiviteten utifrån! : D Och utan att du tappar minnet och blir en grönsak, som vid ECT. Fy fan... detta är ju framtiden! Fan också att Sverige ska vara så satans efterblivet vad gäller medicinska rön.

EDIT:

Vi kör väl på med lite mer info.

Pågående Finsk studie om nTMS:

http://www.niuva.fi/nsfp/esitykset/30.%20Heli%20Tuppurainen_Repetitive%20navigated%20 transcranial%20magnetic%20stimulation%20%28nTMS%29 .pdf

Norrmännen har också en studie på G:

http://bevissthetsforum.no/funding-for-tms-eeg-equipment-for-consciousness-reaseach-in-oslo/

Dom enda som verkar vara helt i det blå vad gäller tekniken är oss Svenskar... inget intresse, ingen ambition och ingen förmåga! Vilket är anmärkningsvärt, med tanke på att i dom nordiska länderna så är vi ju tvivelsutan ledare vad gäller elektroteknisk och signalbaserad apparatur.

Så varför sätter vi då inte den expertisen till att utforska detta område...?

Lätt barockt.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-02-05 kl. 18:13.
Citera
2016-05-23, 18:58
Medlem
Kan bara säga att jag för närvarande genomgår denna behandling för utmattningsdepression och har bara gott att säga om den. Funkar jättebra.
Citera
2016-06-05, 16:06
Medlem
Jag är kandidat för detta och hoppas klara screening-processen.
Citera
2016-11-28, 12:51
Medlem
Ni som har testat kan väl ge ut telefonnummeret till kliniken. Vore hjälpsamt.
Citera
2020-08-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
Kan bara säga att jag för närvarande genomgår denna behandling för utmattningsdepression och har bara gott att säga om den. Funkar jättebra.

Funkade det bra?
Citera
2020-09-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Funkade det bra?
Nu i efterhand så nej. För min del så höll inte effekten i sig. Under behandlingen märkte jag skillnad från dag till dag. Började se färger igen och mådde riktigt bra när behandligen avslutades. Men bara några veckor efter avslutad behandling var jag nere på botten igen. Dock, efter en rad psykologbehandlingar och hantering av interna och externa destruktiva faktorer så är jag numera på banan igen. Även om vissa enstaka dagar är sämre än andra. Men jobbar 100% och det funkar bra och framförallt är jag helt fri från mediciner.
Citera
2020-09-21, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
Nu i efterhand så nej. För min del så höll inte effekten i sig. Under behandlingen märkte jag skillnad från dag till dag. Började se färger igen och mådde riktigt bra när behandligen avslutades. Men bara några veckor efter avslutad behandling var jag nere på botten igen. Dock, efter en rad psykologbehandlingar och hantering av interna och externa destruktiva faktorer så är jag numera på banan igen. Även om vissa enstaka dagar är sämre än andra. Men jobbar 100% och det funkar bra och framförallt är jag helt fri från mediciner.

Härligt att du mår bra igen
Citera
2023-01-06, 14:48
Avslutad
Nästa vecka är det dags för mig att prova tms. Ser tråden är gammal så hoppas fler kan dela sina erfarenheter? Jag har varit deprimerad i över 5år nu och äter medicin som inte hjälper tillräckligt därav får jag denna chans. KBT hjälper återigen ingeting. Är diagnoserad just nu för ängslig personlighetsstörning
Citera
2023-12-04, 12:24
Medlem
Jag blev positivt överraskad att det finns en tråd om detta.

Jag har större delen av mitt liv tampats med depression. Jag har även ADHD. De kallar mig för högpresterande, eftersom jag har 5 åring universitetsutbildning, och jobb. Det är liksom inget fel på intelligensen.

Dock gick det åt helvete för några år sen.
Jag har varit inlagd på psyk (Sahlgrenska) två gånger. Under 5-6 veckor. Senast sommaren 2022. De beslutade sig först för ECT (trots att jag aldrig haft psykoser) men överläkaren beslutade sig för att testa r-TMS.

Jag påbörjade en videodagbok i samband med behandlingen. Gick totalt 30 st.
Eftev14-15 behandlingar började något hända. Spontana saker, som att; laga mat. För det hade jag inte gjort på 7-8 månader.
För mig, vart jag då befann mig, var som att bestiga mount Everest!

Sicken lycka! Det hjälpte och jag är oerhört tacksam. Jag tar fortfarande två olika antidepressiva men behandlingen fungerade för mig. Det har gått över 1 år och jag har ännu inte hamnat i en period av djup depression eller nedstämdhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in