2015-10-21, 14:07
Medlem
BreatheDeeplys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=1FK0XFvxGxU
^3.30 min lång video

Tänk er att människan från världens alla hörn lär sig hur man odlar mat lokalt med ekosystemdesign, något som bevisligen går att göra även i regnfattiga områden som Jordan, och går direkt till kärnan av vad som skapar grunden för hållbarhet och en fredlig värld.

När vi förstått att ekologisk mat växandes lokalt överallt i harmoni med Jordens ekosystem leder till att konflikter om resurser aldrig uppstå, för att människor helt enkelt har vad man behöver på plats lokalt och lärt sig att ta hand om sig själva, är inte detta då den logiska långsiktiga lösningen att jobba för och sprida?

Hur kan man bäst sprida kunskapen om permakultur, fördelarna med lokal mat och energiproduktion och visa på dess potential och effektivast öppna upp och bana väg för denna nödvändiga omställning till hållbarhet?

Är inte detta den mest logiska kunskapen man kan börja lära ut?

Hur tror ni världen skulle se ut om detta omvandlades till det självklara idealet som samhällsgrund världen över?

https://www.youtube.com/watch?v=7iSaRzjxL3E
https://www.youtube.com/watch?v=jP6rYLblSxc

De som har sysslat med trädgårdsarbete vet hur lugnande och helande det kan vara att arbeta bland och med växter. Vore inte det här en fantastisk idé till sysselsättning för flyktingar (och arbetslösa) i Sverige och världen över, att få mat att växa överallt, som då mer lugn och harmoni inom sig själva och samtidigt bidrar till omställning genom lokal matproduktion i närområdena oavsett vart det är man befinner sig som flykting. Samtidigt som det ställs om till mer ekologisk och lokal matproduktion här i Sverige och skapar trygghet här, så kan kunskaperna spridas vidare till hemländer av människor som sökt sig hit från hela världen och uppenbarligen redan är här.

Som kommentaren på youtube. "Every refugee camp should have free permaculture training and green design"

Diskutera, men håll till ämnet i trevlig ton med fokus på lösningar tack, lokal ekologisk mat och energiproduktion, hållbarhet och omställning.

Citera
2015-10-22, 01:37
Moderator
manamanahs avatar
Detta är inte I&I.

Integration och invandring --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2015-10-22, 10:47
Moderator
manamanahs avatar
Papperskorgen --> Integration och invandring
/Moderator
Citera
2015-10-24, 14:22
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Papperskorgen --> Integration och invandring
/Moderator
Tack!

För att tydliggöra trådstarten och klargöra varför detta hör hemma i I/I, med risk för repetition. Att lära sig odla ekologisk mat eller mat med ekosystemdesign är ett direkt förslag på integration för flyktingar som kommer hit, en idé till sysselsättning som samtidigt som det är terapeutiskt och läkande för de som varit med om det ena och det andra, både får in folk i arbete och utför ett jobb som samhället behöver. Det är värdefull kunskap som kan tas med till hemländer som skapar grunderna för en värld där konflikter och invandring/flyktingar inte ens uppstår där människor har lärt sig att ta hand om sig själva och skapa och leva med ett överflöd av mat, fuktbevarande grönska och frisk natur på plats.
Citera
2015-10-24, 20:51
Medlem
Mycket intressant koncept. Jag har två frågor :

1. Rent procentuellt, hur många nyanlända tror du skulle kunna vara intresserade av detta ?

2. Skulle detta organiseras av regering/kommuner eller skulle det göras genom frivilligorganisationer ?
Citera
2015-10-25, 21:34
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Mycket intressant koncept. Jag har två frågor :

1. Rent procentuellt, hur många nyanlända tror du skulle kunna vara intresserade av detta ?

2. Skulle detta organiseras av regering/kommuner eller skulle det göras genom frivilligorganisationer ?

Jag tänker mig att en stor del kan vara mycket intresserade av det här. Första klippet där i Jordanien är ju precis nedanför Syrien. Jag tror lärandet om ekoodling utifrån permakulturprinciper och att arbeta med det, för det och dess spridande välkomnas med öppna armar när man förstår vad det innebär och leder till på sikt. När man verkligen ser klart potentialen av när denna typ av självförsörjningstänk blir till agerande och expanderar till storskalighet.

Majoriteten av alla som upplevt diverse tråkigheter vill nog inget hellre än att se en harmonisk värld i fred, och åter igen, eller för första gången kunna känna inre frid, trygghet, avslappning, glädje, balans och välmående. Att jobba med jord & växter i ett kravlöst tempo hjälper mycket att komma in i känslan av nuet vilket är läkande både psykologiskt och fysiskt. Att vara i natur eller jobba med växter blir som en meditation.

Jag skulle nog helst se att en sådan omställning arbetades för på alla nivåer. Hur det skulle gå till på bästa sätt har jag inte klart för mig utan det är en av anledningarna till att tråden skrevs. Tanken är att utbyta idéer omkring detta, ge ut information och visa på att det existerar fullt hållbara alternativ så att nya visioner, vilja och motivation att jobba för något "nytt" kan sprida sig genom kollektivet. För förändring av människans relation till sig själv och naturen är fullt nödvändig. Grundidén och principerna om lokal självförsörjning är mycket enkla egentligen, men kan bidra till ett radikalt annorlunda sätt för människan att leva, komma in i sig själv och förhålla sig till livet och omvärlden.

I dagsläget verkar det ske mest på individnivå, trädgårdsprojekt och genom volonterande, wwoof, ekobyar, och mindre organisationer här och där, men om eller när kunskapen om vad permakultur är med dess tankesätt och metoder finns i allas medvetanden skulle saker och ting kunna omvandlas snabbt. Söker man efter permakultur/permaculture på sidor som wwf, naturskyddsföreningen, amnesty, latinamerikagrupperna, politiska partiers hemsidor och så vidare så hittar man inte mycket. Fast jag vet inte, det är mycket möjligt att det finns större organisationer redan som har börjat ta tag i det här och att det börjar röra sig inom politiska kretsar också.

Ser man till villatomter så är det mycket vanligt att ha några fruktträd som päron, plommon, äpple, körsbär, o.s.v. bärbuskar som hallon, smultron, krusbär, vinbär, jordgubbar, ett litet potatisland, jordärtskockor m.m. av ren bekvämlighet, för att det är gott, och gratis. Jag tror inte att steget därifrån nödvändigtvis är särskilt långt till en vilja att införa mer ätbart i sina trädgårdar, och runt andra bostäder, särskilt inte när det finns metoder som både kan öka avkastningen samtidigt som det minskar behovet av skötsel, även om en viss omskötsel är nödvändig.

Att äta frisk mat och leva sunt värderas allt högre i samhället, även om polerna precis som inom många andra områden glider isär.

Men jag tror på att den här typen av omställning till hållbarhet genom självförsörjning på lokal nivå kommer att bli av oavsett till slut. Jag ser det som en naturlig del i mänsklighetens evolution, och det har ju börjat redan, men resan dit kan naturligtvis ske på en mängd olika sätt.

Flyktingar som kommer hit och annan invandrad arbetskraft lär i första hand i så fall fokuseras på andra odlingsprojekt än på privata villatomter i och för sig, som gårdar och mark som är lite mer avskild, men både runt flyktingboenden och i landskapsarkitekturen runt radhus och lägenheter, samt även matparker i kommuner är möjliga områden, även kalhyggen för att skapa ekoodlingar, vanliga permakulturodlingar eller till och med matskogar.

Takodlingsprojekt finns det också utrymme för.

Varför jag mest fokuserar på marknivå är för att det är där jag personligen tror att jag har mest möjlighet att påverka. Jag ser att systemet i sig och de människor som många av oss tyvärr lärt sig att se som ledare jobbar inom ramar av regler och idékoncept som är svåra, om inte omöjliga att rucka på. Höga politiker och de företag med störst inflytande har även av andra naturliga skäl svårt för att ta till sig det här. (Kanske vore det bättre om hela bunten tog en dag ledigt för att samlas i skogen och käka lite svamp och bli höga på riktigt)

Dels kan det vara svårt att se utanför det man är van vid och starkast för tillfället tror på, och när lokal självförsörjning med ekosystemdesign på sikt dessutom kan innebära total frigörelse från de ideologier och system vi vuxit upp i och blivit upplärda inom kan det till en början lätt uppstå en del inre konflikter hos människor som gärna vill ha kvar illusionen av kontroll. Därmed inte sagt att det inte går, det är människor bakom politiken och företag med enorma resurser också, men egot vill alltid upprätthålla sin självbild om jaget och om hur saker "ska" fungera och vara.

Jag tror trots det att dessa idéer skulle kunna få fäste genom alla skikt i samhället. Även rika har barn och vill helst se en ljus framtid för dessa och en frisk och vacker värld att leva i. Systemet i sig har sina tydliga begränsningar i att förändra sig självt, ett bra exempel på hur det kan vara kan man se i dokumentären Garbage Warrior, varför jag hellre jobbar med en fot utanför.

Människor som lärt sig att helt klara sig på egen hand och mår bra så, börjar nog snabbt ifrågasätta varför de skulle jobba för något som de inte vill jobba för, när man redan har det man behöver, lever bättre, i mer glädje och utvecklas mer inom sina passioner och intressen utan. Detta i sig vore faktiskt det bästa för helheten också, en värld med människor som lättare har möjlighet att utveckla sina förmågor, talanger och potential blir snabbt till inspiration för andra och ännu mer positiva ringar på vattnet för mänsklighetens utveckling. Men där i ligger samtidigt lite av dilemmat också när det gäller en sån här radikal omställning, oavsett hur vettig, nödvändig och grundad i logik den är.

Tilliten och acceptansen till oss själva och därmed varandra behöver byggas upp på något sätt, och visa på att människor faktiskt kan leva friare, i fred och harmoni, men det kräver ju också dessa grundförutsättningar som skapar trygghet i tillvaron.

Jag vet inte om det ens går eller i så fall hur man kan få in det här tänket på högre nivå där beslut fattas. Jag har pratat med politiker på "lägre nivå" som blivit intresserade av konceptet, och även någon som sysslar med det själv, samt så sprider jag det på flera olika sätt i perioder efter förmåga, men vad som händer därefter vet jag inte. Jag sår frön i hopp om att bidra men vet inte vart det börjar blomstra.

Man är ju lite nyfiken på om kommunalpolitiker, högre uppsatta politiker, företag som influerar politik bakom kulisserna, vanligt folk i allmänhet samt de som jobbar med flyktingar på marknivå ens vet vad permaculture är för något, eller mer än flyktigt har tänkt i dessa banor? Kan man ta till sig idéerna och se fördelarna med vad lokal produktion kan innebära för långsiktig fred och utveckling? Vill man se inåt, granska och tänka om kring vad man hitintills fått lära sig och tagit för givet som sanning? Vill man allas bästa eller bara sitt eget, och kan man se att det finns gemensamma nämnare och en direkt länk mellan båda, att ens eget högsta bästa faktiskt kan innefatta helhetens bästa och vice versa?
Citera
2015-10-25, 21:58
Medlem
Japhys avatar
Orkar inte läsa dina extremt långa uppsatser och det tror jag få gör. Men jag tycker din idé verkar vara bra. Sätt igång och ansök om lite pengar. Finns säkert fler som har dina tankar - förösk söka upp dem.

Tror det är toppen för arbetslösa och andra sysslolösa att arbeta med natur och odling. Tror inte många asylsökande kommer nappa, då de flesta är här för att slippa arbeta och gå på bidrag istället, men det är klart värt ett försök!

Hur löser man vinterproblematiken?
Citera
2015-10-25, 22:20
Medlem
Ekologiskt jordbruk leder till mindre skördar. Mindre mat leder till fler konflikter.
Citera
2015-10-25, 22:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Ekologiskt jordbruk leder till mindre skördar. Mindre mat leder till fler konflikter.
Visst har du rätt i det, men inte behöver väl det ena utesluta det andra?
Citera
2015-10-26, 01:38
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Ekologiskt jordbruk leder till mindre skördar.

Fast stämmer det verkligen då? Ekologiskt växeljordbruk håller jorden bördig och friskare på sikt, och ger därför i längden mer avkastning, men även på kort sikt är skördarna likvärdiga skulle jag vilja påstå. För att inte tala om att det håller kvar friska och rena vattendrag, vegetation, bin, och insektsliv och övrig natur som är beroende av det - som vi människor i sin tur är beroende av. Vi vill även ha rena floder, sjöar, vattendrag och frisk natur i övrigt. Mygglarver kan utgöra en stor del av den biologiska massan i floder som fisken är nästan helt beroende av och så vidare. Allt hör ihop, och i längden så är gäller snarare motsatsen - ekologiskt jordbruk leder till större skördar. Bryr mig inte om vad vare sig DN, SvD eller övrig media styrda av samma företag försöker få folk att tro om detta, men tack och lov har väl de flesta här på flashback slutat lita på företagsbeställda artiklar i msm.

Ekologiskt blandbruk/växelbruk kan däremot kräva mer arbetskraft vilket förvisso höjer priset en aning våra butiker, men det ger även bättre, renare, godare och nyttigare mat. De ekoodlingar jag har varit på har gett hög avkastning. Jag vet inte vart du har varit. Angående det andra så är vi hundra procent överens, växer mat i harmoni med ekosystemen lokalt överallt leder det direkt till en tryggare och fredligare värld.

Ekologiskt bland/växelbruk är jag dock inte fullt lika intresserad av som jag är av ekosystemdesign/permaculture. Något som har möjligheter att ge ännu högre avkastning på mindre odlingsyta och skapar tack vare biodiversiteten en naturlig resistens och motståndskraft mot angrepp. Man täckodlar och även systemet i sig producerar mer biomassa vilket leder till ännu friskare jord, och allt eftersom åren går och ekosystemen får växa till sig så krävs det mindre skötsel samtidigt som det producerar mer mat. Att det sen också till och med går att odla i öken på detta sätt gör det till något helt fantastiskt! Och högst relevant om människor från regnfattiga områden av världen som kommit hit till Sverige får lära sig om det här.

Det är inte otänkbart att det då byggs upp drömmar om att resa tillbaka en dag och skapa trygghet och överflöd i länderna man kommer ifrån med dessa kunskaper.
Citera
2015-11-21, 19:18
Medlem
Helt klart intressanta förslag och en upplyftande läsning till skillnad från allt negativt skit som alla hellre spyr ur sig än konstruktiva lösningar.

Jag har själv funderat i dessa banor och läst lite om ekologiskt jordbruk, är dock helt ny inom permakultur. Frågan är hur vi kan påverka politiker och vanligt folk och få dem intresserade? Hur sprider man dessa idéer? Ska vi starta en rörelse, eller finns det redan?
Citera
2015-12-03, 23:25
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
Helt klart intressanta förslag och en upplyftande läsning till skillnad från allt negativt skit som alla hellre spyr ur sig än konstruktiva lösningar.

Jag har själv funderat i dessa banor och läst lite om ekologiskt jordbruk, är dock helt ny inom permakultur. Frågan är hur vi kan påverka politiker och vanligt folk och få dem intresserade? Hur sprider man dessa idéer? Ska vi starta en rörelse, eller finns det redan?

Vet inte hur man gör det bäst men spinn gärna på med idéer. Jag kör på ibland och sprider information när jag känner för det, olagligt som lagligt, på forum och på gatan. Lägger gärna fram och målar upp idéerna för folk jag råkar prata med när jag är ute om det känns relevant.

Det här bör vara en ENKEL sak om man är några stycken, att få vanligt folk att öppna ögonen och vänja sig vid tanken av de här simpla lösningarna! Det krävs en del kreativitet, vilja och engagemang men det är fullt möjligt att göra stor skillnad på bara några få individer. En sån här fråga borde verkligen kunna engagera en hel del folk, särskilt om man kan göra något roligt av det på samma gång.

Informationsblad som man sätter upp överallt, framför allt på anslagstavlor där de kan få sitta länge kan vara något. Tiotusentals klistermärken som kan så mängder av små frön över en tid kan man få upp i innerstan på rätt så kort tid med olika formuleringar och citat som "Hur skulle världen se ut om ekologisk mat växte lokalt överallt?" med bakgrundsbilden av gröna odlingar på väggar och hustak. Fred frihet & hållbarhet = lokal matproduktion + något kort om ekologiskt och permakultur. Klistermärken är inte så dyra och man skulle kunna totalt bombardera staden med dessa. Flera som jobbar över tid = hundratusentals klistermärken. Jag gillar att ha med en sprayburk och en penna ibland att gå loss med och klottra budskap på betong, asfalt, elskåp, stolpar, papperskorgar, reklamskyltar och så vidare. Förstå om graffscenen skulle få för sig att ändra fokus från bara graff till att också börja smälla upp såna här budskap överallt, staden skulle kunna fyllas med engagemanget och passionen som de mest aktiva målarna har. Vissa gör redan detta så klart, vilket uppskattas massor.

Smäll in något om permakultur, frihet, hållbarhet, närodlad mat i din signatur? Många bäckar små..! Allt i en önskad riktning räknas.

Bästa är såklart att leva det man talar om så att man visar på exempel men jag har själv inte tagit mig an något eget projekt ännu. Men även om man inte har någon mark att odla på själv så finns det alltid ekoodlingar man kan hjälpa till på och lära sig mer, det brukar vara väldigt öppet och välkommet enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av BreatheDeeply 2015-12-03 kl. 23:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in