2015-12-23, 22:31
Medlem
Sammanbrotts avatar
Kul om någon jordbruksexpert kunde kommentera här i tråden. Det verkar liksom ofta överbefolkat där refugee camps ligger och brist på vatten. Någon som har idéer kring det? Är det i sådana lägen troligt med satsningar på ekologiska jordbruk annat än som i så fall biståndsprojekt?

(Varför blev tråden över huvud taget placerad i papperskorgen först?)

Edit: Varför skulle jordbrukare i de områden där flyktingläger etableras ge upp sin mark, eller finns det bara mark att "ta" av? Troligen vänder jordbrukarna i området på varenda krona. Var finns marken?
Senast redigerad av Sammanbrott 2015-12-23 kl. 22:46.
Citera
2015-12-24, 20:07
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammanbrott
Kul om någon jordbruksexpert kunde kommentera här i tråden. Det verkar liksom ofta överbefolkat där refugee camps ligger och brist på vatten. Någon som har idéer kring det? Är det i sådana lägen troligt med satsningar på ekologiska jordbruk annat än som i så fall biståndsprojekt?

(Varför blev tråden över huvud taget placerad i papperskorgen först?)

Edit: Varför skulle jordbrukare i de områden där flyktingläger etableras ge upp sin mark, eller finns det bara mark att "ta" av? Troligen vänder jordbrukarna i området på varenda krona. Var finns marken?

Ja det hade varit skoj men roligare om någon expert på ekologiskt jordbruk hade svarat. Ännu bättre om någon kunnig, väl insatt och erfaren i permakultur hade hittat hit.

Äh flera inlägg jag skrivit om det här i I/I som varit högst relevanta har tagits bort, det är okej, tror det är för att man inte ser direkt varför det passar av den enkla anledningen att det inte är en del av det vanliga I/I tugget. Men det gör ju att man inte orkar skriva här inne heller tyvärr, när man lägger ned tid på något vettigt som riskeras att raderas en kvart senare p.g.a. missförstånd.

Talar du inom Sverige eller allmänt nu?
Senast redigerad av BreatheDeeply 2015-12-24 kl. 20:11.
Citera
2016-04-24, 17:07
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Upp med denna.

En snabb sökning resulterade i ett halvdåligt klipp med ytterligare en plats som detta görs på, i Malawi: https://www.youtube.com/watch?v=W6yKSM6tjzg

Knappt sevärt klipp i sig, men ändå bra att se att det sker på fler håll och sprider sig.
Citera
2016-04-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Tänk er att
Vad får dig att tro att dessa människor vill jobba alls när de riskerat livet för att ta sig till bidragslandet nummer ett och inte stannat i Turkiet och blivit jordbrukare där? Man tar sig för pannan!
Citera
2016-04-24, 17:34
Medlem
mrsrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornbrumm
Vad får dig att tro att dessa människor vill jobba alls när de riskerat livet för att ta sig till bidragslandet nummer ett och inte stannat i Turkiet och blivit jordbrukare där? Man tar sig för pannan!

Min tanke precis. Jättegullig tanke, men de flyr inte för att jobba i jordbruk.
Citera
2016-04-24, 17:58
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:

Jag klumpar inte ihop "dessa människor" som en och samma individ, men anser det som självklart att många skulle vara intresserade av det här när informationen är allmän kännedom och potentialen är uppenbar och förstådd.

Hade en klar förståelse för vad det bredare begreppet permanent (agri)culture innefattar varit allmänkunskap sedan lång tid och fast etablerat i länder som folk i dagsläget flyr hade världen säkerligen varit fredlig och sett mycket mer harmonisk ut.
Citera
2016-04-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Jag klumpar inte ihop "dessa människor" som en och samma individ, men anser det som självklart att många skulle vara intresserade av det här när informationen är allmän kännedom och potentialen är uppenbar och förstådd.

Hade en klar förståelse för vad det bredare begreppet permanent (agri)culture innefattar varit allmänkunskap sedan lång tid och fast etablerat i länder som folk i dagsläget flyr hade världen säkerligen varit fredlig och sett mycket mer harmonisk ut.
Jag tycker det är intressant det du skriver. Men är det intressant för någon välfärdsturist på turne?
Citera
2016-05-22, 17:46
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Jag tycker det är intressant det du skriver. Men är det intressant för någon välfärdsturist på turne?

Knappast om det är just en väldfärdsturist, tyvärr. Men tror det är bra om idéer som det här med permanent agriculture kommer fram så att det lättare banar väg för förändring när tilliten till nuvarande samhällssystem inte längre finns kvar.
Senast redigerad av BreatheDeeply 2016-05-22 kl. 17:49.
Citera
2016-05-22, 21:40
Medlem
Yosoytus avatar
Hej Breathedeeply

Innan du läser detta så tag först ett djupt andetag... Ok. Kunskap om vad permakultur är för något ligger nog väldigt nära noll i befolkningen. Svaren du fått i tråden förväxlar det med ekologiskt jordbruk och du har inte försökt förklara eller reda ut begreppen.

Å ena sidan håller jag med dig om att permakultur är framtiden och lösningen på några av alla problem som finns med miljöförstöring och svält/extem fattigdom. Å andra sidan tycker jag att du ibland svävar iväg i dina förhoppningar, som om det vore universallösningen på allt. Det är liksom inte rovgiriga företag som är orsaken till människans egoism utan orsakssambandet går åt andra hållet.

Jag tror du underskattar hur svårt och trögt det är med sådana här förändringar något enormt när du säger att "det borde vara en enkel sak om man är några stycken". Permakultur engagerar ännu endast några få eldsjälar. Det är ju en filosofi som går rakt emot industrialiseringen och inte något man kan tjäna pengar på. Dina motståndare blir de företag som kontrollerar jordens produktion och distribution av mat och de är extremt rika och mäktiga.

Jag tänker på en dokumentär jag såg om jordbrukare i Indien. Där har det matindustriella komplexet under lång tid arbetat med att förändra det traditionella jordbruket till något som det i första hand själv tjänar på. På något sätt har man lyckats få bönderna beroende av att måsta köpa nytt utsäde varje år. Förr tog man lite av skörden och använde till nytt utsäde men numera köper man den. Sedan har man blivit beroende av att köpa bekämpningsmedel. Det här har lett till att självmord bland bönder inte är helt ovanligt. Om skörden och pengarna man tjänar ett dåligt år inte är tillräckliga så har man inte längre råd att ens vara fattig bonde på landsbygden.

Nu föreslår du att asylsökande invadrare i Sverige borde få möjlighet att studera permakultur på dagarna. För att det skulle kunna göras måste människor få en helt ny syn på arbete, försörjning och bidrag o.s.v. Det är ganska svårt att påverka människors politiska ideologier.

Det här inlägget blev kanske väl negativt. Egentligen håller jag med dig och påståendet i rubriken låter som en mycket bra idé om man då menar lägren i t.ex. Syrien. Våra invandrare har ju fått det tunga ansvaret att rädda svenskarnas pensioner. Jag försökte mest vara realistisk. Ibland kallar folk sig för realistister när de egentligen är negativa och cyniska. Jag ska försöka att inte bli som dem. Jag tror precis som du att människans evolution kommer leda oss till både kunskapen och viljan att leva i harmoni med naturen. Vår alienering från densamma är dock inte botad med en informationskampanj eller i en handvändning.
Senast redigerad av Yosoytu 2016-05-22 kl. 21:44.
Citera
2017-12-12, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Hej Breathedeeply

Innan du läser detta så tag först ett djupt andetag... Ok. Kunskap om vad permakultur är för något ligger nog väldigt nära noll i befolkningen. Svaren du fått i tråden förväxlar det med ekologiskt jordbruk och du har inte försökt förklara eller reda ut begreppen.

Å ena sidan håller jag med dig om att permakultur är framtiden och lösningen på några av alla problem som finns med miljöförstöring och svält/extem fattigdom. Å andra sidan tycker jag att du ibland svävar iväg i dina förhoppningar, som om det vore universallösningen på allt. Det är liksom inte rovgiriga företag som är orsaken till människans egoism utan orsakssambandet går åt andra hållet.

Jag tror du underskattar hur svårt och trögt det är med sådana här förändringar något enormt när du säger att "det borde vara en enkel sak om man är några stycken". Permakultur engagerar ännu endast några få eldsjälar. Det är ju en filosofi som går rakt emot industrialiseringen och inte något man kan tjäna pengar på. Dina motståndare blir de företag som kontrollerar jordens produktion och distribution av mat och de är extremt rika och mäktiga.

Jag tänker på en dokumentär jag såg om jordbrukare i Indien. Där har det matindustriella komplexet under lång tid arbetat med att förändra det traditionella jordbruket till något som det i första hand själv tjänar på. På något sätt har man lyckats få bönderna beroende av att måsta köpa nytt utsäde varje år. Förr tog man lite av skörden och använde till nytt utsäde men numera köper man den. Sedan har man blivit beroende av att köpa bekämpningsmedel. Det här har lett till att självmord bland bönder inte är helt ovanligt. Om skörden och pengarna man tjänar ett dåligt år inte är tillräckliga så har man inte längre råd att ens vara fattig bonde på landsbygden.

Nu föreslår du att asylsökande invadrare i Sverige borde få möjlighet att studera permakultur på dagarna. För att det skulle kunna göras måste människor få en helt ny syn på arbete, försörjning och bidrag o.s.v. Det är ganska svårt att påverka människors politiska ideologier.

Det här inlägget blev kanske väl negativt. Egentligen håller jag med dig och påståendet i rubriken låter som en mycket bra idé om man då menar lägren i t.ex. Syrien. Våra invandrare har ju fått det tunga ansvaret att rädda svenskarnas pensioner. Jag försökte mest vara realistisk. Ibland kallar folk sig för realistister när de egentligen är negativa och cyniska. Jag ska försöka att inte bli som dem. Jag tror precis som du att människans evolution kommer leda oss till både kunskapen och viljan att leva i harmoni med naturen. Vår alienering från densamma är dock inte botad med en informationskampanj eller i en handvändning.

Mycket bra inlägg. Skulle vara intressant att läsa en kommentar till detta från Breathedeeply.
Citera
2017-12-12, 07:47
Medlem
Ratozs avatar
Alltså ingen metod för att öka matproduktionen löser problemet med överbefolkning. Det skjuter bara upp det.

Vilken ny nivå av matproduktion vi än lägger oss på så är det inte oändlig matproduktion. Och med nuvarande befolkningsökningstakt skulle jordens befolkning tusendubblas på ca 300 år om inget hindrar den.

Det lär inte lite sallad i Jordan öka utan det lär bli krig om resurserna även i framtiden.

OBS en tusendubbling på ca 300 år är den faktiska siffran man faktiskt får om man extrapolerar nuvarande ökningstakt in i framtiden. Det är inte en sifra ryckt ur röven.
Citera
2017-12-14, 13:55
Medlem
Angående överbefolkning och matproduktion så har Richard Hunt en intressant artikel som heter "Villages can solve our social problems" :

Citat:
Ultimately, what provides jobs is the food grown in the villages. So the less food sold out of the village the more jobs. When the cost of living has gone down, the smallholder would be able to make a living selling his produce locally.

On the periphery in the hills of Scotland, Wales and northern England, where they can be self-sufficient because of their low population, they can use taxes on imported goods from the core to protect their local craftsmen, or less formally use community pressure not to buy imported goods to protect their own family’s craftsmen.

http://namshropshire.blogspot.com/2011/12/villages-can-solve-our-social-problems.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in