2015-12-03, 11:19
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasd1234
eftersom folk så gärna vill skicka hem Afghanerna så kan man ju fan skicka hem Syrierna också för de lär ju då fan inte vara i krig om 8 år fortfarande. Bara lägg ned skiten och skicka hem invandrarna. De får väl för fan kämpa och jobba i sina egna länder. Va fan inte tänker jag betala för att de ska komma hit och leva på välfärdspengar. De vill inte jobba här eller ta del av den Svenska kulturen. Det är bs. Vakna upp.

Ja den enda rimliga lösningen som faktiskt är en lösning är naturligtvis att man stoppar invandringen, avvecklar mångkulturen, återkallar uppehållstillstånd och medborgarskap och skickar ut kulturberikarna som har kommit till Sverige under de senaste 40 åren.
Citera
2015-12-03, 11:41
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
De ensamkommande jag mött som flyktingguide känner en oerhörd tacksamhet mot de svenska civilsamhället, de vill inget hellre än att studera, komma i abete och ge tillbaka till det gemensamma. Man möter en respekt för vuxna, en entusiasm och inte minst ett driv som det inte är vanligt att se hos svenska ungdomar. Varje krona som satsas på denna grupp är en satsning på att stärka vårt svenska samhälles framtid. Varje resurs för att underlätta för dessa barn att integreras är en satsning på att bevara och förbättra välfärdssamhället.

Jag är aktiv inom moderaterna och inom partiet arbetar vi väldigt aktivt med mångfaldsfrågor. I mitt jobb hos moderaterna har jag haft privilegiet att besöka flera boenden för ensamkommande barn och jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. Det här handlar om barn med ett väldigt driv, man vill inget hellre än att lära sig svenska och komma in i det svenska samhället. Jag tror det kommer gå väldigt bra för de här barnen och på många sätt är det ju dessa barn som är vår framtid. Men då handlar det också om att vi öppnar upp Sverige och ger dem ett värdigt och bra mottagande! Det är för förbaskade skyldighet som land!

8,2 år är naturligtvis alldeles för länge. Därför vill vi i moderaterna satsa mer på integration! Det behövs helt enkelt nyanställas rejält när det gäller integration och invandring. Visst kostar det en slant, men det är faktiskt ytterst en fråga om människovärdet!
Citera
2015-12-03, 11:42
Medlem
gardasjon96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
En nyfiken, en förundran att ett av världens rikaste länder valt att ta emot just dem.

Lustigt. Jag känner precis samma förundran...
Citera
2015-12-03, 12:14
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag tror det kommer gå väldigt bra för de här barnen och på många sätt är det ju dessa barn som är vår framtid. Men då handlar det också om att vi öppnar upp Sverige och ger dem ett värdigt och bra mottagande! Det är för förbaskade skyldighet som land!

Nej, det är inte vår skyldighet som land att betala för ett annat lands barn. Sverige har endast mycket begränsade skyldigheter mot andra länders medborgare.

Landet - nationen - Sverige har i första hand skyldigheter mot svenskar. När det nu läggs pengar från 10-15 heltidsarbetande svenskar på varje ensamkommande flyktingbarn så hotas samhällskontraktet.

Ditt påstående att det skulle vara utländska ensamkommande barn från Afghanistan och andra krigshärdar som "är vår framtid" är otäckt i all sin råa enkelhet.
Citera
2015-12-03, 12:47
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Nej, det är inte vår skyldighet som land att betala för ett annat lands barn. Sverige har endast mycket begränsade skyldigheter mot andra länders medborgare.

Landet - nationen - Sverige har i första hand skyldigheter mot svenskar. När det nu läggs pengar från 10-15 heltidsarbetande svenskar på varje ensamkommande flyktingbarn så hotas samhällskontraktet.

Ditt påstående att det skulle vara utländska ensamkommande barn från Afghanistan och andra krigshärdar som "är vår framtid" är otäckt i all sin råa enkelhet.

Där håller jag helt enkelt inte med. Och det är därför jag valt att engagera mig i ett liberalt parti som moderaterna.

Det finns något som heter mänskliga rättigheter och det är något som Sverige ska respektera. Där ingår rätten att söka asyl. Självklart är det vår skyldighet att nu ta emot de här barnen och få dem att verkligen känna sig välkomna!
Citera
2015-12-03, 12:48
Medlem
Man blir så attsingens upprörd och besviken. Man vill bara gråta nu. Att stänga bron och låta dessa frusna, tårögda barn behöva vända om. Vi har hjärta och ta emot dom. Hoppas dom inte stänger bron, det leder till farligare resor för dom. Järnspikar vad upprörd och ledsen jag blir. MP måste stoppa Löfven nu.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21877394.ab
Citera
2015-12-03, 12:53
Medlem
JumpingJacks avatar
Det här var ju en minst sagt otrevlig uppgift:

Citat:
Enligt handlingen som DI tagit del av kommer åtgärden att leda till att färre människor får möjlighet att söka asyl i Sverige.

"Antalet asylsökande ensamkommande barn, särskilt från Afghanistan, skulle kunna tänkas minska mer än andra då denna grupp som regel inte uppvisar identitetshandlingar (ca 1 procent vid ansökningstillfället)" står det i handlingen enligt DI.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21877394.ab
Senast redigerad av JumpingJack 2015-12-03 kl. 12:57.
Citera
2015-12-03, 12:54
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Där håller jag helt enkelt inte med. Och det är därför jag valt att engagera mig i ett liberalt parti som moderaterna.

Det finns något som heter mänskliga rättigheter och det är något som Sverige ska respektera. Där ingår rätten att söka asyl. Självklart är det vår skyldighet att nu ta emot de här barnen och få dem att verkligen känna sig välkomna!

Rätten att söka asyl ska vi försvara. Skydd, tak över huvudet och mat på bordet kan och ska vi ge asylsökande.

Det som är fel idag är att vi också ger livslånga bidrag, gratis sjukvård, tandvård och pensioner åt människor som inte är födda i landet och som aldrig har arbetat här.
Asylsökande borde inte få några kontanter alls. De som vill bo här för att fly från krig ska få göra det, men helt utan bidrag. De ska få tak över huvudet och mat - inte livslånga bidrag.

Att det är 8,2 års väntekö för ensamkommande flyktingbarn och att regeringen tycks vara helt passiv och bara hoppas att det ska lösa sig, är skrämmande.
Senast redigerad av Milo.Minderbender 2015-12-03 kl. 12:56.
Citera
2015-12-03, 13:48
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Jag är aktiv inom moderaterna och inom partiet arbetar vi väldigt aktivt med mångfaldsfrågor. I mitt jobb hos moderaterna har jag haft privilegiet att besöka flera boenden för ensamkommande barn och jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. Det här handlar om barn med ett väldigt driv, man vill inget hellre än att lära sig svenska och komma in i det svenska samhället. Jag tror det kommer gå väldigt bra för de här barnen och på många sätt är det ju dessa barn som är vår framtid. Men då handlar det också om att vi öppnar upp Sverige och ger dem ett värdigt och bra mottagande! Det är för förbaskade skyldighet som land!

8,2 år är naturligtvis alldeles för länge. Därför vill vi i moderaterna satsa mer på integration! Det behövs helt enkelt nyanställas rejält när det gäller integration och invandring. Visst kostar det en slant, men det är faktiskt ytterst en fråga om människovärdet!
Vad bra med en aktiv moderat som satt foten ute i friska luften. Vad sägs om att ni moderater lägger lite tyngd bakom er strävan om mångkultur? Ett konkret sak ni kan göra är att ge alla svenskar bidrag under tio år så vi kan flytta utomlands och hjälpa er i den goda saken och sprida mångkultur.

Tror nog ett par 100.000 pers direkt skulle hoppa på en sån chans att hjälpa till att göra världen mångkulturell. Pengar har vi ju som det rikaste landet på jorden och tänk på alla miljarders miljarder som vi skulle generera i exportintäkter. Plus att ni frigör ett par 100.00 arbeten till alla nyanlända akademiker och samtidigt löser den akuta bostadsbristen. Dessutom slipper alla bruna och svarta behöva se sina vita förtryckare gå runt på gatorna.
Citera
2015-12-03, 14:48
Medlem
MonaSvisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Denna artikel ändrar nog din syn:
http://touch.metro.se/metro-debatt/vem-ska-ta-hand-om-jimmie-akesson-nar-han-ligger-och-demensdreglar/EVHola!wNKEAXncaPAUM/

Vem ska ta hand om JÅ när han blir dement? Vi måste öppna för mer invandring. Förstår MP att det var en förlust förra veckan. Anställ mängder med personal på Migrationsverket så kan kön kapas avsevärt.

Nej tyvärr så ändrar det inte min syn på verkligheten det minsta. JÅ ska tas om hand av mina barn om han blir dement
Citera
2015-12-03, 23:05
Medlem
Citat:
Jag ser ingenting i din text om någonting som regeringen aktivt gör för att lösa situationen. Menar du att regeringen försöker lösa detta genom att vänta och hoppas att så många av de ensamkommande barnen har ljugit om sin ålder ("mer än hälften bedöms som vuxna") att problemet med 8,2 års väntetid ska lösa sig av sig självt?

Som jag redan har förklarat för dig är uppgiften om 8,2 år väntetid bara nys och bygger på statistisk där hänsyn inte tagits till att de som registreras som ensamkommande barn alltid inte är det när beslutet fattas. Endast de som kvarstår som ensamkommande barn räknas in i statistiken när det gäller avgjorda ärenden. Om 100 ensamkommande barn kommer en och samma dag och registreras som barn så brukar 5-6 av dem skrivas upp direkt efter det första samtalet eftersom de uppenbarligen är minst 30 år. Av de återstående 94-96 barn skrivs cirka 20 upp i åldern efter att det visat sig att de sökt asyl i andra EU-länder där de genomgått medicinsk eller annan typ av åldersutredning och bedömts var vuxna. Av de cirka 75 barn som återstår skrivs cirka hälften upp i åldern i samband med att de får beslut i sitt asylärende. Eftersom de inte kunnat visa att de är barn, genom sin berättelse eller genom någon annan bevisning. Men i tveksamma fall har man ändå låtit hälften av dem passera som barn eftersom det inte funnits någon möjlighet att erbjuda medicinsk åldersutredning. Såvitt jag har förstått innebär regeringsöverenskommelsen att medicinska åldersundersökningar blir en lag. Detta kommer innebära att ännu fler ensamkommande barn kommer att bedömas som vuxna. Dessutom innebär regeringsöverenskommelsen att ensamkommande barn i övre tonåren kan beviljas tidsbegränsade uppehållstillstånd om de bedöms sakna skyddsskäl. De kommer inte längre få permanent uppehållstillstånd bara för att deras föräldrar inte kan spåras upp. Detta kommer att innebära att tillströmningen av ensamkommande kommer att minska.
Senast redigerad av nantale 2015-12-03 kl. 23:08.
Citera
2015-12-03, 23:18
Medlem
Citat:

Källa på 10-15 heltidsarbetande svenskar på varje ensamkommande barn. Självklart är detta en ren lögn vilket alla borde förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in