2015-12-03, 06:18
Medlem
DRD4s avatar
Ja dumt att klappa igen gränserna....vi vill ju inte vara rasister...

Förlorat ALLT hopp för det Svenska folket (Borde kallas Sossar bara egentligen) och landet. Det är ett pinsamt skämt.
Citera
2015-12-03, 06:27
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Regeringen har levererat ett antal skarpa förslag för att minska asyltrycket på mottagningssystemet. Det handlar inte om någon ideologisk förändring vi kommer alltjämt att vara ett öppet och mottagande samhälle.Ett samhälle som står upp mot inskränkthet och främlingsfientlighet.

Det handlar om att ge de som vi har förmånen att ta emot ett värdigt och humant mottagande, för att göra detta krävs en minskning av asyltrycket framförallt av administrativa, logistiska och organisatoriska skäl. Vi måste ges en möjlighet att anpassa mottagningssystemet till den nivå som de som kommer har rätt att ställa. Därav de lagda förslagen.

Vi har hos Migrationsverket sett en minskning av asyltrycket med närmare 50% de senaste veckorna detta har inget egenvärde utan görs enbart för att kunna ge de som valt Sverige ett värdigare mottagande och en möjlighet att integreras på sina villkor.

Jag har personligen aldrig mött den entusiasm och den vilja att bidra till det Svenska samhället som jag sett i mötet med ensamkommande barn. De ber om att få bidra och känner en enorm tacksamhet mot Sverige och allt svenskt. En nyfiken, en förundran att ett av världens rikaste länder valt att ta emot just dem.

Nu var det ju så att du skrev "Absolut kommer bla bla bla att hantera detta". "Kommer" som i futurum. Som om du visste om nya patentlösningar som är i "pipen"

Alla ser ju nu att situtionen är ohållbar. Och hela tiden presenteras nya förslag på lösningar. Regeringen och, som du hävdar, Alliansen, verkar tro att om man blundar hårt och hoppas så skall nog problemen automagiskt lösas. Regelbundet nya presskonferenser där ett nytt Wunderwaffe presenteras för den numera allt mer skeptiska befokningen. Desperationen lyser klart närvarande.
Men det är OK att du tror och hoppas på detta Giilab - hoppet är som bekant det sista som överger människan...
Citera
2015-12-03, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Vem betalar detta? Och kommer dom betala tillbaka allt på sikt? Isåfall hur?

Det kommer iform av skattepengar när alla fått jobb. Westgård och Arnstad är på samma linje. Det kommer bli väldigt bra om ett par år.
Citera
2015-12-03, 06:53
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21871586.ab

Kollapsen är ett faktum. Det är nu 8,2 års väntetid för att avgöra om en ensamkommande Afghan ska få stanna eller inte.

Tror ni att Löfven har vad som krävs för att reda ut situationen?

Ha ha ha! Kasperdockan Stefan får nog en plats i historieböckerna som den som sänkte landet totalt? Bara hoppas att hans mongolida drottning inte får mer att säga till om ty då kånkar vi nog helt om ca fem år..
Citera
2015-12-03, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Aftonbladet raderade sin artikel. Läs den här istället - http://www.sydsvenskan.se/sverige/langa-vantetider-for-ensamma-barn/
Väntetiderna kommer att vara långa för alla. Fram till den 23 november i år hade närmare 30 600 ensamkommande barn sökt asyl i Sverige. Under samma period avgjordes drygt 3 700 ärenden. Med den takten skulle det enligt TT:s beräkning ta 8,2 år att avgöra alla ärenden för de ensamma barn som kommit bara i år.

Säger du det.

Ja, jag säger det. Eftersom det är så. Det intressanta vore att veta hur stor procent av de 30 600 är registrerade som ensamkommande barn när deras ärenden avgörs. Jag skulle tro att mer än hälften bedöms som vuxna redan som det är idag. I framtiden kommer denna del att öka och de finns även ensamkommande barn vars föräldrar visar sig vara i Sverige, eller kommer till Sverige, innan deras ärenden är avgjorda. De som har bedömts som vuxna ingår inte statistiken och inte heller de som har sina föräldrar här när deras ärenden avgörs.
Citera
2015-12-03, 09:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Migrationsverket kommer att klara av prövningen av ensamkommande barns ansökningar genom att omplacera sina anställda till den funktionen, om det är där de behövs bäst.

Du menar som polisen hanterar ärenden genom att omplacera till "spaningsuppslag-saknas-stämpla-ut-direkt"-högen?

För övrigt är det en upprörande likgiltighet du visar genom att förutsätta att alla andra ärenden är oviktigare.
Citera
2015-12-03, 09:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Vem ska ta hand om JÅ när han blir dement?

Ta hand om - det vi har att se fram emot efter denna kollaps för tillitssamhället är var och en för sig själv och Gud mot alla. Möjligen om du har en nära släkting med 50% av dina gener kanske denna vill ta hand om dig för sin egen "inclusive fitness" skull. Om hon kan.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2015-12-03 kl. 09:08.
Citera
2015-12-03, 09:33
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, jag säger det. Eftersom det är så. Det intressanta vore att veta hur stor procent av de 30 600 är registrerade som ensamkommande barn när deras ärenden avgörs. Jag skulle tro att mer än hälften bedöms som vuxna redan som det är idag. I framtiden kommer denna del att öka och de finns även ensamkommande barn vars föräldrar visar sig vara i Sverige, eller kommer till Sverige, innan deras ärenden är avgjorda. De som har bedömts som vuxna ingår inte statistiken och inte heller de som har sina föräldrar här när deras ärenden avgörs.

Jag ser ingenting i din text om någonting som regeringen aktivt gör för att lösa situationen. Menar du att regeringen försöker lösa detta genom att vänta och hoppas att så många av de ensamkommande barnen har ljugit om sin ålder ("mer än hälften bedöms som vuxna") att problemet med 8,2 års väntetid ska lösa sig av sig självt?
Citera
2015-12-03, 10:21
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Ta hand om - det vi har att se fram emot efter denna kollaps för tillitssamhället är var och en för sig själv och Gud mot alla. Möjligen om du har en nära släkting med 50% av dina gener kanske denna vill ta hand om dig för sin egen "inclusive fitness" skull. Om hon kan.

Jag hoppas att jag kommer ihåg att skjuta mig om jag blir dement.

Har ingen lust att vimsa runt på ett äldreboende med proppfull vuxenblöja utlämnad till en muhammedans godtycke...
Citera
2015-12-03, 10:24
Avstängd
Citat:
Dessa fina barn med framtidsutsikter och drömmar vill inget hellre än att gå i skola och utbilda sig. Deras tacksamhet är obeskrivlig. Deras gråtande ögon byts till framtidshopp och glädje. Det ska vi inte ta ifrån dom. Vi har plats för många fler. Om vi kärleksfullt tar emot dessa gossar/flickor och intergrerar oss med dom så får vi ett hållbart och exotiskt Sverige som är oerhört konkurrenskraftigt i framtiden. Visa kärlek och omtanke. Inte hat. Rymdkramar till alla.

Den nya varianten av tavlor med tårögda barn, eller?
Citera
2015-12-03, 10:33
Medlem
När sjuklövern lät den här situationen gå så långt som den gjorde så finns inget annat val än att börja ifrågasätta själva grunden till problemet, nämligen den oinkränkta rättigheten att söka asyl och staten sedan är skyldig att stå för boende, mat, försörjningsbidrag.

Allas rätt att söka asyl låter bra, men inte i den kombinationen och framförallt inte när utredningstiden drar ut på sig i flera månader eller som nu när det talas om 8 år. Om jag skulle söka asyl någonstans skulle jag kunna se det som en semester all inklusive under den extremt långsamma utdragna utredningsperioden.

På den nivån är det.

Frånsett det så är asylrättigheten också absurd i en värld där lilla Sverige inte kan säga nej och det finns flera miljarder människor som gärna skulle flytta på sig. Asylrättigheterna talar om skydd mot en lång rad olika situationer som faktiskt är väldigt lätta att ljuga om, men som också faktiskt drabbar miljarder människor. Det är så omfattande rättigheter till skydd att om man analyserar det lite så kan hela befolkningar i ett stort antal länder (ofta väldigt befolkningsrika länder) hävda sin rätt till asyl.
Citera
2015-12-03, 10:52
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Det kommer iform av skattepengar när alla fått jobb. Westgård och Arnstad är på samma linje. Det kommer bli väldigt bra om ett par år.

Arnstad säger det, skojar du? Killen är knappast en auktoritet när det kommer till ekonomin, herregud, han är inte ens en auktoritet i hans eget område, fascisthistorism som till största delen är rena fabuleringar från hans sida.

Vad gäller biten "när alla fått jobb" är det givetvis rent önsketänkande. Det är mycket om och men man ska tänka på och istället för att spekulera i hur det skulle kunna vara så kan vi väl kolla på hur verkligheten egentligen ser ut.
Ensamkommande flyktingbarn i Sverige

Det är rent bedrövliga siffror vi har att göra med här. Männen klarar sig bättre än kvinnorna men vi pratar inte om glädjesiffror precis. Åldersgruppen 24-27 så är mellan 14-18% av männen varken i någon utbildning eller är sysselsatta (vilket är en bra bedrift med tanke på att staten kan betala 80% av ens lön i det som kallas nystartsjobb), för kvinnorna är det mellan 28-39% (!).

Sysselsättningen imponerar inte heller med en sysselsättningsnivå för män på 60-65% mellan åldrarna 24-27 år. Med nystartsjobbet där staten betalar 80% av ens lön så borde nivån ligga på betydligt högre nivåer. För kvinnorna är det ännu värre, samma åldersgrupp så pendlar sysselssättningen mellan 46-51%.

Det jag saknar med rapporten är vad deras definition på sysselsättning innebär. Troligtvis är det samma definition som SCB använder, d.v.s. att man räknas som sysselsatt så länge man har jobbat minst en timme i veckan under mätperioden.
Hur många av dessa jobb är till största delen skattefinansierat, d.v.s. där 80% av lönen betalas av staten och inte arbetsgivaren?
Hur många kommer hit till Sverige som analfabeter eller med en utbildningsbakgrund som ligger på samma nivå som barn som är betydligt yngre?

Det är glädjande att ensamkommande barn åtminstone inte klarar sig sämre än andra utrikes födda barn men att det skulle bli "väldigt bra" om några år är önsketänkande från din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in