2015-12-02, 21:35
Medlem
Hej,

Jag ska flytta till USA snart och har börjat leta flyttfirmor. Har googlat en del men hittar inte speciellt mycket sidor med bra info om priset etc.

Jag kommer antingen att:

1. Flytta lite grejer. Några flyttlådor med grejer man vill ha och köpa nya möbler på plats.
eller
2. Hela bohaget med möbler, säng och allt.

Frågan är vilket alt. som är mest ekonomiskt lönsamt och minst jobb. Finns det folk här med erfarenhet kring detta som kan rekommendera firma? Antar att det är container och båt som gäller för hela bohaget? Funkar flyg om det är mindre grejer?
Citera
2015-12-02, 21:59
Medlem
Tjena. Kostade mig ca 70,000 att flytta över hela mitt bohag (2rok på 65m2) till USA.

Eller rättare sagt det var den värderade kostnaden. Jag valde att ta pengarna i näven istället och köpa nytt på plats.
Citera
2015-12-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickf
Tjena. Kostade mig ca 70,000 att flytta över hela mitt bohag (2rok på 65m2) till USA.

Eller rättare sagt det var den värderade kostnaden. Jag valde att ta pengarna i näven istället och köpa nytt på plats.

Liknande storlek här. Det var priset för container med båt antar jag? Det blir då definitivt billigare att sälja allt och köpa nytt. Flyttade du med dig något alls som inte gick med på flygresan dit?
Citera
2015-12-02, 22:34
Avstängd
Cirka 20000 för en container. Tar 3 veckor till USA.
Citera
2015-12-03, 11:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Cirka 20000 för en container. Tar 3 veckor till USA.

Ja, det är vad containern kostar. Dörr till dörr inklusive de obligatoriska timmarna vid varje dörr. Sedan ska den fyllas och tömmas. Tömma är lätt men att lasta en container på ett sätt så inget välter är en konst. Man måste verkligen räkna ut i huvudet hur den ska lastas innan man börjar.
Citera
2015-12-03, 23:56
Medlem
Ingen som kan namedroppa några företag man kan kolla upp eller ringa?
Citera
2015-12-04, 10:03
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Jag kommer antingen att:

1. Flytta lite grejer. Några flyttlådor med grejer man vill ha och köpa nya möbler på plats.
eller
2. Hela bohaget med möbler, säng och allt.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att flytta med allt. Varför ska jag släpa med mig soffan och köksbordet om jag ska flytta långt? Jag skulle enbart ta med mig det som är viktigt. Finns det saker du vill ha kvar men som du vet att du inte kommer utnyttja skulle jag föreslå att skaffa ett förråd i Sverige för förvaring.

Jag flyttade utomlands för några år sedan. Situationen låter visserligen ganska olik din men jag tog med mig en resväska. Allt jag sedan behövde kunde jag lätt skaffa där och dessutom mycket billigare än om jag hade släpat med mig det.

Om du dessutom kan sälja en del av det du har - möbler, porslin osv - kan de vara bra att få lite extra pengar då det ändå kostar en del att flytta.
Citera
2015-12-04, 11:22
Medlem
Bongomans avatar
Arvegods, antikviteter, foto, elektronik som är smått som kameror och telefoner, favoritkudden, annat smått. Inga stora möbler från IKEA. Inte värt det helt enkelt.
Citera
2015-12-04, 12:24
Medlem
Ingen direkt erfarenhet men sunda förnuftet säger sälj det stora på blocket och tjäna in en slant, alternativt skänk till vänner, familj eller vem du vill. Lär inte kosta mycket mer att köpa in allt där. De har väl inte heller samma skattesystem som vi så allt borde ligga lägre prismässigt (gissar bara)?
Citera
2015-12-04, 22:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Ingen som kan namedroppa några företag man kan kolla upp eller ringa?

Alfa Moving är väl en av de större firmorna på utlandsflyttar, har många svenska storföretag som kunder. Gissningsvis bra men dyrt. Det finns säker budgetlösningar också för den som ska betala själv, när företaget flyttar dig utomlands är det förstås inte du själv som betalar och då är det väl inte lika petigt med kostnaden.
Citera
2015-12-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Alfa Moving är väl en av de större firmorna på utlandsflyttar, har många svenska storföretag som kunder. Gissningsvis bra men dyrt. Det finns säker budgetlösningar också för den som ska betala själv, när företaget flyttar dig utomlands är det förstås inte du själv som betalar och då är det väl inte lika petigt med kostnaden.

Tack för tipset!
Citera
2016-05-15, 22:03
Medlem
Vad skulle det kosta på ett ungefär att flytta 10 vanliga Bauhaus-flyttlådor inom Europa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in