2015-12-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Hanna Wigh verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Googlade henne, såg att hennes tänder såg förjävliga ut, så jag utförde ytterligare en googlesökning ("Hanna Wigh tänder") och fick följande motion som resultat:

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Tander---en-del-av-kroppen_H3023171/?text=true

Det finns flera motioner av samma... kvalitet.

Vad är problemet med motionen? Att den är enkelt skriven eller ämnet som sådant?
För i Sverige är det faktiskt så sjukt att tandhälsa ses inte som en del av kroppen TROTS att en mängd sjukdomar i övrig kroppen har sin debut i inflammationer i munhålan. Exempelvis tandlossning som kan ge hjärtproblem. Så, vad är det som är så kul eller fel?
2015-12-02, 15:09
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Hanna Wigh verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Googlade henne, såg att hennes tänder såg förjävliga ut, så jag utförde ytterligare en googlesökning ("Hanna Wigh tänder") och fick följande motion som resultat:

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Tander---en-del-av-kroppen_H3023171/?text=true

Den var kul! Konstigt, när hon ändå var i farten med att reda ut människans anatomi, inte inkluderar håret eller naglarna som en del av kroppen, och att följaktligen besök hos frissan eller nagelteknologen också ska omfattas av sjukförsäkringen.
2015-12-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Vad är problemet med motionen? Att den är enkelt skriven eller ämnet som sådant?
För i Sverige är det faktiskt så sjukt att tandhälsa ses inte som en del av kroppen TROTS att en mängd sjukdomar i övrig kroppen har sin debut i inflammationer i munhålan. Exempelvis tandlossning som kan ge hjärtproblem. Så, vad är det som är så kul eller fel?

Är du seriös? Tycker du att det är en bra skriven motion, som på ett tillfredsställande sätt belyser problemet och ger det berörda utskottet ett adekvat underlag för att arbeta vidare med frågan? I så fall:

Den ser ut att vara skriven av en person som knappt gått ut grundskolan. Detsamma gäller nästan samtliga av henne skrivna motioner. Det är enligt mig helt sjukt att en svensk riksdagsledamot håller den här låga kvaliteten på skrivna motioner.

Rent innehållsmässigt lyckas den också vara löjeväckande trots fåordigheten.

Hennes logik går såhär:
Tänder är en del av kroppen, ergo ska tandvård ingå i sjukvården.
För det första, vad menas med att "ingå i sjukvården"? Tandvård ingår i hälso- och sjukvården. Rent administrativt vet jag inte hur det är uppbyggt, men gissningsvis faller tandvård under samma kategori som "sjukvården". Om inte, är det i så fall någon form av organisationsteknisk reform hon vill se?

Nej, gissningsvis vill hon att tandvården ska vara offentligt finansierad till samma grad som "sjukvården". Hur argumenterar hon för detta? Jo, den ska vara offentligt finansierad för att tänderna är en del av kroppen. Det finns mycket som är en del av kroppen, precis som pelle49 påpekar ovan. Detta är inte en anledning till varför det borde vara offentligt finansierat.

Det finns givetvis många argument för varför tandvård ska vara offentligt finansierat i högre grad. Man kan tänka sig att finansieringen ska öka från dagens läge, till vilken nivå kan man såklart debattera (helst utifrån resonemang som tar hänsyn till exv. nytta och kostnad, inte någon form av anatomisk konstaterande). Det finns även många andra sätt att reformera tand-/ och sjukvården. Att skriva att "tandvården ska ingå i sjukvården" skriker inte seriositet direkt.

Detta är alltså roligt (och tragiskt) av flera orsaker, bland andra 1) hon lyckas bara prutta ut tre meningar för sin sak i ett väldigt komplext ämne, 2) de meningar hon väl lyckas få på papper är högst oklara (vilket tyder på bristande kunskap) och 3) argumentationen är obefintlig.
2015-12-02, 22:31
Avslutad
Citat:

Klart hon vill ha gratis tandvård när hon själv har så risiga tänder - http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17153359/640/imageColumn/a37722d6a24f5/HANNA+WIGH.JPG

Alma Berlin
2015-12-03, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Vad menar du med detta svammel?

Det framgår ju tydligt, vad jag menar! Att SD-politiker inte bryr sig om partikollegernas hälsa och välbefinnande.
2015-12-03, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Den var kul! Konstigt, när hon ändå var i farten med att reda ut människans anatomi, inte inkluderar håret eller naglarna som en del av kroppen, och att följaktligen besök hos frissan eller nagelteknologen också ska omfattas av sjukförsäkringen.

Ni är ju löjliga! Det är för sjutton en oerhörd skillnad på tandvård, som ju allmänt betraktas som viktig för hälsan - och manikyr!!

Jag ser i sak inget fel på Wighs motion om fri tandvård! Jag anser det horribelt, att vi i Sverige ska ha så dyra tandvårdsavgifter för den enskilde, samtidigt som sjukvården är avgiftsfri. I flertalet andra europeiska länder är tandvården kostnadsfri.
2015-12-03, 21:40
Medlem
JonJansefssons avatar
https://www.interasistmen.se/granskning/hanna-wigh-kastas-ut-ur-riksdagen-2017-den-store-ledaren-ska-verka-for-att-jag-kicks/
2015-12-03, 23:04
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Klart hon vill ha gratis tandvård när hon själv har så risiga tänder - http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17153359/640/imageColumn/a37722d6a24f5/HANNA+WIGH.JPG

Alma Berlin
En snabb fråga vad är det för fel på hennes tänder?
På vilket sätt är tänderna risiga?
2015-12-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Ni är ju löjliga! Det är för sjutton en oerhörd skillnad på tandvård, som ju allmänt betraktas som viktig för hälsan - och manikyr!!

Jag ser i sak inget fel på Wighs motion om fri tandvård! Jag anser det horribelt, att vi i Sverige ska ha så dyra tandvårdsavgifter för den enskilde, samtidigt som sjukvården är avgiftsfri. I flertalet andra europeiska länder är tandvården kostnadsfri.

Hennes motion förespråkar inte fri tandvård - det är väl det som är ett av problemen med hennes motion (jfr mitt inlägg ovan). Jag tror de allra flesta håller med dig om skillnaden mellan tandvård och hårvård - men inte heller det framkommer i hennes motion. Det är sådana saker som gör den rolig.

Sedan är det ingen här som har något att invända i sak (när det kommer till fri tandvård), det som åsyftas i tråden är den oerhörda låga kvaliteten på motionen. Den är löjeväckande. Den är ovärdig. Vad f-n har vi för folk i riksdagen egentligen? Blir fan mörkrädd.

Att flashbacks samlade lantis- och WT-kår skulle förstå detta är nog knappast oväntat dock.
Senast redigerad av Lindgren08 2015-12-04 kl. 11:01.
2015-12-22, 23:04
Medlem
Alltså hur kan hon som Sverigedemokrat vara gift med en utländsk man? Inte ens skandinavier utan en balt. Är inte det väldigt motsägelsefullt?

Hur ser SD på det?
2015-12-22, 23:51
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Alltså hur kan hon som Sverigedemokrat vara gift med en utländsk man? Inte ens skandinavier utan en balt. Är inte det väldigt motsägelsefullt?

Hur ser SD på det?

Snälla, snälla, snälla. Jag ber dig. Läs partiprogrammet! Det finns inget, jag säger inget som skulle hindra någon medlem eller sympatisör att vara gift med vem som helst. Varför skulle det vara ett problem?
2015-12-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Snälla, snälla, snälla. Jag ber dig. Läs partiprogrammet! Det finns inget, jag säger inget som skulle hindra någon medlem eller sympatisör att vara gift med vem som helst. Varför skulle det vara ett problem?

För att det gör honom till en invandrare.

Eller är det bara vissa invandrare som inte är "godkända"? Hade hon varit gift med en afrikan hur hade det funkat med SD? Ryss? Jugge?

Orkar inte sätta mig in i deras politik, du får gärna upplysa mig. Jag tvivlar (vet inte dock) att svaret på det skulle vara så uttalat i partiprogrammet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in