2015-11-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Vad tror ni om UpplandsSpar (http://www.upplandsspar.se)? Aldrig hört talas om dem tidigare, och de har i dagsläget endast "God kreditvärdighet" vilket gör att jag inte tänker ta i dem med tång. Något att beakta i framtiden kanske (Akelius har ju gått upp till högsta kreditvärdighet nu, utan insättningsgar.).

Hittar dom inte på riksgäldens lista, varken med namn eller org.nr (556957-6290).
https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/Anslutna-institut/
Citera
2015-11-22, 21:40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Hittar dom inte på riksgäldens lista, varken med namn eller org.nr (556957-6290).
https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/Anslutna-institut/

De ger inte insättningsgaranti, men man kan bli lurad av rubriken!

Citat:
OM INSÄTTNINGSGARANTIN

men det står sist i texten den lilla detaljen

Citat:
Insatta medel omfattas inte av Lagen om Insättningsgaranti (1995:1571) och kan förloras i händelse av Bolagets obestånd.

Så man får inte sätta in mer än 50 000 hos dem som alla som saknar insättnignsgaranti, det är för lite pengar så det är helt ointressant för mig...
Citera
2015-11-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
De ger inte insättningsgaranti, men man kan bli lurad av rubriken!

men det står sist i texten den lilla detaljen

Så man får inte sätta in mer än 50 000 hos dem som alla som saknar insättnignsgaranti, det är för lite pengar så det är helt ointressant för mig...

Aha, jag läste inte noggrant bara rubriken
Citera
2015-11-23, 00:06
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Aha, jag läste inte noggrant bara rubriken

Ja, kollade lite hos Akelius och de var en aning tydligare i sin info att insättningsgarantin inte gäller
Citera
2015-11-23, 00:53
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Man kan dock har fler banker med 50k i varje. Jag har pengar delat på två. Upplandsspar har kass ränta så jag förstår inte riktigt poängen. Akelius kan man ju inbilla sig är mer pålitlig, men de ger ju också dålig ränta.

24 money t.ex. ger någon slags förmån där man får ännu bättre ränta (12% bundet på ett år tror jag) om man tecknar deras nyemmissioner. De skickar det här erbjudandet typ en gång i halvåret verkar det som, så nu börjar jag fundera på att stänga mitt konto, jag förstår inte riktigt hur de kan hålla på så här i längden. Skulle aldrig falla mig in att binda räntan utan insättningsgaranti.

Jag skulle dock aldrig ha 50k hos en sådan bank, det skulle svida för mycket om allt gick upp i rök.
Citera
2015-11-30, 17:53
Medlem
Vilket konto ger högst ränta nu? Är det Landshypotek Bank med 0,95%?

Jag snackar självklart om konton med insättningsgarantin o fria o obegränsade insättningar o uttag :-)
Citera
2015-11-30, 18:46
Medlem
Enydrions avatar
NJA, de har väl 0,9 om du sätter in minst 100k

Bluestep har 0,95
Citera
2015-11-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vwgolf4
Vilket konto ger högst ränta nu? Är det Landshypotek Bank med 0,95%?

Jag snackar självklart om konton med insättningsgarantin o fria o obegränsade insättningar o uttag :-)

http://www.finansportalen.se/sparkonto/

0,95% hos Bluestep
Citera
2015-12-01, 13:06
Medlem
Såg nyss att Sevenday ger 1,35% vid 6 månaders bindning, rätt bra om man orkar krångla och flytta.
(12 - 36 månader ger mindre ränta, 0,9 - 1,3%)
Citera
2015-12-01, 13:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Såg nyss att Sevenday ger 1,35% vid 6 månaders bindning, rätt bra om man orkar krångla och flytta.
(12 - 36 månader ger mindre ränta, 0,9 - 1,3%)

OK, undrar hur länge det inte ändras... Synd om man för över pengar dit och inte hinner flytta dem till fast innan de sänkt..

Ett år vill man ju inte binda, med tanke på den regering vi har
Citera
2015-12-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
OK, undrar hur länge det inte ändras... Synd om man för över pengar dit och inte hinner flytta dem till fast innan de sänkt..

Ett år vill man ju inte binda, med tanke på den regering vi har
Det är ju anledningen till att binda = behålla räntan oavsett räntans ändring. Sevenday.se har haft detta erbjudande i tre veckor ungefär. Har ringt och dom visste inte hur länge det skulle vara aktuellt, men det var en kampanj iaf.. Jag skynda mig att binda mina kulor där. Passa på!!

Bara ringa, ingen kö, kommer fram på nolltid. Riktigt trevligt folk . Haft pengarna där över ett år.
Citera
2015-12-01, 16:07
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Det är ju anledningen till att binda = behålla räntan oavsett räntans ändring. Sevenday.se har haft detta erbjudande i tre veckor ungefär. Har ringt och dom visste inte hur länge det skulle vara aktuellt, men det var en kampanj iaf.. Jag skynda mig att binda mina kulor där. Passa på!!

Bara ringa, ingen kö, kommer fram på nolltid. Riktigt trevligt folk . Haft pengarna där över ett år.

Har konto där, men de har haft lite låg ränta några år, så tar några dar att få dit pengar, men gör kanske försök ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in