2015-11-30, 20:22
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Du får läsa om Ebbe Carlsson-affären. Huvudpersonens baktalande av PG Näss som sovjetspion är en central komponent i den skandalartade historia.

Enligt min uppfattning så är talet om PGN som sovjet-spion rena tramset. Har du någon aning om varför detta togs fram? Rent förtal, om man frågar mig. Och väldigt effekivt med tanke på hans jobb.
Kan det ha varit en del i kampen mellan SSI och SÄPO eller SÄPO och Partiet? Man ville ha bort Näss, men vem ville man ha istället?
Citera
2015-11-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Enligt min uppfattning så är talet om PGN som sovjet-spion rena tramset. Har du någon aning om varför detta togs fram? Rent förtal, om man frågar mig. Och väldigt effekivt med tanke på hans jobb.
Kan det ha varit en del i kampen mellan SSI och SÄPO eller SÄPO och Partiet? Man ville ha bort Näss, men vem ville man ha istället?

Min uppfattning är nog att det var en falang... en ohelig allians förenad av misstänksamhet mot OP som på goda grunder inte litade på att delar av säpos operativa ledning med stor insikt skulle spela med och mörka. Glöm inte att dessa varit mycket kritiska mot Holmers styre över Säpo och de var vinnarna i den kampen och dessutom med gott facit och därmed naturligtvis mycket väl skulle kunna gräva i fel hål. Att anklagelserna rörde KGB kontakter är inte förvånade utan symptomatiskt för tänkandet. Holmer, Elmer, Ebbe mfl kunde resonera att dessa fått makten tack vare sovjetisk påverkan på OP. Två flugor på smällen
Citera
2015-11-30, 21:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

PG Näss meritlista vad det gäller utvisade spioner talar för sig själv. Ett tjog mödosamt i Lubjanka utbildade spioner blev genom SÄPOs avslöjanden obrukbara. PGN förstod liksom MI5 chefen Martin Furnival Jones ett decennium tidigare att ett avgörande problem med Östspionerna var själva mängden underrättelse-officerare som ofta via diplomatisk immunitet kunde verka i Sverige.

1979 drev han med stöd av Holger Romander igenom att Sovjetiska spioner som avslöjats i andra länder nekades inresevisum. Detta drabbade bl a Nikolaj Nejland, som under det tidiga 70-talet bearbetat statsminister Olof Palme. Avslöjade KGB/GRU officerare brukade utvisas på tjekadagen, som ett lite extra nålstick.

När socialdemokraterna återkom till makten verkar Näss tuffa linje blivit ett problem för regerngen. Möjligtvis kan jag ha någon förståelese för att Expressens avslöjande reportage om ett antal avslöjade tjeckiska agenter i Sverige får utrikesminister Sten Andersson att gnissla tänder, uppenbart att tidningen fått uppgifterna från SÄPO. Men hans reaktion verkar överdriven och när regeringen 1987 ex ger Nejland inresevisum är det en direkt knäpp på näsan på hans egen säkerhetstjänst.

Utrikesministern går 1988 till frontalattack mot SÄPO på ett sätt som måste väckt förundran i omvärlden. Detta sker samtidigt med Ebbe Carlssons viskningskampanj mot PGN. EC märkte hur vinden blåste och satte igång förtalet för att få bort en chef som inte ville driva PKK-spåret ända in i absurdum. Sten Andersson tillhörde absolut inte Ebbes kotteri , men hans ambition med en mjukare politik mot Sovjet sammanföll tidsmässigt med ECs politiska agenda.

Olof Palme hade även han en inställning att samsas med den ryska björnen. När han i juli 1985 lät sin statssekreterare Ulf Larsson attackera Charlie Nordbloms bok "industrispionage" var det en extraordinär händelse. Hör inte till vanligheterna att kanslihuset närmast brännmärker utgivna böcker. CN namngav i sin bok ett stort antal sovjetagenter i Sverige. Även diplomaten Curt Lidgard som vid samma tid riktade kritik mot Sovjet fick sig en skopa ovett av OP via UL. En ödets ironi visade sig senare när fd Lubjanka-agenten Boris Grigorijev medgav att de siffor på Sovjetagenter i Sveriga som CN angivit var riktiga.

Bästa källan att läsa om ovanstående är tveklöst Erik Magnussons mästerliga "Maktkamp om SÄPO". Även youtubeklippet med Jan Mosanders intervju med Oleg Gordejievskij som jag postade i tråden för några dagar sedan är bra för att första tidsandan under 80-talet.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-11-30 kl. 21:59.
Citera
2015-12-01, 07:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Något som jag funderat mycket på är det oerhört drastiska i att verkligen mörda en stadsminister. Om nu Palme hade trampat i klaveret eller planerade att införlika sverige i Warszawapakten så hade ju u-tjänsterna bara behövt diskutera detta med Ingvar Carlsson, Feldt, Lidbom och andra mäktiga sossar.
Sedan skulle Palme få avgå pga sjukdom eller liknande helt odramatiskt.
Sådant spel är ju politiker experter på långt mer skillade än und-folk skulle jag vilja påstå, de hade nog skötts på ett mycket snyggt sätt utan att allmänheten behövt få veta något.
Sedan hade de väl fler hållhakar på Palme som de skulle kunna spela ut om Palme blev besvärlig, kvinnoaffärer och liknande.

Palme var ju ingen diktator med specialtränade livaktstyrkor lojala generaler mm han var väl rätt ensam som politiker och borde ha varit ganska enkel att bli av med om han nu hade gjort bort sig med ryssen t.ex.

Detta tycker jag pekar på att mördarna eller anstftarna måste ha haft mer utav personliga motiv.
Mordet var nog mer symboliskt än vad som framkommer i diskussionerna. Det är inte bara jag som ser tiden för MOP som en viktig nutidshistorisk referens, nationellt och internationellt.
Citera
2015-12-01, 07:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mordet var nog mer symboliskt än vad som framkommer i diskussionerna. Det är inte bara jag som ser tiden för MOP som en viktig nutidshistorisk referens, nationellt och internationellt.

Var finns symboliken.

Om du som Statsminister inte gör som vi vill blir du avrättad.

Frågan blir då genast. Vilka är då vi.

Och eftersom en Statsminister sedan dess inte blivit avrättad, så måste följande Statsministrar rättat in sig i ledet.

En fråga till dig iesho.

Vem definierar symbolik. De som utför symboliska handlingar, eller de som uttolkar handlingar som symboliska.
Citera
2015-12-01, 07:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Var finns symboliken.

Om du som Statsminister inte gör som vi vill blir du avrättad.

Frågan blir då genast. Vilka är då vi.

Och eftersom en Statsminister sedan dess inte blivit avrättad, så måste följande Statsministrar rättat in sig i ledet.

En fråga till dig iesho.

Vem definierar symbolik. De som utför symboliska handlingar, eller de som uttolkar handlingar som symboliska.
Handlingen kan ha varit symbolisk för vissa inblandade, de som verkligen hatade honom intill galenskap, men för andra kan handlingen varit mer strategisk där symboliken var en del av strategin. Men det kan dessutom ha funnits mer reella politiska motiv som hans nedrustningssträvanden och hans entusiasm inför ledarskiftet i Sovjet.
Citera
2015-12-01, 08:01
Medlem
Citat:
Gunnar Wall visar i mörklägging ingående hur det gick till när regeringen gav Hans Holmer ansvaret för PU. Holger Romander kämpade för att RPS skulle få greppet om PU, men han stoppades av regeringen , fram tills HH körde i diket med operation Alpha.

Under affären med sjukhusspionen och den sk Geijeraffären hade HH visat vara beredd att hjälpa den socialdemokratiska regeringen med mörkläggningar. Därför var det ett naturligt val för regeringen att han skulle leda PU för att se till att inte allsköns skit flöt upp till ytan.

Har boken och har många gånger läst den.

Du har helt rätt i allt du skriver.

Men......

Han kunde inte beskriva hur det egentligen gick till när HH tog kommandot. Var det före inträdet i Polishuset, eller var det under den tiden Holmer befann sig i samma hus innan första presskonferensen. Eller var det rentav när samme Hans åkte runt i city mordnatten. Eller kanske bestämt långt före det. Trots alla beredskapsplaner om befälsvägar vid extraordinära händelser som kunde hota riket. Där fanns inga skrivningar om HH eller Länspolismästare. Där skrivningarna som fanns, inte användes mordnatten och inte ens efteråt.

Du måste hålla med om att det är märkligt, att efter 30 år inte ens känna till basfakta. Om hur han initialt fick sitt erkännande eller sina order om att lösa århundrantets brott.

Precis som med sjukhusaffären eller bordellaffären. Var det han som trädde fram för att rädda sig själv eller var det någon eller några som beordrade honom att rädda andra. Där som av en tillfällighet Ebbe var hans broder.

Det jag misstänker, utan att kunna bevisa det, är att han redan hade ett uppdrag och position som inte ens idag kan avslöjas. Eftersom det vore en ledtråd som skulle kunna leda till den kretsen som passade på.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-12-01 kl. 08:21.
Citera
2015-12-01, 08:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Gunnar Wall visar i mörklägging ingående hur det gick till när regeringen gav Hans Holmer ansvaret för PU. Holger Romander kämpade för att RPS skulle få greppet om PU, men han stoppades av regeringen , fram tills HH körde i diket med operation Alpha.

Under affären med sjukhusspionen och den sk Geijeraffären hade HH visat vara beredd att hjälpa den socialdemokratiska regeringen med mörkläggningar. Därför var det ett naturligt val för regeringen att han skulle leda PU för att se till att inte allsköns skit flöt upp till ytan.
Jag tror att Ingvar Carlsson och de flesta i regeringen trodde att HH skulle vara lojal nog att jaga mördarna snarare än att de trodde att han ensam skulle kunna dölja någon skit. Men de var grundlurade, för han hade helt andra planer och helt andra lojaliteter.
Citera
2015-12-01, 08:23
Medlem
Citat:
Jag tror att Ingvar Carlsson och de flesta i regeringen trodde att HH skulle vara lojal nog att jaga mördarna snarare än att de trodde att han ensam skulle kunna dölja någon skit. Men de var grundlurade, för han hade helt andra planer och helt andra lojaliteter.
Vem var då hans uppdragsgivare.

Och var hade HH sin lojalitet.

Eftersom han verkade vara opolitisk och opålitlig, vem kunde då lita på honom.
Citera
2015-12-01, 08:26
Medlem
Citat:
Du måste hålla med om att det är märkligt, att efter 30 år inte ens känna till basfakta. Om hur han som ensam redde ut det, initialt fick sitt erkännande eller sina order.

Men, det finns en skitstövel som vet. Hans initialer är IC.

Jag börjar nog också tro att allt ligger inom den personliga sfären. (s) var dödsförskräckta för vad som skulle komma fram. Man visste vad som fanns. HH kunde hjälpa (s) igen.

I det värsta scenariot vet man mycket väl vem som höll i bössan.
Citera
2015-12-01, 08:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vem var då hans uppdragsgivare.

Och var hade HH sin lojalitet.

Eftersom han verkade vara opolitisk och opålitlig, vem kunde då lita på honom.
Jag antar att HH åkte till dem han var lojal mot på natten efter mordet, någonstans vid Mälarhöjden tycks de ha hållt till.
Citera
2015-12-01, 08:51
Medlem
Citat:
Jag antar att HH åkte till dem han var lojal mot på natten efter mordet, någonstans vid Mälarhöjden tycks de ha hållt till.

Nu börjar du prata klarspråk. Som ingenting har med symbolik att göra. Det är en realitet om man ska tro Dallas.

Men idag 30 år efter mordet finns det inga bevis för att han verkligen åkte dit. Ett vittne som tragiskt avled. Som TV3 intervjuade genom en brevlåda. Samma företag som bevisat att Christer var mördaren. Via den rosa duracellkaninen Gert.

Om man inte ens kan utreda vad utredaren gjort, vad återstår då.

En tråd på Flashback i forumet konspirationer.

Det finns idag en levande person som vet var Holmer befann sig mordnatten. Hennes namn är Åsa.

Om inte hon vill uttala sig, vem ska då göra det. Och varför gör man det inte det då.

Svaret är givet.

Än idag finns det väktare som tar hand om de som läcker. Annars hade man redan läckt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-12-01 kl. 09:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in