2015-11-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Vilket hotell är bäst och mest prisvärt som ligger nära green house och dom här ''märkes'' shopsen?

Bulldogs egna hostel har jag hört bra om.
Ska själv ner nu i december en sväng.
Citera
2015-11-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Vilket hotell är bäst och mest prisvärt som ligger nära green house och dom här ''märkes'' shopsen?

Bor du i Centrum så behöver du inte bekymra dig över närhet till "märkes" shopsen, som du kallar det. Det går bra att gå annars åker du tram. Så du har en hel del att välja mellan. Bara till att googla billiga hoten a-dam.
Citera
2015-11-29, 16:17
Medlem
Uppdaterade aldrig om min resa och mina intryck.

Rotterdam. Bodde på ett sjukt soft hostel med massa härliga människor och en väldigt familjär atmosfär och älskade staden helt seriöst även fast jag inte är så glad i mångkultur städer så skulle jag fan kunna flytta till Rotterdam kändes som en blandning av Köpenhamn/Malmö och Amsterdam coffeshopsen var inte lika fina som i Amsterdam men gillade parken,människorna och atmosfären mer var där när det var någon form av stadsfestival i parken som var otroligt mysigt. Gjorde även ett besök på stadens zoo som ligger nära parken var sjukt mäktigt och se Isbjörnar Tigrar m.m. när man var lagom stekt. Kan verkligen rekommendera ett besök där PM om ni vill ha tips om hostelet. I mångkulturens spår hamnade jag av misstag på en Gayklubb och kom i konflikt med ett judiskt par på hostelet av okänd anledning.

Den Haag borde på ett fruktansvärt opersonligt hostel vid namn Stayok som kändes som rena fängelset och allmänt misstrivdes i staden kan dock ha fått fel uppfattning av div anledningar men saknade Rotterdam direkt. Här äntrade även ett kvinnligt ressällskap mig på gott och ont som kan gjort mina upplevelser av resten av resan både sämre och bättre.

Delft en mysig småstad som var värd ett dagsbesök. Kändes väldigt äkta Holland old school.

Sedan spenderades resten av veckan i Amsterdam denna ljuva stad tråden handlar om egentligen. Några riktigt sjuka dagar där, då jag blandade klassisk turism tillsammans med mitt kvinnliga sällskap med egna kvällsnöjen dock ej RLD då jag blivit avskräckt av de dåliga recensionerna här på Flashback m.m. men blev en del Coffeshop besök,Klubbande och allmänt spatserande var helt underbart i Sommarvärmen. Men vilken jävla stad och hitta i som många påpekat bodde på ett härligt sovjetkomplex vid namn WOW vars bakgård var underbar sommarnätterna och sitta och röka holk med all möjligt folk från världens hörn är man ensam och socialt utåtriktad hittar man lätt intressanta sällskap. - poäng för att jag fick en sjukt aggressiv sur Ukrainare som rumskamrat som frågade ut varenda ny person i rummet om de var Ryss och verkade fått nån släkting bombad nyligen eller nått förstår inte varför man ska ta med sig sina konflikter när man är på semester eller whatever kändes lite obekvämt när mitt kvinnliga sällskap jag umgicks med om dagarna var en Rysk donna. Rijksmuseum var värt ett besök om man gillar Historia riktig turistklassiker, var på något vetenskapsmuseum för barn i centrum som var helvetet på jorden ALDRIG mer. Avslutade dock den dagen på Hiltons skybar tillsammans med tjejen vilket kändes väldigt romantiskt kan verkligen rekommendera det om man är i kvinnligt sällskap. Sista dagen bestämde jag mig för gå på jakt efter den legendariska strainen Dr Grinspoon som jag suktat efter i flera år i mina ögon är det världens mest exklusiva weed vilket man kan ha olika åsikter om men jag anser att tillsammans med yield och tid är det förståeligt att den är sällsynt då den inte är någon big bud direkt. Besökte Barneys men de hade den ej det visade sig dock att deras systershop Amnesia hade den så jag började leta efter detta ställe som låg i ett riktigt kanalnäste tog en bra stund när jag väl fann den dock så var det hands down hur jag själv skulle haft en coffeshop en otroligt bra service(starka pluspoäng för den söta Svenska tjejen bakom disken!),fin inredning och weedet i sig själv var precis så mindblowing som jag föreställt mig hade en närmast religös upplevelse där inne vart väldigt tagen av hela upplevelsen var sista kvällen och jag skulle på en väldigt fin restaurang tillsammans med hon tjejen efteråt som förövrigt inte rökte gräs och verkade inte ens tycka om gräs påpekade flera gånger för henne att hon kanske skulle funderat på varför hon åker till Amsterdam om hon inte gillar gräs eller ens doften av det på grund av detta hade jag undvikit weed med henne men struntade i det sista kvällen då. Tog en taxi därifrån till den lyxiga restaurangen som låg i RLD ironiskt nog den var dock fullsatt men hittade snabbt en likvärdig ett kvarter bort åt en underbar middag med Oxsvans och damen verkade mjukna lite i sin inställning till weed efter jag berättade om vad jag gjort under dagen efter detta skildes våra vägar åt med ett känslosamt avsked och jag bestämde mig för festa fram tills morgondagens tidiga flyg. Sprang in på första närmsta coffeshop på Rembrandtplein vilket råkade vara ett mardrömsexempel sunkigare går nog inte inte hitta kissdoft, graffiti och en khattuggande somalier som tiggde pengar av mig och konstant frågade om jag var ''MOSLIM'' kontrasten från Amnesia och Lyxresturangen innan var brutal. Försvann därifrån illa kvickt längre upp på gatan låg den elektroniska klubben Studio 80 som hade någon form av Acid House kväll var rätt kul vakten sorterade klientel baserat på deras musikaliska kunskaper och jag lyckades komma in genom namedroppa lite Psytrance/Progressive band kände mig väldigt exklusiv då flera mer välklädda brats i kön framför mig förvisades av gestapovakten. Hade en jävligt trevlig natt där med underbar musik och folk för sedan ta Taxi till hostelet hämta väskorna och direkt till Schipol för hem till den tråkiga verkligheten med betongbrunt,ensamhet och hårt arbete fyfan vad jag längtar tillbaka kan varit den mest givande semestern i mitt liv hoppas ni uppskattade min resebeskrivning är det något ni undrar är det bara PM:a
Citera
2015-11-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja den är trevlig. Genuin holländsk i stilen på något sätt. Dessutom är det mig veterligen den enda coffeeshop i Amsterdam som har ett Kicker-bord:
http://www.kickertische.org/Kickertisch1.jpg

Sjukt kul att lira när reaktionsförmågan laggar pga rökverken.

Kickerbordet på Mellow Yellow var trevligt! Då jag besökte stället var det dock väldigt fullt och vi hittade inte så många sittplatser. Jag upplevde det även som att personalen var irriterad/stirrade ut oss lite. Men det kan ju bara ha varit hur jag upplevde det och inte som det faktiskt var. Det var lite trångt vid kassan, men fanns flera olika ställen att sätta sig på på övervåningen.
Citera
2015-11-30, 15:50
Medlem
Är det någon som har varit i Amsterdam över nyår? Finns det någon klubb eller liknande ni kan rekomendera över nyår?

Hur ser det ut med taxi/kollektivtrafik på nyårsafton? Bor på ett hotell som ligger 15 kilometer utanför centrum, så känns som att det kan bli rätt knepigt att ta sig dit efter nyårsfirandet.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av paradoxen 2015-11-30 kl. 16:01.
Citera
2015-11-30, 15:57
Medlem
radiozetas avatar
Lånar tråden lite.
Får turister fortfarande röka i amsterdam eller är det helt förbjudet pga alla amerikanare som inte kan beté sig som folk efter lite jazztobak?
Citera
2015-11-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiozeta
Lånar tråden lite.
Får turister fortfarande röka i amsterdam eller är det helt förbjudet pga alla amerikanare som inte kan beté sig som folk efter lite jazztobak?
Finns fortfarande för turister.
Citera
2015-11-30, 17:13
Medlem
radiozetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelBlau
Finns fortfarande för turister.

tackar för svar unge man
Citera
2015-11-30, 18:04
Medlem
Hur är det att flyga till Amsterdam utan pass? Sverige och Nederländerna ingår ju i EU-avtalet där det framgår att man inte ska behöva visa upp pass men gäller detta även vid flygningar? Har varit där massor av gånger förut och kan inte minnas att jag behövt visa upp pass.. men för att vara på den säkra sidan. Enda ID kortet jag har just nu är ett vanligt identitetskort från Skatteverket.
Citera
2015-12-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi
Hur är det att flyga till Amsterdam utan pass? Sverige och Nederländerna ingår ju i EU-avtalet där det framgår att man inte ska behöva visa upp pass men gäller detta även vid flygningar? Har varit där massor av gånger förut och kan inte minnas att jag behövt visa upp pass.. men för att vara på den säkra sidan. Enda ID kortet jag har just nu är ett vanligt identitetskort från Skatteverket.

Med tanke på världens i stort är pass väl behövligt bara du lämnar dörren?
Citera
2015-12-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jersi

Är faktiskt osäker på om jag behövde uppvisa pass vid flygplatsen. Däremot så är det lagkrav på att kunna identifiera sig och är mycket möjligt att ditt nationella ID-kort inte anses tillräckligt. Det är pass som gäller alltså. Har inte blivit stoppad någon gång i Amsterdam men har hänt saker inom Europa sen dess.. Alltid bra att ha pass ändå
Citera
2015-12-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
Är det någon som har varit i Amsterdam över nyår? Finns det någon klubb eller liknande ni kan rekomendera över nyår?

Hur ser det ut med taxi/kollektivtrafik på nyårsafton? Bor på ett hotell som ligger 15 kilometer utanför centrum, så känns som att det kan bli rätt knepigt att ta sig dit efter nyårsfirandet.

Tacksam för svar!
-
Senast redigerad av ripp99 2015-12-04 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in