2015-11-30, 16:47
Medlem
Alltså om man bortser från toner, så ser jag inte varför det skulle vara så himla svårt. Man kan ju inte läsa skriften utan att kunna den utantill men det är väl samma sak med andra språk som inte delar den latinska skriften (arabiska, japanska), man måste kunna typ 3000 tecken utantill för att kunna läsa en nyhet men är det inte samma sak på alla andra språk (Ord)? Man måste upprepa ordet två gånger för att få den att vara plural, lättare än svenskan. Det också sags att kinesiskas grammatik är väldigt enkelt i jamförelse med till ex tyska. Funderingar?
Citera
2015-11-30, 17:00
Medlem
Vem säger att det är omöjligt att lära sig?
Citera
2015-11-30, 17:11
Medlem
Nytt-kontos avatar
Anses bara vara ett av dom svåraste språken då b.la alfabetet är så enormt stort osv. Men omöjligt har knappast någon sagt.
Citera
2015-11-30, 17:32
Medlem
https://www.linkedin.com/pulse/20141017004021-560390-becoming-fluent-in-chinese-is-impossible-but-the-process-is-invaluable?trkSpla shRedir=true&forceNoSplash=true här är en artikel som jag läste häromdagen. Jag tror att folk överdriver ibland men har ingen aning egentligen.
Citera
2015-11-30, 18:04
Medlem
bjornebarns avatar
Förutom uttalet skulle jag säga att japanska är klart svårare, pga japanskans mer omfattande grammatik. Att lära sig en massa tecken är inte så komplicerat utan handlar bara om att nöta och nöta, men grammatik är däremot mycket svårare (om man skall få flyt i det) då det kräver att man förstår tankesättet i språket.
Citera
2015-11-30, 21:53
Medlem
Svårt för svennen som inte ens kan stava på sitt eget nordgermanska dialekt
Citera
2015-11-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Svårt för svennen som inte ens kan stava på sitt eget nordgermanska dialekt
Snackar du om mig? Svenska är mitt tredje språk så tänk lite innan du snackar skit. Kolla på dig själv innan du anmärker nån annan. Rolig kille.
Citera
2015-12-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spymoon
Snackar du om mig? Svenska är mitt tredje språk så tänk lite innan du snackar skit. Kolla på dig själv innan du anmärker nån annan. Rolig kille.

Trådrubriken: Varför anses kinesiska som ett omöjligt spark att lära sig?
Citera
2015-12-01, 09:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spymoon
Man måste upprepa ordet två gånger för att få den att vara plural, lättare än svenskan.
Man måste det, alltså? Så om man ska säga "Vi fick nya SIM-kort till våra mobilabbonemang." så blir det ungefär "Jag-jag- fick ny-ny SIM-kort-SIM-kort till min-min mobilabbonemang-mobilabbonemang."?

Känns himla opraktiskt. Är det nåt du har hört eller hittat på själv?
Citera
2015-12-01, 09:33
Medlem
Hittat på, ja.

Finns inget kinesiskt alfabet, finns tecken som är ord, symboler.

Grammatiken världens enklaste.
Citera
2015-12-01, 10:07
Medlem
Arkades avatar
Språk med helt andra alfabeten än det man är van vid brukar vara den svåraste sorten att lära sig. Kinesiska är just detta för västerlänningar.
Citera
2015-12-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Man måste det, alltså? Så om man ska säga "Vi fick nya SIM-kort till våra mobilabbonemang." så blir det ungefär "Jag-jag- fick ny-ny SIM-kort-SIM-kort till min-min mobilabbonemang-mobilabbonemang."?

Känns himla opraktiskt. Är det nåt du har hört eller hittat på själv?
Min kompis som läser kinesiska i gymnasiet sa det till mig. Kan inte bekräfta själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in