2015-11-29, 20:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Svårt att hänga med exakt. Men problematiken är väl den vanliga att man typ slängs runt mellan en massa handläggare. Vissa av dessa handläggare är bra och bryr sig faktiskt om dig andra gör det inte. Skulle jag nu arbeta för AF och få in en massa ärenden så skulle jag mitt samvete till hjälp se till att all jävla info kom ut. Inte sitta och invänta svar speciellt då det rör sig om ärenden med just psykiska besvär då social fobi är ett av tecknen till att inte begära svar. Det är alltså både dåligt rekryterat av AF att inte hitta folk som fattar denna problematik och sedan inte ha bra regler för uppföljning.
Citera
2015-11-29, 20:46
Medlem
Du förlorade mig med icke-ordet hen.

Vidare, söker du psykhjälp (det behöver du uppenbarligen) på arbetsförmedlingen?
Citera
2015-11-29, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svårt att hänga med exakt. Men problematiken är väl den vanliga att man typ slängs runt mellan en massa handläggare. Vissa av dessa handläggare är bra och bryr sig faktiskt om dig andra gör det inte. Skulle jag nu arbeta för AF och få in en massa ärenden så skulle jag mitt samvete till hjälp se till att all jävla info kom ut. Inte sitta och invänta svar speciellt då det rör sig om ärenden med just psykiska besvär då social fobi är ett av tecknen till att inte begära svar. Det är alltså både dåligt rekryterat av AF att inte hitta folk som fattar denna problematik och sedan inte ha bra regler för uppföljning.

"Arbetsförmedlingen". Alltså en instans och som skall "förmedla arbeten".
Detta har detta "AF" inte lyckats med sedan nu minst 30 år tillbaka.
Men den hänvisad dit skall ändå få skulden för detta?
Citera
2015-11-29, 21:06
Medlem
MrEchozs avatar
[quote=hee4r|55561639]Bra! Ge dig inte.
Men vad menar du i din rubrik med "delvis"? Din arbetsförmedlare har "delvis" satt dig i skiten.
??

- Jag tycker väl att det även är mitt fel också, jag kunde nog ha gjort mer.

Bra att du trots din t. ex "Sociala fobi" ändå kan "knata ned till..." o. s. v. och detta bara helt apropå liksom?!

- ja kroppen funkar på ett intressant sätt. Och i sådana situationer som jag blir "socialare".
Och trots allt, och detta helt plötsligt, har du fått betalt och detta så att du kan betala din hyra, något som du också beklagade dig i din ts för att inte kunna göra?

- ja, det är bra att få betalt även om jag hellre hade gått den rätta vägen för att få pengarna. Denna månad så kommer jag inte få betalt, vilket gör att jag sitter i skiten då hyran för december skall betalas nu denna månad..

Men fint att alla dina diagnoser i alla fall inte utgör hinder för dig att i alla fall detta göra något, då!
Kanske också på denna vägen du borde fortsätta, detta att göra något vettigt?

Ja kanske det
Citera
2015-11-29, 21:07
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Svår text att läsa och jag förstår inte allt du skriver.

Förvisso kan och gör arbetsförmedlingen ofta fel men det tar inte bort ditt eget ansvar i detta.

Varför vänta i två månader? Du skulle varit mycket mer aktiv och själv undersökt vad som gäller och vad som förväntas av dig.

Efter detta låter du det gå ytterligare 4-6 veckor? Fick du aktivitetsstöd eller någon annat bidrag under tiden? Varför göra om samma misstag en gång till?

Sen verkar det gå ytterligare veckor? Då du mejlar utan att få svar. Är du säker på att ditt mejl kom fram? Varför inte vid uteblivet svar även ringa och om inte det hjälper skicka ett riktigt brev?

När du sen fortfarande inte fått kontakt väljer att stoppa huvudet i sanden blir du förvånad att saker händer som påverkar din ersättning.

Du är bra på bortförklaringar men verkar inte ha mycket egen handlingskraft. Det är oavsett du som är ansvarig så du kommer nog få svårt att överklaga detta.

Jag undrar också vilken försäkringskassa som har öppet på Lördagar. Är det något nytt?

Sorry, men va lite förbannad över det hela när jag startade tråden!

Orsaken till att jag väntade i ca 2 månader på att ta kontakt med min handläggare, var pga att jag hade fått info om att det kunde ta tid innan jag kommer att höra något från af och programmet som jag skulle gå. Sedan när jag tog tummen ur hålet, så fick jag inte tag på min handläggare då han inte svarade när jag kontaktade honom. Mer än det tror jag inte jag kunde göra just då, eller ja, jag kunde nog säkert ha gått till af och va helt fly förbannad över att inte min handläggare hör av sig. Men tyvärr så är jag inte sådan person, jag är ganska mesig av mig

Sedan när jag väl fick tag på handläggaren så sa han att han skulle kontakta dom som har programmet, jag sa också att jag kan göra det pga att det skulle gå snabbare trodde jag. Men jag fick inte tag på dom och då beslöt jag mig för att vänta in handläggaren, för han hade sagt att han skulle också kontakta dom och handläggaren kanske hade mer tur än mig med att få tag på dom. Så jag väntade i ett tag på handläggaren, men han hörde inte av sig, så då ringde jag till de med programmet men då svarade dom inte. Det var samma tid som jag hade påbörjat min medicin och va helt "borta". Så jag gav upp med att kontakta dom eftersom jag va så trött på allt och sov dygnet runt typ, mer orkade jag inte göra just då.

Att dom fick mailet kan jag inte svara på, men dom borde ju vetat om att jag sökt dom eller att dom borde kontakta mig asap.. eftersom min handläggare också skulle kontakta dem. Men vem vet? Handläggaren kanske bara sa att han skulle kontakta dom, men gjorde inte det eller glömde bort det?
Skicka vanligt brev kunde nog ha funkat, men problemet är att jag inte visste vilket företag jag skulle gå programmet på. Jag hade nämligen gett min handläggare( praktikanten) flera förslag på företag , men att jag nämnde om vilket företag jag helst ville va hos. Hen sa då att hen skulle kontakta och se om de vill hjälpa mig eller inte, vill dom inte så skulle hen testa de andra företagen.

Absolut så har jag ansvar att söka jobb, och kanske påminna min handläggare om att jag existerar och inte fått den hjälpen som dom har lovat att fixa( tror tom att jag skrev på papper om det där med stöd mm från dom när jag lämnade uppgifter om företag)Men jag tycker att om man skriver in sig på af för att få hjälp med arbetssökandet och nu i detta fall få extra hjälp, pga social fobi mm. Så är det handläggaren som skall sköta sitt jobb och jobba, O inte jag som skall göra jobbet åt honom. Men ja man borde faktiskt lägga ner af och lägga de pengarna på något vettigare, har jag lärt mig nu

Det går att ringa till försäkringskassan alla dagar.
Citera
2015-11-29, 21:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AjaxTvattmedel

Vidare, söker du psykhjälp (det behöver du uppenbarligen) på arbetsförmedlingen?

Alliansen utrotade väldigt många sjukdomar och de sjukdomar Alliansen ansåg skulle finnas kvar tog Alliansen även av leg. läkare(!!) att sluta bedöma för att hänvisa SAMTLIGA och då övriga sjuka till Arbetsförmedlingen.
AF(förkortning på "Arbetsförmedlingen") har ansvar för t. ex cancersjuka, psykiskt sjuka, trafikskadade, arbetsskadade, o. s. v. Detta såg Alliansen till att anställda inom då AF skulle ha ansvar och då även kompetens för.
Bott under en sten senaste åren, eller?
(den intresserade här kan läsa på om "Socialförsäkringar" och som jag nämnde i ett tidigare inlägg).
Senast redigerad av hee4r 2015-11-29 kl. 21:17.
Citera
2015-11-29, 21:15
Medlem
Passepartouts avatar
Om du ska boka tid med Af, begär att få träffa enhetschefen. Det är allvarligt att de verkar ha brustit så pass i sina rutiner. Be att få all dokumentation de har kring ditt ärende, kan vara bedrägeri inblandat här.
Citera
2015-11-29, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Om du ska boka tid med Af, begär att få träffa enhetschefen. Det är allvarligt att de verkar ha brustit så pass i sina rutiner. Be att få all dokumentation de har kring ditt ärende, kan vara bedrägeri inblandat här.

TS har ju själv tjänat på detta "bedrägeriet". TS har ju fått de pengar TS skall och skulle ha?!
Eller jag menar de pengar som TS ändå fick...
Citera
2015-11-29, 21:28
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AjaxTvattmedel

Jag är inte så förtjust i "ordet" hen heller, men det går snabbare att skriva det än at skriva honom/henne hela tiden

Söker psykhjälp hos dom gör jag inte, men det hade varit lite roligt att se deras min, om man gick in dit och sa att man vill ha psykhjälp Hos Af så funkar det så som att har man problem med något, tex socialfobi eller adhd/add eller annat som gör att den inviden har svårt att kunna skaffa ett jobb, eller kanske helt enkelt behöver få en hjälpande hand , s.k stöd för att komma ut i arbetsvärlden. Det finns olika typer av stöd/hjälp, tex arbetsprövning, studier mm. I mitt fall så är det att jag behöver nog praktik för att få bli van att komma ut bland människor osv, men kanske även byta yrke dvs gå någon kurs, då det jag nu är utbildad till inte funkar så bra i sammanband med socialfobi
Citera
2015-11-29, 21:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
"Arbetsförmedlingen". Alltså en instans och som skall "förmedla arbeten".
Detta har detta "AF" inte lyckats med sedan nu minst 30 år tillbaka.
Men den hänvisad dit skall ändå få skulden för detta?

Nej de är nog rätt usla. Har haft kontakt med AF en enda gång någonsin. Handläggaren skällde ut mig för att jag inte ville ta ett jobb som innefattade höjder fastän jag var och fortsatt är skitskraj för just höjder...
Citera
2015-11-29, 23:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz

Har läst igenom tråden, och har en fråga om någon som helt verkar ha förbisetts i samtliga svar: Skrev du in dig på Af för första gången i somras, eller var du inskriven sen tidigare. Får intrycket av det sistnämnda.

Undrar även över en följdfråga: om du var inskriven sen tidigare, deltog du då redan i något program, alltså jobbgarantin för ungdomar eller jobb- och utvecklingsgarantin? För i så fall har du fått stöd & matchning som en insats i programmet du deltar i, och din ersättning är i så fall knuten till programmet, inte till insatsen i det.
Citera
2015-11-30, 00:55
Medlem
Klarar inte ens av att prata i telefonen? Hur förlorad är du egentligen?
Hur fan kan du förlita dig på mailkontakt med AF? Lite eget ansvar och verklighetsnärvaro måste man ha. Kan omöjligen ha undgått en att dagens AF är under all kritik. Låter mest som en lam ursäkt från din sida, något att skylla på helt enkelt.

Grow some balls och masa dig dit bara. JUST DO IT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in