2015-11-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Ojdå. Lite jobbigt när verkligheten inte stämmer överrens med kartan...
Dagens Novus:

http://www.svd.se/regeringspartierna-backar/om/sverige

Det går bra nu!

Det finns ju två effekter av kursändringen i flyktingpolitiken.
1) Väljarna kommer tillbaka till 7K för att de blivit invandringskritiska.
2) Väljarna inser att 7K agerat oansvarigt och vänder sig till SD.

Svårt att sia i vilken effekt som är störst. Risken är väl att faktor 1 blir starkare med tiden medan faktor 2 glöms bort.
2015-11-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulSurvivor
Det är precis tvärtom. En ren sosseregering kommer att ha lättare att komma till avslut då den kan välja åt vilket håll den vill förhandla. Istället för att i varje fråga behöva inhämta miljöpartiets godkännande kan den regeringen göra upp med vilka partier den vill och som kan ge stöd i respektive fråga.

Jag tror inte heller att det blir extraval i första taget, men det blir knappast lättare för S som ensamt regeringsparti. De kan inte "välja vilket håll de vill förhandla", utan måste få stöd från båda sidor för att få majoritet eftersom SD är vågmästare. Antagligen kommer det innebära att de nästan enbart förlitar sig på Alliansen om de inte på något vis lyckas bryta Alliansens sammanhållning.

Förvisso finns fortfarande DÖ även om de låtsas som att det inte gäller längre. Men Alliansen absurda krav är då att de måste ha stöd från både MP och V för att få igenom en budget. Fullständigt absurt, men det är såna politiker som huserar i Alliansen idag. Och uppriktigt så ligger sossarna trots allt närmare Alliansen när det verkligen gäller. Särskilt invandringskaoset kommer kräva nära samarbete med Alliansen.
2015-11-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD växer vidare trots KG Bergströms och Lena Melins desperata drapor om att SD minskar.
Ett nyval rycker närmare då Mp antagligen kommer hoppa av regeringen när Flyktinguppgörelsen 3.0 kommer lagom till årsskiftet.
Vad kan man tänka att SD får i ett val 2016? 25 %? Och SD blir etablerat som ett av blocken inom svensk politik.

Hur har du tänkt fixa till ett riksdagsval redan nästa år?
Du får nog vackert vänta till 2018. Eller har du möjligen en hittills obeaktad specialmetod?
2015-11-28, 19:00
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Preliminära PM2 uppdaterad med de senaste mätningarna. SD ser ut att så smått vara på väg uppåt igen efter dippen. Snart kommer SCBs PSU vilken är extra intressant då modellen till del använder den för att kalibrera övriga OIs systematiska fel.

Den som inte tror på ett extra val innan september 2018 har för övrigt chansen att mer än dubbla sina pengar här.
2015-11-28, 19:06
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Preliminära PM2 uppdaterad med de senaste mätningarna. SD ser ut att så smått vara på väg uppåt igen efter dippen. Snart kommer SCBs PSU vilken är extra intressant då modellen till del använder den för att kalibrera övriga OIs systematiska fel.

Den som inte tror på ett extra val innan september 2018 har för övrigt chansen att mer än dubbla sina pengar här.

Har du någon idé om varför Folkpartiet inte "spretar" så som de övriga partierna?

Jag kan förstå att en relativt "ny" (+20 år) uppstickare som SD är svår att mäta, men även de andra partierna spretar.

Är det bara att vi lever i "intressanta tider"? (https://en.wikipedia.org/wiki/May_you_live_in_interesting_times)

Eller ser du andra faktorer? Kanske mättekniska? Populationers sammansättning? ... ?
2015-11-28, 20:05
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Hur har du tänkt fixa till ett riksdagsval redan nästa år?
Du får nog vackert vänta till 2018. Eller har du möjligen en hittills obeaktad specialmetod?

Han menade ju vad SD skulle få om det vore ett extraval 2016 - vilket inte är helt osannolikt att det faktiskt inträffar med tanke på den parlamentariska röra vi nu har. Personligen tror jag 25% är lågt räknat för nästa år, min gissning är att SD snarare attraherar 30-35% inom något år.
2015-11-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Han menade ju vad SD skulle få om det vore ett extraval 2016 - vilket inte är helt osannolikt att det faktiskt inträffar med tanke på den parlamentariska röra vi nu har. Personligen tror jag 25% är lågt räknat för nästa år, min gissning är att SD snarare attraherar 30-35% inom något år.

SD:s siffror blir knappast så höga - men likväl höga nog för att sätta skräck i övriga riksdagspartier. Just därför är det utomordentligt osannolikt att delar av 7-klövern skulle spela SD i händer genom att ställa till med extraval - som dessutom saknar svensk tradition.
I Storbritannien däremot har utlysandet av nyval nära nog utvecklats till en skön konst i politiken. Britternas valsystem bidrar till detta.
2015-11-28, 21:03
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag tror inte på extraval innan 2018 men vill nog ha bättre odds än så för att våga satsa.
2015-11-28, 21:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag tror inte på extraval innan 2018 men vill nog ha bättre odds än så för att våga satsa.

Ja men samtidigt är det så att t.ex. KDs chanser att klarar sig kvar efter valet 2018 är rätt små om de inte gör vad de kan för att fälla regeringen.
2015-11-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Har du någon idé om varför Folkpartiet inte "spretar" så som de övriga partierna?

Jag kan förstå att en relativt "ny" (+20 år) uppstickare som SD är svår att mäta, men även de andra partierna spretar.

Är det bara att vi lever i "intressanta tider"? (https://en.wikipedia.org/wiki/May_you_live_in_interesting_times)

Eller ser du andra faktorer? Kanske mättekniska? Populationers sammansättning? ... ?

Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan

Bra fråga.

Modellen är än så länge inte fullständig. Modellen av väljarstödet i varje tidpunkt, för varje parti, baseras just nu enbart på opinionsundersökningar som ligger bakåt i tiden (relativt den betraktade tidpunkten). När modellen "sveper" framåt i tiden och "stöter på" en ny mätning gör den en kompromiss: den väger samman modellens egen uppfattning om sakernas tillstånd just då med vad opinionsundersökningen säger. Detta leder till "hopp" (diskontinuiteter) i kurvan eftersom informationen, i detta ramverk, plötsligt "dyker upp".

Exakt hur dessa kompromisser görs beror på hur mycket modellen litar på sig själv och hur mycket modellen litar på mätningarna av opinionen. Vi vet ju till exempel att OU är baserade på stickprov - vilket innebär att de uppmätta värdena är osäkra - så det vore dumt att uppdatera modellen efter data exakt rakt av. Samtidigt inser vi att modellen av förändringen av väljarstödet också är en osäker förenkling, så det verkar naivt att lita helt och hållet på bara modellen.

Kompromissens kvantitativa detaljer styrs (indirekt) av ett antal parametrar. Rent tekniskt görs kompromissen med hjälp av ett så kallat Kalman filter, och parametervärdena väljs genom optimering med avseende på modellens förmåga att reproducera historiska OU-data.

För FPs del så har historiken av OUs varit så stabil att anpassningen av modellen resulterat i parametervärden så att modellen litar mycket på sig själv, därav små hopp. För S, å andra sidan, har historiken varit sådan att data prioriteras mer (tänk tex Juholt-skandalen), vilket leder till ett ”spretigare” beteende. Men - och detta är viktigt – det är inte självklart att framtiden kommer se likadan ut som historiken. Jag försöker ta viss höjd för detta genom att låta den momentana utvecklingen av modellosäkerheten bero på modellens egen uppskattning av storleken på förändringen i opinionen, men här finns möjlighet för förbättringar.

En ännu bättre modell än ett filter kan fås genom att i varje tidpunkt "titta både framåt och bakåt" i tiden, så kallad smoothing (detta är möjligt eftersom vi ju konstruerar modellen i nutid och därför har tillgång till data från tidpunkter som från vissa perspektiv är framtid). I tidpunkter som ligger efter alla hittills publicerade OU är det ingen skillnad mellan de två varianterna, så modellen av den aktuella nivån (längst till höger i graferna) kommer förbli den samma.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-11-28 kl. 22:28.
2015-11-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Oddset är ju 2.15 ggr pengarna! Satsar du på att valet blir ett ordinarie så har du ju värde även om sanningen skulle vara 50/50. Hur riskavert är du egentligen!?
2015-11-28, 23:03
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
SD:s siffror blir knappast så höga - men likväl höga nog för att sätta skräck i övriga riksdagspartier. Just därför är det utomordentligt osannolikt att delar av 7-klövern skulle spela SD i händer genom att ställa till med extraval - som dessutom saknar svensk tradition.
I Storbritannien däremot har utlysandet av nyval nära nog utvecklats till en skön konst i politiken. Britternas valsystem bidrar till detta.

Fast med tanke på hur SD gått i opinionsundersökningarna sedan valet 2014 - och om man tar hänsyn till att de oftast ligger 3-5 procentenheter för lågt om man jämför själva valresultatet - så tror jag att SD mycket väl kan hamna i intervallet 30-35% om sex till nio månader. Min personliga erfarenhet är att folk pratar alltmer öppet om att proteströsta och visa sitt missnöje. 30-35% tror jag t o m är väldigt låga siffror om ett år... Tror att medier, politiker och många s k "vanliga" medborgare missbedömer kraften i den vrede som idag finns bland väljarna över den förda politiken. Tro mig, det kommer att bli en lavin inom en inte alltför avlägsen framtid... vare sig vi gillar det eller inte. Denna ande går inte att stoppa tillbaka i flaskan igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in