2015-11-28, 13:50
Medlem
danne9king9s avatar
Är det någon som har nåt bra tips på skarvsladd som jag kan gräva ner någon cm i gräset och som kan ligga där utan att bli förstörd? Kanske kan man lägga kabeln i nåt plaströr om de behövs?
Behöver ström till en förrådsbyggnad på tomten som är ca 15-20 meter ifrån huset.
Citera
2015-11-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne9king9
Är det någon som har nåt bra tips på skarvsladd som jag kan gräva ner någon cm i gräset och som kan ligga där utan att bli förstörd? Kanske kan man lägga kabeln i nåt plaströr om de behövs?
Behöver ström till en förrådsbyggnad på tomten som är ca 15-20 meter ifrån huset.
Det kanske inte är ett korrekt förfarande men jag använde vp rör/skarvmuffar och silikon och det funkar än idag efter ca 5-6 år i backen. Se bara till att dra upp ändarna på röret utmed en vägg el liknande så att det inte kan komma in vatten i det.
Ett alternativ är att hänga en utomhuskabel i en wajer mellan byggnaderna.
Citera
2015-11-28, 13:59
Medlem
EKLK, men den måste förläggas i rör och grävas ner djupare en några cm, tror det är 60 cm som gäller.
Annars EKKJ eller N1XV.
Citera
2015-11-28, 14:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Någon cm Ska du ta livet av dig? Och efter ett par år så har någon trädrot knuffat upp den så du klipper av kabeln med gräsklipparen varpå den blir strömförande eller så sätter någon en spade eller grep i kabeln. Totalt djävla vansinnigt, du måste gräva ner den betydligt djupare, orkar du inte det så dra den i luften.
Citera
2015-11-28, 14:45
Medlem
danne9king9s avatar
Jag har tänkt ha detta som en provisorisk lösning. Jag ska bara ha den i vanlig jordad kontakt ifrån inglasad altan och ut till förrådet så jag kan ha en lampa där ute. Tänkte inte gräva ner den djupt då jag ev kommer att ta bort den under sommaren. Det finns inga träd, buskar eller annan växtlighet som kan ha rötter där den ska ligga utan bara plan mark med gräs.
OM den skulle komma upp och köras över med gräsklipparen så är det ju ingen jätte hög ström och snabbsäkringen i huset bör gå innan någon blir helt grillad

En enkel skarvsladd vore det bästa. Så lite jobb och så billigt som möjligt. Bör räcka om den klarar av vatten och kyla.
Citera
2015-11-28, 14:50
Medlem
danne9king9s avatar
Nåt sånt här hade ja hoppats på skulle duga Eller är det totalt nej på den?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-2000018270/
Citera
2015-11-28, 15:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nåt sånt här hade ja hoppats på skulle duga Eller är det totalt nej på den?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromforsorjningssladd/Skarvsladd-2000018270/
Du kan ju för höge farao inte gräva ner en skarvsladd! Oavsett om det är i rör eller inte.
Citera
2015-11-28, 15:13
Medlem
Du har inte funderat på att skaffa solcell eller på nåt sätt kunna driva lampan självständigt?
Citera
2015-11-28, 15:18
Medlem
danne9king9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan ju för höge farao inte gräva ner en skarvsladd! Oavsett om det är i rör eller inte.
Ja vet inte Varför inte? Den ska ju inte va där i evigheter. Kan den ligga på marken i regn och snö bör den väl även kunna ligga någon cm under gräset?

Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Du har inte funderat på att skaffa solcell eller på nåt sätt kunna driva lampan självständigt?
Nej de har jag inte funderat på. Finns de nåt som funkar ok och är billigt så kanske de vore nåt.
Vill inte lägga mycket pengar på att kunna tända en lampa då och då i ett oisolerat förråd. Just nu använder jag ficklampa men tjejen glömmer den alltid, och nu pratar hon om att sätta en liten julstjärna i förrådets fönster
Citera
2015-11-28, 16:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ja vet inte Varför inte? Den ska ju inte va där i evigheter. Kan den ligga på marken i regn och snö bör den väl även kunna ligga någon cm under gräset?

Det är helt enkelt inte tillåtet och det av flera skäl, vilka vi inte behöver gå in på.

Visst kan du göra det ändå (många gör så mycket med el som inte är standariserat eller föreskriftsmässigt), men hur du än gör så blir det inte tillåtet.

En skarvsladd är inte konstruerad för att tåla påverkningar från fukt, värme, jord, stenar, kyla och liknande under någon längre tid. En skarvsladd hör till en temporär anslutning, vilken dessutom med lätthet direkt ska kunna demonteras.
Korrekt utförande är att gräva ner en typ EKLK i rör eller en typ EKKJ (behöver inte vara i rör), men då ska den ner 40-60 cm.

Väljer du ändå att lägga kabeln i gräsrötterna på endast någon cm djup, så välj de kabeltyperna jag nämnde ovan. De tål ju alla fall förläggningssättet, vilket inte en billig Biltemaskarvsladd är konstruerad för.
Citera
2015-11-28, 16:25
Medlem
INTPs avatar
Citat:
OM den skulle komma upp och köras över med gräsklipparen så är det ju ingen jätte hög ström och snabbsäkringen i huset bör gå innan någon blir helt grillad
Eluttaget är förmodligen avsäkrat på 10 eller 16A, och hinner kortvarigt ge MYCKET mer vid kortslutning innan säkringen löser ut. Omkring 20mA är dödligt, alltså 0,02A, så om man säger att det handlar om "lite ström" när det är fråga om minst 500 gånger dödlig dos innan säkringen ens kan utlösa p.g.a. överbelastning vet jag inte hur man tänker.

Vad "snabbsäkring" ska vara i detta fallet har jag ingen aning om, men konventionella säkringar har inget med personskydd att göra, dom är till för att bryta strömmen vid överbelastning av elkablarna, för att förhindra överhettning och brand.

Hur du än väljer att göra, se till att ha jordfelsbrytare. Inget blir idiotsäkert bara för att man har en sån, men det minskar risken betydligt.
Citera
2015-11-28, 16:25
Medlem
Spänn en wire mellan hus och det som det skall dras till och klamra kabeln på den?

Så slipper du åverkan på gräsmattan när du skall gräva upp kabeln.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in