2015-11-28, 02:21
Bannlyst
"Edit: Om pat redan har gått igenom diverse allergimediciner och antipsykotiska läkemedel likt mirtazepin för sömnen...". Förklara för oss hur Mirtazapin skulle vara antipsykotiskt när det de facto ökar dopaminerg signalering?

Nu struntar jag i att citera för att jag har rökt knark och ej är kapabel till det

Mirtazepin är i sig ej antipsykotiskt, men det andvänds väl för sömn på patienter med psykos?(iaf enligt min erfarenhet, givetvis med komplementerade anti (vilket är viktigt för att häva en pågående psykos, alltså antipsykotiska mediciner, du läser ut mina rader fel i bland tycker jag.), samt så andvänds det väl för att öka dopaminet under en relativt lång behandlingstid?
Där av kanske skiten till och med är bra under akut psykos komplementerat med någon antipsykotisk medicin givetvis, då kan pat möjligtvis tillfriskna snabbare, tack vare seratonin?

Under en akut psykos så har jag sett, samt läst att mirtazepin sätts in som förstahandsval.
Men alltid komplementerat med någonting antipsykotiskt.
Tyder kanske på okunskap utav behandlande läkare?

Men du tror alltså inte att dessa 2 faktorer kan vara braför att ta sig ut ur en psykos?(långsiktigt).
Jag har nog ganska bra koll ang mediciner, men du är också där måste jag säga.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 02:44.
Citera
2015-11-28, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bob'sYerUncle
Den otrevliga sorten.
Nej men jag vet inte riktigt om jag förstår frågan. Har väl någon allmän ångestsyndromsdiagnos (vad det nu kallas på svenska)och återkommande depressioner. Har diagnos för panikångest men har på sista tiden knappt haft några anfall.

Har du ofta hjärtklappning, många tankar, samt svårt att sova?
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 02:32.
Citera
2015-11-28, 02:33
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Vad bra att du har en bra läkare som förstår att användningsområderna är breda ang medicinen.

OCD är tvångssyndrom.

edit: 2a

Psykiatrikern är bra (och nej, inte bara för att han skriver ut bensodiazepiner) men kostar skjortan då jag går på privatklinik.

Har tidigare ätit xanor bland annat men tycker klonazepam och diazepam är betydligt lättare att hantera. Xanor eller temesta är visserligen oslagbart vid panikångest men då jag äter bensodiazepiner i princip dagligen ger de långtidsverkande ett stabilare mående.
Läkaren föredrog klonazepam framför diazepam då det enligt honom var mindre beroendeframkallande. Jag vet inte säkert hur han tänkte med det då jag har 1-6 mg vid behov per dag. Klarar mig oftast bra på en 2 mg's tablett som jag tar på morgonen.
Klonazepam ska visst gå att äta en längre tid utan att man behöver höja dosen och jag antar det var vad läkaren syftade på med beroendeproblematiken.

Ah, har inga tvångstankar så jag vet inte om klonazepam hjälper mot det.
Citera
2015-11-28, 02:35
Bannlyst
Citat:
Psykiatrikern är bra (och nej, inte bara för att han skriver ut bensodiazepiner) men kostar skjortan då jag går på privatklinik.

Har tidigare ätit xanor bland annat men tycker klonazepam och diazepam är betydligt lättare att hantera. Xanor eller temesta är visserligen oslagbart vid panikångest men då jag äter bensodiazepiner i princip dagligen ger de långtidsverkande ett stabilare mående.
Läkaren föredrog klonazepam framför diazepam då det enligt honom var mindre beroendeframkallande. Jag vet inte säkert hur han tänkte med det då jag har 1-6 mg vid behov per dag. Klarar mig oftast bra på en 2 mg's tablett som jag tar på morgonen.
Klonazepam ska visst gå att äta en längre tid utan att man behöver höja dosen och jag antar det var vad läkaren syftade på med beroendeproblematiken.

Jag tycker att läkaren är bra som förstår att klonazepam är en substans för att behandla många olika symdrom och symptom med.

Edit: givetvis är han en dålig läkare om han skriver ut mediciner du ej behöver, men dessa mediciner hoppas jag att du är i behov utav.

Ja de långtidsverkande medicinerna gör att du slipper en "berg och dalbana" om du är beroende utav ett preparat. I synnerhet när du ska trappa ut medicinen, då bensodiazepiner ej är en långsiktig lösning.

Men allt beror på individens problem i fråga.
MVH
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 02:59.
Citera
2015-11-28, 02:50
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Har du ofta hjärtklappning, många tankar, samt svårt att sova?

Ja. Känner ofta hur en stress byggs upp inom mig som får tankarna att börja slita sig åt olika otrevliga håll. Andra dagar ligger en tung, liksom tryckande ångest över mig som ett åskoväder.

Har dock hjälp av mina mediciner och glädjen som tycks bubbla upp inom mig i lugn klonazepamtakt är väl till största delen ångesten som viker undan.
Ska börja med Brintelix (minns inte om namnet blev rätt men åt det hållet) nästa vecka. Får se om den ger något resultat.
Äter även lyrica och har imovane till natten som jag ska försöka varva med, hör och häpna, sirdalud (muskelrelaxant).
Citera
2015-11-28, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ja. Känner ofta hur en stress byggs upp inom mig som får tankarna att börja slita sig åt olika otrevliga håll. Andra dagar ligger en tung, liksom tryckande ångest över mig som ett åskoväder.

Har dock hjälp av mina mediciner och glädjen som tycks bubbla upp inom mig i lugn klonazepamtakt är väl till största delen ångesten som viker undan.
Ska börja med Brintelix (minns inte om namnet blev rätt men åt det hållet) nästa vecka. Får se om den ger något resultat.
Äter även lyrica och har imovane till natten som jag ska försöka varva med, hör och häpna, sirdalud (muskelrelaxant).

Vad skönt att höra att det kanske är på rätt väg ändå?
Även om ångest är otrevligt.
Hoppas att det löser sig för dig.

Om jag skulle gissa på en diagnos så tror jag att du lider utav GAD samt "överanylyserande tankar"
GAD= generaliserat ångestsyndrom, ett utav kriterierna för att fastställa diagnos är just överanalyserande tankar.

edit:Glädjen som bubblar upp i dig är som du skriver, att ångesten försvinner.
Bra insikt

Kämpa på
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-28 kl. 03:08.
Citera
2015-11-28, 03:16
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Jag tycker att läkaren är bra som förstår att klonazepam är en substans för att behandla många olika symdrom och symptom med.

Edit: givetvis är han en dålig läkare om han skriver ut mediciner du ej behöver, men dessa mediciner hoppas jag att du är i behov utav.

Ja de långtidsverkande medicinerna gör att du slipper en "berg och dalbana" om du har ett medicinsktberoende...I synnerhet när du ska trappa ut medicinen, då bensodiazepiner ej är en långsiktig lösning.

Men allt beror på individens problem i fråga.
MVH

Jo, jag är i behov av lugnande. Äter numera bensodiazepiner med respekt och ser inte längre charmen med att vara "flöddrad". Det blev lite svårigheter med att hantera xanoren som jag blandade med diazepam jag köpte vid sidan av då jag upplevde att läkarens ordinerade dos inte räckte till. Mycket dumt kan man ju konstatera idag då jag mest var helt väck utan att fatta det själv.

Tanken är ju inte att jag ska äta bensodiazepiner livet ut men just nu skulle jag inte klara mig utan dem. Psykiatrikern menar på att någon form av psykoterapi är ända vägen framåt men jag vet inte riktigt vad jag ska tro då allt i terapiväg jag hittills deltagit i varit trams.
Citera
2015-11-28, 03:23
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Vad skönt att höra att det kanske är på rätt väg ändå?
Även om ångest är otrevligt.
Hoppas att det löser sig för dig.

Om jag skulle gissa på en diagnos så tror jag att du lider utav GAD samt "överanylyserande tankar"
GAD= generaliserat ångestsyndrom, ett utav kriterierna för att fastställa diagnos är just överanalyserande tankar.

edit:Glädjen som bubblar upp i dig är som du skriver, att ångesten försvinner.
Bra insikt

Kämpa på

GAD var förkortningen ja!
Jag hoppas det är på rätt väg jag har trots allt ett litet barn som visserligen skänker stor glädje men förstås inte kan driva bort oron inför framtiden som nästan alltid tycks olycksbådande.

Jag tackar för de uppmuntrande orden!😊
Citera
2015-11-28, 03:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Någon som borde ha lagt sig var du, inatt, när du valde att köra 10 inlägg på raken. Förhoppningsvis i påverkat tillstånd med påtaglig hypomani. Har inte kommit med personangrepp då du själv erkände att du var påverkad av narkotika när du skrev inläggen.

Till topic - Ja, du snackar en massa goja. Argument för detta har jag redan tagit upp angående att du sitter och hittar på att bensodiazepiner skrivs ut under "extremt kontrollerade former". Uppenbarligen har du ingen koll ö.h.t. på Läkemedelsverkets föreskrifter. Du ljuger även om mediciner jag tipsar användaren om 159abc om, du skrev detta till användaren 159abc:

"Okunskapen flödar.
Varför tror du att de tog bort medicinen?"

Medicinen har varken tagits bort eller avregistrerats.

Du fortsätter sedan att förlöjliga användaren 159abc, och även mig, för att i nästa sekund hålla med och försöka verka hjälpsam. Detta inlägg från dig fann jag extra lustigt:
(FB) Hur gjorde ni? bensodiazepiner

"Edit: Om pat redan har gått igenom diverse allergimediciner och antipsykotiska läkemedel likt mirtazepin för sömnen...". Förklara för oss hur Mirtazapin skulle vara antipsykotiskt när det de facto ökar dopaminerg signalering?

Du svänger mycket med termen "mina kursare". Jag undrar om detta är någon form av lögn där du försöker verka akademiskt lagd, eller om du faktiskt är akademiker och vad du då studerar? Det vore mycket intressant att veta vad som gett upphov till din förvridna verklighetsuppfattning gällande psykiatri samt psykofarmaka.

Jag måste bara få fråga vad du ansåg var förviden verklighetsuppfattning ang mitt inlägg?
Är det pga mina utsvävningar ang mirtazepin, eller är det att du tror att besodiazepiner i olika former skrivs ut hur som haver.(vet att du ej tror det, men i bland låter det så ang dina inlägg)

Du borde väl veta att socialstyrelsen är väldigt petiga att anmärka, även om man behandlar patienter inom öppenvården med moderata doser bensodiazepiner.
MVH
Citera
2015-11-28, 03:37
Bannlyst
Citat:
GAD var förkortningen ja!
Jag hoppas det är på rätt väg jag har trots allt ett litet barn som visserligen skänker stor glädje men förstås inte kan driva bort oron inför framtiden som nästan alltid tycks olycksbådande.

Jag tackar för de uppmuntrande orden!😊

Det löser sig kompis!
Jag tror att du är på alldeles rätt väg om du trappar ut medicinerna sakta men säkert.
Märker du att du blir sämre utan vissa utav dem så ska du givetvis ta upp det med läkaren i fråga och då kanske fortsätta medicineringen utav vissa preparat under begränsad tid.
Men ju färre mediciner dess bättre, imo
Cheers m8
Citera
2015-11-28, 05:10
Medlem
Citat:

Nu struntar jag i att citera för att jag har rökt knark och ej är kapabel till det

Mirtazepin är i sig ej antipsykotiskt, men det andvänds väl för sömn på patienter med psykos?(iaf enligt min erfarenhet, givetvis med komplementerade anti (vilket är viktigt för att häva en pågående psykos, alltså antipsykotiska mediciner, du läser ut mina rader fel i bland tycker jag.), samt så andvänds det väl för att öka dopaminet under en relativt lång behandlingstid?
Där av kanske skiten till och med är bra under akut psykos komplementerat med någon antipsykotisk medicin givetvis, då kan pat möjligtvis tillfriskna snabbare, tack vare seratonin?

Under en akut psykos så har jag sett, samt läst att mirtazepin sätts in som förstahandsval.
Men alltid komplementerat med någonting antipsykotiskt.
Tyder kanske på okunskap utav behandlande läkare?

Men du tror alltså inte att dessa 2 faktorer kan vara braför att ta sig ut ur en psykos?(långsiktigt).
Jag har nog ganska bra koll ang mediciner, men du är också där måste jag säga.

Varför diskuterar du psykoser i denna tråd??? Håll dig till ämnet! Man är INTE psykotisk för att man har OCD.
Citera
2015-11-28, 05:13
Medlem
Citat:

Hur mycket betalar du på privatkliniken? ingår inte högkostnadsskydd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in