Citat:
Ursprungligen postat av
Moksha
Har sista tiden funderat över hur många ensamstående har kunnat spara ihop sina kontantinsatser.
Låt säga att man ska köpa en bostad för ca. 1 miljon.
Detta motsvarar ca. 150.000:- i kontanta pengar.
Har många valt att äta knäckebröd och dricka vatten för att kunna spara varje krona av sin lön?
Men frågan är hur DU sparade ihop din kontantinsats.
Hur lång tid tog det? Vad var din lön? Hur bodde du under tiden? Slutade du konsumera?
Jag har väl ca 650 000 nu men det har tagit mig ca 15 år att spara ihop. Har dock inte "sparat", utan endast lagt undan en större klumpsumma när jag råkat hamna i en situation där jag hade "för mycket" pengar (=inte ville att de skulle ligga och skvalpa på kontot utan ränta). Shoppar sjukt mycket och har alltid gjort

Men har väl haft årsinkomst mellan 150 000 och 350 000 under hela den tiden, samt haft hyror på allt mellan 3 000 och 8 000. Har rest galet mycket, ca en gång per månad och över Atlanten två gånger per år, har även studerat i perioder med endast studiemedel som inkomst samt bott utomlands andra perioder helt utan inkomst. Har dock haft "tur" och inte behövt röra sparpengarna, det har löst sig på annat vis eller via småsparkonton (10 000 här, 10 000 där).
Som allt annat handlar det nog om att känna sig själv, veta sina begränsningar och vilja något tillräckligt mycket. Jag har de senaste 5-6 åren endast slentriansparat då jag är nöjd med mitt boende, men tänker att jag kanske vill köpa något "på ålderns höst" (nej, så gammal är jag inte - ännu). Det är ju väldigt roligt med pengar, men det är också roligt att kunna använda dem till något (har t.ex. HR i Stockholms innerstad samt kontorslokal vilket går loss på 9 500 i månaden, på en månadslön om 20 000 netto. Mycket pengar men helt klart värt det i livskvalitet.)