2015-11-27, 16:44
Medlem
majxstros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleWhale
Alltså vad trött jag blir, spelat 26h nu. La ner för ett tag sedan för en massa repetitiva missions inte ledde någonstans utan bara fyllde på fler i "Quest"-menyn.
Åk till farm. Rädda farm. Åk till ny farm. Rädda farm.

Tog upp spelandet igen idag och bestämde mig för att följa main quest.

Citera
2015-11-27, 16:52
Medlem
Custom_mades avatar
Är faktiskt lite besviken på fallout 4. Verkade nice i början, vilket det var, men det saknar lite djup.
Kan även tycka att många uppdrag var rätt platta, t.ex. som någon annan sa, så trodde jag att hjälpa BoS t.ex. skulle på något sätt hjälpa dem, men det är mest samma uppdrag som varvas, och har man redan varit på ett ställe innan man får det questet, blir det lite trist att utforska samma ställe för att uppdraget låg där man var.
Citera
2015-11-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majxstro
Citera
2015-11-27, 17:54
Medlem
McHammereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kelloggs, deliverer har 26 i skada.
Springer runt och letar som en tokig hoarder, använde mest 10mm i början sen gick jag över till .50 och .308 även köpt en del.

Ok, med alla tillgängliga uppgrades så får jag Kellogg's upp till 117 dmg. Dock ligger min "bara" på 105 i dmg ännu då jag inte låst upp skillen som tar den till 117 ännu.

Min Deliverer med alla uppgrades gör 60 dmg.

Jag hoardar också som en galning, har även max på "find ammo" skillen.
Får börja köpa i stores helt enkelt.
Citera
2015-11-27, 18:34
Medlem
Alltså hur lång tid brukar det ta innan man lär sig spelet? Har spelat cirka 7 timmar och fattar fortfarande knappt vart man ska spara sina saker. Sparar allt i workbench nu men skruvar och sånt kanske är bättre att ha i vapenbänken?

Sjukt svårt att veta vilka perks man ska satsa på också. Finns det kanske någon sorts nybörjarguide till spelet någonstans?

Ska väl tillägga att det här är det första rpg-liknande spelet jag någonsin spelar.

Annars är spelet sjukt kul, skithäftigt att gå runt i världen och sjukt mäktig känsla när man äntligen klurade ut hur det funkar att ge elektricitet till sitt hus.
Citera
2015-11-27, 19:01
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Har någon mer råkat ut för buggen där ens följeslagare kutar runt med händerna i luften? Just nu springer Maccready runt som att han har gett sig... Jag antar att det är någon animation som just ska vara "upp med händerna".
Citera
2015-11-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Vad är detta för jävla skitspel. Trodde att det skulle vara roligt men eldstriderna är ju värdelösa! Fiendens vapen gör ju långt mycket mer skada än vad mina gör på dom, även fast det kan vara samma vapen. Hur ska man göra för att vinna eldstrider lättare? Och dessutom så lurar det ju överdrivet med skit i skogarna som man lätt går in i.

Spelet kostade trots allt 600 spänn och verkar så här klent. Det verkar ju som att 65% av alla uppdrag än så länge handlar om att döda raiders. Jag har redan spelat Metal Gear solid 5 som är nog repetitivt och enformigt för att spela ett till sånt spel.

Bästa apokalyptiska spel är nog The last of us. Bättre spel får man leta efter till PS4 och det var värt varenda öre! Spelet kändes mer som en film än spel.

Till att börja med måste du begripa att det här inte är något actionspel som du ska rusa igenom och knäppa allt och alla på vägen till en cutscene inför nästa uppdrag. Det är ett rollspel till att börja med. Alla konversationer - vad du säger, vad du gör, vem du hjälper och vem du skjuter - påverkar storyns utfall. Vilken skada alla vapen gör, beror på vilka stats du har valt, vilka perks du har valt, vilka vapenmoddar du använder och vilka effekter som påverkar din karaktär.

Du får börja med att lägga ner tänket att det här är ett postapokalyptiskt Call of Duty. Du kommer aldrig få valuta för dina 600 spänn om du spelar spelet som någonting annat än det faktiskt är. "Glädjen" (säger jag och alla andra härinne) med Fallout ligger i att knata runt i miljöerna, ta in stämningen, utforska alla små skjul, bodar, husvagnar och skorpionfyllda skithål i marken. Att skjuta diverse muterade kryp och ghouls med dassiga pickadoller är ju inte särskilt upphetsande.
Citera
2015-11-27, 19:24
Medlem
McHammereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Alltså hur lång tid brukar det ta innan man lär sig spelet? Har spelat cirka 7 timmar och fattar fortfarande knappt vart man ska spara sina saker. Sparar allt i workbench nu men skruvar och sånt kanske är bättre att ha i vapenbänken?

Sjukt svårt att veta vilka perks man ska satsa på också. Finns det kanske någon sorts nybörjarguide till spelet någonstans?

Ska väl tillägga att det här är det första rpg-liknande spelet jag någonsin spelar.

Annars är spelet sjukt kul, skithäftigt att gå runt i världen och sjukt mäktig känsla när man äntligen klurade ut hur det funkar att ge elektricitet till sitt hus.

Weapon och workbench är sammankopplade. Ja, lägg allt junk i i din workbench så när du vill bygga något så tar den komponenter från junket automagiskt. bara dumt att gå omkring och släpa på det.
Ett tips kan vara att skaffa en eller två perkspoäng i scrapping, då får man extra värdefulla komponenter när du exempelvis plockar sönder pistoler/gevär som du inte tänkt använda.
Citera
2015-11-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Kan hålla med om att rpg elementen o framförallt valen i konversationer har tonats ner alldeles för mycket, men tycker ändå spelet är en klockren 10. Inte ett dugg besviken.

Men tycker det är jävligt oroande hur bethesda mer o mer mainstreamlinar spelen och så kallad dumbing down... Morrowind står sig som det bästa rpg jag spelat iallafall. Lite oroad inför nästa TES, att det får samma utveckling som fallout serien. Hoppas dem återgår till gamla konversationsmenyerna.

Med ovannämnda inlägg sagt, så grämer jag mig lite för det här också. Det är ett väldigt actionfokus även jämfört med tidigare spel från Bethesda. Det säljer förvisso, men nu är varumärket Fallout (och TES) så extremt starka att jag inte tror att man behöver dumma ner konversationer och alla RPG-element. I och med Skyrim och Fallout 4 så har man ju lyckats få uppmärksamhet från alla håll och kanter - även från de som vi lite slarvigt kan kalla Call of Duty-skrået - och jag tycker verkligen inte att TES eller Fallout behöver bli mer hack-and-slash-baserade FPS-spel. Mer fokus på rollspelsdelarna framöver, tack så mycket Bethesda.

... och för guds skull - om inte annat - ge mig i alla fall alternativet att ha en stum protagonist.
Citera
2015-11-27, 19:31
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlaktarBosse
Till att börja med måste du begripa att det här inte är något actionspel som du ska rusa igenom och knäppa allt och alla på vägen till en cutscene inför nästa uppdrag. Det är ett rollspel till att börja med. Alla konversationer - vad du säger, vad du gör, vem du hjälper och vem du skjuter - påverkar storyns utfall.
Tyckte typ det var färre(men också mer välgjorda) perks i F4 jämfört med tidigare, dock kan jag inte tycka att mina val påverkar speciellt mycket...

Visst någon snubbe nånstans som backat för att jag haft charisma och perks, men utöver det, jag märker t.ex. ingen som helst påverkan på världen pga. att jag hjälper ena eller andra sidan.

Dessutom är ju minutemen ett givet val som inte går att välja bort direkt om du vill kunna göra något vettigt.

Nja, F4 var nice de första 40lvlarna, men det har inte närheten av djupet F3, oblivion eller skyrim hade.
Citera
2015-11-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Tyckte typ det var färre(men också mer välgjorda) perks i F4 jämfört med tidigare, dock kan jag inte tycka att mina val påverkar speciellt mycket...

Visst någon snubbe nånstans som backat för att jag haft charisma och perks, men utöver det, jag märker t.ex. ingen som helst påverkan på världen pga. att jag hjälper ena eller andra sidan.

Dessutom är ju minutemen ett givet val som inte går att välja bort direkt om du vill kunna göra något vettigt.

Nja, F4 var nice de första 40lvlarna, men det har inte närheten av djupet F3, oblivion eller skyrim hade.

Jag är inte mer än 20 timmar och 20 levlar in så jag har inte hunnit märka konsekvenserna efter de första valen, men rollspelselementen är ju som sagt nedtonade så det förvånar mig inte. Författade ihop ovanstående inlägg på just det ämnet.
Citera
2015-11-27, 19:47
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo

Alltså, poängen för mig att spela fallout är inte att följa en guide på vad man ska satsa på, eller vad andra tycker är bra. Jag känner att för mig är halva grejen att pröva sig fram, välja dom perks som verkar roliga, och att testa på och se hur det går. Välj det som känns rätt, det som du tycker verkar roligt att ha i spelet. Finns inget rätt eller fel liksom, hur du än gör kan du avancera vidare i spelet. Vill du bli en smygande sniper kan agility och perception vara något, vill du vara smart och prata dig ur situationer kanske charisma och int kan vara något att gå på, vill du vara berserk och springa fram och bara meja ner allt är nog str/endurance något för dig. Eller en liten kombination av allt.

I ett settlement är alla arbetsbänkar sammankopplade, vapenbänken, armorbänken och liknande har delat inventory.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in