2015-11-26, 21:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Hur gör man det, och varför skulle beslutet ändras? Har det någonsin hänt? Är det åklagaren eller polismyndigheten som beslutar om sekretess?
Är det inte domstolen - tingsrätten i detta fallet? Nån får rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-11-27, 00:21
Medlem
Maulcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är det inte domstolen - tingsrätten i detta fallet? Nån får rätta mig om jag har fel.

Varje myndighet var för sig kan besluta om sekretessförordnade på handlingar allt enligt:

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090400.htm

Läs speciellt 2:a och 3:e avdelningen så är jag övertygad om att du kommer förstå varför både polis och åklagare och domstolarna väljer att sekretessmarkera både FUP:ar och bilder från obduktionsprotokoll.

http://databas.infosoc.se/lag/710?k=&p=&r=
Citera
2015-11-27, 13:33
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Varje myndighet var för sig kan besluta om sekretessförordnade på handlingar allt enligt:

Läs speciellt 2:a och 3:e avdelningen så är jag övertygad om att du kommer förstå varför både polis och åklagare och domstolarna väljer att sekretessmarkera både FUP:ar och bilder från obduktionsprotokoll.

Ingen är förvånad över att bilder från obduktionen inte kommer med, nu är dock hela obduktionsprotokollet sekretessbelagt. Gissar att det beror på att GM gick rätt hårt åt hennes kropp, samt att det fanns sexuella inslag. Det jag funderar på nu är om det till och med kan bli så att delar av förhören med Kristoffer kan komma att maskas? Annars kommer ju detaljerna ändå finnas med.
Citera
2015-11-27, 19:56
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, våldtäkt (eller handling som kan jämställas med våldtäkt) och griftefridsbrott är väl högst troligt. Han har förmodligen skurit loss någon del eller käkat på henne. Kan ju också vara det där med pinnarna.

Väldigt extremt hur som.

Jag uppfattar det som om Näppi fortfarande säger minst 2 brott totalt och inte 2 brott utöver mordet, har GM gjort något sexuellt på BO när han redan visste att hon var död så räknas det inte som våldtäkt utan som brott mot griftesfriden. Men det verkar trots allt som om GM gjort något sexuellt mot BO och åklagarna försöker reda ut om GM var omedveten om att BO redan var död vid det tillfället, var han det kan det bli mord + våldtäkt + griftesfridsbrott (eftersom GM lämnat en signatur är den åtalspunkten garanterat med hursomhelst). Det låter som om de har tvekat om att även åtala honom för våldtäkt i samband med brottet med tanke på han mycket väl kan ha vetat att BO var död när han gjorde något sexuellt på henne. I så fall kommer han enbart att åtalas för mord och brott mot griftesfriden, inte våldtäkt.

Citat:
– Jag vet väl ungefär vilka brott jag ska åtala för. Jag kan ju säga att de brott jag åtalar för har ägt rum vid det här tillfället.

Är det fler än två brott?

– Det blir minst två brott.

http://www.expressen.se/nyheter/19-aring-misstanks-for-fler-brott-vid-mordet/

För mig låter det som om han ännu inte är riktigt säker på om det blir 2 eller 3 brott GM kommer att åtalas för. Jag gissar att GM utsatt BO för något sexuellt och de försöker reda ut om han vid det tillfället var medveten om att hon var död eller ej.
Citera
2015-11-27, 20:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Jag uppfattar det som om Näppi fortfarande säger minst 2 brott totalt och inte 2 brott utöver mordet, har GM gjort något sexuellt på BO när han redan visste att hon var död så räknas det inte som våldtäkt utan som brott mot griftesfriden. Men det verkar trots allt som om GM gjort något sexuellt mot BO och åklagarna försöker reda ut om GM var omedveten om att BO redan var död vid det tillfället, var han det kan det bli mord + våldtäkt + griftesfridsbrott (eftersom GM lämnat en signatur är den åtalspunkten garanterat med hursomhelst). Det låter som om de har tvekat om att även åtala honom för våldtäkt i samband med brottet med tanke på han mycket väl kan ha vetat att BO var död när han gjorde något sexuellt på henne. I så fall kommer han enbart att åtalas för mord och brott mot griftesfriden, inte våldtäkt.

http://www.expressen.se/nyheter/19-aring-misstanks-for-fler-brott-vid-mordet/

För mig låter det som om han ännu inte är riktigt säker på om det blir 2 eller 3 brott GM kommer att åtalas för. Jag gissar att GM utsatt BO för något sexuellt och de försöker reda ut om han vid det tillfället var medveten om att hon var död eller ej.
Hon kan ju ha våldtagits medans hon levde. Om hon var död så spelar det nog ingen roll huruvida GM visste om det eller ej.

Det anklagaren funderar på kan ju också vara stöld. GM kanske plockade med sig något från BO. Det låter dock långsökt att de skulle ta upp det som en separat åtalspunkt, det torde väl i så fall konsumeras i mordåtalet.

Mord och griftefridsbrott är jag så gott som säker på. Det eventuella tredje brottet dom funderar på är nog våldtäkt. Jag vet att Leif GW Persson sade att GM dödade henne i princip direkt men det kan han inte veta. Kan mycket väl vara så att hon torterades på ett sexuellt vis. GM kanske berättar att hon fortfarande gav i från sig ljud et cetera när han höll på med tortyren, därför kan
de känna att de är tvungna att inkludera något sexuellt i åtalet.

Det är den fjärde december dom ska åtala va?
Citera
2015-11-27, 21:06
Medlem
Var hittar jag FUP:en?
Citera
2015-11-27, 21:31
Medlem
kaffemagis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Var hittar jag FUP:en?

Hos Attunda tingsrätt när åtal väckts.
Citera
2015-11-27, 21:47
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Hon kan ju ha våldtagits medans hon levde. Om hon var död så spelar det nog ingen roll huruvida GM visste om det eller ej.

Rent lagligt vill jag minnas att han kan åtalas för våldtäkt om han inte visste att hon var död vid tillfället, det är intentionen som räknas. Så han kan dömas för våldtäkt även om hon redan var död då, eftersom mordet skedde på ett motionsspår så tror jag han snabbt antingen fick henne avsvimmad eller död så han kunde bära iväg henne de där 15 metrarna utanför spåret där de fann henne, han kan ju våldtagit henne då och sedan dödat henne och lämnat sin signatur, det är nog svårt att avgöra i efterhand om hon var död eller avsvimmad just då och dödad alldeles efteråt. jag tror inte hon hann skrika så mycket med tanke på var och när mordet skedde.
Citera
2015-11-27, 21:52
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Det anklagaren funderar på kan ju också vara stöld. GM kanske plockade med sig något från BO. Det låter dock långsökt att de skulle ta upp det som en separat åtalspunkt, det torde väl i så fall konsumeras i mordåtalet.

Nu räcker ju DNA och erkännande rätt långt men jag tror ändå hade dom hittat någon av hennes ägodelar hos honom hade det nämnts som en del i bevisföringen. Det hade inte hållits dolt och vi hade läst om det i pressen helt enkelt.
Citera
2015-11-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffemagi
Hos Attunda tingsrätt när åtal väckts.

ok. Fick uppfattningen att den redan var ute... lät så här i tråden
Citera
2015-11-27, 22:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca

Tack för klargörandet!
Citat:

Mord och griftefridsbrott är jag så gott som säker på. Det eventuella tredje brottet dom funderar på är nog våldtäkt. Jag vet att Leif GW Persson sade att GM dödade henne i princip direkt men det kan han inte veta. Kan mycket väl vara så att hon torterades på ett sexuellt vis. GM kanske berättar att hon fortfarande gav i från sig ljud et cetera när han höll på med tortyren, därför kan
de känna att de är tvungna att inkludera något sexuellt i åtalet.

Det är den fjärde december dom ska åtala va?
Fast man måste ha i åtanke att GW alltid talar om tid i relativa termer, eftersom tid är relativ. Säg att hon dog tio minuter efter första kontakt med gm, då gick förloppet snabbt. Men om man börjar snacka tortyr och våldtäkt under tio minuter, då går förloppet långsamt. Då tog det lång tid innan hon dog.

Hoppas jag gjorde mig begriplig nu. Du är inte den enda här på fb som missuppfattar GW på den här punkten.
Citera
2015-11-28, 01:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Rent lagligt vill jag minnas att han kan åtalas för våldtäkt om han inte visste att hon var död vid tillfället, det är intentionen som räknas. Så han kan dömas för våldtäkt även om hon redan var död då, eftersom mordet skedde på ett motionsspår så tror jag han snabbt antingen fick henne avsvimmad eller död så han kunde bära iväg henne de där 15 metrarna utanför spåret där de fann henne, han kan ju våldtagit henne då och sedan dödat henne och lämnat sin signatur, det är nog svårt att avgöra i efterhand om hon var död eller avsvimmad just då och dödad alldeles efteråt. jag tror inte hon hann skrika så mycket med tanke på var och när mordet skedde.
Då skulle man kanske även kunna bli dömd för mord på en redan död person då enligt dig? Det är ju intentionen som räknas. En hel drös människor skulle kunna dömas för mordet på Ida så länge var och en tror att de utförde mordet.
Citat:
Nu räcker ju DNA och erkännande rätt långt men jag tror ändå hade dom hittat någon av hennes ägodelar hos honom hade det nämnts som en del i bevisföringen. Det hade inte hållits dolt och vi hade läst om det i pressen helt enkelt.
Det råder sedvanlig förundersökningssekretess så det är dolt. Vad som nämns och inte nämns i bevisväg mot honom vet vi ju först när han åtalats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in