Citat:
Fast där tror jag att du har fel. De sossar som är helt borta när det kommer till politik är naturligtvis fortfarande sossar. De som har tänkt till lite har gjort ett aktivt val och lämnat partiet. Visst kan väljare vara rörliga, men SD har faktiskt de trognaste väljarna av alla partier. Om man väl går till SD så verkar det faktiskt vara ett genomtänkt beslut. Tröskeln för att göra det är rätt hög, men den får också effekten att de nyblivna sd:arna blir kvar. Där tror jag att sossar, LO, media osv helt har missat att deras agerande och svartmålande av SD bara bidrar till att skapa övertygade sektmedlemmar av de nya sd:arna.
Sen så är det ju faktiskt inte så att Löfven och regeringen stramade åt politiken för att stoppa SD. Man gjorde det därför att man inte hade nåt val och därför att vi närmade oss en systemkollaps av dimensioner som hade skakat Sverige. Problemet för Löfven är att de största problemen med det mottagande som skett och fortfarande sker, dvs kaoset, skattehöjningarna, fallande skolresultat, ökade vårdköer, en total bostadsbrist, hårda besparingar på det offentliga osv ligger fortfarande framför oss.
Sen så är det ju faktiskt inte så att Löfven och regeringen stramade åt politiken för att stoppa SD. Man gjorde det därför att man inte hade nåt val och därför att vi närmade oss en systemkollaps av dimensioner som hade skakat Sverige. Problemet för Löfven är att de största problemen med det mottagande som skett och fortfarande sker, dvs kaoset, skattehöjningarna, fallande skolresultat, ökade vårdköer, en total bostadsbrist, hårda besparingar på det offentliga osv ligger fortfarande framför oss.
Ja, vi får se hur det går. Jag tror till viss del att du har rätt, men under SD:s raketsprång tidigare i höst när det var som billigast att luta åt det hållet (pga att åtstramningar efterfrågades i vartenda fikarum i landet men 7K inte levererade) så skulle jag tippa på att det kom rätt många procentenheter som är på det sätt jag beskrivit. Nu är Officiellt Accepterade åtstramningar på gång samtidigt som kampanjen mot SD bland fackförbund och media fortsätter, så nu blir det billigast att börja stödja S igen. Tyvärr hann det inte bli någon obestridlig, obortförklarlig krasch som Löfven kan lastas för innan han "skärpte sig". Jag tror som du att SD har nått en permanent högre nivå än någonsin, men att detta begränsar deras potential. Möjligtvis kan den riktigt unga generationen, som gått högstadiet och gymnasiet de senaste åren, fungera mer som du säger. Där finns ingen grundmurad lojalitet med något 7K-parti.
Nä, det stämmer nog att åtgärden inte främst var för att bromsa SD:s framfart. Men det är ju en potentiell bieffekt.