Hej!
Första gången någonsin jag kommenterar på en blogg…, också första gången jag är inne på UE’s blogg…

Jag jobbade 1995 på Trons Värld, en kristen tidning som drevs av Christer Holmström och Åke Lager. Jag gick första året på Livets Ords Bibelskola och jobbade alltså halvtid på TronsVärld. Där fick jag i uppgift att ansvara för försäljningen av annonser och således utöka annonsörerna. Det gjorde att jag tog kontakt med andra annonsörer som annonserade genom andra samfunds tidningar.
Jag ringde ett behandlingshem för missbrukare i Stockholm, ägarn svarade och jag sa vart jag ringde ifrån och vad jag ville.
Ägaren sa: ”Ulf Ekman…” jobbar du för UE? Njae sa jag, jag ringer ju ifrån Trons Värld och det är väl ingen direkt Livets Ord tidning utan den heter Magazinet som LO ger ut.
-Okej sa ägarn till behandlingshemmet, låt mig berätta vad jag vet om Ulf Ekman…,
-jag blev helt tyst och satt och lyssnade med hjärtat klappande då jag inte visste vad han skulle berätta…
– Jo sa han det skall du veta om Ulf Ekman…, 1983/84 tror jag det var så ringde jag på en stor Van, alltså en Amerikansk bil som kunde ta många personer, typ 8 personer, och det var en ung man ifrån Storvreta som skulle sälja sin bil, han hette Ulf Ekman…
Jag tänkte vad kommer nu…
– Jag åkte till Storvreta för att titta på bilen och vi provkörde, jag tyckte om den och sa att jag förmodligen skulle köpa den, vi bestämde att jag skulle återkomma dagen efter och gjorde så.
– Jag önskar köpa bilen sa ägarn av behandlingshemmet, och skulle vilja komma ikväll och köpa bilen om det går bra?
Ulf Ekman svarade att han hade bett över saken och sa att jag var välkommen hem till Storvreta.
– Men nu skall du höra min lille pojk (jag var 29år), vad Ulf sa till mig när jag kom fram för att köpa bilen…
– Ulf sa till mig: jag har bett över saken och jag upplever att Gud har sagt till mig att jag skall ge bort bilen till dig…, jag vill inte ha några pengar för bilen.
– Jag blev helt paff…, – va skall du ge bort bilen…? Men den kostar ju typ 150000kr (jag kommer inte helt ihåg priset, men det var över 100 000kr…)
Ägaren av behandlingshemmet sa: nej, nej, nej, jag kan inte ta emot en så stor sak, jag vill absolut betala dig för bilen…
Ulf & Birgitta hade varit i Usa för att gå bibelskola och hade köpt med sig bilen hem för att eventuellt kanske tjäna en slant tror jag för på den tiden var bilarna i Usa mycket billigare än i Sverige.
– Ulf var helt säker på att jag inte fick betala några pengar utan Ulf skulle så in den i mitt liv och in i Sverige.
– Så det skall du veta, om det är någon som säger att Ulf Ekman bara är ute efter pengar så berättar jag min story om vad som hände när jag skulle köpa bil i Storvreta 83/84…
Jag blev helt tyst och satt och grät medan jag lyssnade på vad karln sade…, jag trodde han skulle berätta något helt annat.
Jag tackade och lovade ägaren av behandlingshemmet i Stockholm att om jag någon gång i framtiden behöver försvara Ulf angående hans attityd till pengar så skall också jag berätta denna historia.
Jag vet att Ulf har ett väldigt generöst förhållningssätt till pengar, skulle han tagit all vinst på böckerna han har skrivit, så skulle familjen Ekman varit mångmiljonärer efter de 10 första åren, men Ulf valde att satsa alla pengarna in i församlingen.
Jag vet att familjen Ekman har heder angående ekonomi och jag unnar hela familjen all lycka i framtiden.
//TO