2015-11-26, 18:13
Medlem
Först och främst kan någon som har lite kunskap om programmet "Civ. ingenjör Teknisk Kemi" berätta kort om hur själva programmet är. Ja, jag vet att jag kan gå och läsa på universitetshemsidor men de brukar oftast kultiverar allt.

Hur ser framtidsplanerna ut för någon som har läst Civilingenjör: teknisk kemi?

Kommer det att finns tillräckligt med lediga jobb för att konkurrensen inte ska vara så farlig om ca 5 år?

Hur kommer det sig att det är svårare att komma in på Chalmers än KTH? Jag har alltid trott att KTH är den ledande ingenjörshögskolan i Sverige.

Jag kan lätt komma in på båda högskolorna (KTH & Chalmers), men vilken skulle ni rekommendera?

Eventuella länkar

https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/teknisk-kemi/utbildningsbeskrivning-1.4226

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Kemiteknik.aspx

http://statistik.uhr.se/
Citera
2015-11-26, 18:42
Medlem
båda skolorna är bra även om Chalmers fallit i ranking

vet inte varför det är svårare att komma in på CTH än KTH, har för mig KTH är högre internationellt rankat, kanske bostads situationen skrämmer...'

CTH har väl haft som grej att deras utbildningar skall fokusera både på teori och praktik. Du skall alltså kunna direkt tillämpa dina kunskaper i arbetslivet. I verkligheten är det väl lite si och så med detta.

Ta den skola där du enklast kan ordna din livssituation på ett bra sätt de är i allt väsentligt jämbördiga.

Civilingenjör i sig är bred utbildning, och man får vara beredd att jobba med annat tekniskt jobb än det man har fokuserat på i sin utbildning. Har uppfattningen att det är relativt få dedikerade kemijobb i Sverige...

Har jobbat med kemiingenjörer som sysslat med allt från mjukvaruutveckling till ett extremfall som sysslade med elektronikkonstruktion han var bra beroende på att han hade läst 4 årig teknisk el-tele i gymnasiet och meckat mycket elektronik hemma
Senast redigerad av obisvenkanobi 2015-11-26 kl. 18:51.
Citera
2015-11-26, 18:47
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
båda skolorna är bra även om Chalmers fallit i ranking

vet inte varför det är svårare på CTH än KTH, har för mig KTH är högre internationellt rankat, kanske bostads situationen skrämmer...

Ta den skola där du enklast kan ordna din livssituation på ett bra sätt de är i allt väsentligt jämbördiga.

Civilingenjör i sig är bred utbildning, och man får vara beredd att jobba med annat tekniskt jobb än det man har fokuserat på i sin utbildning. Har uppfattningen att det är relativt få dedikerade kemijobb i Sverige...

Har jobbat med kemiingenjörer som sysslat med allt från mjukvaruutveckling till ett extremfall som sysslade med elektronikkonstruktion han var bra beroende på att han hade läst 4 årig teknisk el-tele i gymnasiet och meckat mycket elektronik hemma

Chalmers gör jättehopp i rankningslista - 2015-09-15

Chalmers klättrar från plats 175 till 132 på den tunga rankningslistan QS World university ranking "

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2832923-chalmers-gor-jattehopp-i-rankningslista

Vad menar du här?
Senast redigerad av flukke 2015-11-26 kl. 18:54.
Citera
2015-11-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Chalmers gör jättehopp i rankningslista

Chalmers klättrar från plats 175 till 132 på den tunga rankningslistan QS World university ranking - See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2832923-chalmers-gor-jattehopp-i-rankningslista#sthash.E01ERdS3.dpuf"

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2832923-chalmers-gor-jattehopp-i-rankningslista

Vad menar du här?

Aha då har de ryckt upp sig, sist jag kollade (många år sedan) låg de lägre, positiv utveckling!

Men som sagt stirra dig inte blind på detta , både KTH och CTH är bra skolor.
Citera
2015-11-26, 19:49
Medlem
hur ser framtiden ut för kemiingenjörer
Citera
2015-11-27, 01:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewsnow
hur ser framtiden ut för kemiingenjörer

Utan att vara kemiingenjör själv så skulle jag säga att det inte är den ingenjörsinriktning som har bäst utsikter. Vanliga branscher för kemiingenjörer är exempelvis gruvdrift och läkemedelsutveckling, och ingen av dessa är särskilt stark i Sverige i dagsläget.

Du skulle kunna kontakta användaren Askenar här på forumet som såvitt jag förstått saken är arbetslös kemiingenjör.
Citera
2015-11-27, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Utan att vara kemiingenjör själv så skulle jag säga att det inte är den ingenjörsinriktning som har bäst utsikter. Vanliga branscher för kemiingenjörer är exempelvis gruvdrift och läkemedelsutveckling, och ingen av dessa är särskilt stark i Sverige i dagsläget.

Du skulle kunna kontakta användaren Askenar här på forumet som såvitt jag förstått saken är arbetslös kemiingenjör.

läkemedelsutveckling??? Nej , folk här på FB vet inte ens vad en kemiingenjörer gör. En kemiingenjörers jobb är ofta om hur kemi kan påverka miljön och en hel del av kurserna som man läser inom tekniskt kemi innehåller ämnena energi och hållbara utveckling. Om 5 år ska efterfrågan för kemiingenjörer vara stor speciellt inom bränsle och att minska växthus gasar. Och nej en kemi ingenjör utvecklar inte mediciner på direkt sätt som apotekare eller utveckla medicin apparater (men man kan ändå jobba med utveckling av medicin apparater trots att det är inte målet med själva utbildningen).
Senast redigerad av Darkknightx 2015-11-27 kl. 03:18.
Citera
2015-11-27, 06:41
Medlem
Axells avatar
Tror du att du vill jobba i Västsverige eller Stockholmsregionen efter examen? Isåfall tycker jag att du ska den som är belägen i den regionen som du tycker är mest intressant. Om du är intresserad av någon annan region är det hugget som stucket tror jag.

Har en ytligt bekant som förvisso har läst bioteknik på LTH som har nyligen fått jobb inom livsmedelsindustrin. Gissar att man hade haft samma möjlighet att få det jobbet om man hade läst kemiteknik som bioteknik.
Citera
2015-11-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum

Inte läkemedelsutveckling, men däremot tillverkning. Det jobbar väldigt många kemiingenjörer på AstraZeneca i både Södertälje och Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in