2015-11-23, 21:03
Medlem
Flashbabe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordechai
Internet är ju tämligen fritt på klass 3 inrättningar där de flesta rättspsykiatriska patienter befinner sig. På klass 1 och 2 inrättningar är tillgången till eget internet minimerad och kontollerad. Detta gäller patienter med LRV med särkskild utskrivningsprövning ska tilläggas.

För 3-4 år sen chattade jag med en kille på Facebook, vilken senare visade sig sitta på Karsudden...
Så jävla galet och scary.
Citera
2015-11-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag blev först uppmärksammad på det här fallet när det togs upp i Veckans brott för några veckor sedan. Vad var det för säregna kännetecken som gärningsmannen hade lämnat efter sig? Jag minns att Leif GW sa att GM hade gjort något "unik" på brottsplatsen. Har det kommit ut vad det handlar om?

Av hans språk att döma: En signatur som var stötande i sin brutalitet. Å andra sidan är mordet i sig stötande för att vara något så hemskt som ett mord, oprovocerat och irrationellt som det var. Det kan inte uteslutas att det är detta han refererar till och inte till signaturen, även om källor här på FB antyder motsatsen.

Bland kända signaturer hittar vi allt ifrån spelkort (John Allen Muhammed) till stenar i kroppsöppningar (Gary Leon Ridgeway),
Citera
2015-11-26, 13:19
Medlem
dondes avatar
http://www.expressen.se/nyheter/19-aring-misstanks-for-fler-brott-vid-mordet/

Han kommer bli åtalad för minst två brott till säger dom.
Citera
2015-11-26, 13:45
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donde

Då är det med största sannolikhet någonting sexuellt. Trist.
Citera
2015-11-26, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donde

"Mordåtalet väntas lämnas in till Attunda tingsrätt den 4 december. Då blir samtidigt stora delar av polisutredningen offentlig, bortsett från en del bildmaterial från brottsplatsen. Även obduktionsprotokollet kommer att sekretessbeläggas, enligt åklagaren."

Men alltså vad fan är det som händer nu för tiden, att bilder från obduktionen sekretessbeläggs är rätt standard, men att HELA obduktionsprotokollet sekretessbeläggs, vad är det för ny skit?
Citera
2015-11-26, 15:59
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Då är det med största sannolikhet någonting sexuellt. Trist.
Ja, våldtäkt (eller handling som kan jämställas med våldtäkt) och griftefridsbrott är väl högst troligt. Han har förmodligen skurit loss någon del eller käkat på henne. Kan ju också vara det där med pinnarna.

Väldigt extremt hur som.
Citera
2015-11-26, 17:02
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Men alltså vad fan är det som händer nu för tiden, att bilder från obduktionen sekretessbeläggs är rätt standard, men att HELA obduktionsprotokollet sekretessbeläggs, vad är det för ny skit?
Ja det är underligt. Hänvisar man till att det sker pga respekt till offret och dess anhöriga så får man ha i åtanke att förhöret med GM med troligtvis kommer innehålla rätt många mindre trevliga detaljer. Obduktioner brukar vara rätt trista historier, man väger organ och har sig. Även i Lisa Holm FUPen var obduktionsprotokollet sekretessbelagt. Det man dock kunde läsa var detta:

Citat:
Primärrapport Dödsfall
Rättsodontologisk identifieringsrapport
Dödsbevis Identifiering
Dödsbevis
Rättsintyg/yttrande
Rättsintyg/yttrande Sekretessgranskad version
Frågeställningar RMV
Rättsintyg/yttrande Svar på särskilda frågeställningar
Citera
2015-11-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ja det är underligt. Hänvisar man till att det sker pga respekt till offret och dess anhöriga så får man ha i åtanke att förhöret med GM med troligtvis kommer innehålla rätt många mindre trevliga detaljer. Obduktioner brukar vara rätt trista historier, man väger organ och har sig. Även i Lisa Holm FUPen var obduktionsprotokollet sekretessbelagt. Det man dock kunde läsa var detta:

Jag vet. Det är uppenbart nytt sedan Lisa Holm. I många andra känsliga fall finns hela protokollet (förutom bilder), även när det har handlat om barn och unga. Varför det plötsligt är viktigt att sekretessbelägga dessa fall är högst oklart enligt mig, det går inte att hänvisa till dessa fallens känsliga natur heller, då det finns fler fall därute som är "värre".
Citera
2015-11-26, 17:48
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Jag vet. Det är uppenbart nytt sedan Lisa Holm. I många andra känsliga fall finns hela protokollet (förutom bilder), även när det har handlat om barn och unga. Varför det plötsligt är viktigt att sekretessbelägga dessa fall är högst oklart enligt mig, det går inte att hänvisa till dessa fallens känsliga natur heller, då det finns fler fall därute som är "värre".
Kanske kan det bero på att anhöriga har bett om det. Ordet 'obduktion' kan nog vara rätt laddat när det gäller ens dotter. Har man heller inte läst något förundersökningsprotokoll tidigare och inte vet hur dessa brukar se ut, så kanske obduktionsdelen verkar vara den värsta. Vet dock inte hur stor vikt polis och åklagare lägger dom anhörigas önskemål.

Ett annat alternativ är ju att man helt enkelt vill ha mindre och mindre insyn i polisutredningar, för att skydda sig själva. Bilder och obduktionsprotokoll känns "självklara" att sekretessbelägga inledningsvis, om ett par år kanske vi bara får en kort sammanfattning av hela utredningen signerat "Polismyndigheten".
Citera
2015-11-26, 19:15
Medlem
Man kan ju alltid begära ny prövning av sekretess beslutet. Har en känsla av att polisen kör med "går det så går det"
Citera
2015-11-26, 19:41
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Man kan ju alltid begära ny prövning av sekretess beslutet. Har en känsla av att polisen kör med "går det så går det"
Hur gör man det, och varför skulle beslutet ändras? Har det någonsin hänt? Är det åklagaren eller polismyndigheten som beslutar om sekretess?
Citera
2015-11-26, 21:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Helt och hållet en spekulation. Tänker på att GW lät så chockad över denna signatur så jag spekulerade bara i om det kanske kunde vart något mer än bara pinnar, även fast det i sig är så pass makabert att det räcker och blir över.

I detta fallet så var "signaturen" bara en bit bomull instoppad i offrets mun, så det verkar vara ett begrepp man slänger med lite hur som helst hos polisen.
Oj, oj, jag drog visst förhastade slutsatser där. Trodde du hört ett rykte.

Men jag tycker ändå att det ligger nåt i dina funderingar. Med tanke på ev pinnar, så skulle det inte förvåna mig om gm dessutom arrangerat kroppen på nåt vis. Vi får se, vi får se... Eller läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in