2015-11-26, 07:55
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airforlife
Ja men något sånt måste det ju bli. Det finns inte på kartan att vi måste vänta till 2018. Då är det kört.
Inte nödvändigtvis kört. Det senaste beslutet om TUT gäller tack vare migrationsverkets långa köer retroaktivt 2015 och en del av 2014. Visst får vi hantera dessa väldiga mängder valarbetare för SD fram till 2018, men vi slipper det katastrofala livslånga åtagandet för åtskilliga hundratusen bidragsberoende ointegrerbara asylanter och anhöriga till dessa.

Den senaste skärpningen är en lättnad av enorma mått. Hoppet är åter mina vänner.

OnT: Även om Novus undersökning genomförts innan den senaste totala kovändningen från regering har vi ändå haft närmare en månads prat om skärpningar, gränskontroller och lite halvhjärtad omvändelse. Där för finns ingen anledning att tro att det senaste utspelet heller skulle få motståndet att lätta.
2015-11-26, 07:59
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus är med sina enorma 4-veckors mätperioder kanske inte så himla relevanta just nu när det sker gigantiska förändringar i politiken. Det är bara en månad sedan det svängde. 24 oktober var första gången Löfven uttalade ordet "ohållbart". Innan dess skulle vi greja det. En månad senare står Åsa Romson och berättar att vi ska lägga om asylpolitiken till den lägsta tillåtna nivån i EU. Jag håller mig till mätningar med kortare mätperioder tills vidare.
Vad tror ni SD folk generellt påverkan av regeringens nya flyktingpolitik kommer bli? Ökat eller minskat stöd för SD?

Min egen gissning är att det inte kommer betyda så värst mycket alls faktiskt, men det finns ju olika förklaringsmodeller som vill hävda motsatsen.
2015-11-26, 08:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Inte nödvändigtvis kört. Det senaste beslutet om TUT gäller tack vare migrationsverkets långa köer retroaktivt 2015 och en del av 2014. Visst får vi hantera dessa väldiga mängder valarbetare för SD fram till 2018, men vi slipper det katastrofala livslånga åtagandet för åtskilliga hundratusen bidragsberoende ointegrerbara asylanter och anhöriga till dessa.

Den senaste skärpningen är en lättnad av enorma mått. Hoppet är åter mina vänner.

OnT: Även om Novus undersökning genomförts innan den senaste totala kovändningen från regering har vi ändå haft närmare en månads prat om skärpningar, gränskontroller och lite halvhjärtad omvändelse. Där för finns ingen anledning att tro att det senaste utspelet heller skulle få motståndet att lätta.

Det finns ju dock anledningar att fundera:

Snack har förekommit redan, nu tror man ju på litet mer verkstad (dvs, åtgärder).

Sedan finns ju en sorts historieskrivning att vänta, som kommer att gå så här: "SD har snackat och inget gjort, vi, däremot (S-Mp-regeringen) har däremot agerat, kraftfullt (så kraftfullt att tårarna rinner och Mp knakar i fogarna). Kära svenska folk, vem tror ni man bör hålla i handen då åskan går - de som jobbar med flygblad i Grekland eller de som får jobbet gjort i riksdagen?"

Frågan är ju den eviga; väljer man SD för att de, mer allmänt, är så j-a bra som parti, eller har man (som tillfrågad väljare) sysslat med signalpolitik (inne just nu). Såklart att detta kommer att påverka opinionen, även om det (försiktigtvis) känns som att SD är det nya "Teflonpartiet" som inte kan rubbas av saker som händer runtomkring.

Men det ger sig väl de närmaste månaderna. Sista ordet är säkert inte sagt.
2015-11-26, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vad tror ni SD folk generellt påverkan av regeringens nya flyktingpolitik kommer bli? Ökat eller minskat stöd för SD?

Min egen gissning är att det inte kommer betyda så värst mycket alls faktiskt, men det finns ju olika förklaringsmodeller som vill hävda motsatsen.
Jag tror att de kommer att både tappa och vinna väljare i ökad takt, och därmed ligga ungefär stilla. Några kommer att tycka att SD inte behövs längre. Andra som sitter mitt i asylsmeten i någon kommun som tvingats vika sporthallar och annat för att inhysa asylanter kommer att strömma till SD för att de är så jävla förbannade över situationen som 7K har försatt dem i.

Men på längre sikt är det möjligt att 7K panikstänger gränsen helt. Det finns möjlighet att göra det i Lissabonfördraget, man måste bara be EU om lov först. Ingen som satt en fot i ett annat land på vägen kommer att kunna söka asyl.

Och när det är stängt så hamnar allt fokus på integrationsåtgärder. Där har SD inte så mycket att komma med. Deras grej har varit att stoppa inflödet. Det kan inte bli mer stoppat än stängd gräns. Hur SD ska hantera det läget vet jag inte. Integrationsmässigt har de ingenting vad jag vet. Möjligen kan de profilera sig som ett parti som vill gå ett steg längre och börja kasta ut folk. Det är möjligt att det skulle vara en valvinnare 2018 med tanke på hur det kommer att se ut då.
2015-11-26, 08:24
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är rent löjligt hur rädda Mainstream media nu verkar vara för att SD ska öka. Som ett brev på posten, så publiceras nu dagligen en massa "affärer" kring SD.

Det är så uppenbart att media har ett helt batteri av "affärer" liggande som man sätter in vid tidpunkter då man är rädd att SD ska öka. Nu är det kring Mattias Karlsson, som skrev på Avpixlat, eller kring Mattias Karlssons lön. mm mm.

Jag tror att när det blir så här uppenbart att Media har en agenda, så slår det tillbaka och gynnar bara SD.

Fast att dessa affärer kommer nu har nog med Landsdagarna att göra.
2015-11-26, 08:49
Medlem
Tina7894s avatar
Det ser bra ut för SD, men frågan är ändå hur mycket de kan få vara med och påverka efter nästa val, då de med all sannolikhet kommer att öka ännu mer. SD skulle behöva få egen majoritet om vi ska kunna få se de förändringar som det här landet behöver!
2015-11-26, 08:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror att de kommer att både tappa och vinna väljare i ökad takt, och därmed ligga ungefär stilla. Några kommer att tycka att SD inte behövs längre. Andra som sitter mitt i asylsmeten i någon kommun som tvingats vika sporthallar och annat för att inhysa asylanter kommer att strömma till SD för att de är så jävla förbannade över situationen som 7K har försatt dem i.

Men på längre sikt är det möjligt att 7K panikstänger gränsen helt. Det finns möjlighet att göra det i Lissabonfördraget, man måste bara be EU om lov först. Ingen som satt en fot i ett annat land på vägen kommer att kunna söka asyl.

Och när det är stängt så hamnar allt fokus på integrationsåtgärder. Där har SD inte så mycket att komma med. Deras grej har varit att stoppa inflödet. Det kan inte bli mer stoppat än stängd gräns. Hur SD ska hantera det läget vet jag inte. Integrationsmässigt har de ingenting vad jag vet. Möjligen kan de profilera sig som ett parti som vill gå ett steg längre och börja kasta ut folk. Det är möjligt att det skulle vara en valvinnare 2018 med tanke på hur det kommer att se ut då.
SD är det enda partiet som har en integrations och assimileringspolitik värd namnet, tycker du den som 7klövern bedrivit sen 80 talet fungerar?
SD har alla möjligheter att växa vidare.
2015-11-26, 09:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

"Kasta ut folk" kommer vi behöva göra. Hundratusentals!

Som tidigare nämnts så är SDs politik för gårdagens problem. När inflödet var 5-80000 per år och SD sa dra ner med 90% innebär det 5-8000 flyktingar per år. Har vi på två månader tagit emot 80-100000 så är ju SDs önskade flyktingkvot intecknade de närmaste 10 åren. Alltså behöver de en ny politik för dagens problem och de behöver lansera den skyndsamt. Missar man tillfället kan M komma att överta initiativet på tuff politik.

M gjorde utspel att skriva kontrakt med Afghanistan för massiv återvändarpolitik. Repatriera. Kasta ut! S i Frankrike vill stänga EUs gräns helt och ha krafttag mot terrorism och vapensmuggling. Börjar inte detta likna SvP-politik?

Sannerligen, det rör sig i rätt riktning och även om det kommer bli stimmigt så fortsätter man på det här spåret kommer man kunna undvika inbördeskrig i Europa.

Jag lyssnade på Magnus Norell på Access igår. Han talade klarspråk om både det ena och det andra. Rekommenderas. http://www.axess.se/Tv/program.aspx?id=4684
2015-11-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina7894
Det ser bra ut för SD, men frågan är ändå hur mycket de kan få vara med och påverka efter nästa val, då de med all sannolikhet kommer att öka ännu mer. SD skulle behöva få egen majoritet om vi ska kunna få se de förändringar som det här landet behöver!

Denna Novus skulle inte ge SD något direkt inflytande tror jag. Ingen av de möjliga konstellationerna SD+S eller SD+M+KD skulle ge majoritet. SD+S kanske skulle fungera men
tror att alliansen skulle känna behov av att sabotera en sådan regering eftersom den skulle kunna bli framgångsrik. Att ett S+SD som drar åt folkhemshållet skulle få stöd av V och MP är nog också uteslutet. SD+M+KD skulle ha hela riksdagen tillvänster om sig och aldrig kunna få igenom någon politik. S+M skulle sannolikt kunna hantera riksdagen med passivt stöd från olika partier i olika frågor och alltså inte behöva samarbeta aktivt med SD.

Att en regering som innehåller SD också skulle innehålla C,V,Fi eller Mp tror jag är helt uteslutet. Fp/Lib tveksamt.

Troligast är att med Novus valresultat skulle inget ändras från idag. Ökar SD lite till samtidigt som M och KD håller ställningarna kan det ändras. Eller om S+SD tillsammans når över 50%. De alternativen är nog de säkraste sätten för SD att nå inflytande.

S och MP lär säkert skära sig rejält under mandatperioden så S kommer säkert att leta efter en ny samarbetspartner...
2015-11-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag antar dock att hela denna undersökning gjordes innan regeringen meddelade "fascist-beslutet" kl 15 i tisdags?

Kan regeringen gjort en liknande undersökning och fått panik? En kraftig uppgång för SD samtidigt som massinvandringen havererar kan mycket väl fått dem att drämma till den stora minska-invandringsknappen.
2015-11-26, 10:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Kan regeringen gjort en liknande undersökning och fått panik? En kraftig uppgång för SD samtidigt som massinvandringen havererar kan mycket väl fått dem att drämma till den stora minska-invandringsknappen.

Det finns rimligtvis flera goda skäl att trycka på den stora röda knappen, en del är till och med sakliga, inte opinionsfrågor...

Men att partierna (allihop) har tillgång till egna opinionsundersökningar, som förmodligen är mer detaljerade än de generella, publika, kan man nog anta. Att en stor majoritet av befolkningen (tidigare 60+ %, nu ca 70 % som gillar åtgärden) varit av åsikten att något bör göras visste vi sedan innan.

Paniken kom sig nog av att genom ID-kontrollerna stagades inflödet upp och omfattningen blev tydlig (om man nu skall anse att en nödvändig begränsning är "panik").
2015-11-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Denna Novus skulle inte ge SD något direkt inflytande tror jag. Ingen av de möjliga konstellationerna SD+S eller SD+M+KD skulle ge majoritet. SD+S kanske skulle fungera men
tror att alliansen skulle känna behov av att sabotera en sådan regering eftersom den skulle kunna bli framgångsrik. Att ett S+SD som drar åt folkhemshållet skulle få stöd av V och MP är nog också uteslutet. SD+M+KD skulle ha hela riksdagen tillvänster om sig och aldrig kunna få igenom någon politik. S+M skulle sannolikt kunna hantera riksdagen med passivt stöd från olika partier i olika frågor och alltså inte behöva samarbeta aktivt med SD.

Att en regering som innehåller SD också skulle innehålla C,V,Fi eller Mp tror jag är helt uteslutet. Fp/Lib tveksamt.

Troligast är att med Novus valresultat skulle inget ändras från idag. Ökar SD lite till samtidigt som M och KD håller ställningarna kan det ändras. Eller om S+SD tillsammans når över 50%. De alternativen är nog de säkraste sätten för SD att nå inflytande.

S och MP lär säkert skära sig rejält under mandatperioden så S kommer säkert att leta efter en ny samarbetspartner...

Just idag skulle det inte ge någon majoritet med SD+S, men jag tror att SD ligger lite högre än vad dom gör i dessa mätningar. Samt att svetsaren har 3 år på sig att dels dra ned på invandringen, sen försöka klara sitt jobbmål som inte kommer att ske samt lösa problemet med integrationen. Detta kommer aldrig fungera. Socialdemokraterna har grävt sin egen grav med svikna vallöften gång på gång och nu mitt i allt detta kommer denna smäll med invandringsproblematiken. Svetsaren uttalade sig faktiskt för bara någon månad sen att det inte fanns någon gräns för hur många som skulle kunna komma. Något som får mig att tänka på Annie Lööfs uttalande om att vi kan ta emot 40 miljoner människor.

Så jag tror att M kommer positionera sig mot en konservativ höger. Ingen i Djursholm vill väl egentligen ha ett flyktingboende nära Sveriges elit? Inbrott och andra småbrott skulle skjuta i höjden. Moderaterna tittar just nu på hur mycket stöd dom har genom sina utlåtanden om att skicka tillbaka flyktingar, stänga gränsen tillsvidare, ålderstester och allt som dom sagt om invandringen, genom dessa utlåtanden kan dom dra slutsatser om dom har stöd från deras väljare att genomföra detta. Som det ser ut nu så har dom stöd, dom ökar ju i senaste mätningen. Så jag tror på en framtid med SD+M och hoppas på det. Då kan pengar från invandringen användas på andra ställen ett exempel är polisväsendet medan moderaterna sköter jobbpolitik med sänkta skatter som ökar befolkningens ekonomi och genom detta kan vi handla mer produkter. Samt att moderaterna redan idag vill försvåra för anhöriginvandring, minska bidragen till dem som kommer osv. Däremot har moderaterna en hård nöt att knäcka, hur ska dom föra vidare med privatiseringarna? Om dom inte kör alldeles för hårt på denna linje utan mer på att det ska finnas alternativ, så tror jag att det går hem. Så vi kan se SD+M 2018 i regeringsställning med egen majoritet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in