2015-11-25, 23:41
Medlem
GeneralPoops avatar
Pröjsa 30-35% av lönen.

Vid 10.000 är det 3500, vilket ju ändå möjliggör för sig att spara.
Vid en lite högre lön blir det ju lite mer, men då betalar du ju ändå efter din förmåga utan att stå utan pengar att spara själv och så.

Och ja, det blir ju säkert lite billigare än om du betalat för eget boende å så men i ditt fall känns det ju vettigare att du sparar en del pengar också.
Citera
2015-11-25, 23:44
Medlem
Adobes avatar
Satan vad många svar så snabbt.

Jag betalar min egna mat, drar väl iväg cirka 2,5k på mataffären (men då inklusive hushållsartiklar och dylikt som jag även handlar där), käkar i stort sett kyckling, nötfärs osv som är proteinrikt då jag tränar och verkligen gillar det samt tycker det är värt.

Ja jag kanske ska räkna i % istället.
Och ja, är säker på pappa får in pengarna då jag nämnligen för över ett halvår sedan började spara på hans konto när jag var rädd att jag skulle bli utan jobb och behöva kasta iväg min sparning om jag måste gå på soc, men har lyckats få mycket jobb så att jag klarar mig. Så varje månad har jag skickat över så att jag har kvar cirka 4-5k att leva på per månad (som enligt mig är ganska högt, men som nästan gick åt nu senaste månaden då jag drog på konsär och fest som jag aldrig annars gör).
Han har fixat så att de pengar jag skickar till honom far in till mitt sparkonto på hans konto.

Får väl snacka bättre med honom, tänkte mest ungefär vad det kan kosta i månaden. Täntke själv på ifall jag hade en lägenhet så skulle det ju gå cirka 5k per månad i hyra, för mig gör det inget just nu, inte direkt jag sparar till något speciellt. Pengar är ju bra att ha men oavsett så är vi ju i familjen så spelar väl inte så jättestor roll, han brukar hjälpa mig och jag kan hjälpa honom om han nu skulle behöva.

Men det med % av min lön låter ju annars vettigt, kanske man försöker köra på 2k som minimum och sedan kör man på 1/3 eller 1/4 på min lön, så tjänar jag 15k så får han 5k eller 3,75k

Relationen till min farsa är OK men tycker riktigt att vi inte är så sociala med varandra. Jag är öppen för prata men verkar som han inte riktigt är det.
Citera
2015-11-25, 23:48
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Jag betalar min egna mat, drar väl iväg cirka 2,5k på mataffären (men då inklusive hushållsartiklar och dylikt som jag även handlar där), käkar i stort sett kyckling, nötfärs osv som är proteinrikt då jag tränar och verkligen gillar det samt tycker det är värt.
Skulle nog lägga typ 3000 i hyra.

Far din har säkert betalat av det mesta på radhuset (ni hade ju bott där länge) och har nog inga stora månadskostnader längre. Nu gissar jag ju bara. Du bör nog prata lite med honom.

Resterande pengar är väl smart att lägga undan, för att kunna ha till en egen kontantinsats på en lägenhet när du flyttar hemifrån.
Citera
2015-11-26, 01:59
Medlem
Knotknets avatar
8000:- är rimligt tycker jag
Citera
2015-11-26, 02:31
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
8000:- är rimligt tycker jag

Vad baserar du det på? Ska det alltid vara 8000 tusen med tanke på att TS betalar sin egen mat, och vissa månader endast får 10 tusen i lön?
Citera
2015-11-26, 02:32
Medlem
Spyrrans avatar
Skulle säga att det beror på vad som ska vara inräknat i hyran. Om det endast är för själva boendet, om andra kostnader ska vara inräknat (el, bredband, telefoni, om hemförsäkringen täcker er båda etc), hur det blir med hushållskostnader och sådant. Vad din pappa har för boendekostnader varje månad/kvartal (vissa saker kan betalas kvartalsvis) påverkar ju också.

I viss mån kan det påverkas av hur stor tillgång du har till de olika rummen i radhuset. Det spelar ingen roll om din pappa är hemma eller inte. Om jag tolkar det rätt så har ni ett kök, 2 toaletter/badrum, ett vardagsrum och 4 sovrum (varav ett kontor). Jag tar till exempel för givet att du har ett eget sovrum, och att din pappas sovrum är ”förbjudet område”. Får du utnyttja kontoret vid behov? Det fjärde sovrummet, används det som sovrum/gästrum, eller som något annat? Har du tillgång till det rummet också, vid behov?
Citera
2015-11-26, 07:16
Avslutad
Är man vuxen, bor hemma och har arbete, så betalar man sin del av utgifterna.
Du betalar alltså hälften.
End of story.

Vill pappsen vara snäll, så justerar han nedåt.
Citera
2015-11-26, 07:52
Medlem
meramans avatar
Enligt försäkringskassans normer är 4400kr en skälig summa om hyra/ström/mat och hygienartiklar ingår.
Citera
2015-11-26, 08:45
Medlem
Fick jobb några veckor efter jag sluta skolan och börja betala hemma direkt, kände att om jag väljer att betala några tusen hemma så blir det en vana och ingen chockutgift som kommer när jag väl flyttar!
Valde också att betala hemma då jag bodde ensam med morsan och ville vara snäll mot henne.

Tycker 3000-4000 låter som en rimlig summa, sa till min mamma att jag kunde betala mer men då fick jag höra att det är bättre om jag sparar till att köpa en lägenhet
Citera
2015-11-26, 08:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Enligt försäkringskassans normer är 4400kr en skälig summa om hyra/ström/mat och hygienartiklar ingår.
Fast det där normerna är ju bara en höftad summa egentligen.

För vem skall stå för huvuddelen av utgifterna för vuxna personer om inte den vuxne betalar för sig själv?

Om jag flyttar hem till ett av mina barn - skall jag då slippa undan den faktiska kostnaden för att jag flyttar in och får ta del av någon annans etablerade boende?

Sin del av hushållets kostnader är skäligt - bor man två är 50% det givna - bor man fyra 25% osv..

Själv tog jag ut 4500 av mina barn sista året de bodde hemma - och det räcker inte på långa vägar egentligen (trots relativt låg boendekostnad) eftersom vi inte vill leva på falukorv, mamma scans och makaroner .. Nu insåg mina ungar vad det kostade och bidrog utöver denna grundkostnad ofta med egna inköp osv ..
För de var vuxna - och vuxna bär sin egen kostnad.
Senast redigerad av micro113 2015-11-26 kl. 08:56.
Citera
2015-11-26, 09:16
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Vad är den summan baserad på? Tycker det låter lågt med tanke på att (huvudräknad) snitthyra för de flesta jag känner ligger vid 3600-4000 kr. Mat kan man ju komma undan med för tusenlappen. El och hygienartiklar borde väl ligga kring 150-400 kr, beroende på hur många som lever tillsammans. Jag hamnar alltså på 4750-5450 kr. Och det skulle jag klassa som ett förhållandevis billigt leverne(för hyra, ström, mat och hygienartiklar), det är t.ex. lätt att slå på en till tusenlapp på käk. Mina beräkningar baseras dock på Stockholm och hyresrätter.

Förstår inte hur försäkringskassan skulle komma fram till en så, enligt min åsikt, låg norm. Normen uppfattar jag som slöseri, men 4400 kr klassar jag generellt sett inte som slöseri. Finns länk?
Senast redigerad av Pungt. 2015-11-26 kl. 09:18.
Citera
2015-11-26, 09:24
Avslutad
Konsumentverket, räknar lite annorlunda än vad Fk gör:
http://www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Flytta-hemifran-eller-bo-kvar-hemma/

Precis som för Micros barn, var det 4 500:- som gällde här. Och då var jag snäller, eftersom vi bara var två som delade under en period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in