2015-11-25, 15:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Är du seriöst med detta? Varför skulle man annars varna någon om man inte tänker skjuta ner planet om den kränker luftrummet?

Ryssland bombar turkmener vid den Turkiska gränsen, det är väl självklart att det retar upp turkarna? Du vet, likt det retar upp ryssarna vad som händer med den ryska minoriteten i Ukraina.
Turkiet följde inte protokollet, som man tagit fram för att undvika sådana här incidenser. Kolla vad Lavrov sagt idag.

Och kolla på detta, Ryssland visar att planet inte var i turkiskt luftrum:
Russia publishes video showing downed Russian warplane didn’t enter Turkish airspace

edit: här är en bättre länk
https://www.rt.com/news/323369-turkey-downed-russian-jet/
Senast redigerad av humanlife 2015-11-25 kl. 15:38.
Citera
2015-11-25, 15:20
Medlem
Ryska bombplan i norra Syrien kommer numera skyddas av två fighter-flyg. Vidare bekräftade Ryssland att man kommer använda S400 i Syrien. Slutligen så har al-Nursa turkmenerna i Latakia bombats extra mycket sedan Turkiet skönt ner planet så inga tecken på att Ryssland backar.
Citera
2015-11-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Ryska bombplan i norra Syrien kommer numera skyddas av två fighter-flyg. Vidare bekräftade Ryssland att man kommer använda S400 i Syrien. Slutligen så har al-Nursa turkmenerna i Latakia bombats extra mycket sedan Turkiet skönt ner planet så inga tecken på att Ryssland backar.

Varför skulle Ryssland backa? Det är bara att köra på !

Turkey Violated Greek Airspace 2,244 Times Last Year, Fires At Russia For Doing It OnceRead more: http://dailycaller.com/2015/11/24/turkey-violated-greek-airspace-2244-times-last-year-fires-at-russia-for-doing-it-once/#ixzz3sVh7WBAB
Citera
2015-11-25, 15:26
Medlem
swedenfloodeds avatar
Relationerna Ryssland - Turkiet är helt centrala för utvecklingen i Syrien och det verkar som Ryssland måste sänka tonen/tuppkammen lite eftersom mycket står på spel för Moskva.http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin-har-mest-att-forlora-pa-en-odelagd-relation-med-turkiet/
Citera
2015-11-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded
Relationerna Ryssland - Turkiet är helt centrala för utvecklingen i Syrien och det verkar som Ryssland måste sänka tonen/tuppkammen lite eftersom mycket står på spel för Moskva.http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin-har-mest-att-forlora-pa-en-odelagd-relation-med-turkiet/
Länken är väldigt subjektiv och sprider dessutom falsk information. Den turkmenska gruppen dom nämner är en Nursagrupp och inte FSA.
Citera
2015-11-25, 15:43
Medlem
Hogdals avatar
Den överlevande piloten har nu intervjuats. Han hävdar att ingen varning mottogs. Detta har inget bevisvärde, han hade naturligtvis svarat så oavsett om han mottagit varningen eller inte. Får se om följande intervjuer kan kasta något ljus över händelsen.

Här en länk till AP med uppdaterad info om fallet.

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/S/SYRIA_THE_LATEST?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEF AULT&CTIME=2015-11-25-09-27-03
Citera
2015-11-25, 15:51
Medlem
2big4yous avatar
Data ska enligt ryska försvarsdepartementet visa att det ryska planet aldrig var i turkiskt luftrum samt att den överlevande piloten säger att dom inte hade någon radiotrafik med turkarna.
http://ria.ru/world/20151125/1328256773.html
Citera
2015-11-25, 15:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenflooded

Jag tycker du är en av de vettigaste på "din" sida, men den där krönikan var verkligen bara bortkastad tid och ren propaganda nästan i RT-klass fast åt andra hållet. Varför finns inget exempel på det krönikan påstår, att Ryssland har mest att förlora? Kan kanske vara så, men det enda skälet som anges är att "NATO står enigt bakom Turkiet". Jag tvivlar.
Och att man fritt citerat, "utan tvekan har förankrat nedskjutandet hos NATO-partner innan man sköt" tvivlar jag också starkt på, och framför allt, vad vet DN om det?

Jag tror de flesta ser det mer så här:
http://edition.cnn.com/2015/11/25/europe/nato-putin-turkey-syria-analysis/index.html
Citera
2015-11-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Data ska enligt ryska försvarsdepartementet visa att det ryska planet aldrig var i turkiskt luftrum samt att den överlevande piloten säger att dom inte hade någon radiotrafik med turkarna.
http://ria.ru/world/20151125/1328256773.html

Hur kunde en pilot komma levande ur det där de landa ju på samma plats nu ser jag att de inte vill visa han hans ansikte luktar lite skumt från Ryssland det här.
Citera
2015-11-25, 16:19
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Är du seriöst med detta? Varför skulle man annars varna någon om man inte tänker skjuta ner planet om den kränker luftrummet?

Amerikansk general sade det. Vad är poängen att skjuta någon som kränker gränsen i några sekunder? Ifall man tänker attackera flygplanet så kommer det hinna lämna landet tills det blir nerskjutet och det var precis det som hände.

Citat:
Ryssland bombar turkmener vid den Turkiska gränsen, det är väl självklart att det retar upp turkarna? Du vet, likt det retar upp ryssarna vad som händer med den ryska minoriteten i Ukraina.
[/quote]

Turkiet har ingenting att reta upp sig på. Syrien har all rätt i världen att bomba turkmener som organiserat ett väpnat uppror mot det syriska folket.

Turkmenerna samarbetar med folk som ISIS, Al-Qaida och Al-Nusra, det går inte att jämföra med etniska ryssar som gör uppror efter att deras ledare blev fråntagen makten i Kiev.

Jag förstår att ni bosniemuslimer sympatiserar med turkarna men är du så fäst vid dom att du inte kan ta avstånd från dom när de stödjer ISIS? Turkiet har säkert finansierat 50% av deras operationer genom att köpa upp deras olja. Detta kostar tusentals oskyldiga liv i Syrien.

Jag må ha sympatier för Ryssland men jag hade alltid tagit avstånd från terrorkopplingar och annat skit (olagliga invasioner) även om Ryssland står för det.
Citera
2015-11-25, 16:26
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Buhu vad det gråts för att Turkiet sköt ner Ryska planet, visste inte att det finns så många Putin älskare och Rysslands troll. Ja jag vet Turkarna inte är bättre då dom stödjer IS både genom att köpa upp oljan och låta folk passera gränsen utan någon kontroll alls. MEN ryssen har kränkt mångas luftrum och lekt allan, men nu när dom blev brända var det inte lika kul.

Eloge till Turkarna som gjorde det för andra orsaker, men tycker det skickar tydliga signaler till ryssen.

Ryssarna för ett tappert krig mot terrorismen och Turkiet bombar dom för att de "kränker" deras luftrum. Då Turkiet är ett NATO land som officiellt tar avstånd från terrorism så borde Turkiet till och med låta Ryssland LANDA i Turkiet ifall det skulle behövas. Att skjuta ner ryska bombplan under dessa omständigheter då de utgör 0 hot för Turkiet är absurt och visar att Turkiet är arga för att Ryssland håller på att förinta ISIS. Men det är ändå bra att du erkänner att Turkiet stödjer ISIS, inget jag hade förväntat mig från dig.

Turkiet har ju egentligen ett stort samarbeta kring Turkish stream. Så jag skulle knappast kalla det för en kränkning av deras territorium. Det hade varit en kränkning ifall de flyger in i Turkiskt luftrum från Svarta havet men de krigar ju för helvete mot terrorister precis intill den Syrisk-Turkiska gränsen.
Citera
2015-11-25, 16:49
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ryssarna för ett tappert krig mot terrorismen och Turkiet bombar dom för att de "kränker" deras luftrum. Då Turkiet är ett NATO land som officiellt tar avstånd från terrorism så borde Turkiet till och med låta Ryssland LANDA i Turkiet ifall det skulle behövas. Att skjuta ner ryska bombplan under dessa omständigheter då de utgör 0 hot för Turkiet är absurt och visar att Turkiet är arga för att Ryssland håller på att förinta ISIS. Men det är ändå bra att du erkänner att Turkiet stödjer ISIS, inget jag hade förväntat mig från dig.

Turkiet har ju egentligen ett stort samarbeta kring Turkish stream. Så jag skulle knappast kalla det för en kränkning av deras territorium. Det hade varit en kränkning ifall de flyger in i Turkiskt luftrum från Svarta havet men de krigar ju för helvete mot terrorister precis intill den Syrisk-Turkiska gränsen.

Turkiet var fram till Rysslands intervention i Syrien ganska goda vänner, det enda västland som stod på Putins sida i det mesta (dock inte den ryska invasionen av Ukraina). Men att Ryssland började bomba turkmener vid gränsen till Turkiet sågs inte med blida ögon av Turkiet, inte heller att Ryssland stödde Turkiets fiende Assad genom att fokusera på att försöka krossa oppositionen, istället för att rikta in sig på att krossa IS. Att Turkiet väljer att visa Ryssland ryggen är därför fullt förståeligt. De ryska upprepade kränkningarna av turkiskt luftrum var så att säga droppen som fick bägaren att rinna över. Gårdagens nedskjutning var därför föga förvånande och ska ses som en styrkedemonstration från Turkiets sida för att visa att det finns gränser för hur mycket ryssarna kan jävlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in