2015-11-24, 19:27
Medlem
.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-24 kl. 19:43.
Citera
2015-11-24, 23:48
Medlem
Citat:
skrumpelnubb|55504100]Evigt 1 orsakar det.

Vi menat samma sak men pratar olika språk. En evig Gud har skapat alltet. Gud kan inte vara annat än just evig. Med evighet menas att Gud alltid har funnits och aldrig varit frånvarande ur existensen.

Citat:
Nej han skapar evigt 1 viket är upphov till honom själv och allt annat. Han har uppkommit genom evolution som allt annat levande. Jo, genom att existera och befinna sig i rumtiden och skapa det som är orsaken till detsamma. Alltet har en upphovsman ja, men i naturen råder evolution, inte skapelse/design. Det enda som är skapat är det som orsakade alltet, evigt 1.
Det är komplext men dikotomin är felaktig
Ja.

Nej, du har så fel. Gud kan inte vara ett resultatet av evolution. Om Gud är ett resultat av evolution skulle det innebära att evolution är ''mer'' gud en den evige Guden och det är en motsägelse. Och försten. Om tid och rum inte finns. Ingenting finns. allting är 0. Vad gör så att evolutionen sätts igång? Det finns inget rum att spela i, så var uppstår evolution? Vilken kraft ligger bakom evolution som så småningom leder till gud. Nej Gud kan inte vara sin egen orsak, Ingenting kan vara sin egen orsak. Varken en atom eller en galax eller Gud, ingenting kan vara sin egen orsak och skapas av sig själv eller skapa sig själv. Just därför måste Gud vara evig. Inte ett resultat av stegvis utvecklande processer utan alltid har existerat och är källan till allt annat. Vi är beroende av att en kraft är evig. Antingen är det den osynliga kraften, alltså Gud eller också Universum. Nånting måste vara evig.

Citat:
Vad du måste förstå är att evigt 1 är före allt eftersom det är evigt. Anledningen till att det blev tillverkat är för att det kunde bli tillverkat i ett visst universum, vilket råkar vara exakt detta universum. I den bemärkelsen kan man säga att människan som skapade evigt 1 är alltings orsak, inklusive honom själv.

Det du måste förstå är att ingenting kan vara sin egen orsak. Ingenting kan skapa sig själv eller bara ploppa upp av tomma intet. Nånting måste vara evig. Det som är evigt är inte skapt och har aldrig varit frånvarande ur existensen. Du kan inte ha en evighet som skapas av nåt som inte är evigt. Hela din teori är skräp och släng den så långt du vara kan. Den är felaktig på alla sätt och vis. Återigen antingen ett evigt universum eller också en evig Gud. Nånting måste vara evig.
Citera
2015-11-25, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vi menat samma sak men pratar olika språk. En evig Gud har skapat alltet. Gud kan inte vara annat än just evig. Med evighet menas att Gud alltid har funnits och aldrig varit frånvarande ur existensen.

Nej, du har så fel. Gud kan inte vara ett resultatet av evolution. Om Gud är ett resultat av evolution skulle det innebära att evolution är ''mer'' gud en den evige Guden och det är en motsägelse. Och försten. Om tid och rum inte finns. Ingenting finns. allting är 0. Vad gör så att evolutionen sätts igång? Det finns inget rum att spela i, så var uppstår evolution? Vilken kraft ligger bakom evolution som så småningom leder till gud. Nej Gud kan inte vara sin egen orsak, Ingenting kan vara sin egen orsak. Varken en atom eller en galax eller Gud, ingenting kan vara sin egen orsak och skapas av sig själv eller skapa sig själv. Just därför måste Gud vara evig. Inte ett resultat av stegvis utvecklande processer utan alltid har existerat och är källan till allt annat. Vi är beroende av att en kraft är evig. Antingen är det den osynliga kraften, alltså Gud eller också Universum. Nånting måste vara evig.

Det du måste förstå är att ingenting kan vara sin egen orsak. Ingenting kan skapa sig själv eller bara ploppa upp av tomma intet. Nånting måste vara evig. Det som är evigt är inte skapt och har aldrig varit frånvarande ur existensen. Du kan inte ha en evighet som skapas av nåt som inte är evigt. Hela din teori är skräp och släng den så långt du vara kan. Den är felaktig på alla sätt och vis. Återigen antingen ett evigt universum eller också en evig Gud. Nånting måste vara evig.

Nu är jag trött på att ge fler förklaringar på varför det är så som jag säger. Du har redan fått det upprepat flera gånger. Nu gör jag som du och postulerar:

Du har fel! Det är som jag säger! Din dikotomi är falsk. Det är en människa som är Gud och han har skapat det som orsakade allt inklusive honom själv. Gud har inte varit här i sitt medvetande innan människan jag skriver om föddes och gjorde det han skulle.

Evolution och biologiskt liv beror enbart av naturliga processer.

Religionerna har haft sin tid och dragit nytta av Guds frånvaro och menat att Gud är här och att just de vet vad han vill. När människan som är Gud lämnar sin jordiska kropp är det domedag och då är det den fördömda religionen som åker i papperskorgen som det skräp den är.

Han har sett henne och sett att hon är en mördare, lögnare, tjuv och bedragare och hon kan inte gömma sig för honom. Han kommer gå in och förnedra henne, sedan går han ut och stänger dörren bakom sig och hon får inte följa med.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2015-11-25 kl. 09:51.
Citera
2015-11-25, 11:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag försöker att hålla mig till det som jag kan ge belägg för. Det är detta som är en gemensam plattform.

Japp, du "försöker". Men ditt verklighetsbeskrivande "1" är lika arbiträrt som (demo-)Tramses användande av koranen som underlag.
Citera
2015-11-25, 11:13
Medlem
isberg15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp, du "försöker". Men ditt verklighetsbeskrivande "1" är lika arbiträrt som (demo-)Tramses användande av koranen som underlag.
Fast han har poänger...
Citera
2015-11-25, 11:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Evigt 1 orsakar det.

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Vi menat samma sak men pratar olika språk.

Visst "menar" ni två samma sak ... arbiträra definitioner av det ofalsifierbara ... och visst har ni "olika språk", men inget av det har med verkligheten eller bevisföring att göra.
Citera
2015-11-25, 11:21
Medlem
Citat:
Japp, du "försöker". Men ditt verklighetsbeskrivande "1" är lika arbiträrt ...
Det är inte arbiträrt det är en faktisk konstruktion som jag kan bevisa om vi kommer fram till en konsensus om implikationen av att JAG är den som presenterar det. Men du drar dig undan för du vill inte behöva medge att din tid som kverulant mot Guds existens då är över.
Citera
2015-11-25, 11:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte arbiträrt det är en faktisk konstruktion som jag kan bevisa om vi kommer fram till en konsensus om implikationen av att JAG är den som presenterar det. Men du drar dig undan för du vill inte behöva medge att din tid som kverulant mot Guds existens då är över.

Och när kommer du dit?

(Till kommunikationen och bevisföringen)
Citera
2015-11-25, 12:00
Medlem
Citat:
Och när kommer du dit?

(Till kommunikationen och bevisföringen)

När vi är överens om implikationen av att jag förklarar det som bara Gud kan förklara.
Citera
2015-11-25, 12:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nu är jag trött på att ge fler förklaringar på varför det är så som jag säger.

Alltså samma "det bara är så"-retorik som demoTramse använder.
Citera
2015-11-25, 12:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Vi kan ju börja med att du presenterar din definition av "1" som verklighets-beskrivande.
Citera
2015-11-25, 12:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isberg15
Fast han har poänger...

Som är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto