2015-11-24, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Lars Å som är arrendator på Blomberg och haft mycket att göra med NB har uttalat att NB kan mycket bra engelska, samma sak Carl B som är ekonomichef har uttalat att NB kan bra engelska.
Förhöret som gjordes med NB var på engelska, som visar att han kan bra engelska.
Han har också varit bosatt flera år i England.

Missing People försökte väl bortförklara lögner som de kom med om litauerna, som att en av bröderna skulle viftat med en gödselgrep som de såg som något hot.
En av bröderna hämtade en grep för att gräva i gödselstacken efter mask, man gräver inte i en gödselstack med händerna.

Eller så kan andra alternativ föreligga tex
Nerijus låtsas ofta att inte fatta när det gäller kritiska frågeställningar, vilket säkert yttrar sig i språket också och ger ett försprång för ingen vill slå på han som är så dåligt i språket, inte heller efter att han är rädd för att andra ska titta på honom bara för att han inte är från landet.

När det mycket väl kan handla om något som är fundamentalt tvärtom, han fattar och uttrycker det han vill och använder det rasist rädda jaget för att slugga bra omkring sig. För han vet att ingen vill se hård och elak ut i ett känsligt läge. Psykopat technology A1 Major i dur och moll att slå ned i svart och vitt. Är det inte det?
2015-11-24, 16:06
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Lars Å som är arrendator på Blomberg och haft mycket att göra med NB har uttalat att NB kan mycket bra engelska, samma sak Carl B som är ekonomichef har uttalat att NB kan bra engelska.
Förhöret som gjordes med NB var på engelska, som visar att han kan bra engelska.
Han har bott ännu längre här. Och förhören gjordes med tolk.

Sida 425 i FUP:
Citat:
den mannen kommer fram till Björn och uppger på ganska dålig engelska att polis och militär har sökt i området igår med två stora jeepar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
De talar inte flytande svenska. Inte flytande engelska. Använde lite blandning.
2015-11-24, 16:22
Medlem
Grandiosos avatar
Efter diverse efterforskningar så har jag kommit fram till att det här mordet är det första
i sitt slag i landet såvitt man vet.
Det har förvisso begåtts ruskiga sexualsadistiska lustmord förr men just det här
tillvägagångssättet med att hänga sitt offer är något nytt för svenska förhållanden
av allt att döma.
Och inte för att göra någon rasistisk poäng, men nu när det förfärliga hände så var
gärningsmannen av utländsk härkomst kan konstateras.
Fortsatta diskussioner om att mannen egentligen skulle vara oskyldig får de som känner
för det syssla med. För mig och många andra som intresserat sig för fallet är skuldfrågan
avgjord en gång för alla. Just den biten är alltså avklarad.
Vad som däremot inte är avklarat ännu så länge gäller huruvida Lisas baneman Nerijus
har flera liv på sitt samvete eller har begått handlingar av sexualsadistisk karaktär
tidigare, men där ingen behövt mista livet.

Undersökningar angående detta har nu igångsatts ute i Europa uppenbarligen.
Lars Johansson, spaningsledaren i Lisafallet, uttalade sig häromdagen om just det här.
Det gäller alltså att försöka kartlägga Nerijus förehavanden under åren i England, Ely
i Cambridgeshire är platsen där han befann sig då, och givetvis intresserar man sig
också för alla åren i hemlandet; finns där möjligen några ouppklarade försvinnanden,
anmälningar från kvinnor, mordfall som bär sexualsadismens prägel?

Ju mer jag själv tänker på saken desto mer är jag böjd att hålla för sannolikt att
balten begått tidigare brott mot flickor & kvinnor.
I och för sig är det ju ingenting ovanligt direkt att män i den ålder han befinner sig i, 35 år,
då begår sitt första mord eller sin första våldtäkt eller vad det nu kan vara för kriminellt.

Men någonting med mordet på Lisa indikerar att det här inte var första gången för Nero.
Jag kan dock inte sätta fingret exakt på vad det är som ger den känslan.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-24 kl. 16:30.
2015-11-24, 16:32
Bannlyst
Citat:

Missing People försökte väl bortförklara lögner som de kom med om litauerna, som att en av bröderna skulle viftat med en gödselgrep som de såg som något hot.
En av bröderna hämtade en grep för att gräva i gödselstacken efter mask, man gräver inte i en gödselstack med händerna.

Det är mycket lätt att inse det är medvetet spridit en massa lögner om litauerna. Inte sant ?

Konstigt att man använde tolkar vid alla förhör om mannen kunde bra engelska som du påstår.
Åter igen ett bevis på att du famlar i blindo med dina inlägg. Var i FUP står det att en av bröderna "viftat" med en grep? Jag har bara läst att en av bröderna kom ut med en grep i handen från det gula utbygget vid den stora byggnaden på Martorp. Det står ingenstans att han ska ha "viftat" med grepen. Jag har inte kunnat läsa mig till att någon av Litauerna skulle varit hotfulla på något vis.
Jag vet inte var du får alla dina uppgifter ifrån men tydligen så har du en egen FUP skriven av
någon annan än polisen som du läser i.
2015-11-24, 16:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen klädskåpets storlek.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
24 brett och 30 djupt borde väl vara det korrekta.

Så här stort var skåpet.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-24 kl. 16:39.
2015-11-24, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Efter diverse efterforskningar så har jag kommit fram till att det här mordet är det första
Det har förvisso begåtts ruskiga sexualsadistiska lustmord förr men just det här
tillvägagångssättet med att hänga sitt offer är något nytt för svenska förhållanden
av allt att döma.
Och inte för att göra någon rasistisk poäng, men nu när det förfärliga hände så var
Fortsatta diskussioner om att mannen egentligen skulle vara oskyldig får de som känner
för det syssla med. För mig och många andra som intresserat sig för fallet är skuldfrågan
Vad som däremot inte är avklarat ännu så länge gäller huruvida Lisas baneman Nerijus
har flera liv på sitt samvete eller har begått handlingar av sexualsadistisk karaktär

Lars Johansson, spaningsledaren i Lisafallet, uttalade sig häromdagen om just det här.
Det gäller alltså att försöka kartlägga Nerijus förehavanden under åren i England, Ely
i Cambridgeshire är platsen där han befann sig då, och givetvis intresserar man sig
också för alla åren i hemlandet; finns där möjligen några ouppklarade försvinnanden,

Ju mer jag själv tänker på saken desto mer är jag böjd att hålla för sannolikt att
I och för sig är det ju ingenting ovanligt direkt att män i den ålder han befinner sig i, 35 år,
då begår sitt första mord eller sin första våldtäkt eller vad det nu kan vara för kriminellt.

Men någonting med mordet på Lisa indikerar att det här inte var första gången för Nero.

Jag vill hålla med din bra skrivelse.
Jag anser också att vissa saker indikerar på att NB tidigare kan ha gjort liknande brott.
Det ska bli mycket intressant och se om polisen kan finna liknande brott i såväl Sverige och utomlands där NB tidigare varit.
Hans planerande var ganska utstuderat och han viste hur han skulle gå tillväga.
Det han misstog sig på var att det ganska omgående blev eftersök, som kullkastade hans planer att
göra sig av med kroppen för gott.
2015-11-24, 16:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
av allt att döma.

Är det i USA som sådant har förekommit tidigare, eller..?
2015-11-24, 16:56
Medlem
develis avatar
Citat:
anmälningar från kvinnor, mordfall som bär sexualsadismens prägel
Ely, Cambridgeshire
Har kollat mer allmänt på området eftersom hans namn förekom på myspace ihop med orten Ely:
https://myspace.com/206623257

Cambridgeshire heter området, staden Ely och lite norrut ses staden Wisbech som kallas little Lithuania:
http://w0.fast-meteo.com/locationmaps/Ely.8.gif

Det verkar vara ett område som är invaderat av immigranter och stora mängder kommer från baltiska området. Staden Wisbech i området Cambridgeshire kallas little Lithuania.
Det känns mycket troligt att detta är området som NB bott i.
Stod i The Guardian 2007 att polischefen uppmärksammade ökad kriminalitet och bad om hjälp. Det nämndes också att just rattfylla och att framföra bilar utan körkort har ökat:
Citat:
Wisbech magistrates court is busier than it used to be with migrants facing charges of drink-driving or driving without a licence. Alex, an eloquent Portuguese man in his late 20s, agrees. Drink-driving and driving without insurance are common crimes among migrants in the area, he says.
Julia Spence, Chief Constaple, Cambridgeshire:
Citat:
"With the benefits comes complexity," she said, explaining the need to hire interpreters and the "different standards" of the new arrivals. "There were a lot of people who ... because they used to carry knives for protection, they think they can carry knives here," she said. "We can identify a significant rise in drink-drive, which was down to people thinking that what they did where they came from they could do here. Their attitudes to drink-drive were probably where we [in Britain] were 20 years ago."
http://www.theguardian.com/society/2007/sep/26/immigrationandasylum

.. Kom osökt att tänka på att NB åkte fast i England (2006 den 7 oktober) i oskattad bil och rattfull - och uppger falsk id.
Senast redigerad av develi 2015-11-24 kl. 16:58.
2015-11-24, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disponent
Jag vill hålla med din bra skrivelse.
Jag anser också att vissa saker indikerar på att NB tidigare kan ha gjort liknande brott.
Det ska bli mycket intressant och se om polisen kan finna liknande brott i såväl Sverige och utomlands där NB tidigare varit.
Hans planerande var ganska utstuderat och han viste hur han skulle gå tillväga.
Det han misstog sig på var att det ganska omgående blev eftersök, som kullkastade hans planer att
göra sig av med kroppen för gott.

Det ska bli verkligt intressant att se vad samarbetet med andra länders polis kan ge för svar
på vad mannen har haft för sig på tidigare platser där han har varit och arbetat. Hoppas också
att det kan ge svar på hur förhållandet med förra sambon och dottern var. Varför sambon inte
ville att dottern skulle träffa mannen m.m. Man har ju fått indikationer av brodern att han
skulle ha slagit den tidigare sambon. Kanske har han på något vis även utsatt dottern för något
liknande eller ännu värre. Det kan ju även finnas fler saker som har hänt i England förutom
incidenten med bilkörningen där han använde en annan person namn för att komma undan.
2015-11-24, 17:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Är det i USA som sådant har förekommit tidigare, eller..?
Ja, åtminstone ett fall känner vi ju till därifrån. Det handlar då om seriemördaren Dennis
Rader, BTK-mördaren. Omtalad flera gånger tidigare i tråden.

Från ett förhör med Rader när man talade om ett av hans offer, 13-åriga Josephine Otero:

WALLER: What did you do then?

RADER: I took her to the basement and eventually hung her.

WALLER: You hung her in the basement?

RADER: Yes, sir.

WALLER: Did you do anything else at that time?

RADER: Yes, I had some sexual fantasies. That was after she was hung.

http://edition.cnn.com/2005/LAW/06/27/rader.transcript/

Sedan har det säkert begåtts något liknande på flera håll i Europa, Sydamerika och Asien
genom åren.
Har svaga minnen av att ha varit i kontakt med just denna typ av lustmord förut och då tror
jag det utspelade sig "hemma" här i Europa.

Ska försöka i möjligaste mån kolla upp på nätet kring detta slagets väldigt utstuderade mord
och återkommer med fall om några såna kan letas reda på.
Senast redigerad av Grandioso 2015-11-24 kl. 17:24.
2015-11-24, 17:13
Medlem
Citat:
av allt att döma.

Nerijus har förmodligen planerat sitt vidriga dåd mycket väl. Rep av rätt tjocklek, har delvis lyckats dölja spår t ex när han transporterade kroppen i bilen, tejpningen av LHs ansikte som förmodligen avslöjar att han visste att en död kropp läcker vätska från mun och näsa, och så naturligtvis överraskningsmomentet i inledningsskedet. Kanske mördarlitauern använde hammare för att paralysera LH då hennes vänstra knä tydligen (bekräfta gärna den som vet mer) hade uppvisat blånader. T o m en onaniskål (lampskärmen) fanns med bland mördarlitauerns lustmordsrekvisita.

Det här såg ut att kunna bli det perfekta brottet. Men den degenererade reptilhjärnan tog över och han lämnade som tur är spår efter sig på LHs kläder. Och han såg inte repstumparna som låg kvar. Och så underskattade han uppmärksamheten hos allmänheten med mp:s sökpådrag mm. Därför hittade polisens tekniker kroppen på det förvaringsställe som han sannolikt planerade att sätta eld på.
Senast redigerad av Vildhallonet 2015-11-24 kl. 17:17.
2015-11-24, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Det ska bli verkligt intressant att se vad samarbetet med andra länders polis kan ge för svar
på vad mannen har haft för sig på tidigare platser där han har varit och arbetat. Hoppas också
att det kan ge svar på hur förhållandet med förra sambon och dottern var. Varför sambon inte
ville att dottern skulle träffa mannen m.m. Man har ju fått indikationer av brodern att han
skulle ha slagit den tidigare sambon. Kanske har han på något vis även utsatt dottern för något
liknande eller ännu värre. Det kan ju även finnas fler saker som har hänt i England förutom
incidenten med bilkörningen där han använde en annan person namn för att komma undan.

Ja..det skulle vara av stort värde att veta vad NB tidigare gjort med förre sambon som gör att
han inte tydligen får träffa sin dotter.
Själv misstänker jag att NB är en mycket ond person rakt igenom med personlighetsstörningar.
Han verkar också ha problem med spriten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in