2015-11-24, 04:54
Bannlyst
Alexandria i Egypten.

En av världens äldsta universitetsstäder, belägen vid Medelhavet stränder och det viktigaste lärocentret i det antika Grekland. Särskilt inom matematiken. Staden har också tillhört Romarriket och är främst känt för sitt världsberömda bibliotek.
Citera
2015-11-24, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Alexandria i Egypten.

En av världens äldsta universitetsstäder, belägen vid Medelhavet stränder och det viktigaste lärocentret i det antika Grekland. Särskilt inom matematiken. Staden har också tillhört Romarriket och är främst känt för sitt världsberömda bibliotek.
Stämmer!
Med Museion som var antikens främsta universitet till allt utom namnet och ett stort antal studerande inom naturvetenskap, filosofi och matematik var Alexandria den kanske främsta vetenskapsstaden under ett par århundraden. 1938 stod dagens universitet i Alexandria klart och i staden bedrivs forskning som inte är världsledande.
Vad gäller laddad person så var Hypatia, som mördades med politiska motiv, verksam här och hon anses av många vara den första kvinniliga matematikern.
Δ och då specifikt stora delta syftar dels det stora Nildeltat staden ligger i, och tillsammans med övriga grekiska bokstäver dels på matematiken och dels på att staden i antiken indelades i fem stadsdelar α, β, γ, δ och ε.
Samlandet av literära mästerverk skedde i det stora biblioteket.

Bollen är din anbo1987!
Citera
2015-11-24, 09:57
Bannlyst
Kul!

Nästa fråga.

Den här lilla staden på andra sidan jordklotet var en gång i tiden huvudstad i ett land som inte existerar längre. Det är mineralrika trakter, tropiskt klimat och mycket vatten. Stadens namn är nära associerat till upptäcksresande.
Citera
2015-11-24, 10:51
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Kul!

Nästa fråga.

Den här lilla staden på andra sidan jordklotet var en gång i tiden huvudstad i ett land som inte existerar längre. Det är mineralrika trakter, tropiskt klimat och mycket vatten. Stadens namn är nära associerat till upptäcksresande.
Jag tänker spontant på guano (mineral?) och central/sydamerika.
Dock saknar jag stadens namn
Citera
2015-11-24, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag tänker spontant på guano (mineral?) och central/sydamerika.
Dock saknar jag stadens namn

Nej det är tyvärr ganska mycket fel.

Några nya ledtrådar:

Vi söker efter en mindre känd kolonialstad.
Staden ligger i närheten av en stor flod och en världsberömd turistattraktion.
Staden är döpt efter en fysisk person (upptäcksresare) som förekommer i ett mycket berömt citat ifrån 1870-talet.
Citera
2015-11-24, 11:30
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Då måste det väl vara Livingstone i Afrika.
Citera
2015-11-24, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Då måste det väl vara Livingstone i Afrika.

Stämmer alldeles utmärkt.

Den gamle brittiske kolonialstaden Livingstone var fram tills 1936 huvudstad i Nordrhodesia (nuvarande Zambia). Staden ligger precis vid Zambezifloden och intill ett av världens högsta vattenfall, Victoriafallen. Området är väldigt mineralrikt. Eftersom lokalbefolkningen ofta drabbades av malaria då det finns mycket myggor i närheten så flyttade man till slut huvudstaden till Lusaka.

Det berömda citatet är givetvis ”Dr. Livingstone, I presume?”. Yttrat av Henry Morton Stanley vid deras möte vid Tanganyikasjön 1871.
Citera
2015-11-24, 12:51
Medlem
Citat:
Stämmer alldeles utmärkt.

Den gamle brittiske kolonialstaden Livingstone var fram tills 1936 huvudstad i Nordrhodesia (nuvarande Zambia). Staden ligger precis vid Zambezifloden och intill ett av världens högsta vattenfall, Victoriafallen. Området är väldigt mineralrikt. Eftersom lokalbefolkningen ofta drabbades av malaria då det finns mycket myggor i närheten så flyttade man till slut huvudstaden till Lusaka.

Det berömda citatet är givetvis ”Dr. Livingstone, I presume?”. Yttrat av Henry Morton Stanley vid deras möte vid Tanganyikasjön 1871.
Min tur I presume...

Vi söker en stad ( )

Fönster
Vinter
Helgon
Venedig
Citera
2015-11-24, 13:02
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Min tur I presume...

Vi söker en stad ( )

Fönster
Vinter
Helgon
Venedig
Chansar på Sankt Petersburg.

Fönster vet jag inte riktigt hur det kommer in, men vinter kan syfta på Vinterpalatset, staden är döpt efter ett helgon och en av alla städer som har kallats "Venice of the north" (säger man Nordens Venedig på svenska?)
Citera
2015-11-24, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

Fönster vet jag inte riktigt hur det kommer in, men vinter kan syfta på Vinterpalatset, staden är döpt efter ett helgon och en av alla städer som har kallats "Venice of the north" (säger man Nordens Venedig på svenska?)
Alldeles riktigt! Sankt Petersburg kallas också för "fönstret mot Europa".

Vassego! Din tur Krösus!
Citera
2015-11-24, 13:10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

Bra gissat.
Jag var inne på Stockholm.
- 11 månader vinter per år
- S:t Erik
- Nordens Venedig
Citera
2015-11-24, 17:22
Medlem
Krösus Sorks avatar
Right då kör vi!

10 poäng, var är vi på väg?

Vi söker en stad som har varit huvudstad i en rad olika statskonstellationer, dock inte längre. Hem åt kanske världens mest berömda filt. De yngre personerna i tråden kanske närmast associerar staden med ett byggnadsverk som är placerat i en helt annan stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in