2015-11-24, 02:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inkompetent villfarelse - ren lögn.
Det är tydligt VEMS DNA som finns i blandningen - NB samt LH.
Det finns ingen annans DNA.
Eller tror du det uppstått nån sorts mutation och hux flux hittade NFC på att det var +4 på NB?

Läs mitt inlägg igen, för du yrar.
Jag skriver ju att det är NB och LHs DNA som hittts i blodfläckarna, men att det då inte går att bestämma vems blodet är, det är Hamilkar som i dag förklarat att det är så, du kan ju läsa här:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-11-24, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag skriver ju att det är NB och LHs DNA som hittts i blodfläckarna, men att det då inte går att bestämma vems blodet är, det är Hamilkar som i dag förklarat att det är så, du kan ju läsa här:

Men vad är det du inte begriper? Det är analyserat BLOD som finns i blandning mellan NB och LH och det är BEVISLIGEN NB:s DNA + 4.

Det är rent skit det du skriver om! Om du hade diskuterar LCN som är baserat på mindre mängd hade din diskussion pekat mot svagare bevisning!
Men det finns BÅDE blod + 4 och blandning +4 från NB.
Lägg ner din pseudoanalys. Han är för fan DÖMD via DNA som central bevisning.
2015-11-24, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Förklaring? Det har bara Nerijus. Vad betyder ordet "stredsad"?

Min hypotes är:

¤ han hade bråttom att gömma undan kroppen tillsvidare, var bara en tillfällig lösning.
¤ han visste att boden var en säker plats, ingen använde den och den låg lite avsides.
¤ han tryckte in kroppen, fort och brutalt, så den inte skulle synas
¤ fort tillbaka till brodern och frun, så de inte skulle ana oråd
¤ meningen var att han skulle dumpa kroppen på annan plats sen, kanske samma kväll eller nästa dag, men polispådraget gjorde detta omöjligt.
¤ han hade aldrig tänkt tanken att området så snabbt skulle genomsökas, att polisen kom dit så kort efter mordet. Det ingick inte i planeringen.
Du tycks göra den bedömningen att NB kände inte till att polisen har sökhundar som de använder när de söker efter en kropp.
Litauen har polishundar varför skulle inte svenska polisen ha det ?
Du behöver nog revidera din uppfattning och bedömning om andra människor.
Du borde väl inse att boden på Martorp var inget gömställe utan tvärtom, kroppen skulle lätt upptäckas.
En likspårhund som kommit i närheten av lokalen skulle ha markerat att där finns någonting och med våld tagit sig mot lokalen.
2015-11-24, 02:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Det är väl inte så utan i huvuddelen av fläcken är det hans DNA. Så¨vad du får allt ifrån är knappast helt korrekt. Dessutom har Hamilkar redogjort ganska väl för DNA profiler, men du ska förvanska detta och få det till något helt annat. Tror du verkligen domstolen eller expertisen anser att bevisen är tunga om man inte vet vem som avsatt blod på Lisas kläder?
2015-11-24, 02:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du borde väl inse att boden på Martorp var inget gömställe utan tvärtom, kroppen skulle lätt upptäckas.
En likspårhund som kommit i närheten av lokalen skulle ha markerat att där finns någonting och med våld tagit sig mot lokalen.

Dumheter. Boden låg ca 3 km bort och var ett utmärkt gömställe om man trodde sig kunna åka in på martorp oupptäckt. Hade han sett att det fanns folk på martorp kanske han hade åkt vidare till någon skog för att dumpa henne.
Det är långt från förstahandsvalet för polisen att direkt åka och leta på martorp av alla platser, när det finns 100-tals hektar skog och mark på närmare håll.
2015-11-24, 02:55
Bannlyst
Citat:
Du tycks göra den bedömningen att NB kände inte till att polisen har sökhundar som de använder när de söker efter en kropp.

Skulle kroppen lätt kunna upptäckas så kunde han väl ha lagt den helt öppet i rishögen istället för att göra sig besväret att få in den i ett trångt skåp. Din erfarenhet av hur polishundar arbetar verkar vara stor. Är du kanske hundförare själv till professionen? Hur gör en polishund när han med våld tar sig mot en plats där han vill söka? Biter han ihjäl polisen som håller i kopplet för att komma dit eller vad händer? Och hur vet du vad den du kallar för NB har för kunskaper om polishundar i Litauen eller i Sverige? Han är ju rena svärmorsdrömmen i vissa skribenters ögon och borde ju knappast ha varit i kontakt med varken polis eller deras hundar innan.
2015-11-24, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Dumheter. Boden låg ca 3 km bort och var ett utmärkt gömställe om man trodde sig kunna åka in på martorp oupptäckt. Hade han sett att det fanns folk på martorp kanske han hade åkt vidare till någon skog för att dumpa henne.
Det är långt från förstahandsvalet för polisen att direkt åka och leta på martorp av alla platser, när det finns 100-tals hektar skog och mark på närmare håll.
Precis. Det är mycket stora ytor det rör sig om gällande eftersök av person.

Det är lätt att vara snusförnuftig retroaktivt med facit i hand. Det ska betänkas att det är i alla väderstreck det egentligen sökts inklusive vattendrag - förutom utökade segment mot Martorp pga av fynden.
2015-11-24, 03:19
Bannlyst
Citat:

Vad svamlar du om? Vad har NB:s kunskaper eller brist på kunskaper om polishundar med detta att göra? Vad jag menade var att han blev överrumplad av att polisen dök upp så snabbt som samma kväll. Han tänkte säkert att det minst skulle ta någon dag innan de började söka LH.

Varför skulle han vilja att kroppen lätt skulle upptäckas? Fattar inget av vad du vill komma till?!

Boden i Martorp var väl ett bra gömställe, den användes inte, låg en bra bit ifrån, låg skyddat - ett säkert gömställe, tills han snabbt kunde dumpa den för gott, på helt annan plats.

Begriper inte heller vart du vill komma med det du skriver om att "likspårhund skulle med våld tagit sig mot lokalen." Våld mot vem? Eller vad? Har inte dessa hundar någon hundförare eller?

Dina frågor är skumma och jag ser inte relevans eller sammanhang i vare sig frågor eller inlägget över huvud taget.
2015-11-24, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914

Nej kanske inte men om jag kan räkna ut att hon förmodligen var i livet fram till "fickringningen" kan även polisen det. I första hand söker man väl då vägen hemmåt.

Och hur långt kan Lisa ha hunnit gående från cafet fram tills fickringning? Ca 2- 3 km?

Hur långt på moped (om den senare flyttats tillbaka eftersom nu nycklar fanns tillgängliga)
2015-11-24, 04:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Eller rättare sagt en snickare i mjukisbyxor

Kriminalteknikernas DNA-profiler utgår från andra bitar av DNA-molekylen, som inte säger något om människans arvsmassa.

Här och där längs DNA-molekylen finns bitar där kombinationerna upprepar sig, ungefär som en gammaldags vinylskiva kan göra. Det kan till exempel finnas ett avsnitt som säger AAAAAACCTT hundra gånger. Dessa avsnitt kallas för Variable number tandem repeats och skiljer sig mycket mellan olika människor. En person kan ha 44 upprepningar på ett ställe och 106 upprepningar på ett annat.

Kriminalteknikerna brukar titta på tio olika punkter när de gör sina profiler. Då får de fram ett mönster som med mycket stor sannolikhet är unikt för personen i fråga.

Om spår från brottsplatsen, till exempel blod, sperma eller hårrötter visar samma DNA-profil har de fått fram en mycket stark teknisk bevisning.

2015-11-24, 04:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det här är riktig juridik:
http://www.notisum.se/
Micro är påläst, det är inte du. Sök i lagboken om vad laga kraft betyder.

Ordbajseri om juridik på dagisnivå är knappast imponerande.

Vad det gäller Lisa så ska det bli oerhört intressant med Hovrättens resonemang framledes. Att NB behöver inkomma med nåt nytt och konkret står helt klart - att neka till den bevisningen håller inte och förtroendet lär han ha tappat.

Advokat Tore Brantler:
Citat:
– Håller han samma linje vid ett överklagande blir det exakt samma dom. Det blir ingen ändring där.
http://www.expressen.se/gt/overklagandet-vantat-for-lisa-holms-familj/
DNA-expert Johanna Björkman:
Citat:
Bilevicius chanser i hovrätten?
Citat:
– Det beror lite grann på vad man skjuter in sig på. Problemet är att han inte pratat. Skulle han nu komma med förklaringar är frågan hur det värderas i ett förtroendeperspektiv. Men med samma bevisning och ingen annan berättelse från den dömde då blir det samma resultat.
möjligheten att han frias eller får lindrigare straff?
Citat:
– Ganska liten. Men allt handlar om ifall det kommer fram nya vittnen, andra omständigheter och liknande. Bevisningen är ju bara hållbar så länge som det inte finns några rimliga tvivel. Här måste försvaret hitta förmildrande omständigheter och det finns det sällan i mord som är så här brutala. Det finns inget som är förmildrande, tvärtom. Valet av offer och tillvägagångssätt är försvårande för gärningsmannen.
Rätt man dömd?
Citat:
Givet den utredning som finns och det vi vet så skulle jag säga ja. För det finns ingenting som tyder på att någon annan.
Advokat Marko Tuhkanen:
Citat:
Bilevicius chanser i hovrätten?
Citat:
De är minimala. Väldigt marginaliserade. Om det inte framkommer något nytt i utredningen så ger jag honom mycket små möjligheter.
möjligheten att han frias eller får lindrigare straff?
Citat:
– De är små. Skulle han komma med en annan berättelse som förklarar en del av fynden som finns så är hans förtroendekapital ändå redan förbrukat. Så han har små möjligheter att ändra sin berättelse och få domen ändrad. Då måste det till andra saker som att man får tyngre sakkunnigbevisning till exempel.
Rätt man dömd?
Citat:
– Ja. Det har jag varit övertygad om sedan jag tog del av förundersökningen.
https://brottsplatssverige.se/experterna-om-lisa-holm-mordarens-chanser-hovratten/
Advokat Leif Silbersky:
Citat:
– Jag skulle bli väldigt förvånad om man nekar till mord och inte går vidare, det är ju samma sak som att man erkänner.
– Bevisningen tror jag absolut håller i hovrätten, om inget nytt tillkommer. Han har inte lämnat några rimliga förklaringar.
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/silbersky-inte-overraskande/
Advokat Thomas Bodström:
Citat:
"...han kommer dömas till livstid och jag tror att det är en dom som kommer stå sig, dom överklagas ju alltid förstås till Hovrätten." (egen avskrift video)
https://www.tv4play.se/program/nyhet...deo_id=3219506
2015-11-24, 11:17
Moderator
blomvattnares avatar
Massor av tjafsande raderat.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in