2015-11-20, 18:13
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=_Baste_|55466107]Kom att tänka på Peter Dalles rollfigur i Yrrol: https://www.youtube.com/watch?v=ls0F2XjqBXM

I just det där klippet spelar han väl dock "överklass" men det faktum att han genom hela filmen namedroppar personer som han känner känns Tacky Medelklass.

[/QUOTE

Jag tänker på Hyacinth Bucket i "Keeping up Appearances", jag!
Citera
2015-11-20, 23:34
Medlem
Blodsritens avatar
[quote=Merwinna|55466659]
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kom att tänka på Peter Dalles rollfigur i Yrrol: https://www.youtube.com/watch?v=ls0F2XjqBXM

I just det där klippet spelar han väl dock "överklass" men det faktum att han genom hela filmen namedroppar personer som han känner känns Tacky Medelklass.

[/QUOTE

Jag tänker på Hyacinth Bucket i "Keeping up Appearances", jag!
Jaa faktiskt nuu när du säger det. Hon svarar ju i telefon typ: the buckee residense, lady of the house speaking
Citera
2015-11-21, 08:59
Medlem
Merwinnas avatar
[quote=Blodsriten|55470418]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaa faktiskt nuu när du säger det. Hon svarar ju i telefon typ: the buckee residense, lady of the house speaking

...och försöker låtsas att hon och hennes man har vänner i överklassen, fast dessa bara är ytligt bekanta och egentligen inte vill veta av henne. Och försöker göra sådant som överklassdamer gör (eller som Mrs Bucket TROR att överklassdamer gör), som att pyssla med välgörenhet och hålla "candle-light suppers"! :-)

Jag har faktiskt träffat ett antal kvinnor som är lika henne. Inte så överdrivet och konstant som hon förstås, men delar av det. Detta med att man vill ha något litet volontäruppdrag i kyrkan för att det är fint - men tröttnar rätt fort när man inte känner sig tillräckligt uppskattad av prästerna... Eller att man skänker till välgörenhet, vilket inte är fel i sig, men att man måste prata och skryta om det hela tiden. Eller att man läser Svensk Damtidning för att få reda på hur det går till i de kungliga salongerna, och sedan måste man försöka göra efter. Duka och dekorera bordet likadant, sätta sina barn på samma sorts fritidsaktiviteter som de kungliga barnen, skicka efter "Silvia-sjalen", bära hatt på tillställningar där ingen annan gör det...
Citera
2015-11-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickestbeats
Ja! har tänkt nämna Dalles rollfigurer här förut, kolla Ogifta Par, Johan Ulvesson beställer ett obskyr bok eller manuskript i en bokhandel, väntar i veckovis på det för han bara MÅSTE ha det på originalspråket litauiska (eller dylikt) fast han inte förstår ett dugg. Nån som kommer ihåg bättre?! Dalle fångar TM-fenomenet så bra i rollerna han skriver:

http://youtu.be/TqgJdIT3ZjY

Haha, hade faktiskt inte sett den förut så var tvungen att se den igår kväll efter ditt inlägg.

" - Jag har beställt ett manuskript från Fjodor Michail Auchtenwiez på rumänska"
" - Men du kan väl inte rumänska?"
" - Nä, men jag vill känna meningarnas längd, få en känsla av deras tyngd och mörker. Jag vill inte begränsas av en simpel svensk översättning"
Citera
2015-11-21, 22:18
Medlem
sickestbeatss avatar
Citat:
Haha, hade faktiskt inte sett den förut så var tvungen att se den igår kväll efter ditt inlägg.

" - Jag har beställt ett manuskript från Fjodor Michail Auchtenwiez på rumänska"
" - Nä, men jag vill känna meningarnas längd, få en känsla av deras tyngd och mörker. Jag vill inte begränsas av en simpel svensk översättning"

Hahaha ännu bättre
Citera
2015-11-23, 09:19
Medlem
Citat:

Riktigt rolig scen det där, TM gillar att skryta med sina litteraturkunskaper men de sträcker sig allt som oftast bara ett snäpp bortom det som är flugan just nu, förutom Nobelpristagare. När TM hör vem som vunnit Nobelpriset i litteratur införskaffas boken i blixtfart så man hinner läsa ut den före sina bekanta och sen kunna säga "Jaså du läser Svetlana Aleksijevitj, själv har jag redan läst hennes bok och tycker inte det var så mycket att hänga i granen" som också köpt boken i all hast för att kunna fälla samma kommentarer.
Citera
2015-11-23, 11:13
Medlem
swimp78s avatar
Jag köper inte alls det här med att "tacky" skulle vara liktydigt med finkulturellt eller "Låtsas gilla rumänska poeter"

Tacky är välbärgad men utan smak eller med skrytig smak. Att vara pseudointellektuell är en annan sak.

Tacky medelklass har en ytterst simpel smak som ändå har nån sorts "finkant". De gillar att gå på julkonserter, har nån samlingsskiva med Ann-Sofie Von Otter i bästa fall och Tommy Körberg i sämsta. De har inge kulturell bildning eller ambitionsnivå bortom självhjälpsböcker, vin och whiskeylexikon, Hanna och Amanda eller Carpe diem-citat.
Senast redigerad av swimp78 2015-11-23 kl. 11:16.
Citera
2015-11-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag köper inte alls det här med att "tacky" skulle vara liktydigt med finkulturellt eller "Låtsas gilla rumänska poeter"

Tacky är välbärgad men utan smak eller med skrytig smak. Att vara pseudointellektuell är en annan sak.

Tacky medelklass har en ytterst simpel smak som ändå har nån sorts "finkant". De gillar att gå på julkonserter, har nån samlingsskiva med Ann-Sofie Von Otter i bästa fall och Tommy Körberg i sämsta. De har inge kulturell bildning eller ambitionsnivå bortom självhjälpsböcker, vin och whiskeylexikon, Hanna och Amanda eller Carpe diem-citat.

Haha jag gillar att du regelbundet återkommer till tråden och försöker styra in den på banan igen. Hur skulle det annars gå? Hälften av alla inlägg går till att debunka tvivelaktiga exempel!
Citera
2015-11-24, 00:36
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Gå på jazz och bluesfestival?
Citera
2015-11-24, 18:34
Medlem
Carbuncles avatar
En tacky medelklassare är utrustad med BungyPump-stavar och höjdmätare på skogspromenaden. Titta! nu är vi redan uppe på 80 meter!
Citera
2015-11-24, 20:31
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suput
Haha jag gillar att du regelbundet återkommer till tråden och försöker styra in den på banan igen. Hur skulle det annars gå? Hälften av alla inlägg går till att debunka tvivelaktiga exempel!

Nån måste sätta ner foten med jämna mellanrum mot uselt underbyggda tacky medelklass-spaningar
Citera
2015-11-24, 21:50
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men exakt. För kvinnor är det Toscana eller Florens som gäller, för att de har sett någon romantisk film om överklasskvinnor i stora hattar som utspelas där.
I tacky-medelklassens namn måste jag rätta dig, och påpeka att Florens ligger i Toscana. I bland får jag intrycket av att du överhuvudtaget inte läst Kristina Kappelins senaste bok om Italien.
---------------
Rökning är för övrigt något som går stick i stäv med TM-attityden. Jo, en cigarr till whiskyn kanske, men cigaretter är det inte tal om. Blir mannen ändå påkommen med att röka en bjudcigg i trädgården på en tillställning så pratar inte hustrun med honom i taxin hem.

EDIT: Apropå film förresten, vilka filmer är det egentligen som TM-människor gillar bäst? Är dessa desamma som dem de påstår sig gilla? Jag tror att En oväntad vänskap gick varm i blue ray-spelarna för ett par år sedan.
Senast redigerad av tronpretendent 2015-11-24 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in