Citat:
skrumpelnubb|55484221]JaDet behöver inte vara liktydigt med att sakna början.
Är du vid dina sinnes fulla bruk? Om Gud är evig, hur kan då Gud ha en början? Menar du att Gud haft en början som varit ett primitivt tillstånd som sedan utvecklats och blivit allsmäktig? Vad var kraften som fick Gud att ändra tillstånd i så fall? Var det Gud själv? Om det var han själv, varför gjorde han det stegvis? Var det båt som hindrade honom? I så fall vad?
Citat:
Inte nödvändigtvis. Är man sin egen orsak har man skapat sig själv och har ingen över sig.NejNejBehöver inte betyda att vara i avsaknad av begynnelse.
Inget kan skapa sig själv. Om Gud har skapat sig själv, om detta är möjligt så är det möjligt för många andra gudar och entiteter att skapa sig själva och det säger sig självt. Så kan det inte vara.
Citat:
Ja, gör du?Det beror också på vad som läggs i orden. Är allsmäktig förmågan att göra vad som helst när som helst, eller är det att vara starkare än allt annat/alla andra?
Jag tror definitivt inte att du själv förstår vad din teori går ut på.
Citat:
Definitionen av Guds allsmäktighet i abrahamitiska religionerna umkullkastar trovärdigheten i den gudens existens helt och hållet.OkPå vilket sätt?Jo, och jag vrider och vänder inte på det, jag är fast och konsekvent och säger en och samma sak hela tiden. Av vilken anledning hoppas du att jag skojar?
För att det du presenterar är en otydlig teori som inte ens du själv förstår. Enligt dig är det en människa som skapat universum och sig själv. Hur kan man vara sin egen orsak? Att du ens gittat på en sådan teori. Och om den här människan du pratar om utvecklades med hjälp av evolution, vad skedde evolutionen? i rummet? Vad skapade rummet? evolution? Märker du inte att du har rört om det helt och hållet och förvirringen i din teori känner inga gränser.
Citat:
Den människa jag beskrivit är evig Gud och han har kommit till existens.
Okej, vad orsakade hans existens? hur kan en människa samtidigt vara människa som Gud? Men låt gå. Du skriver ord och begrepp som du inte har nån aning om. Människan är en art. Gud är en entitet. Du blandar ihop dessa men låt gå. Om den här människan kom till existens, vad orsakade det? Människans existens kan inte orsaks av människan själv. Om nåt inte existerar kan det inte heller orsaka sin egen existens. Det är just därför vi inte kan komma ifrån ett evigt universum eller en evig Gud. Enligt din teori så kom Gud till existens och orsaken till hans existens var han själv. Detta går inte. Eftersom detta innebär att Gud kom till ur tomma intet och inget kan komma till existens av tomma intet. Nåt måste alltid ha existerat, aldrig varit frånvarande och som är orsaken till allt som existerar. Inser du nu varför ett evigt universum eller en evig Gud?
Citat:
Din Gud däremot har aldrig kommit till existens enligt dig. Grattis, du har just framlagt bevis på att din Gud inte finns.
Men lilla idiot. Gör du dig till eller? Läser du ens vad din teori går ut på? Ja, jag säger det en gång till. Gud har inte kommit till existens, eftersom Gud har alltid existerat och aldrig varit frånvarande. Om vi förmodar att Gud varit frånvarande och kommit till existens så måste vi hitta en orsak. Gud kan inte vara sin egen orsak eftersom detta öppnar vägen för att många gudar kan vara orsak till sin egen existens, ja till och med oändligt många gudar och det går inte. matematiskt, filosofiskt, vetenskapligt är det omöjligt med en oändlighet antal gudar. Jag tycker att du ska slänga din teori i papperskorgen. Ett evigt universum eller en evig Gud är just svaret på att din teori är fel men jag tror inte du fattar vad mina teser går ut på.
Om det är som du säger så måste Gud varit frånvarande och kommit till existens, alltså är Gud inte evig men du måste förklara vad som orsakade Guds existens eftersom Gud kan inte vara orsaken till sin egen existens, ingenting kan vara orsaken till sin egen existens. Kan du förklara för oss vad som orsaken var som gjorde att Gud kom till existens? Så som du säger innebär det att Gud har en skapare. Gud kan inte vara sin egen skapare.