2015-11-21, 19:26
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Normal dygnsmedeltemp är ändå på minussidan så här års i stor delar av det geografiska Sverige

Jo det stämmer iofs men när jag skrev normal så menade jag mer normalt än det hittills varit i November, ska man vara petnoga så blir det dagtid ca 1.5- 3+ mildare än normalt nästa vecka
Citera
2015-11-21, 19:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ingen snö som lägger sig i den temperaturen ändå

Snön har faktiskt lagt sig. Temperaturen ligger på 2.2 grader plus för ögonblicket.

Det är förhållandevis ovanligt med snö så tidigt på säsongen här nere.
Citera
2015-11-22, 10:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Snön har faktiskt lagt sig. Temperaturen ligger på 2.2 grader plus för ögonblicket.

Snöar idag söndag också. Runt 2 grader plus och snön har lagt sig så vackert på hustak, bilar, gräsmattor och liknande.

Frågan är om det är julsnön som är en månad för tidig?
Citera
2015-11-22, 15:41
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Snöar idag söndag också. Runt 2 grader plus och snön har lagt sig så vackert på hustak, bilar, gräsmattor och liknande.

Frågan är om det är julsnön som är en månad för tidig?
Hur ofta har skåne/malmö snö på julafton, är det 1 gång på 10 år i snitt?
Citera
2015-11-22, 19:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hur ofta har skåne/malmö snö på julafton, är det 1 gång på 10 år i snitt?
Förra året kom snön över Malmö juldagen, dvs dagen Efter julafton.

Vintern mellan 2009 och 2010 var det snö på julafton. Då kom snön i november och låg ända till Mars.
Året efter det var det snö i december - men precis på julafton var det töväder och ingen snö - dvs det var snö fram till lille julafton, men på kvällen började det regna och snön försvann.

Sen dess har det varit torrt under julafton.

Det ser dock "ljust" ut inför denna vintern med tanke på hur likt det är 2009-2010-vintern. Dvs då det började i slutet av november.
Men vi får se.

Kul att jag lyckades pricka in den exakta dagen för första kylan/första riktiga vinterdagen redan för en vecka sen - dvs 21 skull första vintern komma.

Men enligt min prognos så kommer det ändra sig under veckan som kommer - men den 29 kommer det bli kallt igen.
Citera
2015-11-22, 19:19
Medlem
batakis avatar
Citat:
Jag tycker det är ganska vanligt att det kommer lite snö/kyla i slutet av november, för att sen bli varmare och snöfritt fram till en bit in i januari eller t.ex. in i februari.
Citera
2015-11-22, 21:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bataki
Jag tycker det är ganska vanligt att det kommer lite snö/kyla i slutet av november, för att sen bli varmare och snöfritt fram till en bit in i januari eller t.ex. in i februari.

I Skåne brukar vi säga att det ofta kommer en kort köldknäpp till Mårten men att det sen blir milt igen...och det stämmer påfallande ofta.

Så till viss del har du rätt.
Citera
2015-11-22, 23:46
Medlem
Ambelains avatar
När jag tittar tillbaka på mina gamla minnen så ser jag också att det var snö vintern 2001-2002.
Dvs jag minns tydligt att det var väldigt mkt snö på nyårsafton iaf. Och jag minns att det var liggande redan i mellandagarna.
Möjligt att det var julafton då också.

Vinterndärpå var det inte snö iaf - det minns jag eftersom jag "tog med mig" vintern från Dalsland. Jag hade firat nyår därupp i den dalsländska skogen och där upplevt mitt livs allra kallaste kyla (minus 35 när jag tittade sist, och det kröp neråt hela natten). Men det var ingen snö i Malmö, men när vi åkte tillbaka tog vi snön med oss.
Sedan dess har jag inga minnen alls av en snöfylld jul - bortsett från 2009-10 som sagt.

Men jag Vet dock att det ca 2004 var en rejäl vargavintern. 2004-05 eller 2005-06
Men jag tor det var 04-05.
Då var det iaf precis som 09-10. Dvs extremt mkt snö som varade flera månader.
Jag minns eftersom jag jobbade i hemtjänsten då, och cyklade på de oskottade vägarna/trottoarerna, vilket tog en evig tid fram o tillbaka till jobbet.
Citera
2015-11-23, 00:30
Medlem
Ambelains avatar
Jaag hittade en myndighetsrapport som beskrev lite öävergripande vad som hände under den berömda vintern 2009-2010.
Och jag tyckte det kunde vara kul att bara citera de 4 månader de beskriver.
För de som vill läsa rapporten i sin helhet finns adress i slutet av citaten senare.

"November 2009
Gråmulet väder kom att prägla större delen av november. I Götaland och östra
Svealand förekom bara lokalt och kortvarigt snötäcke under månaden. Däremot ökade snödjupen gradvis i främst norra Norrlands inland.
Förhållandevis milt var det under andra halvan av månaden med plusgrader nästan varje dygn fram till ett kalluftsutbrott i norr den 28 november.Den 18 november passerade ett oväder Sydsverige och föranledde en klass 2

varning. Störningar noterades framförallt i den regionala tågtrafiken på Blekingebanan. I media uppmärksammades rasade byggställningar och bortblåst tak på Lindängsbadet i Malmö.

Vid 17tiden var omkring 4000 hushåll utan ström i Skåne, nästan 1000 i Blekinge och cirka 250 i Halland. På morgonen den 19 rapporterar Länsstyrelsen att cirka 2500 hushåll
berörs av elstörningar.
Senare samma dag rapporterar Länsstyrelsen i Skåne att situationen i länet kan betecknas som ”normalläge” däremot låg en varning klass 3 väldigt nära och borde kanske ha utfärdats, under ovädret i slutet av februari, för stora delar av Dalsland och norra Bohuslän.

December 2009
December hade en mild inledning och en kall avslutning. Den mulna och disiga inledningen bidrog till att månaden med årets kortaste dagar dessutom blev allmänt solfattig. Det är drygt tio år sedan
Sverige hade så lite solskenstid en decembermånad. Omslaget i vädret i mitten av månaden gav rejält vinterväder även i söder. I södra Sverige får vi gå tillbaka till december 2001 för att finna en
jul med så omfattande snötäcke.
På natten till den 17 december blåste hårda och friska vindar med kraftiga snöbyar in från Östergötland till Blekinge med drivbildning och trafikproblem som följd i delar av Blekinge och södra Skåne. Stora trafikproblem rapporterades i östra Svealand och Götaland under dagen. Kollektivtrafiken i Stockholm hade mycket stora störningar i framför allt buss och
pendeltågstrafiken. Det var också många avåkningar och delvis stopp på E4, men det finns inga rapporter om personskador. Skolor på Gotland och i östra Östergötland höll stängt eller stängde tidigare. En del problem i tågtrafiken i Skåne rapporterades, annars inga större förseningar.
Den 20 december gav friska vindar och kraftiga snöbyar med ett par decimeter snö gjorde att delar av Blekinge och södra Skåne fick stora problem i trafiken. Lund noterade 24 cm nysnö och ett totalt snödjup på 29 cm.

Snöfallet skapade problem för ambulanser att nå fram och man utrustade därför två bandvagnsambulanser. De största problemen var infann sig i ett område mellan Malmö, Ystad och Trelleborg där Vägverket hade svårigheter med att hinna med snöröjning och därför varnade för att ge sig ut på vägarna i södra Skåne. Det var samtidigt stora förseningar i tågtrafiken i Malmö delvis beroende på kylan och delvis beroende på andra orsaker såsom växelfel.

Störningar i Skånes vattenförsörjning förmodligen orsakat av isbildning rapporterades också under dagen. På kvällen fungerade vattenförsörjningen utan problem samtidigt som 90 % av vägnätet var farbart och ambulanstrafiken gick normalt.
SMHI utfärdade ingen vädervarning den aktuella perioden. Den 25 december kom ett nytt nederbördsområde och orsakade nya trafikproblem utmed Östersjökusten. Väster om Vänern gav ett snöoväder både trafiksvårigheter och strömavbrott, vilket kvarstod under flera dygn för cirka 3000 hushåll i Dalsland och Bohuslän.

Snöandet fortsatte och temperaturen föll markant i södra Sverige. Kylan bestod sedan under en lång tid över i princip hela landet.
"
Citera
2015-11-23, 00:31
Medlem
Ambelains avatar
Januari 2010
I södra Sverige har januari inte varit så kall sedan 1987 och där fick man också på många håll en ovanligt lång period utan blidväder. I exempelvis Stockholm var temperaturen i januari inte någon gång över noll grader vilket inte inträffat i januari månad sedan åtminstone 1829. I nordligaste Norrland gav däremot milda västvindar plusgrader vid flera tillfällen.

Den stränga kylan medförde bland annat att flera skidanläggningar i södra Lappland tvingades hålla stängt. Kylan i Sverige bidrog til l en hög elförbrukning och samtidigt var två kärnkraftsrektorer avställda. Detta ledde till att Svenska Kraftnät tvingades aktivera den så kallade effektreserven som används för att möta oförutsedda plötsliga ökade behov av el. Därutöver importerades stora mängder kolkraft från Europa och det gamla oljekraftverket i Stenungsund startades upp.
Frusna vattenledningar förekom på ett flertal ställen runt om i Sverige bland annat i Kronobergs län och vissa områden runt Göteborg. Sjöräddningens båtar hade, framförallt på västkusten problem på grund av svårt isläge.

Även i Vättern och Göta älv hade sjöfarten problem då flera meter tjocka isproppar förekom.

Den 27-28 januari drabbades hela landet av månadens häftigaste snöoväder då hela landet berördes av ett brett frontsystem med kraftigt snöfall och hårda vindar. Under dessa dagar ökade snödjupet i nästan hela landet. Den 27 januari utfärdade SMHI en klass 2-varning för kraftigt snöfall och drivbildning iNorrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Gävleborg och Skåne.
Väderläget resulterade i störningar i vägtrafiken i stora delar av södra Sverige. Även i delar av norra Sverige var trafikförhållandena besvärliga och på E4 utanför Sundsvall var åtta bilar inblandade i en seriekrock. I Stockholm stod tågtrafiken stilla i både norr-och södergående riktning under fredagen den 29 januari. Störningarna i tågtrafiken fortsatte under lördagen den 30 januari.
Umeå hamn stängdes för all båttrafik tisdagen den 26 januari.

Februari 2010
Vinterkylan höll i sig även under nästan hela februari månad, med en särskiltkall period den 18–24
februari. Ett flertal snöoväder passerade över Sverige och ett par särskilt svåra snöfall drabbade södra Sverige den 2-3 februari med kraftigt snöfall och hårda vindar. Detta medförde svåra störningar i all trafik. Det rikliga snöandet i söder gjorde att snödjupen låg nära rekordvärden på många håll i Götaland och södra Svealand innan det blev blidväder mot slutet av månaden. Den stränga kylan tillsammans med snön skapade störningar i stora delar av landet och februari) visade sig få de svåraste störningarna under hela vintern. I norra Sverige blev det den kallaste februari sedan 1994 och i södra Sverige sedan 1996. Det kraftiga snöovädret den 2 – 3 februari kom in över västra Götaland och rörde sig därefter uppåt i landet. Det ymniga snöandet och den hårda vinden skapade störst trafikproblem i Skåne. Banverket gick ut den 3 februari och meddelade att det var störningar i tågtrafiken i Skåne och att den skulle komma att glesas ut under dagen på grund av kraftiga vindar och snöfall. När lågtrycket kom in över Götaland och södra Svealand uppstod stora trafikproblem. Skolor i Värmland fick ställa in undervisningen och flygtrafiken på Skavsta ställdes in på grund av igensnöade banor. Den 4 februari spårade ett Arlanda Expresståg ur strax norr om Stockholm och tågtrafiken kom att drabbas av kraftiga förseningar och oregelbunden trafik innan tåget kunde tas bort från spåret. Några nya snöfallsområden kom sedan in under de fortsatta dagarna och den
19 februari kom nästa snöfall in över Västsverige och förenades med det tidigare snöfallet till ett förödande snöoväder helgen den 20–21 februari.
Kraftiga snöfall och hårda vindar förlamade hela samhällen i Götaland och södra Svealand. Under denna period började problemen med fastfrusna tåg och snömängder som gjorde att flera tåg mellan Stockholm och Göteborg drabbades av upp till 15 timmars försening. Järnvägstrafiken ställdes i
n helt på många sträckor och de som trots allt kördes var kraftigt försenade. Problemen i
tågtrafiken höll i sig månaden ut. Den 18 februari höjde Banverket beredskapen i södra och mellersta Sverige under helgen och veckan som följde (vecka 8). Banverket varnade för risk för förseningar och inställda tåg. SMHI gick sedan ut den 19 februari och utfärdade en klass 2 -varning för stora snömängder och drivbildning i mellersta Sverige.

Banverket tvingades att fatta beslut den 19 februari om att stänga vissa banorhelt för trafik för att kunna påbörja snöröjning. Framför allt var det problem med tågtrafiken i Västra Götalands regionen. Problemen med tågtrafiken ortsatte hela veckan och den 19 februari uppgav återigen Banverket att det var fortsatt stora problem i tågtrafiken, som nu spritt sig till Roslagen och Gästrikland samt till Stockholmsregionen. Den 21 februari kallade Banverket in all tillgänglig personal för att komma tillrätta med störningarna.

Den 24 februari meddelade Banverket att Försvarsmakten kalla ts in för att ta bort snö från godsbangårdarna i Nässjö, Hallsberg och Sävenäs. Därefter gick Banverket och trafikföretagen ut den 25 februari och meddelade att trafiksituationen förbättrats sakta men att det skulle bli fortsatta förseningar även resterande dagar av arbetsveckan.
Även Vägverket räknade med omfattande trafikproblem i norra Götaland och södra Svealand som en följd av snöovädret. Den 20–21 februari gick Vägverket ut och sade att trafikläget nu var akut med mycket nedsatt framkomlighet på ett flertal vägar. Trafikproblemen hade nu spritt sig även till norra Götaland och södra Svealand. I södra Dalsland hade plogningen upphört på stora delar av det mindre vägnätet då det kraftiga snödrevet gjort vägarna ofarbara.
Från och med måndagen den 22 februari och några dagar framåt blev det stora störningar i kollektivtrafiken i Stockholm. SL-trafiken (Storstockholms lokaltrafik) gick med starkt reducerad kapacitet, bl.a. ställdes all tunnelbanetrafik in ovan jord. SL uppmanade resenärer att undvika rusningstrafiken eller att arbeta hemifrån. Under februari började det också komma in fler rapporter om snötyngda tak som rasat in. Snödjupen ökade på flera håll i landet. Boverket gick ut den 4 februari och meddelade om regler för snömängder på tak på grund av att flera tak hade rasat in. Problemen fortsatte och i slutet av februari hade det skett takras på flera håll i landet, t.ex. i Nyköping, Vänersborg, Falkenberg och Kungsbacka. Boverket gick ut den 22 februari och informerade om risken för takras och att risken var störst för byggnader med stor spännvidd på taken, t.ex. idrottshallar och jordbruksbyggnader.Efter ytterligare snöfall och därefter ett regnområde över Skåne den 27 februari så blev det blidväder med mild och fuktig luft som täckte Götaland och sydöstra
Svealand. På grund av blidvädret inträffade ytterligare ett antal takras i de södra och mellersta delarna av landet. Den 25 och 26 februari gick flerakommuner, räddningstjänst och polis ut med varningar för takras.
Räddningstjänsten och polisen i Norrköping utfärdade ett s.k. VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten) om att se upp för nedfallande is och snö från taken i centrala Norrköping. I Kristinehamns kommun rasade delar av ett tak på Ica Maxi in vilket föranledde att kommunen sammankallade sin POSOM-grupp och öppnade ett telefonnummer dit allmänheten kunde vända sig.

Mars 2010
Efter den långa och kalla vintern kom våren till södra Sverige i början av mars med plusgrader på dagarna och kalla nätter. I mitten på månaden blev även nätterna milda, vilket satte fart på snösmältningen i söder. I början på mars passerade rester av lågtrycket från slutet av februari över södra Sverige, vilket gav snö och blåst och orsakade nya problem i trafiken. Först i mitten på mars började lite varmare luft ta sin in över södra Sverige och följdes av nya snöfallsområden och regnväder.
Den 4 mars gick Sjöfartsverket ut och informerade om att flera fartyg fastnat i isen i Östersjön. Det svåra isläget hade medfört förseningar och inställda avgångar för flera rederier.
Vårvärmen kom på nytt den 26 mars i södra Sverige och den 27 mars passerade en kallfront Götaland med för årstiden ovanligt omfattande åskväder. Minst åtta bränder uppstod på grund av blixtnedslag.
Snösmältningen inleddes i södra Sverige i slutet av månaden och gav upphov till en vårflod och mycket höga flöden i medelstora vattendrag i östra Götaland.
På många håll i norra Norrland skedde däremot en fortsatt tillväxt av snötäcket
."

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25820.pdf
Citera
2015-11-23, 11:23
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
När jag tittar tillbaka på mina gamla minnen så ser jag också att det var snö vintern 2001-2002.
Dvs jag minns tydligt att det var väldigt mkt snö på nyårsafton iaf. Och jag minns att det var liggande redan i mellandagarna.
Möjligt att det var julafton då också.

Vinterndärpå var det inte snö iaf - det minns jag eftersom jag "tog med mig" vintern från Dalsland. Jag hade firat nyår därupp i den dalsländska skogen och där upplevt mitt livs allra kallaste kyla (minus 35 när jag tittade sist, och det kröp neråt hela natten). Men det var ingen snö i Malmö, men när vi åkte tillbaka tog vi snön med oss.
Sedan dess har jag inga minnen alls av en snöfylld jul - bortsett från 2009-10 som sagt.

Men jag Vet dock att det ca 2004 var en rejäl vargavintern. 2004-05 eller 2005-06
Men jag tor det var 04-05.
Då var det iaf precis som 09-10. Dvs extremt mkt snö som varade flera månader.
Jag minns eftersom jag jobbade i hemtjänsten då, och cyklade på de oskottade vägarna/trottoarerna, vilket tog en evig tid fram o tillbaka till jobbet.

Nja vintern 2004/05 var verkligen inte kall

December 2004 http://iridl.ldeo.columbia.edu/maproom/Global/Atm_Temp/Anomaly.html?bbox=bb%3A-20%3A35%3A40%3A75%3Abb&T=Dec%202004

Jan 2005 http://iridl.ldeo.columbia.edu/maproom/Global/Atm_Temp/Anomaly.html?bbox=bb%3A-20%3A35%3A40%3A75%3Abb&T=Jan%202005

Feb 2005 http://iridl.ldeo.columbia.edu/maproom/Global/Atm_Temp/Anomaly.html?bbox=bb%3A-20%3A35%3A40%3A75%3Abb&T=Feb%202005

Snarare en mild vinter bortsett från Februari som var "normal" i stora delar av landet, kanske den du minns som isig och snöig?
Citera
2015-11-24, 16:50
Medlem
r0tat0rs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=0vIBkB1XvOE

Pedagogisk video.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem