Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Följande är det centrala i domen som fattats av TR.
Det står en stor elefant mitt i rummet - denna elefant heter teknisk bevisning i form av DNA och typen blod. Den står stadigt på fyra ben och det är blod+4 från NB samt högsta nivån på det blod som är blandning.
Det sitter 10 DNA träffar på Lisas kläder bland annat på insidan av hennes byxor. Denna sorts DNA flyger inte genom tid och rum och den kan inte kontamineras likt annat DNA.
NB har ingen förklaring till denna enorma elefant - han nekar till att ha träffat Lisa vilket är orimligt med tanke befintligt tung bevisning.
Runt denna elefant finns stödbevisning - det finns vittnesiakttagelser och det finns en tydligt brottsplats.
Rycker man i enbart ett öra, en bete eller drar i elefantens svans så får man inte en helhetsbild.
Man måste tala om denna elefant för den finns där mitt i rummet.
Denna elefant ska nu iväg till HovR och där ska NB antingen vända kappan efter vinden och påstå att han träffat Lisa vilket inte ger värst mycket trovärdighet då han nekat i 14 förhör samt Tingsrätten.
Rönnbäck lär behöva komma med nåt nytt, nåt konkret istället för att svinga till höger och vänster mot GW, mot media, mot ortsborna, mot NFC, mot polis, mot obducent, mot brodern vars DNA inte finns på Lisa. Ska hon attackera IB denna gång månntro?
Hur som haver. Elefanten står fortfarande mitt i rummet på fyra stadiga ben och han är tung och väger flera ton.
Perfekt analys av rådande situation och liknelsen med den stora, tunga elefanten i rummet som stadigt står på fyra ben - innehållande all tung bevisning mot NB - är faktiskt jämförbart med hur verkligheten nu ser ut. Det är första klass på den tekniska bevisningen - den är odiskutabel.
Full pott, det är HANS blod på HENNES kläder på tio ställen, b.la på insidan av hennes byxor.
Nerijus vaggar fram och tillbaka på sin stol, upprepar till förbannelse, att han aldrig någonsin träffat eller sett denna flicka.
Det värsta av allt är nog att han inte ens sett henne som en flicka, som en människa - hon var bara hans objekt, hans rätt till sin sjuka njutning.
Jag ser inget i utredningen som kan ge minsta tvivel - det är ett ovanligt solklart fall.
Ja, vad ska Rönnbäck nu ta till när hon anklagat och kastat skit på allt som tänkas kan?
Kanske hon fortsätter att kasta misstankar mot AB? Eller, kanske AB och IB ihop?
Kanske hon kör städvarianten? Undrar om NB går med på att "sälja" sin bror och fru i egoistiskt syfte, d.v.s att gå med på att rikta falska misstankar mot dem i hopp om att själv komma lindrigare undan? Han är nog kapabel till det mesta. Klart är i alla fall att ingenting, absolut ingenting hon tidigare tagit upp har varit av intresse eller fördelaktigt för klienten och bevisningen är tung, den är mycket tung och vad hon än försöker med så kan hon inte göra att bevisen väger lättare.
Spelar ingen roll vilka ynkliga sidospår man försöker göra till huvudspår, eller ifrågasättanden av bevis och vittnesuppgifter -
för genom allt så lyser en FET röd tråd - det är att Nerijus är skyldig.