2015-11-21, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just så.

Apropå tvätta, så har jag tidigare frågat utan att någon nappat och svarat: Man kunde ju tänka sig att hans kläder haft offrets hårstrån på sig och att sådana hamnat i tvättmaskinens avloppsfilter. Enligt FUP har man också tagit prover i tvättmaskinen men inte låtit analysera dessa. Finns det chans att bärga något av värde i dessa prover ?
Helt klart en relevant fråga. Jag funderar dock om det via okulär besiktning inte var nån idé. Hennes långa, ljusa hårstrån borde setts och övrigt DNA har nog ordagrant gått down the drain..
2015-11-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja, man kan ju också få det för att det är av vikt för vägledning av rättstillämpningen. Och i och med att vi har en ny lagparagraf om straffmätningen för mord, som inte har prövats av HD - och där dessutom lagtext och förarbeten kolliderar lite grann - så är det inte alldeles orimligt att fallet tas upp av den anledningen.

Har du hängt med i den juridiska debatten något alls? Det kommer prövas ett mord från Sala där HD ska bestämma påföljd om någon månad. Tror knappast de tar upp ett annat fall så kort efter ett annat prejudikat.

Dessutom, Lisamålet består av indicier och det är mycket olämpligt av HD att bestämma påföljd när händelseförloppet inte är helt utrett. För att HD:s domar ska få full effekt behöver så mycket som möjligt vara solklart. Det håller du med om antar jag.
2015-11-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Nä man är intresserad av rättsäkerhet. Nog det som driver en.

Vad är då rättsäkerhet för dig? Om du berättar om hur du det ser på det? Kanske jag skulle förstå något?
2015-11-21, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerSydvikGP
Har du hängt med i den juridiska debatten något alls? Det kommer prövas ett mord från Sala där HD ska bestämma påföljd om någon månad. Tror knappast de tar upp ett annat fall så kort efter ett annat prejudikat.

Dessutom, Lisamålet består av indicier och det är mycket olämpligt av HD att bestämma påföljd när händelseförloppet inte är helt utrett. För att HD:s domar ska få full effekt behöver så mycket som möjligt vara solklart. Det håller du med om antar jag.
Är det detta rättsfall du menar?
Citat:
Det var natten till nyårsafton 2014 som en 40-årige man hamnade i bråk med en 49-årig bekant. Enligt domen skar 40-åringen halsen av 49-åringen som förblödde.
En oenig tingsrätt dömde i juni i år 40-åringen till livstid. Domen överklagades till Svea hovrätt som sänkte straffet till 17 år och 6 månader.
– Det är viktigt att Högsta domstolen tar upp frågan, för idag spretar tolkningen och det döms olika när det gäller mord idag i landets tingsrätter och hovrätter, säger Carl-Johan Norström till SVT.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanland/sala-mord-tas-upp-i-hd
.. och följdfrågan: Vet du vad det var som gjorde att det spretade?
Nyfiken på om det finns nåt i detta rättsfall som kommer att diskuteras.
2015-11-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det detta rättsfall du menar?

Ja. Olika domstolar kommer fram till olika påföljder. Nu hoppas HD kunna göra bedömningarna mer enhetliga.
2015-11-21, 23:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Helt klart en relevant fråga. Jag funderar dock om det via okulär besiktning inte var nån idé. Hennes långa, ljusa hårstrån borde setts och övrigt DNA har nog ordagrant gått down the drain..
Nerijus har på sig ett par gamla snickarbyxor i tunt tyg som frun tvättar. På den typen av byxa brukar inte hårstrån fastna.
Tvättmaskinen ser hyfsat ny ut och då har den ett sånt filter som släpper igenom hårstrån och det är bara större föremål som fastnar i filtret.
Även om ett hårstrå skulle hittas så är det tvättat troligen i 60 grader så något DNA lär knappast kunna hittas på det.
2015-11-21, 23:21
Bannlyst
Citat:
Följande är det centrala i domen som fattats av TR.

Det står en stor elefant mitt i rummet - denna elefant heter teknisk bevisning i form av DNA och typen blod. Den står stadigt på fyra ben och det är blod+4 från NB samt högsta nivån på det blod som är blandning.
Det sitter 10 DNA träffar på Lisas kläder bland annat på insidan av hennes byxor. Denna sorts DNA flyger inte genom tid och rum och den kan inte kontamineras likt annat DNA.
NB har ingen förklaring till denna enorma elefant - han nekar till att ha träffat Lisa vilket är orimligt med tanke befintligt tung bevisning.
Runt denna elefant finns stödbevisning - det finns vittnesiakttagelser och det finns en tydligt brottsplats.

Rycker man i enbart ett öra, en bete eller drar i elefantens svans så får man inte en helhetsbild.
Man måste tala om denna elefant för den finns där mitt i rummet.

Denna elefant ska nu iväg till HovR och där ska NB antingen vända kappan efter vinden och påstå att han träffat Lisa vilket inte ger värst mycket trovärdighet då han nekat i 14 förhör samt Tingsrätten.
Rönnbäck lär behöva komma med nåt nytt, nåt konkret istället för att svinga till höger och vänster mot GW, mot media, mot ortsborna, mot NFC, mot polis, mot obducent, mot brodern vars DNA inte finns på Lisa. Ska hon attackera IB denna gång månntro?

Hur som haver. Elefanten står fortfarande mitt i rummet på fyra stadiga ben och han är tung och väger flera ton.

Perfekt analys av rådande situation och liknelsen med den stora, tunga elefanten i rummet som stadigt står på fyra ben - innehållande all tung bevisning mot NB - är faktiskt jämförbart med hur verkligheten nu ser ut. Det är första klass på den tekniska bevisningen - den är odiskutabel.
Full pott, det är HANS blod på HENNES kläder på tio ställen, b.la på insidan av hennes byxor.
Nerijus vaggar fram och tillbaka på sin stol, upprepar till förbannelse, att han aldrig någonsin träffat eller sett denna flicka.
Det värsta av allt är nog att han inte ens sett henne som en flicka, som en människa - hon var bara hans objekt, hans rätt till sin sjuka njutning.
Jag ser inget i utredningen som kan ge minsta tvivel - det är ett ovanligt solklart fall.

Ja, vad ska Rönnbäck nu ta till när hon anklagat och kastat skit på allt som tänkas kan?
Kanske hon fortsätter att kasta misstankar mot AB? Eller, kanske AB och IB ihop?
Kanske hon kör städvarianten? Undrar om NB går med på att "sälja" sin bror och fru i egoistiskt syfte, d.v.s att gå med på att rikta falska misstankar mot dem i hopp om att själv komma lindrigare undan? Han är nog kapabel till det mesta. Klart är i alla fall att ingenting, absolut ingenting hon tidigare tagit upp har varit av intresse eller fördelaktigt för klienten och bevisningen är tung, den är mycket tung och vad hon än försöker med så kan hon inte göra att bevisen väger lättare.

Spelar ingen roll vilka ynkliga sidospår man försöker göra till huvudspår, eller ifrågasättanden av bevis och vittnesuppgifter -
för genom allt så lyser en FET röd tråd - det är att Nerijus är skyldig.
2015-11-21, 23:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Själv har jag ingen klar uppfattning om hur mycket han planerat mordet och exakt vad han tänkt sig skulle hända där inne i ladan. Jag är inte ens säker på att han själv visste det. Jag tror dock att han är en svårt störd person och att störningen har satt ner omdömet på honom. Behovet av att få göra det han gjorde har varit så starkt att försiktigheten satts ur spel till stora delar. Det utesluter inte en viss förslagenhet i vissa delar. T ex att han kan ha burit handskar under mordet (men avsatt blod genom kontakt med armarna) och dolt kroppen under transport i någon form av emballage i bilens bakre utrymme (som han också verkar ha rengjort till skillnad från resten av bilen!)

Jag tror fortfarande att han från början haft avsikten att göra sig av med kroppen senare, men av skäl som både kan handla om brist på handlingskraft och på den faktiska situationen med polisen och MPS inte fullföljt den delen av planen. Därmed verkar förstås hans handlande ännu mer svårförklarat och motsägelsefullt. Visste vi hur han resonerade och kände den där hemska söndagskvällen är jag säker på att flertalet av våra frågetecken här liksom de skenbara motsägelserna skulle få tillfredsställande förklaringar.
Utom möjligen då varifrån den hemska driften han burit inom sig (hur länge?) kommit. Jag tvivlar på att Nerijus själv vet det.
Problemet med hela denna diskussion är att man tycks kräva att förundersökning och ÅK ska presenterat allt - det ska vara likt ett videofilmat förlopp för att godkännas.
Det som presenteras är utifrån de fynd som finns och vittnesmål inkl Lisa själv. Det finns även en presentation om tänkt, troligt motiv utifrån hur mordet begåtts.
Det rätten ser på är om det är trovärdigt, tidsmässigt rimligt ihop med bevisning, vittnen och hans fadda försök till alibi.
Men främst den tekniska bevisningen i form av blod, dess mängd och dess placering.
Den absolut enda som kan fylla luckorna helt är NB själv och det är därmed inte ett bevis på ett dåligt åtal. Det är inte mystiskt och det är inte nåt ruttet.

Det verkar snarare vara luckor och glapp runt myelinskidorna som gör att transmittorsubstansen ger kortslutning i logiken. Det hoppar kors och tvärs mellan hjärnhalvorna...

Man glömmer att det ska vara rimligt tvivel, det ska vara ett förlopp som är troligt som stöds av bevisning/vittnen, det ska tidsmässigt vara hållbart (var, när, hur) och sen ska givetvis NB kunna förklara allt detta blod som då inte hoppar likt annan typ av DNA som loppor i en lada.
Förklaringsbördan.
Senast redigerad av develi 2015-11-21 kl. 23:35.
2015-11-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Troligen var hon aldrig i ladan. Då hade hunden som sökte där på kvällen fått vittring.

Men vem har tagit två hårstrå från henne och satt ett vid röret och lagt ett på diskbänken och vem har slängt två repstumpar med hennes DNA på under röret och på diskbänken ? Vad hade hunden att lukta på innan den började söka, det fanns inga kläder i påsen vid moppen, bara smink . Hon var i ladan det har utredningen klart visat och det var N också den vidriga grisen och jag hoppas att någon hänger upp honom i klockspelet på finkan , det kommer inte att ge L livet men det kommer att kännas mycket bättre
2015-11-21, 23:35
Medlem
Citat:

Det är bra att HD tar upp ett mål, så att det blir en dom som vägleder om påföljden i de fall det kan vara oklart. Salafallet rör ett mord där mördaren och offret var bekanta. Mordet skedde i en lägenhet. Med ett en skicklig advokat eller ett försvar så kan det bli förmildrande omständigheter, eller tidsbestämt straff. Det var två vuxna män det handlar om och kan inte jämföras som vägledning i Lisa Holm fallet.

Bakgrund:

I juni dömde Västmanlands tingsrätt en 40-årig man till livstids fängelse för att ha knivdödat en 49-årig man i en lägenhet i Sala under nyårsnatten. Mordet beskrevs av åklagaren som en avrättning och även rättens nämndemän ansåg att våldet var så grovt att bara ett livstidsstraff kunde komma i fråga.

I slutet av augusti sänkte hovrätten straffet från livstids fängelse till 17 år och 6 månaders fängelse.

Men nu har Riksåklagaren överklagat domen till Högsta Domstolen. Riksåklagaren vill att mannen ska dömas till livstids fängelse.

I Lisa Holm fallet är det en vuxen man, en lustmördare, som mördar en för honom obekant 17 årig flicka, ett barn. Brottsoffrets ålder har mycket stor betydelse i straffmätningen, och särskilt offrets utsatthet i det hemska scenario som utspelade sig som ledde till döden. Men en dödsångest vi inte kan föreställa oss.

Jag är inte enig med dig om att Lisa Holm fallet bygger på indicier, tvärtom. Det är väldigt stark bevisning som binder Lituern till Lisa och gärningen. Det finns inga oklarheter om vi ska gå på lagens ordalydelse och tidigare praxis, för om inte Litauern som mördade Lisa Holm ska ha livstid, så är det lagändring som är behovet och inte vägledning från HD.
2015-11-21, 23:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

HD ska presentera både normalstraffet för mord samt försvårande och förmildrande omständigheter. Det har ju varit lagstiftarens avsikt sedan länge att en mord ska ha betydligt högre straff än vad man utdömt. Lisamålet är inte enbart indicier utan innefattar teknisk bevisning, och det är inte mycket som saknas i händelseförloppet egentligen. Det är lite eget tänkande för domarkåren bara.
Det ska dom klara av tycker jag.

RÅs överklagan i Sala
http://www.aklagare.se/PageFiles/15479/%C3%85M2015-6056_pafoljd%20for%20mord.pdf
2015-11-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nerijus har på sig ett par gamla snickarbyxor i tunt tyg som frun tvättar. På den typen av byxa brukar inte hårstrån fastna.
Tvättmaskinen ser hyfsat ny ut och då har den ett sånt filter som släpper igenom hårstrån och det är bara större föremål som fastnar i filtret.
Även om ett hårstrå skulle hittas så är det tvättat troligen i 60 grader så något DNA lär knappast kunna hittas på det.
Rätt som det är hittar jag ett jättelångt hårstrå, som inte är mitt och inte min frus, på kläderna. Jag har suttit på någon offentlig plats och fångat upp det.

I mitt moderna hus har jag det tvivelaktiga nöjet att få rengöra avloppen. Om det är något man hittar där så är det hårstrån. De sitter i badkarsavloppet, i svanhalsen under tvättställ, i duschkabinens avloppsfilter...

Även om DNA är helt borttvättat så är det väl lite besvärande att hitta hårstrån av Lisas längd och färg.

Jag är bara nyfiken och FUP svarar inte på mina frågor. Utredarna har naturligtvis gjort sina prioriteringar.

På samma sätt tycker jag att en undersökning av den tröja som MGM själv omnämner hängande kvarglömd i ladan skulle vara intressant. Sättet som han i förhör tar upp den på antyder att han kan ha haft den på sig under akten, hängt av sig den och glömt den. DNA-spår förstås men ett hårstrå från Lisa vore ju besvärande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in